Gå til innhold

Aktiv dødshjelp i Norge?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg sa det var den farligste av psykiatriske lidelser, og det var den for 20 år siden også. 

Anonymkode: e3769...da0

Hva mener du med farligste? Den har høy dødelighet. Er det det du prøver å si? 

Anonymkode: 30cd6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kan vel ikke være en tilfeldighet at i de landene som legalisere cannabis så har de også tilbud om assistert selvmord? Jeg tenker disse landene tenker at folk har rett til å velge over sine egne liv og hva man putter i sin egen munn og den frie vilje. 

Anonymkode: 7d358...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

F. Eks både Tyskland og Nederland har legalisert cannabis og samtidig har de også assistert selvmord. 

Anonymkode: 7d358...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er for aktiv dødshjelp. Men da hjelp til å tilrettelegge døden slik de gjør i Sveits, at jeg selv må ta pillene, men at det skjer på en planlagt og trygg  måte. Da er det min egen handling.

Hadde jeg hatt en dødelig kreftsykdom hadde jeg kanskje valgt å kjempe, da er det i det minste en teoretiske sjanse for å bli frisk. Psykiske lidelser er annerledes. Her vet jeg av egen erfaring med 100% sikkerhet at jeg aldri vil få det bedre, kun verre dag for dag. Det vet jeg helt sikkert fordi det ikke finnes noen form for behandling som faktisk virker. 30 år med terapi og antidepressiva har overhodet ikke hatt noen form for effekt. Hvis man bare har lidelse å se frem til, er aktiv dødshjelp bra hvis man ikke har motet til å gjøre det selv på annen måte.

Anonymkode: cb2e8...971

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva mener du med farligste? Den har høy dødelighet. Er det det du prøver å si? 

Anonymkode: 30cd6...e12

På sitt mest alvorlige ødelegger de helse, drømmer, fremtid og familier. Og liv: anoreksier psykiatriens mest dødelige lidelse.

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva mener du med farligste? Den har høy dødelighet. Er det det du prøver å si? 

Anonymkode: 30cd6...e12

Den regnes som den farligste ja. Du kan lese deg opp på internett hvis du vil fortsette diskusjonen med meg, evt lese helsefag. Vi snakkes etter det! 

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Dette snakkes om i psykiatrien over alt. Du kan Google deg til svaret selv. 

Anonymkode: e3769...da0

Du har rett. Fant dette da jeg googlet. Kilde: Store medisinske leksikon. 

https://sml.snl.no/spiseforstyrrelser#:~:text=Tall viser at anoreksi er,og 2%2C9 for overspisingslidelse.

"Tall viser at anoreksi er den mest dødelige psykiatriske lidelsen i Norge i dag. Internasjonale tall (Smink og kollegaer, 2013) viser at andelen dødsfall per 1000 personer per år (rå mortalitetsrate) er 5,1 for anoreksi, 1,7 for bulimi og 2,9 for overspisingslidelse."

 

Endret av Vendi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den regnes som den farligste ja. Du kan lese deg opp på internett hvis du vil fortsette diskusjonen med meg, evt lese helsefag. Vi snakkes etter det! 

Anonymkode: e3769...da0

Har hatt anoreksi i 10 år så behøver ikke lese så mye. Ser ikke at den regnes som den farligste noe sted, og du sier ikke noe om hva du mener med farligste. Høyest dødelighet er riktig. Men som en bruker bak her kommenterte er dødeligheten likevel lav på generelt nivå blant anorektikere, selv om den er høy til å være en psykisk lidelse. Mange blir friske fra anoreksi. 

Anonymkode: 30cd6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har hatt anoreksi i 10 år så behøver ikke lese så mye. Ser ikke at den regnes som den farligste noe sted, og du sier ikke noe om hva du mener med farligste. Høyest dødelighet er riktig. Men som en bruker bak her kommenterte er dødeligheten likevel lav på generelt nivå blant anorektikere, selv om den er høy til å være en psykisk lidelse. Mange blir friske fra anoreksi. 

Anonymkode: 30cd6...e12

Er det sånn du diskuterer med en lege og eller? Hvorfor i all verden kverulerer du med meg om dette? Det er sinnsykt at du som selv har hatt sykdommen ikke har fått med deg det vesentlige med den! Jeg gidder ikke bruke mer tid på deg! Dette blir for dumt ! 

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har hatt anoreksi i 10 år så behøver ikke lese så mye. Ser ikke at den regnes som den farligste noe sted, og du sier ikke noe om hva du mener med farligste. Høyest dødelighet er riktig. Men som en bruker bak her kommenterte er dødeligheten likevel lav på generelt nivå blant anorektikere, selv om den er høy til å være en psykisk lidelse. Mange blir friske fra anoreksi. 

Anonymkode: 30cd6...e12

Selv om du har hatt den i 10 år er veldig lite utlært på sykdommen og i tillegg tror du at du er så kunnskapshull at ingen andre kan lære deg noe nytt og slike mennesker er vanskelig og ha en dialog med. 

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Selv om du har hatt den i 10 år er veldig lite utlært på sykdommen og i tillegg tror du at du er så kunnskapshull at ingen andre kan lære deg noe nytt og slike mennesker er vanskelig og ha en dialog med. 

Anonymkode: e3769...da0

Hvor står det at ingen kan lære meg noe nytt? Jeg tror jeg er kunnskapshull? Jeg reagerte på dine bastante påstander uten henvisning til valide kilder. Det er det hele. Og det er helt ok å reagere på. Jeg oppfatter deg som vanskelig å ha dialog med. Du påstår noe du ikke kan svare for og legge ansvaret på meg? 

Anonymkode: 30cd6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vendi skrev (1 time siden):

Du har rett. Fant dette da jeg googlet. Kilde: Store medisinske leksikon. 

https://sml.snl.no/spiseforstyrrelser#:~:text=Tall viser at anoreksi er,og 2%2C9 for overspisingslidelse.

"Tall viser at anoreksi er den mest dødelige psykiatriske lidelsen i Norge i dag. Internasjonale tall (Smink og kollegaer, 2013) viser at andelen dødsfall per 1000 personer per år (rå mortalitetsrate) er 5,1 for anoreksi, 1,7 for bulimi og 2,9 for overspisingslidelse."

 

Det er jo det jeg har sagt. 

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor står det at ingen kan lære meg noe nytt? Jeg tror jeg er kunnskapshull? Jeg reagerte på dine bastante påstander uten henvisning til valide kilder. Det er det hele. Og det er helt ok å reagere på. Jeg oppfatter deg som vanskelig å ha dialog med. Du påstår noe du ikke kan svare for og legge ansvaret på meg? 

Anonymkode: 30cd6...e12

Jeg har sagt det er den farligste ditt nek! Les deg opp på faget! 

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har sagt det er den farligste ditt nek! Les deg opp på faget! 

Anonymkode: e3769...da0

Nek? Det var jo ikke god diskusjonskultur. Jeg er opplest for lengst. Og finner ingen steder at anoreksi er definert som farligst. Den er definert som den diagnosen med høyest dødelighet, noe jeg har vært enig med deg i hele veien 

Anonymkode: 30cd6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så en grusom historie på Internett om en fra Nederland som hadde depresjon.  Hun var i slutten av tyveårene og skulle få aktiv dødshjelp i mai måned til tross for at hun er helt frisk ellers.  Helt sykt, synes jeg. Skulle ikke vært lovlig å gi henne aktiv dødshjelp.  Alt kan bli bedre! 

Anonymkode: 3f5bb...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Nek? Det var jo ikke god diskusjonskultur. Jeg er opplest for lengst. Og finner ingen steder at anoreksi er definert som farligst. Den er definert som den diagnosen med høyest dødelighet, noe jeg har vært enig med deg i hele veien 

Anonymkode: 30cd6...e12

Beklager. Jeg gikk for langt og angrer for at jeg sa nek. Rapportere kommentaren min. Når kilder viser til at anoreksi er kjent for være den dødeligste sykdommen er den også farligst. Det er kanskje vanskelig og forstå sammenhengen?  Jeg skjønner ikke at det er vanskelig for deg og forstå det. Det som er rart er at det virker som du kan alt i faget fordi du har hatt sykdommen, derfor irriterte jeg meg. Du kan best historien din, men du kan jo ikke alt om anoreksi fra medisinsk side. Det er jo en grunn for at du må på skole for å bli kvalifisert helsepersonell. 

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Beklager. Jeg gikk for langt og angrer for at jeg sa nek. Rapportere kommentaren min. Når kilder viser til at anoreksi er kjent for være den dødeligste sykdommen er den også farligst. Det er kanskje vanskelig og forstå sammenhengen?  Jeg skjønner ikke at det er vanskelig for deg og forstå det. Det som er rart er at det virker som du kan alt i faget fordi du har hatt sykdommen, derfor irriterte jeg meg. Du kan best historien din, men du kan jo ikke alt om anoreksi fra medisinsk side. Det er jo en grunn for at du må på skole for å bli kvalifisert helsepersonell. 

Anonymkode: e3769...da0

Takk for beklagelse. Det er dine påstander at jeg kan alt i faget og alt om anoreksi. Jeg har aldri ment dette og ville aldri påstått noe sånt. Jeg reagerte på bastantheten din. Det har jeg skrevet før og verre var det ikke. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at høyest dødelighet betyr farligst. Men den diskusjonen tror jeg ikke vi skal ta når vi allerede er litt på kant med hverandre. Alt i orden fra min side og all irritasjon lagt til side. 

Anonymkode: 30cd6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Takk for beklagelse. Det er dine påstander at jeg kan alt i faget og alt om anoreksi. Jeg har aldri ment dette og ville aldri påstått noe sånt. Jeg reagerte på bastantheten din. Det har jeg skrevet før og verre var det ikke. Jeg er ikke nødvendigvis enig i at høyest dødelighet betyr farligst. Men den diskusjonen tror jeg ikke vi skal ta når vi allerede er litt på kant med hverandre. Alt i orden fra min side og all irritasjon lagt til side. 

Anonymkode: 30cd6...e12

Du sa du kunne mye til at du allerede visste at det jeg sa var feil. Tallene viser det motsatte. Vi kan være enig om ikke bli enig. Jeg tror jeg har lært rett ved min uttalelse sagt av en professor. 

Anonymkode: e3769...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du sa du kunne mye til at du allerede visste at det jeg sa var feil. Tallene viser det motsatte. Vi kan være enig om ikke bli enig. Jeg tror jeg har lært rett ved min uttalelse sagt av en professor. 

Anonymkode: e3769...da0

vi får være enige om å være uenige. Jeg har lest mye og snakket med mange og aldri sett sykdommen definert som «farligst» 

Anonymkode: 30cd6...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...