Gå til innhold

Har vi blitt et forstyrret samfunn - og på hvilken måte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Har skrevet dette og vurdert å poste det offentlig et sted - har dere noen tanker?😊

 

Jeg scroller gjennom Instagram, blir bombardert med mennesker i ulike kropper og fasonger, noen mer lettkledde enn andre. Jeg tar meg selv i å tenke hva jeg egentlig får ut av det her, og er på vei til å lukke appen - da jeg kommer over et innlegg som interesserer meg. Tematikken er at vi har blitt et spiseforstyrret samfunn, men ikke på den måten jeg trodde. Budskapet var nemlig at vi har blitt et forstyrret samfunn, fordi man får kommentarer på om man velger å spise sunt og at det assosieres med å være på diett, kontra å spise kake og drikke brus i lunsjen uten at noen bryr seg. Jeg er på mange måter enig i at denne type problematikk må bli belyst, men jeg tror det er viktig å sikte høyere enn det. Jeg har selv hatt spiseforstyrrelser de siste 8 årene, og merker hvor ekstremt det er å vokse opp i et samfunn som har så enormt fokus på kosthold og trening - det er det jeg mener med at vi må sikre høyere, fordi hele samfunnet har blitt forstyrret, på et høyere nivå enn at sunne matvarer assosieres med diett, men at kake og brus ikke kommenteres og bemerkes på samme måte.

 

Uansett hvilken avis du slår opp i, magasin du leser i eller apper du scroller igjennom, møtes du av innhold som omhandler kroppsfokus, vektnedgang, kalorier eller «hvordan miste flest antall kilo på x antall uker», og det er nærmest umulig å unngå disse artiklene, selv om du kun ønsker å lese nettavisen sammen med kaffekoppen på morgenen før du haster til ulike ærender. Om ikke det er artikler som omhandler dette, er det artikler som omhandler hvilken type mat og drikke som gir økt fare for kreft, hjerte- og karsykdommer, høyt kolesterol og generelt alle livsstilssykdommer som eksisterer der ute. Misforstå meg rett, det er kjempefint at samfunnet blir mer opplyst på hvordan kropp og helse blir påvirket av de ulike tingene vi velger å spise, men det må finnes en grense.

 

 Nå velger jeg nok å kaste enkelte under bussen, men ultraprosessert mat er et hot topic i samfunnet akkurat nå. For all del, gi oss viktig informasjon slik at vi kan ta gode valg basert på kunnskap og fakta, men ikke spre skremselspropaganda med side opp og side ned om hvor enormt farlig det er å spise en proteinyoghurt på bussen fordi du forsov deg til jobb. På den annen side blir det konsumert for lite av naturlige råvarer, og for mye av de lettvinte løsningene - og igjen, jeg er veldig for å opplyse om konsekvenser og langtidseffekten av dette, men det finnes grenser. Det å skulle vokse opp i et mylder (rabalder?) av råd om hva som bør spises og ikke, kan være vanskelig. For de som allerede er sårbare og utsatt for å utvikle spiseforstyrrelser, er ikke dette positivt å bli møtt med hver eneste dag. Nå tenker du sikkert: «men ikke les disse tingene da?», og selvfølgelig, man er ansvarlig for hva man velger å oppsøke, men når disse artiklene blir servert på rams i alle store nettaviser, på alle mulig apper og der man ofte befinner seg - så er det faktisk ikke lett å stå ansvarlig for egne valg, fordi man bokstavelig talt får det slengt rett i ansiktet, og plantet inn med t-skje. 

 

Jeg mener på generelt grunnlag at vi bør fokusere litt mindre på kropp, mat og vekt, og heller fokusere på viktigere ting her i livet. Nei, jeg er ikke på diett om jeg velger å spise en salat med masse næringsrike råvarer til lunsj, men jeg har heller ikke gitt opp helsen min kun fordi jeg velger å spise et kakestykke og drikke brus på en tirsdag. Alt med måte, og det er viktig å finne sin balansegang, uten at det bikker over den ene eller andre veien. Det finnes så enormt mye viktigere ting enn utseende, kropp og vekt - og det er viktigere at vi fokuserer på disse tingene, kontra det å trene seg ihjel for en idealkropp som ikke nødvendigvis er oppnåelig for alle og enhver. Jeg sier ja til helsefremmende informasjon i moderate porsjoner, og gjerne med mulighet til å oppsøke disse tingene selv, også sier jeg nei til det enorme fokuset vi har på alt som er på «nei-lista» fordi det inneholder for mye kalorier, fett eller karbohydrater, hvordan kroppene våre ser ut og hva noen spiser til lunsj.

 

 

Anonymkode: 52d4e...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kashmir-

Kosthold. Spis det gode og latterlig enkle kroppen må ha, så er det null sug på godteri og drittmat. 

Kort og godt! 

Voksne mennesker kaster i seg godteri fordi de ikke får næring nok. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hei! Har skrevet dette og vurdert å poste det offentlig et sted - har dere noen tanker?😊

 

Jeg scroller gjennom Instagram, blir bombardert med mennesker i ulike kropper og fasonger, noen mer lettkledde enn andre. Jeg tar meg selv i å tenke hva jeg egentlig får ut av det her, og er på vei til å lukke appen - da jeg kommer over et innlegg som interesserer meg. Tematikken er at vi har blitt et spiseforstyrret samfunn, men ikke på den måten jeg trodde. Budskapet var nemlig at vi har blitt et forstyrret samfunn, fordi man får kommentarer på om man velger å spise sunt og at det assosieres med å være på diett, kontra å spise kake og drikke brus i lunsjen uten at noen bryr seg. Jeg er på mange måter enig i at denne type problematikk må bli belyst, men jeg tror det er viktig å sikte høyere enn det. Jeg har selv hatt spiseforstyrrelser de siste 8 årene, og merker hvor ekstremt det er å vokse opp i et samfunn som har så enormt fokus på kosthold og trening - det er det jeg mener med at vi må sikre høyere, fordi hele samfunnet har blitt forstyrret, på et høyere nivå enn at sunne matvarer assosieres med diett, men at kake og brus ikke kommenteres og bemerkes på samme måte.

 

Uansett hvilken avis du slår opp i, magasin du leser i eller apper du scroller igjennom, møtes du av innhold som omhandler kroppsfokus, vektnedgang, kalorier eller «hvordan miste flest antall kilo på x antall uker», og det er nærmest umulig å unngå disse artiklene, selv om du kun ønsker å lese nettavisen sammen med kaffekoppen på morgenen før du haster til ulike ærender. Om ikke det er artikler som omhandler dette, er det artikler som omhandler hvilken type mat og drikke som gir økt fare for kreft, hjerte- og karsykdommer, høyt kolesterol og generelt alle livsstilssykdommer som eksisterer der ute. Misforstå meg rett, det er kjempefint at samfunnet blir mer opplyst på hvordan kropp og helse blir påvirket av de ulike tingene vi velger å spise, men det må finnes en grense.

 

 Nå velger jeg nok å kaste enkelte under bussen, men ultraprosessert mat er et hot topic i samfunnet akkurat nå. For all del, gi oss viktig informasjon slik at vi kan ta gode valg basert på kunnskap og fakta, men ikke spre skremselspropaganda med side opp og side ned om hvor enormt farlig det er å spise en proteinyoghurt på bussen fordi du forsov deg til jobb. På den annen side blir det konsumert for lite av naturlige råvarer, og for mye av de lettvinte løsningene - og igjen, jeg er veldig for å opplyse om konsekvenser og langtidseffekten av dette, men det finnes grenser. Det å skulle vokse opp i et mylder (rabalder?) av råd om hva som bør spises og ikke, kan være vanskelig. For de som allerede er sårbare og utsatt for å utvikle spiseforstyrrelser, er ikke dette positivt å bli møtt med hver eneste dag. Nå tenker du sikkert: «men ikke les disse tingene da?», og selvfølgelig, man er ansvarlig for hva man velger å oppsøke, men når disse artiklene blir servert på rams i alle store nettaviser, på alle mulig apper og der man ofte befinner seg - så er det faktisk ikke lett å stå ansvarlig for egne valg, fordi man bokstavelig talt får det slengt rett i ansiktet, og plantet inn med t-skje. 

 

Jeg mener på generelt grunnlag at vi bør fokusere litt mindre på kropp, mat og vekt, og heller fokusere på viktigere ting her i livet. Nei, jeg er ikke på diett om jeg velger å spise en salat med masse næringsrike råvarer til lunsj, men jeg har heller ikke gitt opp helsen min kun fordi jeg velger å spise et kakestykke og drikke brus på en tirsdag. Alt med måte, og det er viktig å finne sin balansegang, uten at det bikker over den ene eller andre veien. Det finnes så enormt mye viktigere ting enn utseende, kropp og vekt - og det er viktigere at vi fokuserer på disse tingene, kontra det å trene seg ihjel for en idealkropp som ikke nødvendigvis er oppnåelig for alle og enhver. Jeg sier ja til helsefremmende informasjon i moderate porsjoner, og gjerne med mulighet til å oppsøke disse tingene selv, også sier jeg nei til det enorme fokuset vi har på alt som er på «nei-lista» fordi det inneholder for mye kalorier, fett eller karbohydrater, hvordan kroppene våre ser ut og hva noen spiser til lunsj.

 

 

Anonymkode: 52d4e...50d

Jeg har selv hatt spiseforstyrrelser de siste 8 årene, og merker hvor ekstremt det er å vokse opp i et samfunn som har så enormt fokus på kosthold og trening - det er det jeg mener med at vi må sikre høyere, fordi hele samfunnet har blitt forstyrret, på et høyere nivå enn at sunne matvarer assosieres med diett, men at kake og brus ikke kommenteres og bemerkes på samme måte

 

 Tips: Du bruker veldig mange alt for lange setninger. Merk også ordet sikre- som vel skal være sikte? Hvem tenker du er uenig i det du skriver (finns det noen i det hele tatt som vil være uenig?). 

 

Anonymkode: d9cef...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har selv hatt spiseforstyrrelser de siste 8 årene, og merker hvor ekstremt det er å vokse opp i et samfunn som har så enormt fokus på kosthold og trening - det er det jeg mener med at vi må sikre høyere, fordi hele samfunnet har blitt forstyrret, på et høyere nivå enn at sunne matvarer assosieres med diett, men at kake og brus ikke kommenteres og bemerkes på samme måte

 

 Tips: Du bruker veldig mange alt for lange setninger. Merk også ordet sikre- som vel skal være sikte? Hvem tenker du er uenig i det du skriver (finns det noen i det hele tatt som vil være uenig?). 

 

Anonymkode: d9cef...786

oppfølging: Din stemme er viktig (!!) i denne debatten, skulle bare ønske du traff spissere på en måte.

Anonymkode: d9cef...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har selv hatt spiseforstyrrelser de siste 8 årene, og merker hvor ekstremt det er å vokse opp i et samfunn som har så enormt fokus på kosthold og trening - det er det jeg mener med at vi må sikre høyere, fordi hele samfunnet har blitt forstyrret, på et høyere nivå enn at sunne matvarer assosieres med diett, men at kake og brus ikke kommenteres og bemerkes på samme måte

 

 Tips: Du bruker veldig mange alt for lange setninger. Merk også ordet sikre- som vel skal være sikte? Hvem tenker du er uenig i det du skriver (finns det noen i det hele tatt som vil være uenig?). 

 

Anonymkode: d9cef...786

Takk for god tilbakemelding!!

Anonymkode: 52d4e...50d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

så er det faktisk ikke lett å stå ansvarlig for egne valg, fordi man bokstavelig talt får det slengt rett i ansiktet, og plantet inn med t-skje. 

Nei, vi får det ikke "plantet inn med t-skje".

Vi blir utsatt for manipuleringteknikker fra reklameindustrien. Det er ikke vanskelig å lære seg hvordan dette foregår, og hvordan man motstår det. Les f.eks. "Propaganda" av Edward Bernays.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hei! Har skrevet dette og vurdert å poste det offentlig et sted - har dere noen tanker?😊

 

Jeg scroller gjennom Instagram, blir bombardert med mennesker i ulike kropper og fasonger, noen mer lettkledde enn andre. Jeg tar meg selv i å tenke hva jeg egentlig får ut av det her, og er på vei til å lukke appen - da jeg kommer over et innlegg som interesserer meg. Tematikken er at vi har blitt et spiseforstyrret samfunn, men ikke på den måten jeg trodde. Budskapet var nemlig at vi har blitt et forstyrret samfunn, fordi man får kommentarer på om man velger å spise sunt og at det assosieres med å være på diett, kontra å spise kake og drikke brus i lunsjen uten at noen bryr seg. Jeg er på mange måter enig i at denne type problematikk må bli belyst, men jeg tror det er viktig å sikte høyere enn det. Jeg har selv hatt spiseforstyrrelser de siste 8 årene, og merker hvor ekstremt det er å vokse opp i et samfunn som har så enormt fokus på kosthold og trening - det er det jeg mener med at vi må sikre høyere, fordi hele samfunnet har blitt forstyrret, på et høyere nivå enn at sunne matvarer assosieres med diett, men at kake og brus ikke kommenteres og bemerkes på samme måte.

 

Uansett hvilken avis du slår opp i, magasin du leser i eller apper du scroller igjennom, møtes du av innhold som omhandler kroppsfokus, vektnedgang, kalorier eller «hvordan miste flest antall kilo på x antall uker», og det er nærmest umulig å unngå disse artiklene, selv om du kun ønsker å lese nettavisen sammen med kaffekoppen på morgenen før du haster til ulike ærender. Om ikke det er artikler som omhandler dette, er det artikler som omhandler hvilken type mat og drikke som gir økt fare for kreft, hjerte- og karsykdommer, høyt kolesterol og generelt alle livsstilssykdommer som eksisterer der ute. Misforstå meg rett, det er kjempefint at samfunnet blir mer opplyst på hvordan kropp og helse blir påvirket av de ulike tingene vi velger å spise, men det må finnes en grense.

 

 Nå velger jeg nok å kaste enkelte under bussen, men ultraprosessert mat er et hot topic i samfunnet akkurat nå. For all del, gi oss viktig informasjon slik at vi kan ta gode valg basert på kunnskap og fakta, men ikke spre skremselspropaganda med side opp og side ned om hvor enormt farlig det er å spise en proteinyoghurt på bussen fordi du forsov deg til jobb. På den annen side blir det konsumert for lite av naturlige råvarer, og for mye av de lettvinte løsningene - og igjen, jeg er veldig for å opplyse om konsekvenser og langtidseffekten av dette, men det finnes grenser. Det å skulle vokse opp i et mylder (rabalder?) av råd om hva som bør spises og ikke, kan være vanskelig. For de som allerede er sårbare og utsatt for å utvikle spiseforstyrrelser, er ikke dette positivt å bli møtt med hver eneste dag. Nå tenker du sikkert: «men ikke les disse tingene da?», og selvfølgelig, man er ansvarlig for hva man velger å oppsøke, men når disse artiklene blir servert på rams i alle store nettaviser, på alle mulig apper og der man ofte befinner seg - så er det faktisk ikke lett å stå ansvarlig for egne valg, fordi man bokstavelig talt får det slengt rett i ansiktet, og plantet inn med t-skje. 

 

Jeg mener på generelt grunnlag at vi bør fokusere litt mindre på kropp, mat og vekt, og heller fokusere på viktigere ting her i livet. Nei, jeg er ikke på diett om jeg velger å spise en salat med masse næringsrike råvarer til lunsj, men jeg har heller ikke gitt opp helsen min kun fordi jeg velger å spise et kakestykke og drikke brus på en tirsdag. Alt med måte, og det er viktig å finne sin balansegang, uten at det bikker over den ene eller andre veien. Det finnes så enormt mye viktigere ting enn utseende, kropp og vekt - og det er viktigere at vi fokuserer på disse tingene, kontra det å trene seg ihjel for en idealkropp som ikke nødvendigvis er oppnåelig for alle og enhver. Jeg sier ja til helsefremmende informasjon i moderate porsjoner, og gjerne med mulighet til å oppsøke disse tingene selv, også sier jeg nei til det enorme fokuset vi har på alt som er på «nei-lista» fordi det inneholder for mye kalorier, fett eller karbohydrater, hvordan kroppene våre ser ut og hva noen spiser til lunsj.

 

 

Anonymkode: 52d4e...50d

I følge forskningsresultatene er  de fleste nordmenn overvektige https://www.forskning.no/ntb-overvekt/nordmenn-flest-har-overvekt-eller-fedme/2048788

Det tyder jo på at samfunnet er litt sykt ja. Usunn mat er for lett tilgjengelig. Jeg har ingen fasit. Jeg bare observerer hva jeg ser rundt meg. På jobben ser jeg at det i kantina settes frem muffins, wienerbrød eller andre godsaker på disken rett før vi skal betale i kassa. Nesten hver dag. På fredager er det pølsefest pluss vaffelfredag. I alle etasjer settes det frem kaker, boller , rester av møtemat, twist osv. Daglig gjøres dette i respsjonen også hvor alle går forbi hver dag. 

Hyggelig og godt ment sikkert, men jeg synes det er litt merkelig at samme bedrift jobber for å få sykefræværet ned, når de daglig setter ut mat man i lengden blir syke av. Det er ganske sprøtt, da ikke alle klarer å stå i mot fristelser. Så har jeg også sett hva som skjer når man skal reparerere resultatet av dette. Jo, da kaster en del seg på usunne dietter som skal gi raske resultater som heller ikke bra .  Noen sverger til lavkarbo og noen vil bare spise kjøtt og ingen ting annet. Til og med grønnsaker er forbudt i et slikt kosthold. 

Jeg tror man blir litt forstyrret i hodet av alle diettene jeg. Har sett og hørt flere " nyreligiøse" som misjonerer og tror de har funnet løsningen. Men bare for en stund riktignok før de gir opp. 

Det letteste er jo å gå forbi det kakestykket eller wienerbrødet. Eller det aller beste hadde vært om det ikke var tilgjengelig. 

Endret av Nicklusheletida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at en som har slitt med spiseforstyrrelser skriver om dette.

Generelt tenker jeg du kan være litt mer personlig. Du er ikke forsker tror jeg, så det du bringer til bordet er din egen erfaring. Litt mer om hvordan du ble ødelagt av å følge alle gode råd (som slett ikke er gode råd for alle).

Du kan kanskje også tørre å ta litt hardere i og være litt mer sint.

Jeg synes det er bra du tar opp det med ultraprosessert mat. Det er enda en ting å passe på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Da dol slo sammen treningsforumet sammen med vektforumet gjorde de en feil, mener jeg. Det de gjorde var å si at det å trene er noe man gjør bare for å holde vekta. Nok et eksempel på feil fokus. Følte for å nevne det i samme slengen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mediene trykker det folk vil va. Der de fått klikk. 
samfunnet er ikke mer kroppsfiksert enn hva man gjør det til selv. 
googler du mye på kropper og kosthold er det det du får opp av reklame også. 
 

Anonymkode: 28edd...8b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...