Gå til innhold

Å se alt i sammenheng med diagnose.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-

Jeg forstår at mennesker med diagnoser har mer å både vurdere og slite med. Jeg vil ikke bli misforstått sånn at noen tror at jeg ikke forstår det og respekterer det.

Men. La meg påpeke noe som er vanlig med å leve et helt normalt liv

- Iblant er vi tynget av omstendighetene. Det skjer ting vi ikke har kontroll over ( og det kan være er helt jævli ) 

- Iblant er vi uten energi. Vi kan være uten både energi og inspirasjon 

- noen ganger er vi sykt triste uten en åpenbar grunn

- vi kan ha sorgfølelse uten en åpenbar grunn der og da

- vi kan bli tynget av sorg når noe vondt skjer. Vi har ulik toleransegrense. Det er helt normalt. Vi er ulike.

' vi kan slite med både søvn og matinntak i kortere perioder av ynse grunner. 

- vi kan være impulsive, tankeløse og gå rett i salatåkeren kun fordi. Og få kvaler. 

- vi kan ha mareritt.

- vi kan føle oss dumme, maktesløse og forvirret noen ganger.

- vi kan bli utsatt for urettferdighet, kritikk og kjeft også.

- vi kan begynne å gråte av helt banale ting noen ganger, og det kan ha helt forståelige årsaker.

- vi kan synes at livet er et helvete (!) iblant.

- vi kan også bli helt euforiske av bagateller og føle Lykke uten noen åpenbar grunn.

Alle følelser og opplevelser kan være så nornalt som at det blir lyst om morgenen og mørkt om natten. 

Jeg tror noen er så inne i diagnoser at de ikke ser hva som er helt nornalt i livet noen ganger?  

Du ER ikke diagnosen din. Du er har faktisk helt normale reaksjoner på mye. Hvorfor all denne grublingen og krisemaksimeringen? 

Er det lite kunnskap om hva et helt nornalt liv innebærer? Og hvorfor? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

UtakknemligDiva

Jeg er enig i at ikke alt skal legges på diagnosen. Har følt mye på det. Hvis jeg har sagt noe som noen mener at jeg ikke skulle sagt (selv om det ikke nødvendigvis var støtende) så nevnte de Asperger med en gang, fordi denne personen vet at jeg har det. Hadde en «normal» person gjort det hadde det mest sannsynlig vært «greit». 
Har opplevd det flere ganger. 
 

Pr i dag ser jeg ingen vits i å si at jeg har diagnosen da jeg ikke føler jeg sliter med ting jeg gjorde før. Må være lov å ikke ha energi på topp hele tiden uten at man skal tenke at det er depresjonen som kommer tilbake eller at man har Asperger.

 

Jeg ser mange ting på andre også som kunne vært lagt på en diagnose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Det er jo graden av alt sammen som avgjør om det blir en diagnose ut av det. 

Kupton pleide å gjenta at er man i jobb eller under utdanning, er i et likeverdig forhold, fungerer med venner og familie , så er man å anse som frisk. 

Det var vel ikke helt slik han sa det, men sånn omtrent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Hvis det vedvarer i årevis disse problemene har det vel med diagnose å gjøre? Er klar over at livet går opp og ned for alle og at det er normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Nicklusheletida skrev (6 minutter siden):

Det er jo graden av alt sammen som avgjør om det blir en diagnose ut av det. 

Kupton pleide å gjenta at er man i jobb eller under utdanning, er i et likeverdig forhold, fungerer med venner og familie , så er man å anse som frisk. 

Det var vel ikke helt slik han sa det, men sånn omtrent. 

Kupton sa mye bra, og noe  jeg ikke applauderte  også. Hva mener du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Hvis det vedvarer i årevis disse problemene har det vel med diagnose å gjøre? Er klar over at livet går opp og ned for alle og at det er normalt. 

Ja. Varer det i lengre perioder og i årevis, så er det alarmerende. Det er jeg 100% enig i. Men en dag eller to eller tre... da kan det jo være helt nornalt 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Kupton sa mye bra, og noe  jeg ikke applauderte  også. Hva mener du? 

Det stemmer nok bra det han sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Nicklusheletida skrev (9 minutter siden):

Det stemmer nok bra det han sa.

Jaha. Jeg ser også at funksjonsnivå har noe å si. Og også kan det være en indikator på at man lever uten større/ unormale  problemer.

Men så er det jo også de som lever helt tilsynelatende normale liv, og som har alvorlige lidelser/ diagnoser som kan skjule det bak en fasade? Det har vi jo sett et par tilfeller av siden nyttår. 

Hvordan man frenstår og hvordan man har det kan kræsje ganske voldsomt.

Men vi bør kanskje ha den malen. Det ser jeg. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Jaha. Jeg ser også at funksjonsnivå har noe å si. Og også kan det være en indikator på at man lever uten større problemer.

Men så er det jo også de som lever helt tilsynelatende normale liv, og som har alvorlige lidelser/ diagnoser som kan skjule det bak en fasade? Det har vi jo sett et par tilfeller av siden nyttår. 

Hvordan man frenstår og hvordan man har det kan kræsje ganske voldsomt.

Men vi bør kanskje ha den malen. Det ser jeg. 

Hva slags tilfeller er det vi har sett siden nyttår ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Nicklusheletida skrev (Akkurat nå):

Hva slags tilfeller er det vi har sett siden nyttår ? 

Folk som lever tilsynelatende helt normale liv, fungerer med jobb og i vennekrets. Til de plutselig dreper familie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Kashmir skrev (14 minutter siden):

Ja. Varer det i lengre perioder og i årevis, så er det alarmerende. Det er jeg 100% enig i. Men en dag eller to eller tre... da kan det jo være helt nornalt 🙂

Ja enig i det, noen dager er jo normalt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man veldig psykisk syk over mange år så lærer man hva som er sykdom og hva som er normale svigninger og følelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Folk som lever tilsynelatende helt normale liv, fungerer med jobb og i vennekrets. Til de plutselig dreper familie.

 

Ja, den saken der er ufattelig grusom. Jeg vet ikke om han noen gang fikk en diagnose, men som du sier levde han tilsynelatende normalt liv. Det brant også ned en hel minkfarm for noen år siden. I ettertid kan man jo lure på om også den var påtent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Glitter skrev (Akkurat nå):

Er man veldig psykisk syk over mange år så lærer man hva som er sykdom og hva som er normale svigninger og følelser. 

Det er jo akkurat det jeg ikke tror på. Du sier jo det jeg reagerer på. Fordi noen har vært psyke i mange år, så ser de ikke hva som jo er helt normalt ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Nicklusheletida skrev (1 minutt siden):

Ja, den saken der er ufattelig grusom. Jeg vet ikke om han noen gang fikk en diagnose, men som du sier levde han tilsynelatende normalt liv. Det brant også ned en hel minkfarm for noen år siden. I ettertid kan man jo lure på om også den var påtent. 

Nettopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Det er jo akkurat det jeg ikke tror på. Du sier jo det jeg reagerer på. Fordi noen har vært psyke i mange år, så ser de ikke hva som jo er helt normalt ? 

Vel da er vi mange som er uenige med deg og der tror jeg bare vi kan sette punktum. Lite å diskutere 

Anonymkode: 69e44...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vel da er vi mange som er uenige med deg og der tror jeg bare vi kan sette punktum. Lite å diskutere 

Anonymkode: 69e44...d69

Nå gidder jeg ikke dere som tror dere snakker for flertallet hele tiden. Jenk deg ned litt og snakk for deg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (11 minutter siden):

Nå gidder jeg ikke dere som tror dere snakker for flertallet hele tiden. Jenk deg ned litt og snakk for deg selv? 

Jeg tror det kan være ganske provoserende for de som har vært alvorlig psyke i mange år, ikke minst sårt å lese at de ikke ser forskjell på egen situasjon og hvordan en frisk person lever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror at funksjonsnivået og hvor stort lidelsestrykket er har mye og si.

Anonymkode: 1948a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er helt enig med ts. 

Alt trenger ikke være sykdom. Det er viktig å ikke krisemaksimere alt. Men noen er bare alt for opptatt av sykdom. Noen vil bare være innlagt og gjør alt de kan for å bli det inkludert å overdrive problemer

Anonymkode: 7280f...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...