Gå til innhold

Å se alt i sammenheng med diagnose.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-
Skrevet (endret)
Krøll47 skrev (8 minutter siden):

Du har nok rett til at ikke alle kan passe på alle andre alltid, men hvis vi er bevisste rundt et ansvar om å være deltagende og ta vare på hverandre i samfunnet, så blir det sånn at en gang støtter jeg deg. En annen gang støtter du meg. 

En screening hadde vært ønskelig i en ideell verden, men ikke gjennomførbart nå, med mindre noen har en idé om hvordan gjøre det på en enkel standardisert og kostnadseffektiv måte 😉 Og hvordan skulle en slik screening sett ut for at den skulle være effektiv? 

Jeg tenker at kjennskap til psykisk kriseplan/handlingsplan og slikt er noe som er for psykisk syke med diagnose der tilstanden tilsier at en slik plan er nødvendig. Storsamfunnet er ikke en psykiatrisk institusjon. Heldigvis er ikke folk flest alvorlig psykisk syke, selv om veldig mange gjennomgår en depresjon og opplever livskrise ila tiden sin her på jorda. 

En screening for psykisk helse er annerledes enn livmorhalsprpgrammet fordi vi ikke kan gjennomføre undersøkelsen ved hjelp av en enkel vevsprøve som tar et minutt og hvor av man for det meste får klare resultater som svar. Det betyr ikke at psykisk helse er mindre viktig. Men det er mye mer komplekst. 

Ja, da må noen komme opp med en standardisert og mer kostnadsfri måte 🙂 det fins jo noen geniale hoder, og @ISW  kan få jobben..

Mer seriøst så tenker jeg at mennesker vegrer seg for å lyve ved konkrete spørsmål. Vi har en iboebde uvilje mot å lyve, og finner det lettere når det er diffus spørsmålstilling, eller vi kan svare mer diffust, rettere sagt. 

Hvilke spørsmål som burde vært stilt kan sikkert andre enn meg svare bedre på. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Krøll47
Kashmir skrev (2 minutter siden):

Ja, da må noen komme opp med en standardisert og mer kostnadsfri måte 🙂 det fins jo noen geniale hoder, og @ISW  kan få jobben..

Mer seriøst så tenker jeg at mennesker vegrer seg for å lyve ved konkrete spørsmål. Vi har en iboebde uvilje mot å lyve, og finner det lettere når det er diffus spørsmålstilling, eller vi kan svare mer diffust, rettere sagt. 

Hvilke spørsmål som burde vært stilt kan sikkert andre enn meg svare bedre på. 

Hehe. Noen må komme opp med en plan, ja? DingDong! Who's there? Ingen voksne er hjemme her, bortsett fra du og meg. Det er vi som er de voksne nå som skal holde verden sammen ;) Systemet vårt er bare satt sammen av andre voksne, som du og jeg og vi utfyller ulike roller. Hvis vi vil ha en masterplan og løsning og si at systemet ikke er godt nok, så må vi komme med et bidrag også på en måte. 

Hva med de som desperat trenger en kur for ALS, MS, osv.? Hvorfor skal vi prioritere psykisk helse screening hvis vi ikke engang vet hvordan den skal gjennomføres, hva den skal innholde osv. 

Ikke meninga å være krass. Men vi drar jo ikke løsningene ut av løse lufta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martine skrev (22 minutter siden):

Hvordan tenker du at en slik screening kan gjennomføres uten at det går ut over personvernhensynet som står veldig sterk i Norge? 

Tenkte man kunne fått skjema tilsendt på helenorge også er det ansatte i et helseforetak som tar seg av å vurdere resultater og kontakte de som scorer innenfor å trenge hjelp. 

Krøll47 skrev (12 minutter siden):

Du har nok rett til at ikke alle kan passe på alle andre alltid, men hvis vi er bevisste rundt et ansvar om å være deltagende og ta vare på hverandre i samfunnet, så blir det sånn at en gang støtter jeg deg. En annen gang støtter du meg. 

En screening hadde vært ønskelig i en ideell verden, men ikke gjennomførbart nå, med mindre noen har en idé om hvordan gjøre det på en enkel standardisert og kostnadseffektiv måte 😉 Og hvordan skulle en slik screening sett ut for at den skulle være effektiv? 

Jeg tenker at kjennskap til psykisk kriseplan/handlingsplan og slikt er noe som er for psykisk syke med diagnose der tilstanden tilsier at en slik plan er nødvendig. Storsamfunnet er ikke en psykiatrisk institusjon. Heldigvis er ikke folk flest alvorlig psykisk syke, selv om veldig mange gjennomgår en depresjon og opplever livskrise ila tiden sin her på jorda. 

En screening for psykisk helse er annerledes enn livmorhalsprpgrammet fordi vi ikke kan gjennomføre undersøkelsen ved hjelp av en enkel vevsprøve som tar et minutt og hvor av man for det meste får klare resultater som svar. Det betyr ikke at psykisk helse er mindre viktig. Men det er mye mer komplekst. 

Det er godt mulig det ikke er gjennomførbart. Var  ikke slik at jeg tenkte jeg kom på noe revolusjonerende. Det bare datt som en idé ned i hodet mitt. 

Akkurat som at barn terpes på nødnummerene så kunne ungdommer blitt lært opp i å ha en slags kriseplan. Eller kall det forbyggende plan. Lære om ulike varselsympromer og hva en da kan gjøre for seg selv og når det er lurt å kontakte lege. Ingen lærte dette til meg da jeg var ung. Så jeg slet helt alene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Krøll47
Glitter skrev (4 minutter siden):

Tenkte man kunne fått skjema tilsendt på helenorge også er det ansatte i et helseforetak som tar seg av å vurdere resultater og kontakte de som scorer innenfor å trenge hjelp. 

Det er godt mulig det ikke er gjennomførbart. Var  ikke slik at jeg tenkte jeg kom på noe revolusjonerende. Det bare datt som en idé ned i hodet mitt. 

Akkurat som at barn terpes på nødnummerene så kunne ungdommer blitt lært opp i å ha en slags kriseplan. Eller kall det forbyggende plan. Lære om ulike varselsympromer og hva en da kan gjøre for seg selv og når det er lurt å kontakte lege. Ingen lærte dette til meg da jeg var ung. Så jeg slet helt alene. 

Ja..skjønner veldig godt hva du tenker. Og tanken er jo god. Det hadde vært en løsning med et slags skjema, men det å gå gjennom de resultatene er nok ganske ressurskrevende også. Alternativet er at folk må ta ansvar for eget liv og helse og ta kontakt dersom de trenger det. Gjerne med støtte fra noen som bryr seg. Når det gjelder barn og unge stiller det seg annerledes med det ansvaret. Der er det vi voksne som må følge med og opp. Det er trist at du ikke ble sett. Mye kunne kanskje vært annerledes da ja. 

Endret av Krøll47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Krøll47 skrev (4 minutter siden):

Hehe. Noen må komme opp med en plan, ja? DingDong! Who's there? Ingen voksne er hjemme her, bortsett fra du og meg. Det er vi som er de voksne nå som skal holde verden sammen ;) Systemet vårt er bare satt sammen av andre voksne, som du og jeg og vi utfyller ulike roller. Hvis vi vil ha en masterplan og løsning og si at systemet ikke er godt nok, så må vi komme med et bidrag også på en måte. 

Hva med de som desperat trenger en kur for ALS, MS, osv.? Hvorfor skal vi prioritere psykisk helse screening hvis vi ikke engang vet hvordan den skal gjennomføres, hva den skal innholde osv. 

Ikke meninga å være krass. Men vi drar jo ikke løsningene ut av løse lufta. 

Jeg oppfattet deg ikke som krass. Mer ironisk mot...syrlig. Og jeg ser også at det var på sin plass.

Men like fullt syns jeg ideen er god! Jeg vil tenke på det. 

Med tanke på at både drapsstatistikk og psykisk uhelse ser ut til å nå ubehagelige høyder så... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krøll47 skrev (2 timer siden):

Ja..skjønner veldig godt hva du tenker. Og tanken er jo god. Det hadde vært en løsning med et slags skjema, men det å gå gjennom de resultatene er nok ganske ressurskrevende også. Alternativet er at folk må ta ansvar for eget liv og helse og ta kontakt dersom de trenger det. Gjerne med støtte fra noen som bryr seg. Når det gjelder barn og unge stiller det seg annerledes med det ansvaret. Der er det vi voksne som må følge med og opp. Det er trist at du ikke ble sett. Mye kunne kanskje vært annerledes da ja. 

Ja det hadde selvsagt blitt et svært omfattende prosjekt å sette i gang for så å prøve prosjektet i noen år og forske på om selvmordsstatistikken går ned. I tillegg måtte psykiatrien bli rustet opp for å ta imot den sannsynligvis økte andelen syke som ble fanget opp. 

Men er gøy å dagdrømme litt da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Glitter skrev (4 timer siden):

Jeg mener det med at det er så mye som legges ned rundt omkring, at psykiatrien er så presset at de må avvise mennesker som er syke.

Jeg mener det er en vesentlig forskjell på screeningundersøkelser for kreft og for psykisk lidelse. Poenget med screeningene er jo at man ikke selv kan merke symptomer på de ulike kreftformene, før det har gått veldig langt. Derfor vil man med screeningene ha mulighet til å fange opp sykdom mye tidligere. 

Når det gjelder psykiske vansker, så vil individet selv og de i de nærmeste omgivelsene, kunne fange opp symptomer og oppsøke lege. Det er mye mer hensiktsmessig at folk opplyses om muligheten til å ta kontakt med helsevesenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Kashmir skrev (3 timer siden):

Med tanke på at både drapsstatistikk og psykisk uhelse ser ut til å nå ubehagelige høyder så... 

På den annen side er nedgangen i antall tilfeller der psykiatrien brukes direkte som politisk styringsverktøy gått kraftig ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frosken skrev (24 minutter siden):

Jeg mener det er en vesentlig forskjell på screeningundersøkelser for kreft og for psykisk lidelse. Poenget med screeningene er jo at man ikke selv kan merke symptomer på de ulike kreftformene, før det har gått veldig langt. Derfor vil man med screeningene ha mulighet til å fange opp sykdom mye tidligere. 

Når det gjelder psykiske vansker, så vil individet selv og de i de nærmeste omgivelsene, kunne fange opp symptomer og oppsøke lege. Det er mye mer hensiktsmessig at folk opplyses om muligheten til å ta kontakt med helsevesenet.

Ja du har rett i at det er stor forskjell sånn sett. Men hva gjør man med de som blir veldig syke, men skjuler det for alt og alle også plutselig tar de selvmord. Jeg burde fått hjelp allerede som barn, men kom først inn i psykiatrien 25 år gammel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
frosken skrev (28 minutter siden):

Jeg mener det er en vesentlig forskjell på screeningundersøkelser for kreft og for psykisk lidelse. Poenget med screeningene er jo at man ikke selv kan merke symptomer på de ulike kreftformene, før det har gått veldig langt. Derfor vil man med screeningene ha mulighet til å fange opp sykdom mye tidligere. 

Når det gjelder psykiske vansker, så vil individet selv og de i de nærmeste omgivelsene, kunne fange opp symptomer og oppsøke lege. Det er mye mer hensiktsmessig at folk opplyses om muligheten til å ta kontakt med helsevesenet.

Det siste avsnittet ditt er helt feil. 

Da ville i så fall mange vært reddet  ikke alle, men mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 time siden):

Det siste avsnittet ditt er helt feil. 

Da ville i så fall mange vært reddet  ikke alle, men mange. 

Det kan du mene, også mener jeg noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
frosken skrev (Akkurat nå):

Det kan du mene, også mener jeg noe annet.

Vi kan helt fint mene ulike ting. Det har derimot ikke noe med hva fakta og sannhet er eller ei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 time siden):

Vi kan helt fint mene ulike ting. Det har derimot ikke noe med hva fakta og sannhet er eller ei. 

Din fakta samstemmer ikke med min og froskene fakta. Mao snakker vi om ulike meninger som får stå for seg. Du kan ikke dreie på noe og kalle det sannheter og usannheter når det er mening mot mening

Anonymkode: 69e44...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...