Gå til innhold

Noen som har vært meddommer her?

Anbefalte innlegg

Everybody
Trinity80 skrev (9 minutter siden):

Har vært meddommer og synes det er en veldig fin ordning. Ellers blir det vel innavl i rettsstaten om ordningen avvikles 😆

Det er mange skjebner og de tiltalte har ofte veldig triste historier å fortelle. Men det bryr ikke aktor seg om.

Fortsetter under...

Trinity80
Everybody skrev (19 minutter siden):

Det er mange skjebner og de tiltalte har ofte veldig triste historier å fortelle. Men det bryr ikke aktor seg om.

Ja nettopp. Man bringer inn den menneskelige faktoren inn med ordningen. Ikke bare fag og juss. 

AnonymBruker
Everybody skrev (24 minutter siden):

Så man skal slippe billigere unna hvis man har en trist historie?

Håper virkelig ikke man får lettere dom pga det. En ugjerning er en ugjerning og bør bli dømt etter det, ikke livshistorien.

Anonymkode: 494cc...e1e

AnonymBruker
Everybody skrev (På 13.1.2025 den 14.00):

Da var jeg ferdig med min første sak som meddommer. En halv dag.

Er det ikke et kriterie at man er psykisk frisk for å være det? Det burde man ihvertfall. Ville aldri likt å bli dømt av noen som er psykisk syk. 

Anonymkode: f1376...e49

Everybody
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke et kriterie at man er psykisk frisk for å være det? Det burde man ihvertfall. Ville aldri likt å bli dømt av noen som er psykisk syk. 

Jeg tar medisiner mot min psykisk sykdom og jeg er en empatisk person. Viser skjønn og dømmer etter beste mening og rettferdighet.

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Og uansett så er det hoveddommer som spør om vi er enige eller uenige i aktors påstand. Man kan være med å redusere straffen noe eller påvirke den. Det er alltid hoveddommer som har det siste ordet.

Everybody
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Klart, hvis man er i aktiv psykose og er umyndiggjort kan jeg forstå at man kanskje ikke burde være meddommer.

AnonymBruker
Everybody skrev (21 minutter siden):

Det er alltid hoveddommer som har det siste ordet

Det stemmer vel ikke helt? Om hoveddommer mener vedkommende er skyldig etter bevisførselen og begge meddommerne er uenig i dette, vil det bli frifinnelse. 

Anonymkode: 5121d...172

Everybody
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det stemmer vel ikke helt? Om hoveddommer mener vedkommende er skyldig etter bevisførselen og begge meddommerne er uenig i dette, vil det bli frifinnelse. 

Det kan bli frifinnelse ja. Eller lavere straff.

Endret av Everybody
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Og det mener jeg er helt sykt. 

AnonymBruker
Everybody skrev (58 minutter siden):

Klart, hvis man er i aktiv psykose og er umyndiggjort kan jeg forstå at man kanskje ikke burde være meddommer.

Schizofreni påvirker en også utenom sykdomsperioder med negative symptomer og kognitive problemer. Du får lov å ha din mening om dette, men jeg syns ikke at schizofreni eller psykisk syke er forenlig med å være meddommer. 

Everybody
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Schizofreni påvirker en også utenom sykdomsperioder med negative symptomer og kognitive problemer. Du får lov å ha din mening om dette, men jeg syns ikke at schizofreni eller psykisk syke er forenlig med å være meddommer. 

Har du det selv?

Annonse

Everybody
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei nå sendte du meg rett i kjelleren. Takk skal du faen meg ha.

Everybody

Skulle for det første ikke sagt noe om at jeg er meddommer. Man blir så angrepet av anonyme brukere som er for feige til å bruke eget brukernavn, men til gjengjeld følger med på alt man skriver her på forumet og dømmer deg etter det.

AnonymBruker
Everybody skrev (6 minutter siden):

Skulle for det første ikke sagt noe om at jeg er meddommer. Man blir så angrepet av anonyme brukere som er for feige til å bruke eget brukernavn, men til gjengjeld følger med på alt man skriver her på forumet og dømmer deg etter det.

Alt slikt bør man tenke på før man poster noe på ett forum. Og de med brukernavn er fa like anonyme som oss som trykker på anoymknappen. 

Du har gått over streken 1 gang alt. Så du har vært meddommer, men ikke satt deg inn i at du faktisk må tie om det.  

Everybody
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt slikt bør man tenke på før man poster noe på ett forum. Og de med brukernavn er fa like anonyme som oss som trykker på anoymknappen. 

Du har gått over streken 1 gang alt. Så du har vært meddommer, men ikke satt deg inn i at du faktisk må tie om det.  

Nei de med brukernavn er ikke like anonyme. Man får en anonymkode i hver enkelt tråd hvis man poster som anonym. Har man brukernavn vises det i alle tråder.

Everybody
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det skrives "et forum", ikke "ett forum".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...