Gå til innhold

Klamydia


Gjest Titanium

Anbefalte innlegg

Hei!

For 1 mnd siden tok jeg en klamydiatest. Fikk beskjed av legen at hvis jeg ikke hørte noe innen 2 uker var jeg ikke smittet. Intet hørt og humøret var på topp. En ny uke gikk og jeg fikk meg en ny partner som jeg nå har hatt sex med. For noen dager siden kom et brev i posten om at prøven var positiv (!). Dette kom som en stor overraskelse på meg, men jeg hentet medisinen som var oppført på resepten som følgte med brevet. Jeg fikk en pille med navn Azitromax. Min nye partner fikk bihulebetennelse for noen dager siden og fikk antibiotika av sin lege. Dette er en 14 dagers kur. Mitt spørsmål er; Trenger min partner å ta Azitromax når hun allikevel går på antibiotika??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Resistens?

Kanskje, for det er vel ikke den bakterien som forårsaka klamydiaen, som er årsak til bihulebetennelsen?

Alle antibiotikum virker jo ikke på alle bakterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Kjære Titanium.

Det er riktig som du skriver at vanlig behandling mot Chlamydia nå er 1 gram Azitromax.På spørsmålet om din nye partner trenger en ny antibiotikakur selvom hun har stått på antibiotika mot bihulebetennelse er det helt avhengig av hvilken type antibiotikum hun har fått.Det høres ikke ut som om hun har fått Azitromax.Hvis hun har fått et tetracyclin feks.Tetralysal,Tetracyclin,Doxylin,Dumoxin el.Vibramycin,tar også dette Chlamydia.Det høres imidlertid ikke slik ut på behandlingslengden.Sannsynligvis har hun fått et Penicillin feks.Apocillin,Calcipen,Weifapenin el.et erythromycin feks.Abboticin,Ery-Max,Klacid.Disse tar ikke Chlamydia.Det jeg anbefaler er at hun oppsøker en lege for en underlivsundersøkelse el.en urinprøve med tanke på Chlamydia.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...