Gå til innhold

Forskjell på dp/dr og psykose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har psykotiske symptom ved depresjon. Vet ikke hva forskjellen På det og psykose er. Jeg klarer iallfall å ha samtaler, skrive, handle og virke normal nok for mange mens jeg er så syk at jeg vurderes som deprimert med psykotiske symptom 

Anonymkode: 74ae3...468

Hva slags symptomer er det snakk om? Hallusinasjoner liksom? Eller sånn depersonalisering og uvirkelighetsfølelse ?

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Glitter skrev (22 minutter siden):

Nei det må man ikke. For det spurte jeg overlegen om forrige uke. Jeg sa at sett bort fra hygiene, husarbeid og ernæring så er jeg jo oppegående og snakker fint for meg. Da sa han at ja jeg var flink til å forklare, men at man kan ha psykoselidelse likevel. Det er jo grader av hvor sterk psykosen er tenker jeg. Men vet ikke så mye om psykoselidelser egentlig. 

Han skrev at jeg var orientert for tid og sted, men betydelig ett eller annet fagord som jeg ut fra kontekst tolket som fjern/ikke helt tilstede. Men jeg skrev jo her på forumet likevel. 

Og ikke var det vurdert slik at jeg måtte være innlagt på tvang og jeg ble skrevet ut med restsymptomer for da var jeg frisk nok til ikke å være innlagt. Ble veldig raskt bedre av Zyprexa, mens andre må jo nærmest medisineres i senk før de kommer til seg selv. 

Så jeg ser på psykose som et spekter når det kommer til alvorlighetsgrad. Hvis jeg får en psykoselidelse så tviler jeg på at jeg vil få noe krav om å ta medisiner. Heller et tilbud om det. Samt korte stabiliserende opphold ved forverring. 

Håper at de ville fanget opp om jeg har psykose på psykiatrisk da. 

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (59 minutter siden):

Jeg har klart det, det er vel ulike psykoser da? Har klart å skrive innlegg her og bruke telefonen, har aldri vært helt vekke heller. Må man det for å være psykotisk?

Vel, nå snakker jeg om full mani med tvangsinnleggelse på akuttavdeling av politi og ambulanse.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (33 minutter siden):

Nei det må man ikke. For det spurte jeg overlegen om forrige uke. Jeg sa at sett bort fra hygiene, husarbeid og ernæring så er jeg jo oppegående og snakker fint for meg. Da sa han at ja jeg var flink til å forklare, men at man kan ha psykoselidelse likevel. Det er jo grader av hvor sterk psykosen er tenker jeg. Men vet ikke så mye om psykoselidelser egentlig. 

Han skrev at jeg var orientert for tid og sted, men betydelig ett eller annet fagord som jeg ut fra kontekst tolket som fjern/ikke helt tilstede. Men jeg skrev jo her på forumet likevel. 

Og ikke var det vurdert slik at jeg måtte være innlagt på tvang og jeg ble skrevet ut med restsymptomer for da var jeg frisk nok til ikke å være innlagt. Ble veldig raskt bedre av Zyprexa, mens andre må jo nærmest medisineres i senk før de kommer til seg selv. 

Så jeg ser på psykose som et spekter når det kommer til alvorlighetsgrad. Hvis jeg får en psykoselidelse så tviler jeg på at jeg vil få noe krav om å ta medisiner. Heller et tilbud om det. Samt korte stabiliserende opphold ved forverring. 

Ja jeg har alltid visst hvor jeg var og ikke hatt latenstid, likevel har de sagt at det var psykose. Jeg har snakket greit for meg om opplevelsene mine og, de syns det var interessant å høre på meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
GT1 skrev (2 minutter siden):

Vel, nå snakker jeg om full mani med tvangsinnleggelse på akuttavdeling av politi og ambulanse.... 

Ok. Det har ikke jeg opplevd da :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Ja jeg har alltid visst hvor jeg var og ikke hatt latenstid, likevel har de sagt at det var psykose. Jeg har snakket greit for meg om opplevelsene mine og, de syns det var interessant å høre på meg. 

Ja tror det er en myte at alle med psykose er helt vekke. Jeg har pratet med folk som for meg virket helt friske. Helt til de plutselig begynte å snakke om noe som åpenbart var en vrangforestilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (39 minutter siden):

Så jeg ser på psykose som et spekter når det kommer til alvorlighetsgrad. Hvis jeg får en psykoselidelse så tviler jeg på at jeg vil få noe krav om å ta medisiner. Heller et tilbud om det. Samt korte stabiliserende opphold ved forverring. 

Det er jo fint da at du nå når du kanskje får psykoselidelse på papiret vil fortsette å få dette tilbudet om brukerstyrte innleggelser selvom du nå nettopp har blitt kvitt borderline diagnosen din og fikk beskjed om at du ikke lenger skal ha det tilbudet om brukerstyrte innleggelser. 

Anonymkode: 90352...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Håper at de ville fanget opp om jeg har psykose på psykiatrisk da. 

Anonymkode: 91aab...1f7

Hvis du har en vrangforestilling og du forteller om den så vil det jo fanges opp. Holder du det for deg selv og ellers ikke har andre tydelige symptomer så vil de nok ikke skjønne det. Men det jeg har lært her inne er at det sentrale i en psykose er vrangforestillinger. Så får man ulike tilleggssymptomer i tillegg som for eksempel uvirkelighetsfølelse, latenstid, virker kanskje frakoblet. Men alle de tingene kan man ha ved depresjon også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo fint da at du nå når du kanskje får psykoselidelse på papiret vil fortsette å få dette tilbudet om brukerstyrte innleggelser selvom du nå nettopp har blitt kvitt borderline diagnosen din og fikk beskjed om at du ikke lenger skal ha det tilbudet om brukerstyrte innleggelser. 

Anonymkode: 90352...5b9

Hvem har sagt at jeg får fortsette med slike innleggelser? Det er det absolutt ingen som har sagt. Verken dem eller meg. En eventuell innleggelse pga forverring av psykoselidelse ville vært en helt ordinær innleggelse hvor det er legen som vurderer om man trenger innleggelse og ikke jeg slik som da jeg hadde den avtalen. 

Dessuten regner jeg med at får jeg en slik diagnose så er det bare å ta medisiner så klarer jeg meg. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja tror det er en myte at alle med psykose er helt vekke. Jeg har pratet med folk som for meg virket helt friske. Helt til de plutselig begynte å snakke om noe som åpenbart var en vrangforestilling. 

Ja kupton og har skrevet noe om det, de kan klare seg fint i hverdagen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (1 minutt siden):

Hvem har sagt at jeg får fortsette med slike innleggelser? Det er det absolutt ingen som har sagt. Verken dem eller meg. En eventuell innleggelse pga forverring av psykoselidelse ville vært en helt ordinær innleggelse hvor det er legen som vurderer om man trenger innleggelse og ikke jeg slik som da jeg hadde den avtalen. 

Her vet de at jeg ikke vil legges inn, så jeg har begynt på medisiner hjemme om jeg har vært psykotisk. Det pleier å virke fort på meg, ikke på alt men det verste så da er det jo like greit å være hjemme. Men har to venner som liker seg når de er innlagt og finner ro, da er det jo greit. Man må være der man føler seg tryggest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Ja kupton og har skrevet noe om det, de kan klare seg fint i hverdagen også. 

Ja. Så er nok et ganske stort tema å sette seg inn i hvis man vil forstå psykose og psykoselidelse. Jeg orker ikke sette meg inn i det som sagt. Bedre å la fagfolkene få vurdere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Her vet de at jeg ikke vil legges inn, så jeg har begynt på medisiner hjemme om jeg har vært psykotisk. Det pleier å virke fort på meg, ikke på alt men det verste så da er det jo like greit å være hjemme. Men har to venner som liker seg når de er innlagt og finner ro, da er det jo greit. Man må være der man føler seg tryggest. 

Ja det er sant det. Jeg kan synes det føles trygt å være innlagt når jeg har det kaotisk, men har ingen intensjon eller interesse av å være innlagt like ofte som jeg var. Håper jeg klarer meg hjemme til planlagt innleggelse i juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Glitter skrev (11 minutter siden):

Hvis du har en vrangforestilling og du forteller om den så vil det jo fanges opp. Holder du det for deg selv og ellers ikke har andre tydelige symptomer så vil de nok ikke skjønne det. Men det jeg har lært her inne er at det sentrale i en psykose er vrangforestillinger. Så får man ulike tilleggssymptomer i tillegg som for eksempel uvirkelighetsfølelse, latenstid, virker kanskje frakoblet. Men alle de tingene kan man ha ved depresjon også..

Har forklart alt jeg føler om hvordan jeg føler meg😝

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (4 minutter siden):

Ja. Så er nok et ganske stort tema å sette seg inn i hvis man vil forstå psykose og psykoselidelse. Jeg orker ikke sette meg inn i det som sagt. Bedre å la fagfolkene få vurdere. 

Jeg har satt meg inn i det mye for jeg var uenig, men så har jeg lest to bøker og de hadde schizofreni. Jeg tenkte "De har jo evner" så ja, man kan være enig om å være uenig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Glitter skrev (5 minutter siden):

Ja det er sant det. Jeg kan synes det føles trygt å være innlagt når jeg har det kaotisk, men har ingen intensjon eller interesse av å være innlagt like ofte som jeg var. Håper jeg klarer meg hjemme til planlagt innleggelse i juni. 

Ja da er det jo greit når man føler seg trygg der, jeg blir enda mer utrygg. Mine venner er ofte innlagt og de har brukerstyrt seng i tillegg, de har bp1. Syns de legger seg inn for lite men det er jo opp til dem og hjelpeapparatet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Glitter skrev (14 minutter siden):

Hvis du har en vrangforestilling og du forteller om den så vil det jo fanges opp.

Kjennetegnet på vrangforestillinger er jo at man ikke vet om dem selv, så hvordan kan man fortelle om dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Kjennetegnet på vrangforestillinger er jo at man ikke vet om dem selv, så hvordan kan man fortelle om dem da?

Regner med det kommer naturlig frem isåfsll 

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Regner med det kommer naturlig frem isåfsll

Det er ikke sikkert, med mindre det viser seg i adferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (18 minutter siden):

Hvis du har en vrangforestilling og du forteller om den så vil det jo fanges opp. Holder du det for deg selv og ellers ikke har andre tydelige symptomer så vil de nok ikke skjønne det. Men det jeg har lært her inne er at det sentrale i en psykose er vrangforestillinger. Så får man ulike tilleggssymptomer i tillegg som for eksempel uvirkelighetsfølelse, latenstid, virker kanskje frakoblet. Men alle de tingene kan man ha ved depresjon også..

Kan man ha dette ved depresjon? 
det er ikke psykose da når man er inni seg selv og tankene og ikke evner å føle tilhørighet til «verden der ute»…?😊 det er bra 

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...