Gå til innhold

Å se alt i sammenheng med diagnose.


Kashmir-

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Vil noen bare være innlagt? Hvorfor?

Anonymkode: dac37...791

Omsorg

At noen vil være på et sånt sted med så mye uforutsigbarhet og utskiftinger skjønner ikke jeg. 

Anonymkode: 7280f...c4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror også det her inne kan virke som mange har veldig fokus på sykdom fordi dette er et forum hvor folk nettopp skriver om sykdom. De skriver her når de opplever noe som bekymrer seg, men det betyr jo ikke at de alltid tolker alt mot sykdom. Det er et perspektiv som jeg har med meg i tillegg til det jeg skrev istad. Og observasjonen var ment som generell i samfunnet, ikke mot noe spesifikke her inne. 

Anonymkode: 23bd9...a70

Ja. Jeg ser også at det er et stort fokus på psykdom , og det er på EN måte veldig bra. Å kunne snakke med andre og bli møtt med både forståelse og få støtte. Det er kjempeviktig! 

Samtidig så kan man gå i en felle hvor alt handler om psykdom til enhver tid. Det er ikke bra. 

De engasjerer seg minimalt i andre tråder om samfunn og mer random ting, og jeg tror at det viktig med litt andre perspektiv selv om flere ikke har interesse eller kapasitet til å følge opp og med på det.

Men jeg har tenkt : Hvorfor skriver de med diagnoser ikke om andre tema?  Noen gjør det, som med forfattere og bøker. 

Men det er få. 

Jeg syns det er litt kjipt. ALT handler om diagnoser. Det er jo ikke bra? 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja. Jeg ser også at det er et stort fokus på psykdom , og det er på EN måte veldig bra. Å kunne snakke med andre og bli møtt med både forståelse og få støtte. Det er kjempeviktig! 

Samtidig så kan man gå i en felle hvor alt handler om psykdom til enhver tid. Det er ikke bra. 

De engasjerer seg minimalt i andre tråder om samfunn og mer random ting, og jeg tror at det viktig med litt andre perspektiv selv om flere ikke har interesse eller kapasitet til å følge opp og med på det.

Men jeg har tenkt : Hvorfor skriver de med diagnoser om andre tema?  Noen gjør det, som med forfattere og bøker. 

Men det er få. 

Jeg syns det er litt kjipt. ALT handler om diagnoser. Det er jo ikke bra? 

Følg med på debatten med Solvang nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Nicklusheletida skrev (7 minutter siden):

Følg med på debatten med Solvang nå :)

Hva handler det om? 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Dette er virkeligheten for de fleste med en langvarig psykisk lidelse. Man lærer også å ta ansvar for egen helse med forebyggende tiltak ved for lite søvn, for mye stress osv. 

Anonymkode: 1948a...dac

Ja, av min forrige fastlege så fikk jeg streng beskjed om å gjøre tiltak når jeg ikke hadde sovet noe særlig på 2-3 døgn. Og da stoppet jeg en negativ spiral. Det handler ikke om å tenke sykdom, men å forebygge sykdom.  Må også gjøre andre tiltak for å holde meg friskest mulig. Men for enkelte å si at jeg ikke vet hva som er friskt og sykt, det synes jeg er å undervurdere meg (selv om noen av grensene på frisk og syk kan være litt flytende) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
emilie321 skrev (14 minutter siden):

Ja, av min forrige fastlege så fikk jeg streng beskjed om å gjøre tiltak når jeg ikke hadde sovet noe særlig på 2-3 døgn. Og da stoppet jeg en negativ spiral. Det handler ikke om å tenke sykdom, men å forebygge sykdom.  Må også gjøre andre tiltak for å holde meg friskest mulig. Men for enkelte å si at jeg ikke vet hva som er friskt og sykt, det synes jeg er å undervurdere meg (selv om noen av grensene på frisk og syk kan være litt flytende) 

Enig. Har bp1 og jobber fullt. For at det skal være mulig må jeg ta mye hensyn til sykdommen og hele tiden passe på og gjøre tiltak 

Anonymkode: 69e44...d69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan bli for mye og for lite av det meste. Det gjelder også dette temaet. For noen gir diagnoser en økt mulighet til å forstå sin egen situasjon og gjøre gode tiltak for best mulig helse. Andre ganger fungerer diagnoser på en måte som ligner litt på "skybert tenkning". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
emilie321 skrev (18 minutter siden):

Ja, av min forrige fastlege så fikk jeg streng beskjed om å gjøre tiltak når jeg ikke hadde sovet noe særlig på 2-3 døgn. Og da stoppet jeg en negativ spiral. Det handler ikke om å tenke sykdom, men å forebygge sykdom.  Må også gjøre andre tiltak for å holde meg friskest mulig. Men for enkelte å si at jeg ikke vet hva som er friskt og sykt, det synes jeg er å undervurdere meg (selv om noen av grensene på frisk og syk kan være litt flytende) 

Jeg er ikke psykiater og ikke utdannet psykolog. Det jeg skriver er kun fra mitt perspektiv. Jeg mener virkelig ikke å være dømmende, men ja, jeg stiller kritiske spørsmål om en del ting. Det betyr på ingen   måte at jeg dømmer eller har et unyansert syn på ting. Men jeg er selvfølgelig åpen for at jeg tar feil. Jeg vil jo ha respons som får meg til å tenke nytt veldig ofte. Jeg liker å lære. Det er jo patetisk sagt muligens, meningen med livet for meg... 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier en del klokt og riktig her, @Kashmir. Jeg forstår godt hva du mener. Jeg har måttet ta meg i det selv noen ganger når jeg har tolket normale ting som alle opplever - i retning av sykt. 

Likevel er det viktig å være obs på symptomer, det lærer man i psykoedukasjon ved f.eks bipolar sykdom. Det er ikke alltid lett å vite forskjellen på det som er normale svingninger og det som bør være varselsignaler ved forverring av sykdom. Men etter å ha levd med slikt en stund lærer man seg forskjellen bedre. Jeg tror jeg har blitt ganske god på det nå. Når det skjedde sånn som i går, at jeg uten åpenbar grunn plutselig ble veldig nedstemt, så skjønner jeg at det er sykdommen som har tatt overhånd. Det jeg opplevde var ikke en "vanlig dårlig dag" som alle erfarer i blant, det var utslag av alvorlig sykdom som ble kastet på meg. Det er intensiteten og styrken i dette som er det avgjørende for å vite forskjellen på normalt og sykt, i alle fall hos meg. Jeg ble slått rett ut og ned for telling. Er nede fremdeles, og bare venter på at det skal gå over. Er bedre enn i går kveld da. 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Vendi skrev (2 minutter siden):

Du sier en del klokt og riktig her, @Kashmir. Jeg forstår godt hva du mener. Jeg har måttet ta meg i det selv noen ganger når jeg har tolket normale ting som alle opplever - i retning av sykt. 

Likevel er det viktig å være obs på symptomer, det lærer man i psykoedukasjon ved f.eks bipolar sykdom. Det er ikke alltid lett å vite forskjellen på det som er normale svingninger og det som bør være varselsignaler ved forverring av sykdom. Men etter å ha levd med slikt en stund lærer man seg forskjellen bedre. Jeg tror jeg har blitt ganske god på det nå. Når det skjedde sånn som i går, at jeg uten åpenbar grunn plutselig ble veldig nedstemt, så skjønner jeg at det er sykdommen som har tatt overhånd. Det jeg opplevde var ikke en "vanlig dårlig dag" som alle erfarer i blant, det var utslag av alvorlig sykdom som ble kastet på meg. Det er intensiteten og styrken i dette som er det avgjørende for å vite forskjellen på normalt og sykt, i alle fall hos meg. Jeg ble slått rett ut og ned for telling. Er nede fremdeles, og bare venter på at det skal gå over. 

Ok. 

Jeg skriver ut fra hva jeg oppfatter. Og jeg kan ta veldig feil. Jeg tenker jo på respons jeg får, og også på hvilken måte folk svarer. Jeg har oppfattelse av at du vil jeg skal tenke etter og forstå mer. Da gjør jeg det. 

Gi meg litt tankerom. Så komner jeg klokere tilbake 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ok. 

Jeg skriver ut fra hva jeg oppfatter. Og jeg kan ta veldig feil. Jeg tenker jo på respons jeg får, og også på hvilken måte folk svarer. Jeg har oppfattelse av at du vil jeg skal tenke etter og forstå mer. Da gjør jeg det. 

Gi meg litt tankerom. Så komner jeg klokere tilbake 🙂

Nei, jeg sa jo at jeg forstår hva du mener og at du har en del rett. Og så bare fortalte jeg om meg selv og hva jeg har lært og hvordan jeg tenker. Ingen "brodd" her mot deg 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
Skrevet (endret)
Vendi skrev (9 minutter siden):

Nei, jeg sa jo at jeg forstår hva du mener og at du har en del rett. Og så bare fortalte jeg om meg selv og hva jeg har lært og hvordan jeg tenker. Ingen "brodd" her mot deg 🙂

Jeg skjønner og vet det 🙂 men jeg kan tenke likevel. 

En gang fiklk jeg spørsmålet  : hva ville du gjort om du fikk 24 timer igjjen å leve?

Jeg svarte : å tenke.

Det er det jeg liker Vendi. 

Og folk som får meg til det 🙂

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt enig med deg. 
mange påberoper seg diagnoser så fort det er noe som tynger. Enkelte lager seg profiler der de presenterer seg med diagnosekoder og ER diagnosen sin. 
kamuflerer det med å kalle det «åpenhet er bra» men egentlig er det bare å fokusere på det som er vanskelig i livet, fremfor å gjøre noe med eget liv for å få det bra og ha gode dager. 
Jeg selv har vært langtidssykmeldt i 9 mnd. men har kommet meg tilbake på jobb igjen nå. 
jeg har ingen diagnose, men har vært psykisk nede. Det er livet. 
Sorg over et menneske som gikk bort er vanskelig, men ingen sykdom. 
nå går det mye bedre. 
vi alle opplever livskriser, opp og nedturer. 
det er normalt. 
Hvis man først begynner å fokusere på at man har ei diagnose unnskylder man seg med at man har noe på papiret å vise til. Ubevisst.

helse er ferskvare og ingen trenger å lide 

Anonymkode: 9c8b2...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir-
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Helt enig med deg. 
mange påberoper seg diagnoser så fort det er noe som tynger. Enkelte lager seg profiler der de presenterer seg med diagnosekoder og ER diagnosen sin. 
kamuflerer det med å kalle det «åpenhet er bra» men egentlig er det bare å fokusere på det som er vanskelig i livet, fremfor å gjøre noe med eget liv for å få det bra og ha gode dager. 
Jeg selv har vært langtidssykmeldt i 9 mnd. men har kommet meg tilbake på jobb igjen nå. 
jeg har ingen diagnose, men har vært psykisk nede. Det er livet. 
Sorg over et menneske som gikk bort er vanskelig, men ingen sykdom. 
nå går det mye bedre. 
vi alle opplever livskriser, opp og nedturer. 
det er normalt. 
Hvis man først begynner å fokusere på at man har ei diagnose unnskylder man seg med at man har noe på papiret å vise til. Ubevisst.

helse er ferskvare og ingen trenger å lide 

Anonymkode: 9c8b2...032

Ja... Livet 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ikke rart mange av oss tenker diagnose med en gang man kjenner på noe. 
samfunnet vi lever i har blitt et diagnosesamfunn. 
tidlig innsats er bra! 
samtidig er det sprengt kapasitet på bup, da skoler melder opp altfor mange barn opp til ppt for observasjoner og testing. Alt som er utenfor A4 boksen skal utredes. 
Gutter født i desember overrepresenterer adhd statistikken. det er bekymringsverdig, siden adhd er medfødt. 
gutter er ofte senere skoleklar enn jenter. De henger etter, og har mer behov for å bevege seg fysisk. 
tenåringsjenter bruker tik tok for å dokumentere angst og depresjon, med søt bakgrunnsmusikk, som igjen smitter over på andre jenter. 
kjendiser åpner opp om angst og depresjon, men reiser likevel verden rundt, tjener millioner og nyter livet. 
psykisk helse selger. 


 

Anonymkode: 9c8b2...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Helt enig med deg. 
mange påberoper seg diagnoser så fort det er noe som tynger. Enkelte lager seg profiler der de presenterer seg med diagnosekoder og ER diagnosen sin. 
kamuflerer det med å kalle det «åpenhet er bra» men egentlig er det bare å fokusere på det som er vanskelig i livet, fremfor å gjøre noe med eget liv for å få det bra og ha gode dager. 
Jeg selv har vært langtidssykmeldt i 9 mnd. men har kommet meg tilbake på jobb igjen nå. 
jeg har ingen diagnose, men har vært psykisk nede. Det er livet. 
Sorg over et menneske som gikk bort er vanskelig, men ingen sykdom. 
nå går det mye bedre. 
vi alle opplever livskriser, opp og nedturer. 
det er normalt. 
Hvis man først begynner å fokusere på at man har ei diagnose unnskylder man seg med at man har noe på papiret å vise til. Ubevisst.

helse er ferskvare og ingen trenger å lide 

Anonymkode: 9c8b2...032

Her motsier du deg selv veldig da. Du har ingen diagnose, du er ikke syk, det er bare livet som er kjipt av og til og som alle opplever, det er normalt, osv. Men da lurer jeg litt på hvorfor du var sykmeldt i 9 mnd? Hvis det å miste noen er en del av livet, og det er normalt å være psykisk nede, hvorfor måtte du da være sykmeldt? Ingen trenger å lide sier du, men du led vel såpass at du ble sykmeldt i 9 mnd?

Anonymkode: 70bb9...2d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Her motsier du deg selv veldig da. Du har ingen diagnose, du er ikke syk, det er bare livet som er kjipt av og til og som alle opplever, det er normalt, osv. Men da lurer jeg litt på hvorfor du var sykmeldt i 9 mnd? Hvis det å miste noen er en del av livet, og det er normalt å være psykisk nede, hvorfor måtte du da være sykmeldt? Ingen trenger å lide sier du, men du led vel såpass at du ble sykmeldt i 9 mnd?

Anonymkode: 70bb9...2d3

Det er en del av livet å ha sterk sorg i den grad at man ikke fungerer i jobb. 
det var 9 tøffe mnd og er tøft enda. 
men det er ingen sykdom. 
det er livet. Og livet kan være brutalt. 
tøffe perioder går over. Det tar bare tid. 
men diagnoser er ofte noe man får som man må deale med. 
men husk at man kan bli frisk fra diagnosen sin 

Anonymkode: 9c8b2...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (11 timer siden):

Det kom feil ut 🙂

Det er bare snakk om å se seg selv som helt normal noen ganger! 

Ja, og det er viktig. Det er noe jeg har øvd på selv fordi jeg blir fort engstelig. Men jeg har som regel rett når noen dårlige dager kommer, at det er sykdom. Hsr tatt feil noen ganger siste månedene da jeg har blitt PMS. 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er virkeligheten for de fleste med en langvarig psykisk lidelse. Man lærer også å ta ansvar for egen helse med forebyggende tiltak ved for lite søvn, for mye stress osv. 

Anonymkode: 1948a...dac

Ja, det er viktig å tenke forebyggende.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Tror også det her inne kan virke som mange har veldig fokus på sykdom fordi dette er et forum hvor folk nettopp skriver om sykdom. De skriver her når de opplever noe som bekymrer seg, men det betyr jo ikke at de alltid tolker alt mot sykdom. Det er et perspektiv som jeg har med meg i tillegg til det jeg skrev istad. Og observasjonen var ment som generell i samfunnet, ikke mot noe spesifikke her inne. 

Anonymkode: 23bd9...a70

Helt enig i det. Jeg skriver mye om sykdom her, men jeg går ikke rundt og snakker konstant sykdom ellers. 

Kashmir skrev (11 timer siden):

Ja. Jeg ser også at det er et stort fokus på psykdom , og det er på EN måte veldig bra. Å kunne snakke med andre og bli møtt med både forståelse og få støtte. Det er kjempeviktig! 

Samtidig så kan man gå i en felle hvor alt handler om psykdom til enhver tid. Det er ikke bra. 

De engasjerer seg minimalt i andre tråder om samfunn og mer random ting, og jeg tror at det viktig med litt andre perspektiv selv om flere ikke har interesse eller kapasitet til å følge opp og med på det.

Men jeg har tenkt : Hvorfor skriver de med diagnoser ikke om andre tema?  Noen gjør det, som med forfattere og bøker. 

Men det er få. 

Jeg syns det er litt kjipt. ALT handler om diagnoser. Det er jo ikke bra? 

Jeg engasjerer meg lite i andre tråder da jeg anser mine meninger som dumme så jeg tørr ikke. 

emilie321 skrev (10 timer siden):

Ja, av min forrige fastlege så fikk jeg streng beskjed om å gjøre tiltak når jeg ikke hadde sovet noe særlig på 2-3 døgn. Og da stoppet jeg en negativ spiral. Det handler ikke om å tenke sykdom, men å forebygge sykdom.  Må også gjøre andre tiltak for å holde meg friskest mulig. Men for enkelte å si at jeg ikke vet hva som er friskt og sykt, det synes jeg er å undervurdere meg (selv om noen av grensene på frisk og syk kan være litt flytende) 

Ja ikke sant. Samme har jeg lært. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvis det du fikk ut av det jeg skrev er at man ‘kan tenke på seg hypomani’ så har du misforstått meg. 
At du hinter til at det jeg skriver er ‘suspekt’ er ugreit. Jeg har en annen mening enn deg, men det betyr ikke at min mening er suspekt. 
Jeg respekterer det du mener og at det kommer fra en forståelse innen psykiatri som ikke jeg er så fan av. Samtidig så mener jeg at man i mange situasjoner kan ha nytte av å ikke tenke sykdom med en gang. 

Anonymkode: 23bd9...a70

Mulig jeg misforsto deg. Jeg er litt paranoid om dagen av diverse  årsaker og da kommer piggene ut. Var ikke meningen.

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...