Gå til innhold

Aktiv dødshjelp i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du sa du kunne mye til at du allerede visste at det jeg sa var feil. Tallene viser det motsatte. Vi kan være enig om ikke bli enig. Jeg tror jeg har lært rett ved min uttalelse sagt av en professor. 

Anonymkode: e3769...da0

Du siterer jeg også urettferdig. Jeg skrev at «jeg har hatt sykdommen i 10 år og ikke behøver lese så mye». Det bør ikke oversettes med at jeg har sagt at jeg vet at du sier feil 

Anonymkode: 30cd6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er den farligste/dødligste. Men likevel har jeg mine ord i behold når jeg skrev at de aller fleste overlever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg tenker på kandidater til aktiv dødshjelp, så tenker jeg på folk som pga av fysiske begrensninger ikke er i stand til å gjøre det selv. Det snakkes om at aktiv dødshjelp vil gi folk muligheten til å dø på en verdig måte. At det er tryggere en selvmord. At de kan bestemme selv hvordan de skal dø. Det er jo ingen av oss som kan velge dette. Hvordan vi en dag skal dø, trygt og på en verdig måte.

Anonymkode: 66290...d5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 13.17):

Hva ville skjedd med alle de kronisk suicidale av den typen som begår 10talls forsøk av større eller mindre alvorlighet/intensjon om å dø? Ville de sluttet å forsøke ta sitt liv når de vet det fins en sikker metode fordi de da innser at de egentlig vil ikke dø? Det tror jeg. 

Anonymkode: 7d358...731

Det ville trolig ikke skjedd. Å være kronisk suicidal (og eventuelt begå svært mange forsøk) ville overhodet ikke vært nok til å få innvilget aktiv dødshjelp. Så de ville vært klar over at den sikre metoden uansett ikke var tilgjengelig for dem, dermed ville det nok ikke utgjort en forskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skogbrann

Jeg er for aktiv dødshjelp i tilfeller hvor individet lever med store smerter, eller i enorm lidelse som følge av uhelbredelig og eventuelt dødelig sykdom. Hvis livet utelukkende består av enorm lidelse, og det ikke finnes noe som helst håp om bedring, så burde man få lov til å slippe. Hva er hensikten med å "tvinge" folk til å leve totalt uverdige liv, hvis de selv ønsker å slippe? For somatiske sykdommer er det nok enklere å bedømme både nivået av lidelse og prognose, og dermed også hvem som kvalifiserer til aktiv dødshjelp. Jeg mener dog at hvis man er i stand til å komme frem til slike sikre konklusjoner for mennesker med psykiske lidelser, så synes jeg at aktiv dødshjelp også burde omfatte den pasientgruppen. Det er trolig mer diffust i psykiatrien, men det er ikke til å stikke under stol at psykiatrien ikke kan hjelpe alle. Noen blir ikke bedre, uansett hvilken hjelp de får eller ikke får. 

Det er ikke slik at aktiv dødshjelp betyr at man kan troppe opp hos legen og be om en pille, flere leger må gå gjennom saken og hver enkelt sak blir grundig vurdert. De må så komme frem til konklusjonen om at personen aldri kommer til å bli bedre. Å være suicidal vil heller ikke være nok til å få aktiv dødshjelp, så det er ikke slik at mennesker som over lengre eller kortere perioder begår selvmordsforsøk og sliter med suicidalitet vil få muligheten til velge aktiv dødshjelp. Skjønner ikke hvor enkelte av dere her i tråden har det fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
skogbrann skrev (45 minutter siden):

Det ville trolig ikke skjedd. Å være kronisk suicidal (og eventuelt begå svært mange forsøk) ville overhodet ikke vært nok til å få innvilget aktiv dødshjelp. Så de ville vært klar over at den sikre metoden uansett ikke var tilgjengelig for dem, dermed ville det nok ikke utgjort en forskjell. 

Det er mange land som tilbyr aktiv dødshjelp til folk med borderline. 

Anonymkode: 7d358...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skogbrann
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er mange land som tilbyr aktiv dødshjelp til folk med borderline. 

Anonymkode: 7d358...731

Det er jeg fullstendig klar over, hva er poenget ditt? Det betyr jo aldeles ikke at mennesker med borderline eller andre som utfører hyppige selvmordsforsøk ville fått aktiv dødshjelp på grunn av det. Prognosen for borderline personlighetsforstyrrelse er generelt relativt god. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...