Gå til innhold

Menstruasjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Litt teit spørsmål kanskje, men henvender meg til dere som har gjennomgått overgangsalderen, eller er i den. 

Jeg sluttet å menstruere for ca ett og et halvt år siden, men fikk mensen i dag. Er det tegn på noe galt? Jeg er 51 år, hvis det skulle ha noe å si. 

Anonymkode: 7ae88...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg sluttet å menstruere for ca ett og et halvt år siden, men fikk mensen i dag. Er det tegn på noe galt? Jeg er 51 år, hvis det skulle ha noe å si. 

De siste gangene kan det gå veldig lang tid mellom hver mens. Sånn i utgangspunktet regner man vel med at det er helt slutt hvis det har gått et år, men det betyr ikke nødvendigvis at det er noe galt hvis det går lenger. Jeg antar den "grensen" på et år har oppstått mest for at man ikke skal tro den aldri kommer tilbake selv om det går ganske lang tid, ikke fordi det er noen magisk grense ved akkurat 12 måneder.

Hvis alt ellers virker normalt, hadde jeg ikke laget noe oppstyr rundt det.

Du kan jo nevne det neste gang du er hos fastlegen, hvis du allikevel er innom der, og sjekke om hen er enig med meg. 

Mht. når og hvordan overgangen skjer - altså om man får hyppigere eller sjeldnere mens mot slutten, og hvor gammel man er når den begynner å bli uregelmessig - har jeg inntrykk av at omtrent alt er innenfor normalen, i hvert fall hvis man har passert 40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det synes jeg du skulle.  Jeg har opplevd det og de tok da prøve av livmorhalsen og av livmora for å sjekke for kreft.  Det var det heldigvis ikke og jeg fikk beskjed om at det var hormonelt.  Jeg fikk forresten bedøvelse da de tok prøven av livmora siden jeg ikke har fått barn den normale veien.  Men spør fastlegen, jeg hadde gått mye lenger enn et år etter siste mens og fastlegen sendte henvisning til sykehuset og jeg fikk time etter fire uker.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt teit spørsmål kanskje, men henvender meg til dere som har gjennomgått overgangsalderen, eller er i den. 

Jeg sluttet å menstruere for ca ett og et halvt år siden, men fikk mensen i dag. Er det tegn på noe galt? Jeg er 51 år, hvis det skulle ha noe å si. 

Anonymkode: 7ae88...565

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar, begge to. Jeg har skrevet til fastlegen og avventer svar.

Anonymkode: 7ae88...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fikk henvisning og raskt time hos gynekolog, allerede førstkommende onsdag. Betyr det at dette anses som suspekt og akutt? 

Anonymkode: 7ae88...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Fikk henvisning og raskt time hos gynekolog, allerede førstkommende onsdag. Betyr det at dette anses som suspekt og akutt? 

Anonymkode: 7ae88...565

Det betyr at alle som får en blødning et år etter siste mensblødning blir sjekket for livmorkreft.  Men det er flere andre årsaker til blødning bortsett fra kreft.  Men de tar en kreftprøve av livmorhals og livmor og sjekker hvor tykk livmorslimhinnen er på ultralyd.  Normalt vil man få time hos gynekolog innen 10 dager

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Dorthe skrev (1 time siden):

Det betyr at alle som får en blødning et år etter siste mensblødning blir sjekket for livmorkreft.  Men det er flere andre årsaker til blødning bortsett fra kreft.  Men de tar en kreftprøve av livmorhals og livmor og sjekker hvor tykk livmorslimhinnen er på ultralyd.  Normalt vil man få time hos gynekolog innen 10 dager

Takk for forklaring. Det er vel biposi som skal taes av livmorhalsen og livmora da, lurer på om det er vondt. 

Anonymkode: 7ae88...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for forklaring. Det er vel biposi som skal taes av livmorhalsen og livmora da, lurer på om det er vondt. 

Anonymkode: 7ae88...565

Jeg synes den i livmora er vond, men jeg har ikke født barn den veien så denne gangen fikk jeg bedøvelse.  Den andre er helt grei 😀.  Lykke til 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Dorthe skrev (26 minutter siden):

Jeg synes den i livmora er vond, men jeg har ikke født barn den veien så denne gangen fikk jeg bedøvelse.  Den andre er helt grei 😀.  Lykke til 

Takk :)

Anonymkode: 7ae88...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har jeg vært hos gynekologen. Jeg hadde fortykkede slimhinner i livmora som han tok biopsi av. Mulig at det var en polypp der også som var årsaken til blødningen. Ny kontroll hos gynekologen om to måneder for å bedre se etter den eventuelle polyppen, og evt henvises til sykehuset for å fjerne polyppen. 

Så det var det. Dette var ingenting å grue deg for :)

Anonymkode: 7ae88...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...