Gå til innhold

Hjelp? Jeg skammer meg veldig over å ha avsluttet brått også for å søke hjelp igjen nå...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Nei, dårlig det ble jeg ikke. Men ønsket å begynne på igjen for å sikre meg mot å bli dårlig. Man kan jo aldri aldri være helt sikker så klart, men det er jo noe sikrere med medisiner i alle fall. Og nei, jeg bruker ikke litium. 

Men hva er ett holdningsproblem? Og i forhold til hva liksom? Jeg skjønner ikke helt hva det betyr... 

Anonymkode: 8afdd...e02

Bra at du begynner igjen! Jeg vet ikke hvor dårlig du har vært før, men bp-depresjon for meg er helt forferdelig🥲

Anonymkode: cae2b...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Bra at du begynner igjen! Jeg vet ikke hvor dårlig du har vært før, men bp-depresjon for meg er helt forferdelig🥲

Anonymkode: cae2b...f4a

Ja, det er vel bra. Jeg har vært ganske så dårlig flere ganger, men da både med og uten medisiner. Så for meg er ikke det å være på medisiner ensbetydende med at jeg slipper unna dessverre. Det er vanskelig å forklare hvor ødeleggende det/depresjonene blir, men jeg har vært der at jeg ikke kommer meg opp av senga, sliter med å opprettholde hygiene og alt bare totalt forfaller rundt meg. De depresjonene der jeg blir skikkelig dårlig så kan jeg og bli psykotisk og jeg har ofte store hull i hukommelsen etter de verste depresjons episodene. Vet ikke helt hvorfor det er slik for meg, men det virker som noe som gjentar seg dette med å glemme. Kanskje det blir bare en for stor belasting for hjernen eller noe sånt. Men er heldigvis en stund siden sist jeg var skikkelig dårlig nå da. Og jeg håper at det holder seg sånn også.    

Anonymkode: 8afdd...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men hva er ett holdningsproblem? Og i forhold til hva liksom? Jeg skjønner ikke helt hva det betyr...

Spør fastlege og/eller behandler, så får du avklart dét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Spør fastlege og/eller behandler, så får du avklart dét.

Når du sier ts har et holdningsproblem får du fader meg fortelle ts hva du mener med det. 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Spør fastlege og/eller behandler, så får du avklart dét.

Og du tror at fastlegen mener det samme som det du gjør da eller? Og hvorfor kan du ikke selv forklare hva du mener med det?

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når du sier ts har et holdningsproblem får du fader meg fortelle ts hva du mener med det. 

Anonymkode: 39041...6d7

Enig. 

Anonymkode: 8afdd...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Når du sier ts har et holdningsproblem får du fader meg fortelle ts hva du mener med det. 

Jeg har ikke sagt at ts har et holdningsproblem, jeg har sagt at ts kan ha et holdningsproblem og at h*n bør ta det opp med fastlege/behandler for å få det avklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
psykedeliker skrev (23 minutter siden):

Jeg har ikke sagt at ts har et holdningsproblem, jeg har sagt at ts kan ha et holdningsproblem og at h*n bør ta det opp med fastlege/behandler for å få det avklart.

Det mangler ikke på forståelsen min av hva du skrev. Ts spurte deg hva du mente med deg du skrev altså at hen KUNNE ha et holdningsproblem. Da får du søren meg fortelle hen hva DU mente med det. 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da får du søren meg fortelle hen hva DU mente med det.

Det handler om innfallsvinkelen man bruker som utgangspunkt for valg av behandlingsmetode. Går man rett på sak med å diskutere holdninger - med alt det medfører - helt i starten av et behandingsløp, kommer man veldig fort til roten av problemene. Men det er noe pasienten må ta initativ til, de færreste behandlere tør å bringe det opp på eget iniativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
psykedeliker skrev (6 minutter siden):

Det handler om innfallsvinkelen man bruker som utgangspunkt for valg av behandlingsmetode. Går man rett på sak med å diskutere holdninger - med alt det medfører - helt i starten av et behandingsløp, kommer man veldig fort til roten av problemene. Men det er noe pasienten må ta initativ til, de færreste behandlere tør å bringe det opp på eget iniativ.

Takk skal du ha! 

Anonymkode: 39041...6d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie

Hei - jeg har nå lest igjennom tråden. Jeg håper du klarer å ta til deg de konstruktive svarene og klarer å overse resten som ikke vil være til hjelp for deg i den situasjonen du befinner deg i akkurat nå. Om du vil bli prioritert eller ikke, håper jeg vil bli avgjort ved at de ser på ditt funksjonsnivå og ikke om en har vært i kontakt med helsevesenet før.

 

Det virker overraskende på mange her, men det er nokså mange pasienter som avbryter behandlingen mot terapeutenes anbefalinger - dropouts heter det. Årsakene er mange. Ikke alle mener at ansvaret ligger hos pasientene.

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 21.09):

Men jeg er i utgangspunktet redd for å bli bedre/"frisk". Så når jeg merker at jeg blir bedre eller bare at muligheten for å bli bedre ligger til rette så kan jeg lett ende opp med å sabotere for meg selv for å unngå dette.  

Jeg er også redd for å bli for godt kjent med de i helsevesenet som følger meg tettest opp og slippe de ordentlig innpå meg, så når jeg merker at de begynner å kjenne meg (for godt) så kan det også føre til avslutning.

Jeg tror at din beste "forsikring" mot at det samme skal skje igjen, at du avslutter behandlingen og i etterkant ser at det var en feil avgjørelse, er at du informerer alle i teamet ditt om nettopp dette. Du kan f.eks. skrive ned noe tilsvarende av dette som du skrev her, og be om at det legges inn i journalen din. Om du synes dette er vanskelig å si høyt, skriv det ned 🫶

Jeg vet at tannleger kan feste et journalnotat som en førsteside, og om det ev. er mulig i den kommunale psykiatriske helsehjelpen, ville jeg ha spurt om det var mulig. 

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 21.09):

jeg bare forsøker å forklare hvordan det er for meg og hvorfor jeg gjør slike dumme valg.

Dumme valg? Er det ikke lov å trå feil her i livet, og etterpå innrømme at "beklager, det var feil"? Det som vil være avgjørende, er at du selv viser vilje for at det ikke skal skje igjen. Og jeg tenker at det kan se ut som at det er her, det du beskrev i forrige siterte avsnitt,  mye av kjerneproblematikken din ligger, i om du får det bedre eller ikke. Det å tørre å slippe mennesker inn på seg og gradvis tørre å stå i en endring av å få det bedre. Jeg antar at dette mønsteret ikke har kommet det siste året, men har vedvart over lang tid.

AnonymBruker skrev (På 26.3.2024 den 21.09):

Der er vel ikke akkurat noe annet jeg kan gjøre? Ett eller annet sted må jeg vel få kunne få hjelp på tross av mine dumme følelser som "sier" at jeg må avslutte når ting blir slik og sånn... 

Jeg selv avsluttet all terapi i 2008, basert på en uklok avgjørelse, og ca. halvannet år senere ble det et krav om at jeg måtte starte i terapi igjen - går ikke inn på omstendighetene der.

 

I likhet med deg, ble jeg anbefalt å ikke avslutte i terapien, men jeg hevder at det er ikke alltid at en tenker fornuftig når tanker og følelser er preget av psykisk sykdom. Det er store forskjeller på din og min situasjon, men det jeg skal frem til, er at i PHV vet de at pasienters beslutninger tatt i affekt  og i kaos av tanker.

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, det håper jeg også på. Det med å tørre å være åpen, ærlig og slippe folk mer innpå meg vil nok være en av flere ting jeg skal bruke tid på å snakke om med en eventuell ny behandler som jeg får i kommunen tenker jeg. Så jeg håper virkelig at det blir at jeg får en, for jeg kjenner meg virkelig klar til å jobbe ordentlig med dette nå og endre meg nå.

Anonymkode: 8afdd...e02

Det hørres veldig bra ut. Det er utrolig viktig at behandler forstår deg. For at du skal kunne få hjelp, er det essensielt at de blir kjent med deg. Det er sårbart å åpne seg for andre mennesker, men desto viktigere for å få riktig hjelp.

 

Det virket som om du hadde flere involvert i ditt forrige opplegg. Jeg vet ikke hvor mange - men ble det tatt hensyn til ASD-en din, behov for forutsigbarhet, vite hvem du skulle møte neste gang etc.? Det er også viktig for at hjelpen skal bli lettere for deg å motta.

 

Håper du klarer å tenke på litt annet nå i påsken 🍳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Hei - jeg har nå lest igjennom tråden. Jeg håper du klarer å ta til deg de konstruktive svarene og klarer å overse resten som ikke vil være til hjelp for deg i den situasjonen du befinner deg i akkurat nå. Om du vil bli prioritert eller ikke, håper jeg vil bli avgjort ved at de ser på ditt funksjonsnivå og ikke om en har vært i kontakt med helsevesenet før.

 

Det virker overraskende på mange her, men det er nokså mange pasienter som avbryter behandlingen mot terapeutenes anbefalinger - dropouts heter det. Årsakene er mange. Ikke alle mener at ansvaret ligger hos pasientene.

Jeg tror at din beste "forsikring" mot at det samme skal skje igjen, at du avslutter behandlingen og i etterkant ser at det var en feil avgjørelse, er at du informerer alle i teamet ditt om nettopp dette. Du kan f.eks. skrive ned noe tilsvarende av dette som du skrev her, og be om at det legges inn i journalen din. Om du synes dette er vanskelig å si høyt, skriv det ned 🫶

Jeg vet at tannleger kan feste et journalnotat som en førsteside, og om det ev. er mulig i den kommunale psykiatriske helsehjelpen, ville jeg ha spurt om det var mulig. 

Dumme valg? Er det ikke lov å trå feil her i livet, og etterpå innrømme at "beklager, det var feil"? Det som vil være avgjørende, er at du selv viser vilje for at det ikke skal skje igjen. Og jeg tenker at det kan se ut som at det er her, det du beskrev i forrige siterte avsnitt,  mye av kjerneproblematikken din ligger, i om du får det bedre eller ikke. Det å tørre å slippe mennesker inn på seg og gradvis tørre å stå i en endring av å få det bedre. Jeg antar at dette mønsteret ikke har kommet det siste året, men har vedvart over lang tid.

Jeg selv avsluttet all terapi i 2008, basert på en uklok avgjørelse, og ca. halvannet år senere ble det et krav om at jeg måtte starte i terapi igjen - går ikke inn på omstendighetene der.

 

I likhet med deg, ble jeg anbefalt å ikke avslutte i terapien, men jeg hevder at det er ikke alltid at en tenker fornuftig når tanker og følelser er preget av psykisk sykdom. Det er store forskjeller på din og min situasjon, men det jeg skal frem til, er at i PHV vet de at pasienters beslutninger tatt i affekt  og i kaos av tanker.

Det hørres veldig bra ut. Det er utrolig viktig at behandler forstår deg. For at du skal kunne få hjelp, er det essensielt at de blir kjent med deg. Det er sårbart å åpne seg for andre mennesker, men desto viktigere for å få riktig hjelp.

 

Det virket som om du hadde flere involvert i ditt forrige opplegg. Jeg vet ikke hvor mange - men ble det tatt hensyn til ASD-en din, behov for forutsigbarhet, vite hvem du skulle møte neste gang etc.? Det er også viktig for at hjelpen skal bli lettere for deg å motta.

 

Håper du klarer å tenke på litt annet nå i påsken 🍳

Ja, jeg forsøker å ikke fokusere på de/det svarene jeg har fått som ikke er til hjelp for meg. Men jeg tar veldig til meg kritikk og negativitet så det er ikke så lett, men det er stadig noe som jeg jobber med  å bli bedre på.

Lurt å informere teamet om det og be de skrive det den, så det skal jeg få gjort tenker jeg.

Jo, det er jo helt klart lov å trå feil i livet og beklage seg etterpå, for det er jo noe som absolutt alle gjør og som jo egentlig er en helt naturlig del av det å være menneske og leve livet.

Det ble dessverre ikke tatt hensyns til ASD diagnosen min sist, ettersom teamet jeg hadde i kommunen nok var rundt 12-15 stykker og jeg fikk nesten alltid en ny person hver eneste gang og de var der to dager i uka. Så akkurat det ble jo egentlig mer stress enn til hjelp egentlig dessverre. Men jeg vet at de nå har gjort litt endringer i teamet som har gjort at ett par av dem bare jobber dagtid kl 8-16, og det er da mulighet til å få bare den ene personen på besøk da. Så jeg håper at der er ledig plass der sånn at jeg kan bli fulgt opp av bare en i kommunen.  

Anonymkode: 8afdd...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
frosken skrev (23 timer siden):

Jeg ble opptatt av kommentaren din om hvorfor man skal sensurere seg selv. For min egen del, så ønsker jeg å ikke skrive innlegg som jeg mener primært er egnet til å såre andre,  eller innlegg som primært har sammenheng med min egen frustrasjon uten at kommentaren har potensiale til å fungere konstruktivt for den andre. Jeg har postet mange kritiske kommentarer i tråder om psykiatri, men er så avgjort opptatt av mottakerens situasjon og sensurerer/modererer meg selv basert på dette. 

Vet du hva?  Se gjennom tråden og hvor mye kritikk brukeren du skriver til nå får? 

DU er "primært opptatt" av å ikke skrive noe som sårer noen. Og mulig du ikke sårer, men du hiver deg på i kritikken og bryr deg nada om hvordan DET oppleves for en bruker? Jeg vet. Jeg fikk masse dritt mot meg i en tråd her, og når ting går inn på meg- da er det drøyt! Jeg ble drit sliten og helt på defensiven. Og du var en av dem som bidro til det.

Så tenk deg om litt. Er dine bidrag så viktige at den modereringen av deg selv blir glemt? For du blir flere ganger en av flere mot en, og da tenker ikke på å ikke såre. 

Det blir akkurat som de som plusser angrep på andre her. DE selv har jo ikke skrevet noe, men de uttrykker medhold likevel. Det er ikke et tynt hårstrå bedre- det er dritfeigt! 

Så før du kommer med moral om å tenke seg om. Tenk du også? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men jeg tar veldig til meg kritikk og negativitet så det er ikke så lett, men det er stadig noe som jeg jobber med  å bli bedre på.

Jeg vil si at samtlige av oss på forumet (inkl. meg selv) har for lite kjennskap til din situasjon til å kunne uttale oss for sikkert om det ene eller det andre. En annen sak er at på et forum blir kun en ørliten prosent av en persons hverdag presentert. Det er du som vet best om din hverdag. Vent og se hva svaret blir - ein kan ikkje anna gjera.

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det ble dessverre ikke tatt hensyns til ASD diagnosen min sist, ettersom teamet jeg hadde i kommunen nok var rundt 12-15 stykker og jeg fikk nesten alltid en ny person hver eneste gang og de var der to dager i uka.

Anonymkode: 8afdd...e02

Dette tenker jeg er av temmelig stor betydning for hva du vil få ut av terapien - men vet ikke hvordan du opplever det mtp. utrygghet at folk blir godt kjent med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (4 timer siden):

Vet du hva?  Se gjennom tråden og hvor mye kritikk brukeren du skriver til nå får? 

DU er "primært opptatt" av å ikke skrive noe som sårer noen. Og mulig du ikke sårer, men du hiver deg på i kritikken og bryr deg nada om hvordan DET oppleves for en bruker? Jeg vet. Jeg fikk masse dritt mot meg i en tråd her, og når ting går inn på meg- da er det drøyt! Jeg ble drit sliten og helt på defensiven. Og du var en av dem som bidro til det.

Så tenk deg om litt. Er dine bidrag så viktige at den modereringen av deg selv blir glemt? For du blir flere ganger en av flere mot en, og da tenker ikke på å ikke såre. 

Det blir akkurat som de som plusser angrep på andre her. DE selv har jo ikke skrevet noe, men de uttrykker medhold likevel. Det er ikke et tynt hårstrå bedre- det er dritfeigt! 

Så før du kommer med moral om å tenke seg om. Tenk du også? 

Jeg synes du treffer dårlig med dine kommentarer. Og jeg synes du har en påfallende interesse av å kritisere meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (4 timer siden):

Vet du hva?  Se gjennom tråden og hvor mye kritikk brukeren du skriver til nå får? 

DU er "primært opptatt" av å ikke skrive noe som sårer noen. Og mulig du ikke sårer, men du hiver deg på i kritikken og bryr deg nada om hvordan DET oppleves for en bruker? Jeg vet. Jeg fikk masse dritt mot meg i en tråd her, og når ting går inn på meg- da er det drøyt! Jeg ble drit sliten og helt på defensiven. Og du var en av dem som bidro til det.

Så tenk deg om litt. Er dine bidrag så viktige at den modereringen av deg selv blir glemt? For du blir flere ganger en av flere mot en, og da tenker ikke på å ikke såre. 

Det blir akkurat som de som plusser angrep på andre her. DE selv har jo ikke skrevet noe, men de uttrykker medhold likevel. Det er ikke et tynt hårstrå bedre- det er dritfeigt! 

Så før du kommer med moral om å tenke seg om. Tenk du også? 

 

frosken skrev (33 minutter siden):

Jeg synes du treffer dårlig med dine kommentarer. Og jeg synes du har en påfallende interesse av å kritisere meg. 

Nå synes jeg dere to skal gjøre en virtuell handshake og ta våpenhvile i påsken :)

Jeg synes det er interessant å lese det begge dere skriver, men dere trenger mer aksept for hverandres meninger selv om de er veldig ulike. Jeg tror du @Kashmir får litt "fnatt" av autoriteter og skråsikkerhet, men jeg synes ofte det ligger en solid kompetanse i svarene til @frosken og det ligger noen tiårs erfaring her inne fra også. 

Husk også å kritisere hverandres sak og ikke person.

God påske til begge to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir-
ISW skrev (24 minutter siden):

 

Nå synes jeg dere to skal gjøre en virtuell handshake og ta våpenhvile i påsken :)

Jeg synes det er interessant å lese det begge dere skriver, men dere trenger mer aksept for hverandres meninger selv om de er veldig ulike. Jeg tror du @Kashmir får litt "fnatt" av autoriteter og skråsikkerhet, men jeg synes ofte det ligger en solid kompetanse i svarene til @frosken og det ligger noen tiårs erfaring her inne fra også. 

Husk også å kritisere hverandres sak og ikke person.

God påske til begge to :)

Du har helt rett! Og jeg syns faktisk @Frosken har mange gode svar også. 

Da inngår jeg våpenhvile! 

Og takk, og god påske du også forresten. 

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...