Gå til innhold

Nevropati?


Gjest kir

Anbefalte innlegg

Jeg har i perioder som kan strekke seg fra timer opptil et par døgn kjent en nummen til dels øm smerte i felt på huden. Jeg pleier å kalle det "vondt i huden" når noen min spør hva jeg mener. Etter å ha lest en del medisinsk litteratur (jeg er spl.stud) har jeg kommet frem til at det kjennes ut som om smertene avgrenser seg til et dermatom om gangen. Det er ingen symmetri i hvor disse smertene opptrer, heller ingen steder hvor smertene opptrer oftere enn andre. I den siste tiden (mnd.) har jeg kjent det en gang. Da satt smertesenteret rett over venstre øre, like ved tinningen, og strakk seg fremover ved v.øyebryn opp i hårfestet og litt bakover. Dette dannet et felt hvor det da er spesielt vondt å bli berørt. Dette har jeg også kjent lignende i vonde felt andre steder på kroppen, sjelden mer enn 15 kvadratcentimeter om gangen. Det kan gå lang tid mellom hver gang jeg kjenner "symptomene".

Før jeg leste om fenomenet i fysiologibøkene og i medisinsk leksikon uroet ikke dette meg noe særlig. Men, når det står at f.eks. nevropati/smerter i dermatomer osv. er symtomer på andre lidelser lurer jeg på hva jeg bør gjøre. Høres det ut som om dette er en form for nevropati, eller hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pål Sand, almenlege

Kjære kir.

Slik du beskriver dine symptomer,tror jeg ikke du har en Neuropati.Jeg synes imidlertid at du bør undersøkes av lege.Som du sikkert kjenner til kan feks.mangel på vitamin B12 og sukkersyke medføre neuropatier.Trigeminusneuralgi kan gi uttalte smerter i ansiktet.Det er riktig som du skriver at neuropati kan komme som en følge av alvorlige sykdommer.Ofte finner vi ikke årsaken til neuropatien.Som sagt synes jeg dine symptomer høres "fredlige"ut,men du må til en grundig medisinsk gjennomgang.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...