Gå til innhold

Hoka-sko som innesko på jobb?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Lillemus

Jeg må ha nye sko på jobben, noen med god demping - er det noen som har erfaring med Hoka til annet bruk enn løping? I påska har jeg vært nesten helt fin i hoftene, i går drev vi på ute i flere timer med å ta ned trær og jeg gikk mye (i gamle vintersko), kavet og krøp under og over falne trær mer hoftene var helt fine. I dag har jeg gått noen timer på hardt golv og hoftene er temmelig vonde... Har tatt både mr og røntgen, men utover litt irritasjon i slimposene er det ikke mye å sette fingeren på. Har ikke prøvd Hoka til jogging da de skal ha ganske dårlig kvalitet og slites fort, men tenker at de kan holde en stund som innesko på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, HOKA er blant de beste skoene som finnes der ute. Toppidrettsutøvere som Johannes Klæbo, Ingrid Landmark Tandrevold sverger til HOKA. Er du plattfot og når du spaserer eller løper. Overpronerer du? Eneste du da skal tenke på er å kjøpe sko som går under kategorien NØYTRALT trykk. 

Hvis skoene slites ut veldig fort. Betyr det fort at du har kjøpt sko som ikke er nøytrale, men kun basert på farge, utseende osv. Nøytrale skomerker der ute er. Nike Air Pegasus, Asics Gel-Nimbus, Mizuno wave rider. Kanskje de mest kjent gjennom mange år

Endret av Kgan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kgan skrev (12 minutter siden):

Vel, HOKA er blant de beste skoene som finnes der ute. Toppidrettsutøvere som Johannes Klæbo, Ingrid Landmark Tandrevold sverger til HOKA. Er du plattfot og når du spaserer eller løper. Overpronerer du? Eneste du da skal tenke på er å kjøpe sko som går under kategorien NØYTRALT trykk. 

Hvis skoene slites ut veldig fort. Betyr det fort at du har kjøpt sko som ikke er nøytrale, men kun basert på farge, utseende osv. Nøytrale skomerker der ute er. Nike Air Pegasus, Asics Gel-Nimbus, Mizuno wave rider. Kanskje de mest kjent gjennom mange år

Jeg har et ganske nøytralt fottrykk tror jeg, sliter ikke sko på noen spesiell måte. :) Elsker Asics Gel Nimbus for løping for de passer foten min veldig godt, men tenkte jeg skulle prøve noen andre på jobb og vet at mange liker Hoka. Har dessverre også sett at mange syne Hoka-skoene går raskt i stykker, spesielt i hælen, men det vil jo vise seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (32 minutter siden):

Jeg har et ganske nøytralt fottrykk tror jeg, sliter ikke sko på noen spesiell måte. :) Elsker Asics Gel Nimbus for løping for de passer foten min veldig godt, men tenkte jeg skulle prøve noen andre på jobb og vet at mange liker Hoka. Har dessverre også sett at mange syne Hoka-skoene går raskt i stykker, spesielt i hælen, men det vil jo vise seg.

Du finner nok ut hva som passer deg best ;). 

Hvis du har lyst å teste sjøl. Bare stå barbeint på et gulv i 20-30 sekunder. Altså rett-opp-ned. Føler du etterhvert trykk fra anklene dine ned til skosålen. Da skal du fokusere på nøytrale sko. For da overpronerer du som meg selv. Men hvis du føler knærne dine presser innover mens du står oppreist. Da skal du ikke ha nøytrale sko. Jeg er håpløs til å forklare, så beklager det. Men tror du skjønner hva jeg mener 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som bruker Hoka-sko her, men det er fordi det er fliser alle steder både ute og inne og de sier det er knallhardt å gå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kgan skrev (2 timer siden):

Du finner nok ut hva som passer deg best ;). 

Hvis du har lyst å teste sjøl. Bare stå barbeint på et gulv i 20-30 sekunder. Altså rett-opp-ned. Føler du etterhvert trykk fra anklene dine ned til skosålen. Da skal du fokusere på nøytrale sko. For da overpronerer du som meg selv. Men hvis du føler knærne dine presser innover mens du står oppreist. Da skal du ikke ha nøytrale sko. Jeg er håpløs til å forklare, så beklager det. Men tror du skjønner hva jeg mener 

Skjønner godt hva du mener, nei, knærne presser ikke innover. :) Jeg tror jeg har forholdsvis nøytral fotstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
Dorthe skrev (40 minutter siden):

Det er mange som bruker Hoka-sko her, men det er fordi det er fliser alle steder både ute og inne og de sier det er knallhardt å gå på.

Det er det, det er jo betong under gulvbelegget hos oss og det er knallhardt og jeg merker stor forskjell når jeg har vært hjemme i mer enn en helg og kommer tilbake på jobb - da verker det fort i hoftene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (4 timer siden):

Jeg må ha nye sko på jobben, noen med god demping - er det noen som har erfaring med Hoka til annet bruk enn løping? I påska har jeg vært nesten helt fin i hoftene, i går drev vi på ute i flere timer med å ta ned trær og jeg gikk mye (i gamle vintersko), kavet og krøp under og over falne trær mer hoftene var helt fine. I dag har jeg gått noen timer på hardt golv og hoftene er temmelig vonde... Har tatt både mr og røntgen, men utover litt irritasjon i slimposene er det ikke mye å sette fingeren på. Har ikke prøvd Hoka til jogging da de skal ha ganske dårlig kvalitet og slites fort, men tenker at de kan holde en stund som innesko på jobb?

Har du prøvd Skechers, kjempegode sko. Kan brukes til pent også. 

Anonymkode: 2a2ee...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har du prøvd Skechers, kjempegode sko. Kan brukes til pent også. 

Anonymkode: 2a2ee...f82

Oj! Takk for tips! Det ser ut til at de skal dem i hvitt (greit med en nøytral farge på jobb...) på den lokale skobutikken til og med! Må ta en runde og prøve sko i løpet av uka ser jeg. De så gode ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går ca 10.000 skritt på jobb hver dag og har brukt Hoka (clifton) i flere år. Det er dyre sko, men for meg har det vært en investering i helsa, jeg har ikke hatt vondt i beina vært sliten i beina etter endt arbeidsdag på 8 timer etter min Hoka-debut. 

Vi fikk dekket sketcher sko til samme pris av arbeidsgiver, men de fleste bruker dem ikke fordi de er for tunge. Hoka clifton er lette, og det er som å gå på gummidekk. Jeg har prøvd Hoka bondi og gaviota, men de er ikke like gode og er litt tyngre. 

Jeg pleier å kjøpe på salg, har spart opptil 50 % på det. 
 

Ps. Jobber på sykehus. 

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (6 timer siden):

Jeg må ha nye sko på jobben, noen med god demping - er det noen som har erfaring med Hoka til annet bruk enn løping? I påska har jeg vært nesten helt fin i hoftene, i går drev vi på ute i flere timer med å ta ned trær og jeg gikk mye (i gamle vintersko), kavet og krøp under og over falne trær mer hoftene var helt fine. I dag har jeg gått noen timer på hardt golv og hoftene er temmelig vonde... Har tatt både mr og røntgen, men utover litt irritasjon i slimposene er det ikke mye å sette fingeren på. Har ikke prøvd Hoka til jogging da de skal ha ganske dårlig kvalitet og slites fort, men tenker at de kan holde en stund som innesko på jobb?

Hvis du ikke allerede har prøvd Gaitline, så ville jeg ha prøvd det fremfor Hoka. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
frosken skrev (47 minutter siden):

Hvis du ikke allerede har prøvd Gaitline, så ville jeg ha prøvd det fremfor Hoka. 

Ikke prøvd og det ser ikke ut som noen av de sko- eller sportsbutikkene her har dem, men de så gode ut. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (50 minutter siden):

Ikke prøvd og det ser ikke ut som noen av de sko- eller sportsbutikkene her har dem, men de så gode ut. :) 

De selges blant annet på Enklere liv, - også pleier Anton å ha godt utvalg. Gaitline sine sko bygger på en litt annen logikk enn andre sko, og er vel verdt å prøve hvis man har vonde "bein" (inklusive hofter). 

Hoka gir ofte umiddelbar opplevelse av comfort, men jeg har dårlig erfaring med å bruke Hoka mye - dro på meg skader i ankler og hofte i løpet av et par år med Hoka.  Fysikalskmedisineren jeg går til, var tydelig i sin anbefaling om å ikke velge Hoka.  Men her har folk ulike erfaringer, som på de fleste andre områder:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
frosken skrev (7 minutter siden):

De selges blant annet på Enklere liv

Jeg ser du skriver "blant annet", men minner likevel om at den kjeden nå er redusert til én eneste butikk, som ligger i Oslo. 

Anonymkode: 1a1cc...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser du skriver "blant annet", men minner likevel om at den kjeden nå er redusert til én eneste butikk, som ligger i Oslo. 

Anonymkode: 1a1cc...50f

Det var jeg ikke klar over. (Men jeg vet i det minste hvor den butikken ligger;-)) Tror det da er Anton som har størst utvalg, men de finnes også i mange andre sportsbutikker i varierende utvalg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 timer siden):

Må prøve før jeg kjøper, men de har inne på den ene sportsbutikken her ser jeg. :) 

Jeg vil iallefall råde deg til å prøve dem.

Vi er alle forskjellige, så det er ikke sikkert du synes dem er gode og passer deg selv om Hoka er fantastisk/fungerer best for meg.

På sykehuset der jeg jobber er det mange som bruker Hoka. På den annen side har jeg en venninne som driver skobutikk som fører sketchers og sier hun har mange Hoka-kunder har gått over fra Hoka til sketchers. Hun solgte også gaitline før og gikk over til Skechers. det finnes også en type sko som heter Okaki som skal være bra. 

Og så er det jo ulike modeller av Hoka også. 
Men utifra tester som er gjort (som jeg har lest om) er det iallefall clifton og Bondi som brukes mest til arbeidssko pga den gode dempingen. Som sagt prøvde jeg bondi, som skal være den beste, men clifton var best til min kropp fordi bondi er tyngre (men så er jeg også tung selv). 

så.. Vi er alle forskjellige. Du må nesten bare prøve deg frem. 
Lykke til, gjerne legg ut hva du endte med her 😄

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
frosken skrev (7 timer siden):

De selges blant annet på Enklere liv, - også pleier Anton å ha godt utvalg. Gaitline sine sko bygger på en litt annen logikk enn andre sko, og er vel verdt å prøve hvis man har vonde "bein" (inklusive hofter). 

Hoka gir ofte umiddelbar opplevelse av comfort, men jeg har dårlig erfaring med å bruke Hoka mye - dro på meg skader i ankler og hofte i løpet av et par år med Hoka.  Fysikalskmedisineren jeg går til, var tydelig i sin anbefaling om å ikke velge Hoka.  Men her har folk ulike erfaringer, som på de fleste andre områder:-)

Enklere Liv finnes ikke her lenger, trodde de var borte over hele landet? Anton sport finnes heller ikke her hos oss. Ser det er et par i alle fall i Trondheim, den ene ligger på veien til jobb så kanskje jeg tar turen innom der. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Emoji skrev (28 minutter siden):

det finnes også en type sko som heter Okaki som skal være bra.

Jeg har flere vanlige Okaki-sko og de er veldig gode som vanlige "spasersko", men føler at de ikke har nok demping til å brukes en hel dag på harde gulv. Har også et par sandaler, men de var skikkelig nedtur faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...