Gå til innhold

Janteloven. Noen tanker.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-
Lady HM skrev (3 minutter siden):

Men, janteloven er jo ikke skrevet som en slags lovtekst som vi mennesker skal følge. Den er skrevet i en skjønnlitterær bok som et bilde på «menneskenes iboende ondskap og evne til å trykke hverandre ned». Derfor henviser den også til det fiktive stedet Jante, som Sandemo selv sier kan være et hvilket som helst tettsted, og mange har til og med kommentert at Jante er nettopp det stedet de bor på.

Hm. Nå mislikte Aksel Sandemo den vanlige romanformen, og han ville avsløre menneskenes "ondskap" blant annet. Det var mye psykologi, og han mente nok at han avslørte sannheter.  Mange mente at han var påvirket av Freud, men han hadde jo ( selvsagt ) ifølge ham selv aldri lest noe av Freud. 

Jeg kan fint se for meg at noen har en måte å være på som andre reagerer på ved å si : nå bør du jenke deg litt. 

Jeg ser også at noen får uberettiget kritikk. For all del. Jeg tviler bare på om at de som bruker Janteloven til å forsvare seg selv egentlig er offer for den..  Det kan fort bli et forsvar for å være en ikke helt ok person. Da blir den brukt som hersketeknikk i at man ikke har lov til å reagere. 

Det er faktisk litt interessant å diskutere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Everybody

Når man er psykotisk kan man få grandiose vrangforestillinger og tro at man er bedre enn andre og god til alt. At man er en svært viktig person og er berømt. Når man får riktig medisinering forsvinner det.

Mens for en narsissist vil ikke dette gå over noen gang. Og om noen er bedre enn andre kan jo være en sannhet. Man kan også få sykdommer som gjør at man blir dårlig i noe man en gang var god i før, altså dårligere fungering. Derfor er det viktig å behandle mennesker med respekt og verdi uansett livssituasjon og evne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (13 minutter siden):

Ja, det er forskjell - men er jeg bedre enn andre til å skrive, men ikke alle andre. 

Men poenget med janteloven er heller om man faktisk er bedre enn noen/mange/alle til noe - poenget er at man ikke skal ha lov til å skryte av det, se ned på andre mennesker som er dårligere enn deg eller være stolt over at man faktisk er god på noe.

Forøvrig, les det andre svaret jeg akkurat postet... Jeg tror du tenker litt for bokstavelig på akkurat dette 🙂 

Jeg tenker bare rundt Janteloven. Fra flere perspektiv. Jeg vet ikke om det er så bokstavelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Everybody skrev (2 minutter siden):

Når man er psykotisk kan man få grandiose vrangforestillinger og tro at man er bedre enn andre og god til alt. At man er en svært viktig person og er berømt. Når man får riktig medisinering forsvinner det.

Mens for en narsissist vil ikke dette gå over noen gang. Og om noen er bedre enn andre kan jo være en sannhet. Man kan også få sykdommer som gjør at man blir dårlig i noe man en gang var god i før, altså dårligere fungering. Derfor er det viktig å behandle mennesker med respekt og verdi uansett livssituasjon og evne.

Vet du om noen som er bedre enn andre? Bare nysgjerrig 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Vet du om noen som er bedre enn andre? Bare nysgjerrig 🙂

Jeg vil ikke si at noen personer er bedre enn andre, altså er mer verdt. Men jeg vil si at noen er bedre enn andre til visse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (7 minutter siden):

Hm. Nå mislikte Aksel Sandemo den vanlige romanformen, og han ville avsløre menneskenes "ondskap" blant annet. Det var mye psykologi, og han mente nok at han avslørte sannheter.  Mange mente at han var påvirket av Freud, men han hadde jo ( selvsagt ) ifølge ham selv aldri lest noe av Freud. 

Jeg kan fint se for meg at noen har en måte å være på som andre reagerer på ved å si : nå bør du jenke deg litt. 

Jeg ser også at noen får uberettiget kritikk. For all del. Jeg tviler bare på om at de som bruker Janteloven til å forsvare seg selv egentlig er offer for den..  Det kan fort bli et forsvar for å være en ikke helt ok person. Da blir den brukt som hersketeknikk i at man ikke har lov til å reagere. 

Det er faktisk litt interessant å diskutere. 

At janteloven blir brukt som hersketeknikk tviler jeg ikke et sekund på! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Vet du om noen som er bedre enn andre? Bare nysgjerrig 🙂

Jeg skjønner ikke helt dette spørsmålet jeg, egentlig. Mener du da bedre enn alle andre i alt? Det vet jeg ikke om noen som er. Men jeg synes jo noen mennesker er bedre enn andre mennesker - både i min bekjentskapskrets og i verden generelt. 

Men man kan jo strengt tatt rangere mennesker utfra evner og personlighet... Om man skal gjøre dette helt åpent ved å si det høyt er jeg nok ikke like sikker på er så lurt, men...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Everybody skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ikke si at noen personer er bedre enn andre, altså er mer verdt. Men jeg vil si at noen er bedre enn andre til visse ting.

Ja, jeg er enig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er enig. 

 

Jammen mer verdt og bedre enn andre er ikke det samme. Alle mennesker har en verdi i det å være menneske, men jeg vet da om mange mennesker som er bedre enn andre mennesker (snillere, omtenksomme, smartere, altruistiske, inkluderende osv osv.)

Hitler og Mor Theresa - er begge like gode mennesker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Lady HM skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt dette spørsmålet jeg, egentlig. Mener du da bedre enn alle andre i alt? Det vet jeg ikke om noen som er. Men jeg synes jo noen mennesker er bedre enn andre mennesker - både i min bekjentskapskrets og i verden generelt. 

Men man kan jo strengt tatt rangere mennesker utfra evner og personlighet... Om man skal gjøre dette helt åpent ved å si det høyt er jeg nok ikke like sikker på er så lurt, men...

Jeg vet ingen som er bedre enn andre. Jeg har faktisk tenkt på det. Jeg beundrer jo Henrik Albert Carlsen veldig mye. Han er intelligent, kunnskapsrik og ydmyk uten å være falsk beskjeden. Jeg syns jo bare at han er en utrolig behagelig person det er lett å lytte til. Og han fikk ekstra + da han sa at Dagbladet er en samfunnsfiende ( da de ville ha en uttalelse fra ham ) 👍😀

Men jeg syns ikke at han er bedre enn andre. 

Jeg kan derimot syns at andre er mindre bra- som i å være skadelige for andre. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (2 minutter siden):

Jammen mer verdt og bedre enn andre er ikke det samme. Alle mennesker har en verdi i det å være menneske, men jeg vet da om mange mennesker som er bedre enn andre mennesker (snillere, omtenksomme, smartere, altruistiske, inkluderende osv osv.)

Hitler og Mor Theresa - er begge like gode mennesker?

Sa akkurat noe om dette over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Everybody

Synes dere at snille og lovlydige mennesker er bedre enn Breivik og Matapour?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Everybody skrev (5 minutter siden):

Synes dere at snille og lovlydige mennesker er bedre enn Breivik og Matapour?

Snille og lovlydige?  De fleste er bedre enn Breivik. Matapour tror jeg er alvorlig psyk, men er han ikke, så er han selvfølgelig en verre person enn de fleste. 

Men må ytterligheter taes i betrakning?  Det blir jo en litt rar diskusjon da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Snille og lovlydige?  De fleste er bedre enn Breivik. Matapour tror jeg er alvorlig psyk, men er han ikke, så er han selvfølgelig en verre person enn de fleste. 

Men må ytterligheter taes i betrakning?  Det blir jo en litt rar diskusjon da. 

Ok, så Breivik er et dårlig menneske de fleste er bedre enn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (22 minutter siden):

Jeg vet ingen som er bedre enn andre. Jeg har faktisk tenkt på det. Jeg beundrer jo Henrik Albert Carlsen veldig mye. Han er intelligent, kunnskapsrik og ydmyk uten å være falsk beskjeden. Jeg syns jo bare at han er en utrolig behagelig person det er lett å lytte til. Og han fikk ekstra + da han sa at Dagbladet er en samfunnsfiende ( da de ville ha en uttalelse fra ham ) 👍😀

Men jeg syns ikke at han er bedre enn andre. 

Jeg kan derimot syns at andre er mindre bra- som i å være skadelige for andre. 

Du kan ikke si at du mener at noen er mindre bra - men ingen er bedre enn andre - det faller på sin egen urimelighet - hvis noen er dårligere, så er noen bedre.

Jeg synes mange mennesker er bedre enn mange andre, jeg mener at det er lov å være bedre enn andre og jeg mener det lov til å være stolt av at man er god til det man er god til eller på!

Jeg er egentlig litt anti-jantelov jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (58 minutter siden):

Skal tolkes? Når ble Sandenose ironisk?  Nedlot han seg å spille på ironi? 

Hva skjedde i byen/ på stedet Jante? 

Det hadde vært fint om noen visste det. Hva var det hovedpersonen, Aksel Sandenose sitt alias, Espen Arnakke opplevde der? 

Ja, det er ikke meningen at man skal lese Janteloven som om den var de 10 bud eller tolke den som om forfatteren mener at dette er gode leveregler.

Den handler om hvordan man skal oppføre seg for å unngå å stikke seg ut.  Og er som nevnt ment som et oppgjør med samfunn hvor slike regler styrer folks oppførsel og de fleste er opptatt av å trykke hverandre ned. Den må forstås i den sammenheng den ble skrevet.

Sitat fra Wikipedia: Han  (Sandemose) er mellom anna kjent for at han i romanen En flyktning krysser sitt spor formulerte den såkalla jantelova som gjer greie for dei krava til sjølvutsletting som eit trongsynt lokalsamfunn legg på individa i form av at «Du skal ikkje tro du er noko....».

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Lady HM skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke si at du mener at noen er mindre bra - men ingen er bedre enn andre - det faller på sin egen urimelighet - hvis noen er dårligere, så er noen bedre.

Jeg synes mange mennesker er bedre enn mange andre, jeg mener at det er lov å være bedre enn andre og jeg mener det lov til å være stolt av at man er god til det man er god til eller på!

Jeg er egentlig litt anti-jantelov jeg. 

Jo, jeg kan si at noen er mindre bra. Mennesker som er og også går inn for å skade andre om det er fysisk eller emosjonelt er mindre bra.

Jeg kan faktisk si det uten å si at noen er bedre enn andre 🙂

Du kan jo mene at noen er bedre. Det har du selvsagt lov til. Jeg vet ikke om det er snakk om "lov til", men mer at jeg ikke ser at noen er. 

Sånn generelt altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jo, jeg kan si at noen er mindre bra. Mennesker som er og også går inn for å skade andre om det er fysisk eller emosjonelt er mindre bra.

Jeg kan faktisk si det uten å si at noen er bedre enn andre 🙂

Du kan jo mene at noen er bedre. Det har du selvsagt lov til. Jeg vet ikke om det er snakk om "lov til", men mer at jeg ikke ser at noen er. 

Sånn generelt altså. 

Kashmir - jeg skjønner hva det er du egentlig mener - men rent semantisk så kan du ikke mene at noen er dårligere uten at andre er bedre. De som ikke skader skader andre er bedre enn de som gjør det.

Endret av Lady HM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Babette skrev (5 minutter siden):

Ja, det er ikke meningen at man skal lese Janteloven som om den var de 10 bud eller tolke den som om forfatteren mener at dette er gode leveregler.

Den handler om hvordan man skal oppføre seg for å unngå å stikke seg ut.  Og er som nevnt ment som et oppgjør med samfunn hvor slike regler styrer folks oppførsel og de fleste er opptatt av å trykke hverandre ned. Den må forstås i den sammenheng den ble skrevet.

Sitat fra Wikipedia: Han  (Sandemose) er mellom anna kjent for at han i romanen En flyktning krysser sitt spor formulerte den såkalla jantelova som gjer greie for dei krava til sjølvutsletting som eit trongsynt lokalsamfunn legg på individa i form av at «Du skal ikkje tro du er noko....».

 

Jeg har lest noen omtaler.

Jeg må lese boka for å komme til bunns i dette. 

Jeg vet det handlet om mindre samfunn. Sandemose passet ikke inn, men han gikk også inn for å skille seg ut. Han ville ikke sammenlignes med noen, og han ville heller ikke si at han selv beundret noen såvidt jeg har forstått. Det er jo bemerkelselsverdig.

Han skiftet stil da han ble sammenlignet med en annen dansk forfatter, og han påsto at han ikke hadde lært noe fra store forfattere. Han påsto også at han ikke hadde lest noe av Freud. 

Interessant. Men jeg skal låne boken og finne ut av dette. Hvordan stedet Jante var, og hva som skjedde der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (6 minutter siden):

Jo, jeg kan si at noen er mindre bra. Mennesker som er og også går inn for å skade andre om det er fysisk eller emosjonelt er mindre bra.

Jeg kan faktisk si det uten å si at noen er bedre enn andre 🙂

Du kan jo mene at noen er bedre. Det har du selvsagt lov til. Jeg vet ikke om det er snakk om "lov til", men mer at jeg ikke ser at noen er. 

Sånn generelt altså. 

Og igjen da - hva ligger i definisjonen "bedre enn andre". For du klarer vel å se at noen mennesker er flinkere enn andre til f.eks. å synge, få bedre karakterer i fysikk, gå fort på ski? For det er gjerne her janteloven slår inn - du skal ikke stikke deg ut ved å være flinkere (les: bedre), alle skal liksom være like middelmådige. Jeg sluttet å synge for folk på ungdomsskolen, fordi jeg var flink og sang (bra!) for hele skolen og jøss i all verden som jeg fikk igjen for det etterpå.

For hvis vi går tilbake til det jeg og @Glitter diskuterte, så er verdi noe annet - og noe jeg mener ikke kan vurderes på samme måte. Alle mennesker er like mye verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...