Gå til innhold

Hyppighet på terapien ved DPS


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Da har du ufattelig mye penger, jeg har ikke det. Jeg har lite, så jeg får ikke noe tilbud. 

Fastlegen mente jeg.

Anonymkode: 43f8f...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

erik123
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg tjente ca 550.000 kr i året. Gikk annenhver uke. Du får ikke hjelp via DPS? Kan du ha samtaler med legen?

Anonymkode: 43f8f...de2

Fastlegen har ikke peiling på sinnets utfordringer. Hun er kristen og vil ikke snakke om sexproblemer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (4 minutter siden):

Fastlegen har ikke peiling på sinnets utfordringer. Hun er kristen og vil ikke snakke om sexproblemer. 

På ekte? 

Anonymkode: 43f8f...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (5 minutter siden):

Fastlegen har ikke peiling på sinnets utfordringer. Hun er kristen og vil ikke snakke om sexproblemer. 

Kan du gå til sexolog et par timer? Kanskje det holder?

Anonymkode: 43f8f...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cathlin

Jeg opplever at hyppighet og varigheten på behandlingen ved DPS varierer stort. Ideelt sett skulle hver enkelt pasient fått individuelt tilpasset behandling og medbestemmelsesrett sammen med behandler på når behandlingen skal være over, selvsagt innenfor visse grenser og der det er sunt. 

I realiteten er det f.eks

-begrensede ressurser grunnet rådende politikk som resulterer i "pakkeforløp" der man f.eks maks for 12 timer eller man kan få oppfølging i maks 1 år.

-varierende kvalitet på behandlingen 

-uenighet om hvilken behandling som egentlig hjelper på noe som helst

-trynefaktor trynefaktor trynefaktor, om pasient og behandler matches og hvordan det kommuniseres

-manglende og sviktende diagnostiske vurderinger, det tar tid å bli kjent med hver enkelt pasient og tid har blitt mangelvare

-ustabilitet i arbeidsgruppen ved DPS som til tider fører til hyppige behandlerbytter for pasienten

-for få kvalifiserte behandlere, f,eks 1 stk psykiater har medisinsk ansvar for 100 pasienter

 

Jeg syns ikke at man skal sette "svake" grupper opp mot hverandre. Slik at en gruppe kritiserer en annen gruppe for å få for lite/for mye "hjelp". Kritiserer heller systemet og politikken. Og gjør noe selv, altså ta det ansvaret man selv kan ta for å bli bedre. Jeg syns det er helt urealistisk at man skal bli "frisk" eller friskere uten å ta ansvar for egen situasjon, så langt man kan. Det er forfriskende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan du gå til sexolog et par timer? Kanskje det holder?

Anonymkode: 43f8f...de2

Har prøvd det. Foreslo  hjelpemiddel..Ikke noe sex på 30 år. Da kan du tenke deg hvordan jeg har det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Everybody
erik123 skrev (5 timer siden):

Da har du ufattelig mye penger, jeg har ikke det. Jeg har lite, så jeg får ikke noe tilbud. 

Du kan tippe lotto.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (2 timer siden):

Har prøvd det. Foreslo  hjelpemiddel..Ikke noe sex på 30 år. Da kan du tenke deg hvordan jeg har det. 

Hva med en date eller to på Tinder? 

Anonymkode: 43f8f...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hva med en date eller to på Tinder? 

Anonymkode: 43f8f...de2

Når jeg er gift??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
Everybody skrev (12 timer siden):

Du kan tippe lotto.

Skulle den være morsom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 23.29):

Det er ikke slik at jo tettere terapi jo fortere blir du bra. Det er mellom timene du skal gjøre jobben. Timene i seg selv er bare veiledning og støtte til hvordan du skal jobbe 

Anonymkode: 3bd67...f15

Jeg vil vel her si både ja og nei. Det er ikke bra med for hyppige timer og ikke bra med for sjeldne timer - i sistnevnte tilfelle vil en miste mulighet for fremgang mellom hver time - en mister tråden mellom hver gang. Om det blir for ofte, er min erfaring at en ikke har kapasitet å prosessere/ta inn over seg innholdet i hver time. Jeg fikk under covid-tiden tilbud om å to digitale konsultasjoner i uken av min terapeut. Dessverre var det mange som meldte avbud. Vi holdt på med det i 6-7 uker. Jeg som legger ned såpass mye tid på terapien mellom timene, opplevde at hverdagen i noen uker ikke handlet om annet enn terapi. Hva jeg har forstått, er det viktig for mye av terapiprosessen, at en forsøker å leve et mest mulig normalt liv mellom timene. Jeg klager ikke på for intense uker. Det var mitt ansvar å ev. si ifra. Vi har snakket om det nå i etterkant.

 

Jeg gikk i mange år hvor jeg ikke jobbet stort mellom timene. Jeg ønsket mest å flykte ut av terapeutens kontor når timen var over og unngå å tenke på det til neste gang - jeg så på terapien som noe negativt som plaget meg. Det gjør i mange tilfeller vondt å gå i terapi. Med denne måten å jobbe med terapien, hadde jeg svært liten progresjon i terapien. Samtidig var det kun her og nå-terapi... Noen annen type terapi ville være skadelig, ble jeg møtt med.

 

Jeg merker enormt stor forskjell i utbyttet av terapien i disse årene hvor jeg nå har satt av godt med tid til å jobbe med innholdet mellom terapitimene  - gjerne mer. I tillegg til selve dagen hvor terapien skjer - den dagen er avsatt til terapi. Jeg rydder bort alle andre avtaler den dagen om jeg får det til.

AnonymBruker skrev (På 28.4.2024 den 23.02):

Hvor ofte får du terapi? Jeg har hver annen uke. Hadde det ikke vært en ide å gi hyppigere timer og heller forkorte behandlingstid på sikt?

Anonymkode: 43f8f...de2

 

Dette var svar til TS, selv om jeg siterte en annen... Det ble litt langt... ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
Skrevet (endret)

Det er ikke enkelt når du må vente i tre måneder for å få time. Og ser du "pigg" ut blir du avvist, du ser ikke syk nok ut. Depresjon vises ikke utenpå.  

Endret av erik123
Det ble feil.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (1 time siden):

Skulle den være morsom? 

Jeg visste ikke at du er gift. Beklager. 

Anonymkode: 43f8f...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
erik123 skrev (2 timer siden):

Når jeg er gift??

Har du vurdert om dette ekteskapet er et du vil fortsette å være i?

Anonymkode: 43f8f...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg visste ikke at du er gift. Beklager. 

Anonymkode: 43f8f...de2

Lever i et ekteskap uten fysisk kontakt av noe slag. Så da skjønner du at jeg er deprimert. Det er ufattelig vanskelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du vurdert om dette ekteskapet er et du vil fortsette å være i?

Anonymkode: 43f8f...de2

Jeg er 71 år, da skiller man seg ikke. Og redselen for å bli ensom er ufattelig skremmende og økonomisk bærer det seg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (16 minutter siden):

Jeg er 71 år, da skiller man seg ikke. Og redselen for å bli ensom er ufattelig skremmende og økonomisk bærer det seg ikke. 

Jeg skjønner hva du sier. Jeg tror at jeg hadde blitt mere ensom i ditt ekteskap enn om jeg hadde vært alene. Skjønner den økonomiske biten. Har du venner/omganskrets/interessert?

Anonymkode: 43f8f...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erik123
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg skjønner hva du sier. Jeg tror at jeg hadde blitt mere ensom i ditt ekteskap enn om jeg hadde vært alene. Skjønner den økonomiske biten. Har du venner/omganskrets/interessert?

Anonymkode: 43f8f...de2

Har en venn som bor i samme by, men treffes sjelden. Mine voksne barn bor i andre byer. Så det er ensomt. Må ta en dag av gangen, må vurdere hver morgen om det er noe vits i å stå opp. Musikk og trening berger meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
erik123 skrev (52 minutter siden):

Har en venn som bor i samme by, men treffes sjelden. Mine voksne barn bor i andre byer. Så det er ensomt. Må ta en dag av gangen, må vurdere hver morgen om det er noe vits i å stå opp. Musikk og trening berger meg. 

Kjempebra at du trener og bruker musikk som terapi. Det gjør jeg også. Kan du og den du er gift med finne på noe gøy sammen?

Anonymkode: 43f8f...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...