Gå til innhold

Tørre øyne og tunge øyelokk


76-modell

Anbefalte innlegg

76-modell

Hei.

Jeg er 47 år og har iløpet av de 2 siste årene begynt å slite veldig med tørre øyne. Spesielt når jeg våkner. Jeg har i takt med dette også begynt å få tunge/hengende øyelokk, og lurer på om dette har en sammenheng? Kan man få tørre øyne pga tunge øyelokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir det ikke mer tørt med veldig "åpne øyne", at man får mer luft på?

 

Men vet at det finnes kjempe små silikon- propper(tror det er silikon) som de sitter inn i øyekroken(hullene) for de som sliter med tørre øyne/lite tårer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
farløs skrev (På 5.4.2024 den 15.57):

Blir det ikke mer tørt med veldig "åpne øyne", at man får mer luft på?

 

Men vet at det finnes kjempe små silikon- propper(tror det er silikon) som de sitter inn i øyekroken(hullene) for de som sliter med tørre øyne/lite tårer. 

Tørre øyne gir mer tårer ikke mindre.

Anonymkode: b22cb...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tørre øyne gir mer tårer ikke mindre.

Anonymkode: b22cb...3f5

Er det sant? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
farløs skrev (12 timer siden):

Er det sant? 

Ja.

Anonymkode: b22cb...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
farløs skrev (16 timer siden):

Er det sant? 

Det er faktisk sant at tørre øyne gjør at øynene ofte renner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (4 minutter siden):

Det er faktisk sant at tørre øyne gjør at øynene ofte renner. 

Hvorfor står det:

Tørre øyne, keratoconjunctivitis sicca, skyldes nedsatt tåreproduksjon eller økt fordamping fra øyets overflate. Resultatet blir at øynene føles tørre. Tørre øyne behandles oftest med kunstig tårevæske i form av dråper eller gel.

 

Også har jeg kjennskap fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
farløs skrev (7 minutter siden):

Hvorfor står det:

Tørre øyne, keratoconjunctivitis sicca, skyldes nedsatt tåreproduksjon eller økt fordamping fra øyets overflate. Resultatet blir at øynene føles tørre. Tørre øyne behandles oftest med kunstig tårevæske i form av dråper eller gel.

 

Også har jeg kjennskap fra før.

Hvis du googler tørre øyne, så kommer det opp at rennende øyne er et symptom på tørre øyne. Har tørre øyne selv, så dette vet jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (7 minutter siden):

Hvis du googler tørre øyne, så kommer det opp at rennende øyne er et symptom på tørre øyne. Har tørre øyne selv, så dette vet jeg

Men det gir ikke mer tårer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
farløs skrev (1 time siden):

Men det gir ikke mer tårer?

Dwt kommer vel ikke "vann" fra andre steder enn tårekanaler i øyene, så jo, mer tårer.

Anonymkode: b22cb...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dwt kommer vel ikke "vann" fra andre steder enn tårekanaler i øyene, så jo, mer tårer.

Anonymkode: b22cb...3f5

Men ikke mer tåreproduksjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

76-modell skrev (På 5.4.2024 den 14.55):

Hei.

Jeg er 47 år og har iløpet av de 2 siste årene begynt å slite veldig med tørre øyne. Spesielt når jeg våkner. Jeg har i takt med dette også begynt å få tunge/hengende øyelokk, og lurer på om dette har en sammenheng? Kan man få tørre øyne pga tunge øyelokk?

Du skrev om øyelokk, her er litt fra apotek1 sin side:

Det er flere ting som kan føre til at man får tørre øyne:

Sviktende talgkjertler i øyelokkene er vanligste årsak. Dette kalles meibomsk kjerteldysfunksjon (forkortet MGD). Talgkjertlene produserer fettstoffer som er viktige for tårefilmens funksjon. Når kjertlene ikke fungerer som de skal, blir resultatet at tårefilmen sprekker opp etter bare få sekunder, og tårevæske fordamper raskere fra øyet.

 

Øyelokksbehandling

Siden flertallet av de som sliter med tørre øyne har tilstoppede talgkjertler (tilstanden MGD), kan mange ha nytte av øyelokksbehandling. Dette frigjør fettstoffer fra talgkjertlene og bidrar til en mer stabil tårefilm. Øyelokksbehandling gjøres i tre trinn:

Rengjør øyelokkskantene (for eksempel med Blephaclean sterile våtservietter).

Fukt en klut under springen i så varmt vann som mulig, vri om kluten og press den mot øyelokkene i 5 minutter. Alternativt kan man bruke en øyemaske som man varmer i mikrobølgeovnen*:

Stryk over øvre og nedre øyelokk med pekefingeren 10-15 ganger, for å massere øyelokkene.

Øyelokksbehandling bør gjøres 1 gang daglig til bedring, deretter 1 gang i uka som vedlikehold.

 

Ja, så står det jo mere om du vil lese. Om at det bl.a kan være en bivirkning av div. Medikamenter.

God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
farløs skrev (47 minutter siden):

Men ikke mer tåreproduksjon?

Jo, mye mer, de renner hele tiden.

Anonymkode: b22cb...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo, mye mer, de renner hele tiden.

Anonymkode: b22cb...3f5

De med tørre øyner har nedsatt tåreproduksjon og eller økt fordamping av tårer.

Men det kan produseres tårer som renner når det tørre irriterer, som en av flere symptomer for noen.

Men de fleste bruker øyedråper og gel fordi de er tørre.

 

Også er det ting som forverrer. Kanskje derfor det renner heletiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...