Gå til innhold

Forskjell på dp/dr og psykose


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har forklart alt jeg føler om hvordan jeg føler meg😝

Anonymkode: 91aab...1f7

Ja har du en vrangforestilling da? 

Du har verken psykose eller bipolar ut i fra hva du forteller på forumet. Slik jeg oppfatter det er angst og depresjon riktig diagnose på deg. Mulig også preget av depressiv tvang mtp hvor mye tid du bruker på å lese om alle mulige diagnoser og medisiner også plukker du ut enkelte symptomer fra diagnosene som passer deg også begynner du å stresse over om du har de diagnosene framfor angst og depresjon. Angst og depresjon kan være helt invalidiserende, man kan miste seg selv helt eller rett og slett bli en trollete person. Det kan rokke ved hele virkeligheten. 

Det beste er om du aksepterer det dine leger har vurdert også begynn å jobbe mer konstruktivt. 

Jeg vet ikke om du har svært nedsatt hukommelse og rett og slett glemmer tråder du har opprettet før, eller om du tenker du vil få nye og anerledese svar ved å spørre om det samme med små variasjoner så mange ganger. Men én ting er jeg sikker på og det er at dette ikke er hjelpsomt for deg. Du slår deg ikke til ro med svarene du får uansett. Du bare får mange nye spørsmål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

psykedeliker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan man ha dette ved depresjon?

Man kan ha det helt uavhengig av diagnose, f.eks. hvis hjernen jobber hardt med noe i underbevisstheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (13 minutter siden):

Ja da er det jo greit når man føler seg trygg der, jeg blir enda mer utrygg. Mine venner er ofte innlagt og de har brukerstyrt seng i tillegg, de har bp1. Syns de legger seg inn for lite men det er jo opp til dem og hjelpeapparatet. 

Ja det er det jo. 

psykedeliker skrev (12 minutter siden):

Kjennetegnet på vrangforestillinger er jo at man ikke vet om dem selv, så hvordan kan man fortelle om dem da?

Hvis man tortureres av noe, mener noe veldig sterkt, mener man er opplyst pluss mange andre grunner så kan man komme til å snakke om det. Jeg har holdt mine ting mest for meg selv, men forsnakket meg da jeg var beruset og dagen etter i samtale ble dette tatt opp og da endte jeg opp med å fortelle om det hele. Har også i min dagbok et par ganger fortalt om det jeg lever i fordi det er svært plagsomt for meg. Men jeg mente ikke selv det var vrangforestilling, men så virket antipsykotisk på veldig mye av det. Men ikke alt. Så det som henger igjen er jeg ikke helt enig i at er vrangforestilling, men siden alle er uenig med meg så blir jeg usikker. Men det er ikke noe jeg skriver om ute på forumet.

Det var nå legen som kalte det psykose og vrangforestilling så det er nå ikke et kriterie at man holder kjeft om det. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (12 minutter siden):

Ja har du en vrangforestilling da? 

Du har verken psykose eller bipolar ut i fra hva du forteller på forumet. Slik jeg oppfatter det er angst og depresjon riktig diagnose på deg. Mulig også preget av depressiv tvang mtp hvor mye tid du bruker på å lese om alle mulige diagnoser og medisiner også plukker du ut enkelte symptomer fra diagnosene som passer deg også begynner du å stresse over om du har de diagnosene framfor angst og depresjon. Angst og depresjon kan være helt invalidiserende, man kan miste seg selv helt eller rett og slett bli en trollete person. Det kan rokke ved hele virkeligheten. 

Det beste er om du aksepterer det dine leger har vurdert også begynn å jobbe mer konstruktivt. 

Jeg vet ikke om du har svært nedsatt hukommelse og rett og slett glemmer tråder du har opprettet før, eller om du tenker du vil få nye og anerledese svar ved å spørre om det samme med små variasjoner så mange ganger. Men én ting er jeg sikker på og det er at dette ikke er hjelpsomt for deg. Du slår deg ikke til ro med svarene du får uansett. Du bare får mange nye spørsmål. 

Det er jo dette som gjør at jeg føler meg «gal» da- at det er så surrete og jeg ikke skjønner opp ned på meg selv og er helt inni det- og ikke evner å tenke klart eller løfte blikket og ta styringa over meg selv. Alt er en ball inni hodet mitt😝

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Glitter skrev (8 minutter siden):

Men det er ikke noe jeg skriver om ute på forumet.

Hvorfor ikke? Er du motstander av kritisk tenkning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo dette som gjør at jeg føler meg «gal» da- at det er så surrete og jeg ikke skjønner opp ned på meg selv og er helt inni det- og ikke evner å tenke klart eller løfte blikket og ta styringa over meg selv. Alt er en ball inni hodet mitt😝

Anonymkode: 91aab...1f7

Ja, men kognitive vansker er helt vanlig ved depresjon og angst. Så tror jeg du eskalerer det hele ved å nilese på alt sammen både diagnoser, symptomer, medisiner og konstant overanalyserer din egen fungering. 

Du må prøve å stole på at dette vil sannsynligvis gå over når du blir bedre. Men med tanke på alt tankekjøret skulle du kanskje gitt lav dose antipsykotisk en større sjanse som du kan ta på kvelden for å roe ned. Det er ikke farlig. Så får du kanskje søvnen på plass og bare det kan gjøre at ballen mot bedring begynner å rulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor ikke? Er du motstander av kritisk tenkning?

Nei, men jeg er ikke interessert i tilbakemelding fra anonyme brukere på noe som er så vanskelig å snakke om at jeg gikk med det alene i varierende grad i flere år før det nå ble så ille som det ble. Da jeg fikk Zyprexa så ble hodet mitt veldig rolig. Mer rolig enn på lenge. Det begynte å gå på helsa løs da jeg ble innlagt. Sluttet å dusje, gjorde ikke husarbeid, greide ikkr ta ordentlig vare på hunden osv. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
psykedeliker skrev (22 minutter siden):

Kjennetegnet på vrangforestillinger er jo at man ikke vet om dem selv, så hvordan kan man fortelle om dem da?

Jeg fortalte om mine åndelige opplevelser og det var noe jeg likte å snakke om, det var jo spennende for meg også å ha alle disse opplevelsene. Nå er ikke det mye spennende i hverdagen. Savner de gode opplevelsene da men når man går på ap forsvinner de også sammen med de vonde og skremmende opplevelsene. Jeg ble oppmuntret av psykiatrien til å snakke om det og de syns og det var spennende, men så kommer det med så mye angst og forvirring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
Glitter skrev (1 minutt siden):

Det er ikke farlig.

Det kan ha negative bivirkninger som f.eks. vektøkning og hukommelsestap.  En kost/nytte vurdering må gjøres i hvert enkelt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker skrev (2 minutter siden):

Det kan ha negative bivirkninger som f.eks. vektøkning og hukommelsestap.  En kost/nytte vurdering må gjøres i hvert enkelt tilfelle.

I små doser så får man som oftest ikke det. Og det var jo små doser det er snakk om. 

Men ja. Kost/nytte er viktig. 

Endret av Glitter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (3 minutter siden):

Savner de gode opplevelsene da men når man går på ap forsvinner de også sammen med de vonde og skremmende opplevelsene.

En sann åndelig veileder skal kunne lære deg metoder for å lage et mentalt filter som stenger de vonde og skremmende opplevelsene ute, og slipper de gode opplevelsene gjennom. Behandlere i helsevesenet er ikke åndelige veiledere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Glitter skrev (9 minutter siden):

Ja, men kognitive vansker er helt vanlig ved depresjon og angst. Så tror jeg du eskalerer det hele ved å nilese på alt sammen både diagnoser, symptomer, medisiner og konstant overanalyserer din egen fungering. 

Du må prøve å stole på at dette vil sannsynligvis gå over når du blir bedre. Men med tanke på alt tankekjøret skulle du kanskje gitt lav dose antipsykotisk en større sjanse som du kan ta på kvelden for å roe ned. Det er ikke farlig. Så får du kanskje søvnen på plass og bare det kan gjøre at ballen mot bedring begynner å rulle. 

Ja er jo en slags besettelse -kanskke tvang som du nevnte. 
Dette blokkerer og tar hele min fungering. Har tatt litt quetiapin før men det hjalp ikke noe. Sover mye med alimemazin. Men føler jo at hvile er det jeh trenger 😝 

Kunne ikke ad ha hjulpet med å ta ned symptomtrykket da? 
 

spørsmålet er jo hvordsn bli bedre 😊😵‍💫

Anonymkode: 91aab...1f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer skikkelig på når grensene for psykose starter og slutter. Mår er en tanke så forskrudd at den kalles vrangforestilling og er man psykotisk om man har bare én vrangforestilling og ingen andre symptom? Kan man jobbe fullt som lærer feks eller lege med kontakt med mange mennesker daglig om man er psykotisk? 

Anonymkode: 74ae3...468

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
psykedeliker skrev (2 minutter siden):

En sann åndelig veileder skal kunne lære deg metoder for å lage et mentalt filter som stenger de vonde og skremmende opplevelsene ute, og slipper de gode opplevelsene gjennom. Behandlere i helsevesenet er ikke åndelige veiledere.

Jeg vet og det har jeg prøvd, har gått på flere alternative kurs og fått healing og alternativ hjelp. Lærte å stenge av men det gikk jo ikke, opplevelsene var like sterke. Og jeg spurte til og med en klarsynt healer som hjalp meg, psykologen presset meg sånn ang medisiner. Hun sa "Ja ta nå de medisinene en stund så du får litt fred". De lukker nemlig igjen for åndelige opplevelser, men helst vil jeg klare meg uten medisiner og ha åndelige opplevelser. Har prøvd flere ganger men jeg blir så dårlig spesielt av energier. Klarer ikke stenge av uten medisiner og det er forferdelig synd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg vet og det har jeg prøvd, har gått på flere alternative kurs og fått healing og alternativ hjelp. Lærte å stenge av men det gikk jo ikke, opplevelsene var like sterke. Og jeg spurte til og med en klarsynt healer som hjalp meg, psykologen presset meg sånn ang medisiner. Hun sa "Ja ta nå de medisinene en stund så du får litt fred". De lukker nemlig igjen for åndelige opplevelser, men helst vil jeg klare meg uten medisiner og ha åndelige opplevelser. Har prøvd flere ganger men jeg blir så dårlig spesielt av energier. Klarer ikke stenge av uten medisiner og det er forferdelig synd.

Nå lurer jeg virkelig på hvem du har vært i kontakt med. De fleste som kaller seg åndelige veiledere er sjarlataner. Unntatt meg selv selvfølgelig! 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
psykedeliker skrev (12 minutter siden):

En sann åndelig veileder skal kunne lære deg metoder for å lage et mentalt filter som stenger de vonde og skremmende opplevelsene ute, og slipper de gode opplevelsene gjennom. Behandlere i helsevesenet er ikke åndelige veiledere.

Men tror ikke den healeren mente jeg skulle gå på medisiner resten av livet, meningen er jo at jeg skal utvikle meg åndelig. Nå har det stoppet opp. Jeg vil egentlig ikke det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Nå lurer jeg virkelig på hvem du har vært i kontakt med. De fleste som kaller seg åndelige veiledere er sjarlataner. Unntatt meg selv selvfølgelig! 😜

har vært i kontakt med mange, tre av dem var skikkelig seriøse. Hun ene er død dessverre, hun fikk jeg magnetisert vann av og det reddet meg. Hadde sluttet å fungere da jeg traff henne, spiste ikke heller så var undervektig. Etter noen uker på det vannet begynte jeg å spise igjen og våknet sakte men sikkert til liv igjen, på den tiden trodde jeg jeg var død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Nå har det stoppet opp. Jeg vil egentlig ikke det.

Du får lage en tråd på alternativforumet så kan vi ta det derfra. Og det er viktig at du lærer deg manus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

hun fikk jeg magnetisert vann av og det reddet meg.

Vi har nok en lang vei å gå her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Du får lage en tråd på alternativforumet så kan vi ta det derfra. Og det er viktig at du lærer deg manus.

Var på et alternativt forum men der var det jo mindre liv enn her og nå har jeg jo mistet evnene mine, eller de ligger i dvale bak medisiner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...