Gå til innhold

Å se alt i sammenheng med diagnose.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

Kashmir-
Nicklusheletida skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det kan være ganske provoserende for de som har vært alvorlig psyke i mange år, ikke minst sårt å lese at de ikke ser forskjell på egen situasjon og hvordan en frisk person lever. 

Ja. Jeg ser det. Men dette er ikke kritikk mot dem. På ingen måte, og også tvert mot. Se utover hvordan andre lever og hva andre også opplever og gjennomgår. Se hva som er et helt nornalt liv? Så kan de renke at " okay. Jeg opplever og tenker helt nornalt " 

Det er det jeg prøver å si... Alt er ikke psykt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (4 minutter siden):

Ja. Jeg ser det. Men dette er ikke kritikk mot dem. På ingen måte, og også tvert mot. Se utover hvordan andre lever og hva andre også opplever og gjennomgår. Se hva som er et helt nornalt liv? Så kan de renke at " okay. Jeg opplever og tenker helt nornalt " 

Det er det jeg prøver å si... Alt er ikke psykt. 

Alt er ikke psykt, men noen er så inni sin egen offerrolle at de ser på alt av problemer og følelser de får som om det er en diagnose

Anonymkode: 7280f...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt er ikke psykt, men noen er så inni sin egen offerrolle at de ser på alt av problemer og følelser de får som om det er en diagnose

Anonymkode: 7280f...c4f

Det er ikke en offerrolle å være syk, det føles heller som en forbannelse. Føler min diagnose har overtatt livet mitt totalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Alt er ikke psykt, men noen er så inni sin egen offerrolle at de ser på alt av problemer og følelser de får som om det er en diagnose

Anonymkode: 7280f...c4f

Jeg vil ikke si "offerrolle" Det blir kritikk jeg ikke vil være med på.

Det er mer at de må tenke at alt ikke er diagnose. At de er personligheter de også uavhengig av diagnise. At de ikke må legge alt på det. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
stjernestøv skrev (8 minutter siden):

Det er ikke en offerrolle å være syk, det føles heller som en forbannelse. Føler min diagnose har overtatt livet mitt totalt. 

Du må ikke ta det personlig. Du er ærlig og klok på et nivå ikke mange er. Jeg tror ikke mange mistenkte deg for å gå i offerrolle her 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går an og snu litt på det å si at man er så mye mer enn bare diagnosen sin. 

Anonymkode: 1948a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det går an og snu litt på det å si at man er så mye mer enn bare diagnosen sin. 

Anonymkode: 1948a...dac

Ja. Det er det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Er helt enig med ts. 

Alt trenger ikke være sykdom. Det er viktig å ikke krisemaksimere alt. Men noen er bare alt for opptatt av sykdom. Noen vil bare være innlagt og gjør alt de kan for å bli det inkludert å overdrive problemer

Anonymkode: 7280f...c4f

Vil noen bare være innlagt? Hvorfor?

Anonymkode: dac37...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig med deg i dette Kashmir. Det har stor betydning hvor man har fokuset sitt. Hvis man feks sover dårlig i to netter så er det stor forskjell på om man tenker at det er sykt/nå blir jeg sykere/nå blir jeg deprimert/hypoman… enn om man bare aksepterer at nå er det er periode med dårlig søvn. Jeg tror også utfallet av den perioden med dårlig søvn vil bli forskjellig avhengig av hvilken innstilling man har til den. Jeg vet dette er en upopulær mening her på dol så forventer mange som vil motsi meg. Og selvfølgelig er det ikke så svart/hvitt og man skal ta symptomer på alvor, men man trenger kanskje ikke tillegge alt som skjer like stort alvor? Det er litt som å få beskjed om å ikke tenke på en lilla elefant, du vil mest sannsynlig bare tenke på den lilla elefanten. Hvis man bare tenker at det man opplever er på grunn av sykdom, hva vil utfallet bli da? 

Anonymkode: 23bd9...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vil noen bare være innlagt? Hvorfor?

Anonymkode: dac37...791

Noen vil det. Hvorfor syns du at det er rart? 

Noen er på kanten. Noen vil ha omsorg ( forståelig niok når de ikke får det ellers ) noen vil bli sett ( fordi ingen ser dem ellers) Noen fordi de er redde. 

Det er ikke så vanskelig å forstå? Er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig med deg i dette Kashmir. Det har stor betydning hvor man har fokuset sitt. Hvis man feks sover dårlig i to netter så er det stor forskjell på om man tenker at det er sykt/nå blir jeg sykere/nå blir jeg deprimert/hypoman… enn om man bare aksepterer at nå er det er periode med dårlig søvn. Jeg tror også utfallet av den perioden med dårlig søvn vil bli forskjellig avhengig av hvilken innstilling man har til den. Jeg vet dette er en upopulær mening her på dol så forventer mange som vil motsi meg. Og selvfølgelig er det ikke så svart/hvitt og man skal ta symptomer på alvor, men man trenger kanskje ikke tillegge alt som skjer like stort alvor? Det er litt som å få beskjed om å ikke tenke på en lilla elefant, du vil mest sannsynlig bare tenke på den lilla elefanten. Hvis man bare tenker at det man opplever er på grunn av sykdom, hva vil utfallet bli da? 

Anonymkode: 23bd9...a70

Man kan ikke tenke på seg en hypomani. Det var en veldig rar ting å si. Men man kan, og etter anbefaling gjøre tiltak etter 2-3 netter med dårlig søvn og tidlig oppvåkning. Det er overhodet ikke å tenke at alt er sykdom. 

Jeg tenker mitt om DOL for tiden. Mye som er suspekt. Men det er nå så. 

Folk må få lov til å bli bekymret hvis de merker at det begynner å gå opp eller ned. Det er nok veldig mange med bipolar lidelse som har det sånn. Det betyr ikke at man er sykdommen sin. Man kjenner seg selv og hvordan man er som person. Det får man ha respekt for tenker jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er enig med deg i dette Kashmir. Det har stor betydning hvor man har fokuset sitt. Hvis man feks sover dårlig i to netter så er det stor forskjell på om man tenker at det er sykt/nå blir jeg sykere/nå blir jeg deprimert/hypoman… enn om man bare aksepterer at nå er det er periode med dårlig søvn. Jeg tror også utfallet av den perioden med dårlig søvn vil bli forskjellig avhengig av hvilken innstilling man har til den. Jeg vet dette er en upopulær mening her på dol så forventer mange som vil motsi meg. Og selvfølgelig er det ikke så svart/hvitt og man skal ta symptomer på alvor, men man trenger kanskje ikke tillegge alt som skjer like stort alvor? Det er litt som å få beskjed om å ikke tenke på en lilla elefant, du vil mest sannsynlig bare tenke på den lilla elefanten. Hvis man bare tenker at det man opplever er på grunn av sykdom, hva vil utfallet bli da? 

Anonymkode: 23bd9...a70

Jeg syns "upopulære" meninger kan være gull verdt! Så bare kom med dem. Så lenge du ikke tråkker ned noen. Og det gjør du ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (3 minutter siden):

Man kan ikke tenke på seg en hypomani. Det var en veldig rar ting å si. Men man kan, og etter anbefaling gjøre tiltak etter 2-3 netter med dårlig søvn og tidlig oppvåkning. Det er overhodet ikke å tenke at alt er sykdom. 

Jeg tenker mitt om DOL for tiden. Mye som er suspekt. Men det er nå så. 

Folk må få lov til å bli bekymret hvis de merker at det begynner å gå opp eller ned. Det er nok veldig mange med bipolar lidelse som har det sånn. Det betyr ikke at man er sykdommen sin. Man kjenner seg selv og hvordan man er som person. Det får man ha respekt for tenker jeg. 

Hvis det du fikk ut av det jeg skrev er at man ‘kan tenke på seg hypomani’ så har du misforstått meg. 
At du hinter til at det jeg skriver er ‘suspekt’ er ugreit. Jeg har en annen mening enn deg, men det betyr ikke at min mening er suspekt. 
Jeg respekterer det du mener og at det kommer fra en forståelse innen psykiatri som ikke jeg er så fan av. Samtidig så mener jeg at man i mange situasjoner kan ha nytte av å ikke tenke sykdom med en gang. 

Anonymkode: 23bd9...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
Glitter skrev (8 minutter siden):

Man kan ikke tenke på seg en hypomani. Det var en veldig rar ting å si. Men man kan, og etter anbefaling gjøre tiltak etter 2-3 netter med dårlig søvn og tidlig oppvåkning. Det er overhodet ikke å tenke at alt er sykdom. 

Jeg tenker mitt om DOL for tiden. Mye som er suspekt. Men det er nå så. 

Folk må få lov til å bli bekymret hvis de merker at det begynner å gå opp eller ned. Det er nok veldig mange med bipolar lidelse som har det sånn. Det betyr ikke at man er sykdommen sin. Man kjenner seg selv og hvordan man er som person. Det får man ha respekt for tenker jeg. 

Nei Glitter! Man MÅ faktisk kke ha lov til å bli bekymret! 

Du er ikke berettiget til å bli det. Hvorfor skulle du være det? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-

Det kom feil ut 🙂

Det er bare snakk om å se seg selv som helt normal noen ganger! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (1 time siden):

Er man veldig psykisk syk over mange år så lærer man hva som er sykdom og hva som er normale svigninger og følelser. 

Dette er virkeligheten for de fleste med en langvarig psykisk lidelse. Man lærer også å ta ansvar for egen helse med forebyggende tiltak ved for lite søvn, for mye stress osv. 

Anonymkode: 1948a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kashmir skrev (8 minutter siden):

Det kom feil ut 🙂

Det er bare snakk om å se seg selv som helt normal noen ganger! 

Tror de fleste ønsker å se seg selv som «normal»

Anonymkode: 1948a...dac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tror de fleste ønsker å se seg selv som «normal»

Anonymkode: 1948a...dac

Ja. De fleste vil nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror også det her inne kan virke som mange har veldig fokus på sykdom fordi dette er et forum hvor folk nettopp skriver om sykdom. De skriver her når de opplever noe som bekymrer seg, men det betyr jo ikke at de alltid tolker alt mot sykdom. Det er et perspektiv som jeg har med meg i tillegg til det jeg skrev istad. Og observasjonen var ment som generell i samfunnet, ikke mot noe spesifikke her inne. 

Anonymkode: 23bd9...a70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er enig med deg i dette Kashmir. Det har stor betydning hvor man har fokuset sitt. Hvis man feks sover dårlig i to netter så er det stor forskjell på om man tenker at det er sykt/nå blir jeg sykere/nå blir jeg deprimert/hypoman… enn om man bare aksepterer at nå er det er periode med dårlig søvn. Jeg tror også utfallet av den perioden med dårlig søvn vil bli forskjellig avhengig av hvilken innstilling man har til den. Jeg vet dette er en upopulær mening her på dol så forventer mange som vil motsi meg. Og selvfølgelig er det ikke så svart/hvitt og man skal ta symptomer på alvor, men man trenger kanskje ikke tillegge alt som skjer like stort alvor? Det er litt som å få beskjed om å ikke tenke på en lilla elefant, du vil mest sannsynlig bare tenke på den lilla elefanten. Hvis man bare tenker at det man opplever er på grunn av sykdom, hva vil utfallet bli da? 

Anonymkode: 23bd9...a70

På psykiatrisk avdeling med spesialister på Bp fikk vi beskjed om at 2 netter uten søvn skal man søke hjelp vi som har vært manisk 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...