Gå til innhold

Aktiv dødshjelp i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kilder? Anoreksi er farligste sykdommen innen psykiatrien. Menn uteblir fra statestikken i hvem som blir frisk og hvem som rekker diagnosen 

Anonymkode: e3769...da0

Før jeg gir deg kilder, vil jeg gjerne høre hvor mange prosent du mener det er som dør av sykdommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Psykiatrien har jo lite resurser. Hvis du i det hele tatt får hjelp, så tar det tid. Hvis aktiv dødshjelp blir innført så blir det jo veldig «lettvint» hvis folk bare velger å dø fremfor at myndighetene må sette av mere resurser og faktisk gjøre en innsats og hjelpe folk. Minste motstands vei. Jeg har lest om tilfeller der folk har blitt tilbudt aktiv dødshjelp over en lav sko som et alternativ til behandling i land som tilbyr det. Jeg ser for meg en fremtid der systemet fort gir opp, og nærmest forventer at pasienter skal velge aktiv dødshjelp. Og at folk føler et press for å velge dette. Hvis folk vil dø så kan de ta livet av seg selv. 

Anonymkode: 66290...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (30 minutter siden):

For ikke å snakke om den stadig dårligere eldreomsorgen. Etterspørselen etter aktiv dødshjelp vil eksplodere i løpet av de neste 10 årene. Her ser politikerne et "mulighetsvindu" der det ligger store økonomiske besparelser. Jfr denne saken:

Helse, Namsos | Audhild fikk tilbud om å bo på badet: – Fryktelig (t-a.no)

Ja. Aktiv dødshjelp fremstilles som en løsning på et problem. Men å innføre det vil bare skape nye problemer som er verre en problemene det var meningen å løse. Det vil selvfølgelig ikke bli sånn over natta. Til å begynne med vil terskelen være høy for å få innvilget aktiv dødshjelp. Så vil den gradvis snike seg nedover og aktiv dødshjelp normaliseres mere og mere. Det ser vi i andre land som har innført det. 

Anonymkode: 66290...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan heller ikke glemme det presset som vil bli satt på pasientene. Psykisk syke har jo ofte med i sykdomsbildet sitt at de føler seg mindre verdt, er til bry for alle og har generelt lav selvfølelse - hva om vi overfører et slags press på dem om at det hadde vært bedre om de valgte aktiv dødshjelp i stedet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hva ville skjedd med alle de kronisk suicidale av den typen som begår 10talls forsøk av større eller mindre alvorlighet/intensjon om å dø? Ville de sluttet å forsøke ta sitt liv når de vet det fins en sikker metode fordi de da innser at de egentlig vil ikke dø? Det tror jeg. 

Anonymkode: 7d358...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva ville skjedd med alle de kronisk suicidale av den typen som begår 10talls forsøk av større eller mindre alvorlighet/intensjon om å dø? Ville de sluttet å forsøke ta sitt liv når de vet det fins en sikker metode fordi de da innser at de egentlig vil ikke dø? Det tror jeg. 

Anonymkode: 7d358...731

Tror ikke det hadde gjaldt meg. Min kroniske suicidalitet gikk over etter å ha overlevd et alvorlig forsøk med store og varige skader. Siden jeg overlevde fikk jeg mulighet til å endre mitt forhold til liv og død, men det var jo først etterpå. Så mulig jeg ville ha benyttet meg av aktiv dødshjelp hvis det var tilgjengelig. Heldigvis var det ikke det. Selv nå når jeg er langt nede så ønsker jeg ikke å dø lenger. Hadde aktiv dødshjelp vært en greie så hadde jeg kanskje ikke vært her nå. 

Derfor er jeg imot det. Fordi ting kan endre seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja. Aktiv dødshjelp fremstilles som en løsning på et problem. Men å innføre det vil bare skape nye problemer som er verre en problemene det var meningen å løse. Det vil selvfølgelig ikke bli sånn over natta. Til å begynne med vil terskelen være høy for å få innvilget aktiv dødshjelp. Så vil den gradvis snike seg nedover og aktiv dødshjelp normaliseres mere og mere. Det ser vi i andre land som har innført det. 

Anonymkode: 66290...d5b

Har du noen lenke eller dokumentasjon som viser denne utviklingen i land som hvor aktiv dødshjelp er lov?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (40 minutter siden):

Tror ikke det hadde gjaldt meg. Min kroniske suicidalitet gikk over etter å ha overlevd et alvorlig forsøk med store og varige skader. Siden jeg overlevde fikk jeg mulighet til å endre mitt forhold til liv og død, men det var jo først etterpå. Så mulig jeg ville ha benyttet meg av aktiv dødshjelp hvis det var tilgjengelig. Heldigvis var det ikke det. Selv nå når jeg er langt nede så ønsker jeg ikke å dø lenger. Hadde aktiv dødshjelp vært en greie så hadde jeg kanskje ikke vært her nå. 

Derfor er jeg imot det. Fordi ting kan endre seg. 

Men det er vel tvilsomt om helsepersonell hadde ansett din situasjon som uten sjanse for forbedring. Så du hadde ikke fått aktiv dødshjelp innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (1 minutt siden):

Men det er vel tvilsomt om helsepersonell hadde ansett din situasjon som uten sjanse for forbedring. Så du hadde ikke fått aktiv dødshjelp innvilget.

Vet ikke. Det er jo vanskelig å si hvor den grensen skulle gått, og hvem skulle sette grensen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for aktiv dødshjelp. Når du ikke ser noen grunn til å leve , må det være helt greit. Mange bruker mange forsøk på å ta livet sitt uten å lykkes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitter skrev (Akkurat nå):

Vet ikke. Det er jo vanskelig å si hvor den grensen skulle gått, og hvem skulle sette grensen? 

Det er derfor jeg er skeptisk til å tillate aktiv dødshjelp for psykiske lidelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vhanja skrev (Akkurat nå):

Det er derfor jeg er skeptisk til å tillate aktiv dødshjelp for psykiske lidelser. 

Ja. Enig i det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (42 minutter siden):

Har du noen lenke eller dokumentasjon som viser denne utviklingen i land som hvor aktiv dødshjelp er lov?

Jeg har ikke statistikk på det. Bare anekdotisk. Diverse nyhets artikler over tid. Her er et par fra Canada. 

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/christine-gauthier-paralympian-euthanasia-canada-b2238319.html

https://www.independent.co.uk/news/world/americas/diabled-woman-canada-assisted-suicide-b2363156.html

Anonymkode: 66290...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og her var det ei kreftsyk dame som har blitt tilbudt assistert selvmord som alternativ til dyr kreftbehandling.

https://www.msn.com/en-us/health/medical/woman-with-cancer-told-to-consider-assisted-suicide-by-canadian-doctors-she-came-to-us-for-treatment-instead/ar-AA1kZzzb

Hun ender opp med å måtte dra til utlandet og betale for behandlinga selv. Jeg har lest om tilfeller her i landet der folk må dra til utlandet for vi ikke har rå til å behandle dem.

Anonymkode: 66290...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Dette er absolutt ting som er viktig å være obs på og en mulig negativ konsekvens med innføring av aktiv dødshjelp. Nå er alle disse tre historiene fra Canda, jeg vet ikke om det er tilsvarende i land som Sveits og Nederland. 

Alle valg har mulige negative konsekvenser. For meg oppveies dette av å unngå unødig lidelse for de som ikke har rom for bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (På 5.4.2024 den 15.42):

Kan du komme med kilder på dette da? 

Dette snakkes om i psykiatrien over alt. Du kan Google deg til svaret selv. 

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (23 timer siden):

Før jeg gir deg kilder, vil jeg gjerne høre hvor mange prosent du mener det er som dør av sykdommen. 

Jeg sa det var den farligste av psykiatriske lidelser, og det var den for 20 år siden også. 

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette snakkes om i psykiatrien over alt. Du kan Google deg til svaret selv. 

Anonymkode: e3769...da0

Må være årets dårligste kildehenvisning. Har aldri hørt om dette snakket i psykiatrien så «over alt» er vel en sannhet med modifikasjoner. Kan du ikke legitimere påstandene dine kan du ikke regne med å tas alvorlig 

Anonymkode: 30cd6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...