Gå til innhold

Ny trend: Stadig flere ønsker å bli hjemmeværende husmor - vil hoppe av hamsterhjulet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kanskje likestilling og kvinnefrigjøring har gått for langt. Nå svinger pendelen den andre veien. Men dette er vel bare et alternativ for de velbemidlede?

https://www.vg.no/nyheter/i/Av2Apr/tradwife-trender-linn-therese-oensker-aa-bli-hjemmevaereende-husmor

Trenden «tradwives» har fått fotfeste på sosiale medier. – Et interessant skifte, sier trendforsker.

På sosiale medier fronter kvinner over hele verden hjemmelaget mat, nedprioritert karriere, mer tid til barna, turer i skog og mark og tid til å kjenne etter og ta vare på seg selv.

Lin Therese Solheim (32) mener at Norges glemte arbeidsplass er jobben som blir gjort hjemme for familien.

– Jeg ønsker ikke å bli hjemmeværende for å ligge på sofaen. Det som gjøres i et hjem er en jobb, og en stor verdi til samfunnet selv om det ikke bidrar direkte i form av kroner og øre. Over tid vil samfunnet se positive effekter av dette, mener hun.

Å kunne hoppe av hamsterhjulet, for å roe ned hjemme, tror Solheim er nøkkelen til et godt liv for foreldre og barn. 

– Barna er fremtiden vår og hva slags oppvekst de får vil påvirke samfunnet senere. Maten de spiser, og tilknytning til foreldre. Mange føler seg tvunget til å gi barna ultraprossesert mat fordi de ikke har tid til å lage næringsrik mat fra bunnen av, hevder hun.

Hennes opplevelse er at de færreste som jobber fulltid har kapasitet til å fokusere like mye på jobb og hjem. 

– Ved å være hjemmeværende har man både tid og energi til å ta godt vare på hjemmet og familien, mener Solheim.

– Det er helt umulig at det blir full likestilling. Mann og kvinne er ikke like. Vi bør heller bli mer opptatt av likeverd, og legge mer til rette for hvert kjønn, mener Solheim.

Anonymkode: 2933a...a49

Fortsetter under...

Glitter
Skrevet (endret)

Og hva skjer når mannen vil forlate kona som har blitt så avhengig av han? 

Jeg har ei venninne som bor i Danmark som er hjemmeværende. Jeg synes det er veldig fint å følge med på hverdagen deres. Men jeg kan ikke unngå å lure på hva hun gjør hvis de skiller seg. Hun har I hvert fall en utdanning å falle på, men hun blir jo gradvis mer utdatert. 

Endret av Glitter
AnonymBruker

Dette liker jeg. Syns fokus på karriere, prestasjoner og ambisjoner er usunt. Hva med det nære og kjære? Syns det er veldig sunt å hoppe av hamsterhjulet og bare roe ned. Jeg jobber nå deltid på grunn av psykdom mens jeg får støtte av nav, men jeg kommer heller ikke til å ville jobbe deltid helt frem til jeg går av med pensjon. Det fins viktigere ting i livet enn jobb og dette hamsterhjulet; vi mennesker er ikke roboter.

Så dette mener jeg er en sunne verdier som jeg håper flere begynner å leve etter

Anonymkode: b342e...1af

Annonse

AnonymBruker

Jeg blir litt oppgitt og irritert av sånne artikler kjenner jeg. Om hun vil være hjemme, javel. 

Synes det bør rettes mye mer fokus på likestilling for menn, og hva som kan bidra positivt for psykisk helse blant menn. 

Anonymkode: ccaa3...0f0

Grendel

Jeg tror det er sunt med en sånn trend, men det burde gjelde begge kjønn.

Kvinnefrigjøringen har vært ensidig fiksert på å tjene penger. Et fun fact er at det er flere kvinner i full jobb som ønsker deltid enn omvendt. Politikerne later som om alle drømmer om å jobbe fulltid.

Jeg har et visst tvisyn her også. På den ene siden tenker jeg det snart må være lov å ta ut økt produktivitet i mer fritid. På den andre siden kommer et voldsomt behov for arbeidskraft i helse og omsorg. Det kan være mer tid hjemme avhjelper det behovet litt.

Savannah
Grendel skrev (3 timer siden):

Jeg tror det er sunt med en sånn trend, men det burde gjelde begge kjønn.

Kvinnefrigjøringen har vært ensidig fiksert på å tjene penger. Et fun fact er at det er flere kvinner i full jobb som ønsker deltid enn omvendt. Politikerne later som om alle drømmer om å jobbe fulltid.

Jeg har et visst tvisyn her også. På den ene siden tenker jeg det snart må være lov å ta ut økt produktivitet i mer fritid. På den andre siden kommer et voldsomt behov for arbeidskraft i helse og omsorg. Det kan være mer tid hjemme avhjelper det behovet litt.

Alle skal ha mulighet for fulll stilling.  Kvinner som vil jobbe deltid en periode skal ha muligheten til å gå tilbake i full stilling når de vil.

Mitt inntrykk er ikke at det er en trend å snu tilbake til kjøkkenet.  Før i tiden måtte kvinner ta seg av de gamle og de måtte tilberede maten fra bunnen av.  Hvem tar imot et slakt nå til å tilberede?  Hvem salter og tørker hjemme?  Nå kan vi bruke fryseboks, men da må slaktet skjæres i passe biter.  Hvem syr og strikker alt til familien hjemme?  Dette alt gjorde min mor og våre naboer da jeg var barn og ingen vil tilbake dit.

Nå har vi sykehjem, barnehager, butikker fulle av mat i forbrukerpakninger, klær etc.  Vi strikker kun for moro skyld og det er til og med dyrere enn kjøpe klær.

Heldigvis trenger ikke mine døtre å leve livet som deres bestemødre gjorde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...