Gå til innhold

Janteloven. Noen tanker.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-
Lady HM skrev (8 minutter siden):

Kashmir - jeg skjønner hva det er du egentlig mener - men rent semantisk så kan du ikke mene at noen er dårligere uten at andre er bedre. De som ikke skader skader andre er bedre enn de som gjør det.

Så du har jevnt over gode dager uten noen høydepunkt. Samtidig har du noen dager som ikke er bra en sjelden gang. Hvordan uttrykker du det? "95% av dagene mine er bedre enn andre"  ?? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Så du har jevnt over gode dager uten noen høydepunkt. Samtidig har du noen dager som ikke er bra en sjelden gang. Hvordan uttrykker du det? "95% av dagene mine er bedre enn andre"  ?? 

Ja? De dagene er jo bedre enn de andre... jeg skjønner ikke hva du kverulerer på nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (6 minutter siden):

Og igjen da - hva ligger i definisjonen "bedre enn andre". For du klarer vel å se at noen mennesker er flinkere enn andre til f.eks. å synge, få bedre karakterer i fysikk, gå fort på ski? For det er gjerne her janteloven slår inn - du skal ikke stikke deg ut ved å være flinkere (les: bedre), alle skal liksom være like middelmådige. Jeg sluttet å synge for folk på ungdomsskolen, fordi jeg var flink og sang (bra!) for hele skolen og jøss i all verden som jeg fikk igjen for det etterpå.

For hvis vi går tilbake til det jeg og @Glitter diskuterte, så er verdi noe annet - og noe jeg mener ikke kan vurderes på samme måte. Alle mennesker er like mye verdt.

Da syns jeg punktet burde vært : Du skal ikke tro at du er bedre enn oss i noe. 

Da hadde jeg også vært uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Da syns jeg punktet burde vært : Du skal ikke tro at du er bedre enn oss i noe. 

Da hadde jeg også vært uenig. 

🤦‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (2 minutter siden):

Ja? De dagene er jo bedre enn de andre... jeg skjønner ikke hva du kverulerer på nå...

Du irettesetter meg. Når jeg da vil forstå hva du mener, så kverulerer jeg ikke. 

Takk for svar. Og jeg er ikke enig i det hele tatt, men det er greit 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (1 minutt siden):

🤦‍♀️

Men det er faktisk en stor forskjell. Du snakker jo semantikk her selv da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Men det er faktisk en stor forskjell. Du snakker jo semantikk her selv da....

Nei, det du sier er at det skulle stått på en spesiell måte for at du skulle forstått det riktig. Les hva Babette skrev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (1 minutt siden):

Nei, det du sier er at det skulle stått på en spesiell måte for at du skulle forstått det riktig. Les hva Babette skrev.

For at DET skulle vært forstått riktig... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

For at DET skulle vært forstått riktig... 

De fleste av oss forstår det helt fint - dessuten er det 10 "lover" i janteloven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (Akkurat nå):

De fleste av oss forstår det helt fint - dessuten er det 10 "lover" i janteloven.

De fleste? Er det et godt argument?  Har du reflektert over Janteloven før? 

Ja, 10 punkt. 

3. Du skal ikke tro du er klokere enn oss.

6. Du skal ikke tro du er mer enn oss.

8. Du skal ikke le av oss.

Blant annet  🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

De fleste? Er det et godt argument? 

Selvfølgelig er det et godt argument når vi snakker om tolkning av en tekst, at de fleste skjønner hva den dreier seg om...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig er det et godt argument når vi snakker om tolkning av en tekst, at de fleste skjønner hva den dreier seg om...

 

Nei. Å bruke "de fleste" mot noen som argument betyr bare at du vil få den andre til å føle seg dum, rar eller den som tar feil. 

Det er tolkning ja! Og selv om jeg reflekterer over ordlyden og meningen, og ikke minst opphavet, så handler det faktisk ikke om at jeg ikke forstår- i motsetning til "flesteparten" 

Å være bedre enn er noe anner enn å være bedre enn i noe. 

- Tror du at du er bedre enn meg?  

- Tror du at du er bedre enn meg i å holde foredrag/ i matte/ i kjemi ( osv ) 

Du ser jo forskjellen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Nei. Å bruke "de fleste" mot noen som argument betyr bare at du vil få den andre til å føle seg dum, rar eller den som tar feil. 

Det er tolkning ja! Og selv om jeg reflekterer over ordlyden og meningen, og ikke minst opphavet, så handler det faktisk ikke om at jeg ikke forstår- i motsetning til "flesteparten" 

Å være bedre enn er noe anner enn å være bedre enn i noe. 

- Tror du at du er bedre enn meg?  

- Tror du at du er bedre enn meg i å holde foredrag/ i matte/ i kjemi ( osv ) 

Du ser jo forskjellen. 

Ja, dette var jo egentlig akkurat det jeg skrev til deg over her. Jeg er ikke bedre enn deg, men jeg er sannsynligvis bedre enn deg i noe. 

Men du må se på hvorfor Sandemose skrev det han gjorde, ikke bare de 10 punktene tatt ut av sammenheng - det er bare å lese @Babette sitt innlegg det. Jeg skjønner at du gjerne kunne ha tenkt deg en annen ordlyd på dette, men det kommer ganske enkelt fram hva som var beveggrunnen til Sandemose å skrive det han gjorde.

Og igjen - jeg mener faktisk at noen er bedre enn andre, og jeg mener også at dette er helt greit - som sagt tidligere, jeg er anti-jantelov.

 

Endret av Lady HM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Skrevet (endret)
Lady HM skrev (14 minutter siden):

Ja, dette var jo egentlig akkurat det jeg skrev til deg over her. Jeg er ikke bedre enn deg, men jeg er sannsynligvis bedre enn deg i noe. 

Men du må se på hvorfor Sandemose skrev det han gjorde, ikke bare de 10 punktene tatt ut av sammenheng - det er bare å lese @Babette sitt innlegg det. Jeg skjønner at du gjerne kunne ha tenkt deg en annen ordlyd på dette, men det kommer ganske enkelt fram hva som var beveggrunnen til Sandemose å skrive det han gjorde.

Og igjen - jeg mener faktisk at noen er bedre enn andre, og jeg mener også at dette er helt greit - som sagt tidligere, jeg er anti-jantelov.

 

Ingen her har jo lest boken ( bortsett fra Vhanja ) og jeg tror nok jeg må lese boken for å få et riktig bilde av dette.

Om det er en med narsissistiske trekk som har skrevet denne loven ut fra skam og bitterhet, så er det faktisk veldig interessant at det liksom har blitt tolket som et oppgjør mot småsteders smålighet.

Det ble jo også tolket først i en annen tid. 

Det er helt okay at du ser på noen som bedre enn andre. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (6 timer siden):

Men den dagen du faktisk formidler at du tror du er bedre enn andre, eller faktisk tror det, så syns jeg jo kritikk er på sin plass?

Bedre enn andre på hva? Om Klæbo sier han er bedre enn nesten alle på ski, er det jo en riktig beskrivelse. Om en frisør mener hun er bedre enn de fleste på å klippe hår, er det korrekt. Om Lise Davidsen mener hun har en bedre stemme enn sgs alle andre i verden, er det korrekt.  Om en lege mener hun kan langt mer om sykdommer og medisiner enn folk flest, er det også korrekt. Men ingen av disse ferdighetene gir et høyere menneskeverd.

Anonymkode: 9efaa...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bedre enn andre på hva? Om Klæbo sier han er bedre enn nesten alle på ski, er det jo en riktig beskrivelse. Om en frisør mener hun er bedre enn de fleste på å klippe hår, er det korrekt. Om Lise Davidsen mener hun har en bedre stemme enn sgs alle andre i verden, er det korrekt.  Om en lege mener hun kan langt mer om sykdommer og medisiner enn folk flest, er det også korrekt. Men ingen av disse ferdighetene gir et høyere menneskeverd.

Anonymkode: 9efaa...2d9

Takk 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Bedre enn andre på hva? Om Klæbo sier han er bedre enn nesten alle på ski, er det jo en riktig beskrivelse. Om en frisør mener hun er bedre enn de fleste på å klippe hår, er det korrekt. Om Lise Davidsen mener hun har en bedre stemme enn sgs alle andre i verden, er det korrekt.  Om en lege mener hun kan langt mer om sykdommer og medisiner enn folk flest, er det også korrekt. Men ingen av disse ferdighetene gir et høyere menneskeverd.

Anonymkode: 9efaa...2d9

Altså. Med tanke på hva som er nevnt og forklart osv i tråden : Jeg kan se for meg at det kommer en nyinnflyttet familie til bygda med ressurser de andre ikke har der. At faren gjerne sier han vil  bli ny leder fir idrettslaget fordi han kan mer og har mer erfaring enn andre i bygda. At kona hans vil være ny trener for et annet idrettslag fordi også hun er dyktigere. Og tilslutt ungdommene deres som må få mer tid i kamper fordi de er flinkere og har bedre merittliste. Den familien ville jeg like å se blir tatt godt mot. 

Det hadde egentlig holdt mef en av foreldrene og ungdommene. Som nyinnflyttede. Eller? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (13 minutter siden):

Altså. Med tanke på hva som er nevnt og forklart osv i tråden : Jeg kan se for meg at det kommer en nyinnflyttet familie til bygda med ressurser de andre ikke har der. At faren gjerne sier han vil  bli ny leder fir idrettslaget fordi han kan mer og har mer erfaring enn andre i bygda. At kona hans vil være ny trener for et annet idrettslag fordi også hun er dyktigere. Og tilslutt ungdommene deres som må få mer tid i kamper fordi de er flinkere og har bedre merittliste. Den familien ville jeg like å se blir tatt godt mot. 

Det hadde egentlig holdt mef en av foreldrene og ungdommene. Som nyinnflyttede. Eller? 

Nei, det blir jo ikke tatt godt imot - og det er jo det som er janteloven 🙂 Men hvis det faktisk er sant at de er flinkere enn de andre, så bør de jo egentlig inn i de rollene - hvem ønsker ikke den beste treneren for et lag?

Endret av Lady HM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Lady HM skrev (3 minutter siden):

Nei, det blir jo ikke tatt godt imot - og det er jo der hele janteloven kommer inn i bildet 🙂 Men hvis det faktisk er sant at de er flinkere enn de andre, så bør de jo egentlig inn i de rollene - hvem ønsker ikke den beste treneren for et lag?

Eller veldig dårlig sosial intelligens fra de nyinnflyttede? Eller enda verre, en veldig...arroganse? 

Du kommer ikke nyinnflyttet og starter på denne måten i et nytt miljø. Det er uhøflig og respektløst. Timing kanskje? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Eller veldig dårlig sosial intelligens fra de nyinnflyttede? Eller enda verre, en veldig...arroganse? 

Du kommer ikke nyinnflyttet og starter på denne måten i et nytt miljø. Det er uhøflig og respektløst. Timing kanskje? 

Jojo, nå kan vi selvfølgelig også begynne en ny diskusjon rundt akkurat dette, men det gidder jeg ikke Poenget er det er jo dette som er janteloven... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...