Gå til innhold

Forskjell på dp/dr og psykose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Noen dager er jg helt innsausa og det går helt rundt, klarer ikke tenke og alt er uvirkelig

Føler ikke verden der ute ekisterer- jeg er i vakum med meg selv der tid og sted er helt fjernt 🥹 lever ikke- bare eksisterer og prøver å holde ut

 

Anonymkode: 91aab...1f7

Nå må du svare på hva behandleren din sier du lider av 

Anonymkode: 74ae3...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nå må du svare på hva behandleren din sier du lider av 

Anonymkode: 74ae3...468

Utbrent og angst. 
Men jeg føler mer det er depressivt. Men redd de meste av symptomene er utbrent 

Men syns det er så voldsomt det jeg beskriver her/ så blir redd. Er det virkelig ikke psykotisk med depressivt??

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Utbrent og angst. 
Men jeg føler mer det er depressivt. Men redd de meste av symptomene er utbrent 

Men syns det er så voldsomt det jeg beskriver her/ så blir redd. Er det virkelig ikke psykotisk med depressivt??

Anonymkode: 91aab...1f7

Nei du er ikke psykotisk. Du er depressiv og blandet med angst er det kjipt, velkommen, sånn er det å lide av psykisk sykdom, helt forjævlig, 

Anonymkode: 74ae3...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei du er ikke psykotisk. Du er depressiv og blandet med angst er det kjipt, velkommen, sånn er det å lide av psykisk sykdom, helt forjævlig, 

Anonymkode: 74ae3...468

Veldig merkelig at jeg ble kjempedårlig mens jeg gikk på ad da

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig merkelig at jeg ble kjempedårlig mens jeg gikk på ad da

Anonymkode: 91aab...1f7

Det er ikke veldig merkelig, alle reagerer ikke positivt på første ad de prøver. Jeg ble syk av ad, men var ikke psykiatrisk av den grunn. Hør på legen din. Og legg vekk ideen om at du har psykose 

Anonymkode: 74ae3...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er ikke veldig merkelig, alle reagerer ikke positivt på første ad de prøver. Jeg ble syk av ad, men var ikke psykiatrisk av den grunn. Hør på legen din. Og legg vekk ideen om at du har psykose 

Anonymkode: 74ae3...468

Veldig skummelt å skulle prøve en annen Type når jeg utvikla depresjon og nevnte symptomer mens jeg tok medisin 

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk:) Prøver egentlig bare å høre om hvordan folk opplever forskjellen på det slik at jeg kan være trygg på det ikke er psykose jeg opplever 

Anonymkode: 91aab...1f7

For eksempel at du klarer å være her inne og skrive innlegg som virker klare og sammenhengende. Når jeg er psykotisk (schizoaffektiv) har jeg ikke sjans til å bruke en mobiltelefon til noe som helst, i hvertfall ikke skrive innlegg på DOL .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
GT1 skrev (1 minutt siden):

For eksempel at du klarer å være her inne og skrive innlegg som virker klare og sammenhengende. Når jeg er psykotisk (schizoaffektiv) har jeg ikke sjans til å bruke en mobiltelefon til noe som helst, i hvertfall ikke skrive innlegg på DOL .

Enig, og i psykose er jeg ikke i stand til å lure på om jeg har psykose. Eller beskrive symptomer i detalj mm. Psykose er noe veldig annet enn det du beskriver at du opplever 

Anonymkode: 74ae3...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig, og i psykose er jeg ikke i stand til å lure på om jeg har psykose. Eller beskrive symptomer i detalj mm. Psykose er noe veldig annet enn det du beskriver at du opplever 

Anonymkode: 74ae3...468

Det er da noe..

Tror kanskje mye skyldes utbrent og… og er jo mye aleine

Men kan man bli slik jeg beskriver her under depresjon? At man er helt separert fra alt?

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er da noe..

Tror kanskje mye skyldes utbrent og… og er jo mye aleine

Men kan man bli slik jeg beskriver her under depresjon? At man er helt separert fra alt?

Anonymkode: 91aab...1f7

 

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan ad hjelpe en mot det da? Adhedoni og frakobling ?

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan ad hjelpe en mot det da? Adhedoni og frakobling ?

Anonymkode: 91aab...1f7

Hvorfor spør du ikke bare behandleren din eller der du er innlagt? 

Anonymkode: 90352...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvorfor spør du ikke bare behandleren din eller der du er innlagt? 

Anonymkode: 90352...5b9

Hadde jeg fått svar hadde jeg ikke trengt p spørre her😊 desuten spør jeg her for å høre andres erfaringer me det

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

TS, hva sier behandleren din når du spør ham/henne om alle disse spørsmålene? Tror du får bedre hjelp der.

Anonymkode: e2262...e87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
GT1 skrev (18 timer siden):

For eksempel at du klarer å være her inne og skrive innlegg som virker klare og sammenhengende. Når jeg er psykotisk (schizoaffektiv) har jeg ikke sjans til å bruke en mobiltelefon til noe som helst, i hvertfall ikke skrive innlegg på DOL .

Jeg har klart det, det er vel ulike psykoser da? Har klart å skrive innlegg her og bruke telefonen, har aldri vært helt vekke heller. Må man det for å være psykotisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

TS, hva sier behandleren din når du spør ham/henne om alle disse spørsmålene? Tror du får bedre hjelp der.

Anonymkode: e2262...e87

De vet ikke derfor spør jeg her for å få bedre erfaringsbaserte svar

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Glitter skrev (22 timer siden):

Ganske stor forskjell å si at man pga manglende verdensforståelse pga autisme setter sammen sin egen virkelighet for at verden skal henge sammen

Hvem har sagt dette og i hviken kontekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (21 minutter siden):

Jeg har klart det, det er vel ulike psykoser da? Har klart å skrive innlegg her og bruke telefonen, har aldri vært helt vekke heller. Må man det for å være psykotisk?

Nei det må man ikke. For det spurte jeg overlegen om forrige uke. Jeg sa at sett bort fra hygiene, husarbeid og ernæring så er jeg jo oppegående og snakker fint for meg. Da sa han at ja jeg var flink til å forklare, men at man kan ha psykoselidelse likevel. Det er jo grader av hvor sterk psykosen er tenker jeg. Men vet ikke så mye om psykoselidelser egentlig. 

Han skrev at jeg var orientert for tid og sted, men betydelig ett eller annet fagord som jeg ut fra kontekst tolket som fjern/ikke helt tilstede. Men jeg skrev jo her på forumet likevel. 

Og ikke var det vurdert slik at jeg måtte være innlagt på tvang og jeg ble skrevet ut med restsymptomer for da var jeg frisk nok til ikke å være innlagt. Ble veldig raskt bedre av Zyprexa, mens andre må jo nærmest medisineres i senk før de kommer til seg selv. 

Så jeg ser på psykose som et spekter når det kommer til alvorlighetsgrad. Hvis jeg får en psykoselidelse så tviler jeg på at jeg vil få noe krav om å ta medisiner. Heller et tilbud om det. Samt korte stabiliserende opphold ved forverring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvem har sagt dette og i hviken kontekst?

En psykolog jeg snakket med under en innleggelse for noen uker siden. Hun skrev det i en henvisning til DPS hvor hun mente å forklare mine symptomer, eller forklare hva hun tenkte det kom av. 

Ble innlagt på nytt på en annen avdeling og både overlegen jeg hadde og psykologen jobber til vanlig på psykoseposten og de tror at jeg har en psykoselidelse og jeg skal derfor legges inn for utredning i juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har psykotiske symptom ved depresjon. Vet ikke hva forskjellen På det og psykose er. Jeg klarer iallfall å ha samtaler, skrive, handle og virke normal nok for mange mens jeg er så syk at jeg vurderes som deprimert med psykotiske symptom 

Anonymkode: 74ae3...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...