Gå til innhold

Hjelp? Jeg skammer meg veldig over å ha avsluttet brått også for å søke hjelp igjen nå...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Trinity80 skrev (10 timer siden):

Jeg er ikke autist. Jeg evner fint å mentalisere, men gidder ikke å jatte med bare fordi det er normen.

Vedkommende som skriver dette innlegget mobiliserte hele DOL med sine tvangstanker om å avslutte behandling. Ta deg en bolle og skaff deg evnen til å ta til deg kunnskap heller enn evnen til mentalisering. Det kommer du lenger med i livet. 

Hvorfor outer du ts med dette i denne tråden? Ts skriver som ab for at hen synes det var sårt som i hi. 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke helt hvordan forklare det på en god måte sånn at det skal være lett å forstå for andre enn meg selv. Men jeg er i utgangspunktet redd for å bli bedre/"frisk". Så når jeg merker at jeg blir bedre eller bare at muligheten for å bli bedre ligger til rette så kan jeg lett ende opp med å sabotere for meg selv for å unngå dette. Jeg er også redd for å bli for godt kjent med de i helsevesenet som følger meg tettest opp og slippe de ordentlig innpå meg, så når jeg merker at de begynner å kjenne meg (for godt) så kan det også føre til avslutning. Jeg mener ikke at dette er en god forklaring/'unnskyldning' og jeg mener ikke at folk skal forstå seg ihjel på meg heller, jeg bare forsøker å forklare hvordan det er for meg og hvorfor jeg gjør slike dumme valg. 

Jeg forstår at det ikke er gitt at jeg faktisk får behandling igjen etter å ha avsluttet sånn, men nå har jeg i alle fall blitt søkt inn på nytt da så får jeg vel bare se hva svaret blir også ta konsekvensene deretter dersom det viser seg at de gir meg avslag på bakgrunn av tidligere avslutning? Der er vel ikke akkurat noe annet jeg kan gjøre? Ett eller annet sted må jeg vel få kunne få hjelp på tross av mine dumme følelser som "sier" at jeg må avslutte når ting blir slik og sånn... 

Anonymkode: 8afdd...e02

Hva er det som skremmer deg med og bli friskere? Ønsker du ikke et normalt liv hvis prognosene dine tilsier at du kan bli frisk? 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei alle dere, jeg har noe som er litt 'flaut' og på en måte litt sårt for meg å snakke om, men jeg ønsker gjerne ta det opp her inne likevel på tross av det da jeg håper noen av dere her inne kanskje har noen gode råd eller refleksjoner rundt temaet?

Saken er den at jeg skammer meg veldig over å ha avsluttet brått også for å søke hjelp igjen nå. Jeg hadde oppfølging av både kommunepsykiatrien, fastlegen og poliklinikken også valgte jeg å avslutte alle helt brått på en gang på tross av at jeg ble rådet av alle til å IKKE avslutte. Men jeg var sta og barnslig og sto på mitt så jeg har nå vært helt uten oppfølging i 3 måneder.

Men siden jeg nå har begynt å slite så vidt, blant annet med søvn og litt tyngre dager så har familien min (min mor og far) begynt å bli veldig bekymret for meg så jeg valgte da og bestille time hos fastlegen og be han om å henvise meg på nytt til det teamet jeg fikk oppfølging av i kommunen før. Men jeg skammer meg veldig over det. Jeg skammer meg altså over det at jeg skal absolutt være så sta og barnslig og stå på mitt, og fordi jeg ikke klarer meg alene og fordi jeg på en måte går tilbake på noe jeg hadde bestemt meg for 100% (altså det å klare meg alene). 

Noen som har noen gode råd til meg? For jeg må jo på en eller annen måte forsøke å legge fra meg denne flauheten, barnslige staheten og sårheten over dette?

Anonymkode: 8afdd...e02

Jeg mener kanskje at det er ditt hjelpebehov for tiden som skal avgjøre hvilken hjelp du skal få nå. Du må absolutt ikke være redd for å be om hjelp - så blir det gjort en vurdering rundt om du skal få hjelp hos fastlegen, kommunen eller sykehuset. Jeg synes det er veldig fint at du har bestilt en time hos fastlegen.

Det å autoseponere behandling er (dessverre) veldig vanlig. Jeg tror en del blir "lurt" av at man blir bedre, og så tenker man at man ikke trenger behandling lengre. Det blir jo som høyt blodtrykk - hvis du får senket blodtrykket med riktig behandling, så vil det bli høyt igjen hvis man slutter med behandlingen. 

Jeg ser forsåvidt poenget til Trinity her - når det er mange som trenger hjelp, og hvordan hjelpen skal prioriteres. For meg er det imidlertid litt avgjørende at dette har skjedd 1 gang. Hadde du vært inn og ut av behandling i årevis, så hadde jeg kanskje skrevet det samme som henne. Alle kan gjøre feil, men det er i alle fall ikke lurt å gjøre samme feilen flere ganger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (4 minutter siden):

Jeg mener kanskje at det er ditt hjelpebehov for tiden som skal avgjøre hvilken hjelp du skal få nå. Du må absolutt ikke være redd for å be om hjelp - så blir det gjort en vurdering rundt om du skal få hjelp hos fastlegen, kommunen eller sykehuset. Jeg synes det er veldig fint at du har bestilt en time hos fastlegen.

Det å autoseponere behandling er (dessverre) veldig vanlig. Jeg tror en del blir "lurt" av at man blir bedre, og så tenker man at man ikke trenger behandling lengre. Det blir jo som høyt blodtrykk - hvis du får senket blodtrykket med riktig behandling, så vil det bli høyt igjen hvis man slutter med behandlingen. 

Jeg ser forsåvidt poenget til Trinity her - når det er mange som trenger hjelp, og hvordan hjelpen skal prioriteres. For meg er det imidlertid litt avgjørende at dette har skjedd 1 gang. Hadde du vært inn og ut av behandling i årevis, så hadde jeg kanskje skrevet det samme som henne. Alle kan gjøre feil, men det er i alle fall ikke lurt å gjøre samme feilen flere ganger.

 

Det er flere brukere her på dol som er svingdørpsienter som ikke får samme svar som ts. Hva er forskjellen på ts og dem? Jeg tenker det er et sunnhetstegn at man klarer og innse at ts tok feil i seg selv, samtidig er det trist at ts ikke har en visjon om å bli frisk. (På den måten vil mulig ts forbli i systemet i åresvis og ta opp plassen for andre) slik som trinity poengterte. 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er flere brukere her på dol som er svingdørpsienter som ikke får samme svar som ts. Hva er forskjellen på ts og dem? Jeg tenker det er et sunnhetstegn at man klarer og innse at ts tok feil i seg selv, samtidig er det trist at ts ikke har en visjon om å bli frisk. (På den måten vil mulig ts forbli i systemet i åresvis og ta opp plassen for andre) slik som trinity poengterte. 

Anonymkode: 39041...6d7

Ja, som jeg skriver synes jeg det er bra at TS har bedt om hjelp. Du må nesten spørre Trinity om hennes mening, jeg sier bare at jeg ser saken også fra hennes side og at det er en vanskelig diskusjon og et vanskelig tema som man ikke kan være helt svart-hvit i.

På den ene siden betinger effektiv hjelp at man samarbeider godt. På den andre siden er det lov å gjøre feil i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Worriesome Plenty 2 skrev (9 timer siden):

Få ett lavterskeltilbud fra kommunen og se hva de råder deg til. Å kutte behandling er umodent, men ikke en sjeldenhet blant psykiatriske pasienter.

Behandlerne ser nok mildere på deg en folk i denne tråden🤪

Ja, det er kommunen det har blitt sendt henvisning til, så jeg håper bare at jeg får plass der. Og jeg håper også at de ser mildere på meg enn enkelte i denne tråden... Håper å bli møtt med mer forståelse i det minste.

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva er det som skremmer deg med og bli friskere? Ønsker du ikke et normalt liv hvis prognosene dine tilsier at du kan bli frisk? 

Anonymkode: 39041...6d7

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare på det spørsmålet på en god måte egentlig. For jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva det er som skremmer meg selv en gang. Men det handler kanskje aller mest om det at til bedre man har det til høyere blir fallhøyden, sant? Og jeg har i mange år vært veldig lang nede så jeg blir dårlig på å takle å ha det bra/bedre...

Anonymkode: 8afdd...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Ja, som jeg skriver synes jeg det er bra at TS har bedt om hjelp. Du må nesten spørre Trinity om hennes mening, jeg sier bare at jeg ser saken også fra hennes side og at det er en vanskelig diskusjon og et vanskelig tema som man ikke kan være helt svart-hvit i.

På den ene siden betinger effektiv hjelp at man samarbeider godt. På den andre siden er det lov å gjøre feil i livet.

Ja jeg er så enig med deg om det. 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ISW skrev (2 minutter siden):

Ja, som jeg skriver synes jeg det er bra at TS har bedt om hjelp. Du må nesten spørre Trinity om hennes mening, jeg sier bare at jeg ser saken også fra hennes side og at det er en vanskelig diskusjon og et vanskelig tema som man ikke kan være helt svart-hvit i.

På den ene siden betinger effektiv hjelp at man samarbeider godt. På den andre siden er det lov å gjøre feil i livet.

Det er jo ikke sånn at man ikke samarbeider eller ønsker det selv om man ikke klarer nyttegjøre hjelp- kanskke man er alt for dårlig…?

Anonymkode: 12d14...25a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er flere brukere her på dol som er svingdørpsienter som ikke får samme svar som ts. Hva er forskjellen på ts og dem? Jeg tenker det er et sunnhetstegn at man klarer og innse at ts tok feil i seg selv, samtidig er det trist at ts ikke har en visjon om å bli frisk. (På den måten vil mulig ts forbli i systemet i åresvis og ta opp plassen for andre) slik som trinity poengterte. 

Anonymkode: 39041...6d7

Helt enig. Ta er ydmyk og flau i utgangspunktet. Ts har erfart og gjort denne feilen én gang. Langt fra uvanlig i psykisk helsevern, dette har behandlerne vært med på før. Å få sykdomsinnsikt og akseptere at sykdom er kronisk og i behov av langvarig hjelp tar tid å ta inn, det er en modningsprosess. Ingen grunn til å slå hardt ned på ts her. Langt verre med andre pasienter som maser seg til behandling for det minste og ruger på plagget i psykisk helsevern se fint kunne gjort seg modne og voksne nok til å stå uten. Trinity er helt ute i sitt svar. Uhøflig, udannet og frekk. Hun bommer totalt (igjen) og glemmer hvilken arena hun poster på. Sånne som henne lan vøre til reell skade dor sårbare mennesker om hun ikke kan justere sin måte å møte og kommunisere med andre på.

Anonymkode: 4e4f7...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er kommunen det har blitt sendt henvisning til, så jeg håper bare at jeg får plass der. Og jeg håper også at de ser mildere på meg enn enkelte i denne tråden... Håper å bli møtt med mer forståelse i det minste.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare på det spørsmålet på en god måte egentlig. For jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva det er som skremmer meg selv en gang. Men det handler kanskje aller mest om det at til bedre man har det til høyere blir fallhøyden, sant? Og jeg har i mange år vært veldig lang nede så jeg blir dårlig på å takle å ha det bra/bedre...

Anonymkode: 8afdd...e02

Kan dette være noe du kan arbeide deg sammen med hjelpetjenesten i kommunen med? Tørre for deg selv til og godta at menneskene som jobber der må bli bedre kjent med deg slik at de kan hjelpe deg til klare deg selv på sikt uten dem? De har streng taushetsplikt og har sikkert hjulpet andre som deg mange ganger før. Et verdig liv fortjener du. 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også absurd at folk i denne tråden kommer med sine personlige meninger om ts bør få hjelp og i så tilfelle hvilken hjelp. Det har da ingen av oss noe med å vurdere. Det vurderer psykisk helsevern med sin kapasitet og kompetanse.

Anonymkode: 4e4f7...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvorfor outer du ts med dette i denne tråden? Ts skriver som ab for at hen synes det var sårt som i hi. 

Anonymkode: 39041...6d7

Oute en AnonymBruker? Den var ny. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Også absurd at folk i denne tråden kommer med sine personlige meninger om ts bør få hjelp og i så tilfelle hvilken hjelp. Det har da ingen av oss noe med å vurdere. Det vurderer psykisk helsevern med sin kapasitet og kompetanse.

Anonymkode: 4e4f7...b9d

Dette er et åpent diskusjon på et åpent forum hvor man blir spurt om sin mening av TS. Derfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trinity80

@ISW du har selvfølgelig rett, men jeg blir nok provosert av forløpet til det styret AnonymBruker stelte i stand, samt at vedkommende tar lite ansvar selv. Dermed mye større sjanse for at det samme skjer igjen.

Heldigvis er det nytt i systemet at man ikke lenger tilbyr oppbevaring/ hjelp og at man får sine medisiner som man skal ta selv og autoseponere når man får innfall igjen. Så er ikke så heftig opplegg rundt hjelp med slike tilfeller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trinity er helt ute i sitt svar. Uhøflig, udannet og frekk. Hun bommer totalt (igjen) og glemmer hvilken arena hun poster på. Sånne som henne lan vøre til reell skade dor sårbare mennesker om hun ikke kan justere sin måte å møte og kommunisere med andre på.

Jeg synes det skal være rom for ulike meninger på et diskusjonsforum uten at man skal bli halshogd av den grunn. Så lenge svaret er saklig (og det oppfatter jeg at det er) så holder det vel å si at man ikke er enig og argumentere for sitt syn?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (10 minutter siden):

Oute en AnonymBruker? Den var ny. 

Du outet problemstillingen for blant annet meg. Fikk du bedre følelse av det? Samtidig la du trykk på at tråden ble stor, så for meg er den lett å finne. Jeg ser ingen sympati ei heller empati du viser ts her. Når du poster på psykiatri kan det være smart at du tenker deg om to ganger før du svarer. 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Også absurd at folk i denne tråden kommer med sine personlige meninger om ts bør få hjelp og i så tilfelle hvilken hjelp. Det har da ingen av oss noe med å vurdere. Det vurderer psykisk helsevern med sin kapasitet og kompetanse.

Anonymkode: 4e4f7...b9d

Så enig. 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80 skrev (6 minutter siden):

@ISW du har selvfølgelig rett, men jeg blir nok provosert av forløpet til det styret AnonymBruker stelte i stand, samt at vedkommende tar lite ansvar selv. Dermed mye større sjanse for at det samme skjer igjen.

Heldigvis er det nytt i systemet at man ikke lenger tilbyr oppbevaring/ hjelp og at man får sine medisiner som man skal ta selv og autoseponere når man får innfall igjen. Så er ikke så heftig opplegg rundt hjelp med slike tilfeller.

 

Hei :)

Jeg har ikke fulgt diskusjonen så du vet nok mer enn meg her.

Mitt grunnsyn er vel egentlig at det er hvilken situasjon en person er i når vedkommende henvender seg for hjelp som skal avgjøre hvilken hjelp vedkommende får. Slik jeg tolker innlegget er TS ung, og har begynt å få det vanskelig igjen. Det jeg er opptatt av, er at TS får en god psykoedukasjon for å hindre at dette skjer igjen. 

Uansett er jeg glad for at vedkommende bestilte en time hos fastlegen. Så kan de ta det derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du outet problemstillingen for blant annet meg. Fikk du bedre følelse av det? Samtidig la du trykk på at tråden ble stor, så for meg er den lett å finne. Jeg ser ingen sympati ei heller empati du viser ts her. Når du poster på psykiatri kan det være smart at du tenker deg om to ganger før du svarer. 

Anonymkode: 39041...6d7

Hvorfor skal man sensurere seg selv? Er du Admin på Forum som skal moderere andre? Skriver man på åpent forum så dekker svarene du får bredden av meninger. Slutt å løpe etter andre med moralens pekefinger.

Jeg følger råd og retningslinjer jeg får av Admin og ikke AnonymeBrukere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Hvorfor skal man sensurere seg selv? Er du Admin på Forum som skal moderere andre? Skriver man på åpent forum så dekker svarene du får bredden av meninger. Slutt å løpe etter andre med moralens pekefinger.

Jeg følger råd og retningslinjer jeg får av Admin og ikke AnonymeBrukere. 

På psykiatri er det sårbare mennesker som skriver, og ut fra hi fremstår ts ung som skriver at mor og far er bekymret. Da tenker jeg det er naturlig være ydmyk når du skal kommentere. Jeg tror ikke ts ble særlig glad av å lese dine svar ei heller var det nyttig eller konstruktivt. Det du derimot bidro med var enda mer skam over feilen ts gjorde ved og avslutte et hjelpeapparat hen har stor bruk for. På åpent forum kan du mer si rett ut hva du mener slik du har gjort i mine tråder. (Som jeg ser på med stor humor) Men det passer seg ikke her i dette forumet. 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...