Gå til innhold

Sedering under undersøkelse (videreføring fra annen tråd)


Eva Sofie

Anbefalte innlegg

Eva Sofie

Jeg starter denne tråden for å ikke bytte helt tema i en annen tråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eva Sofie
Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Ja, jeg fikk det som sagt intravenøst, og de tilpasset ev. dosen. Jeg kan faktisk ikke huske om de begynte å føre ned slangen i halsen akkurat i det jeg "ble borte" eller ikke, men jeg antar at de kanskje gjorde det like før jeg ble for sedert. Husker ingen ubehag. Jeg vet de tipset meg om å puste rolig med magen... Det er en stund siden, så minnet blekner litt. Det er det som er positivt med hukommelsestapet.

Ingen hukommelse etter at midazolam virket, men som sagt var jeg samarbeidsvillig under undersøkelsen. Det neste jeg husker var at jeg våknet opp tilbake på rommet. Da følte jeg meg litt trøtt i starten.

 

Men, jeg understreker det samme som @nakno , at dette er slik min erfaring var med medisinen. Andre kan ha en annen opplevelse av å ta medisinen. Vi mennesker reagerer ulikt på medisiner.

 

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok. Men vet du hvor mye medisin du fikk? Jeg må kanskje gjennom det snart, for jeg tror jeg kanskje er syk i halsen. 

Anonymkode: 1fc46...801

Jeg fikk en relativt lav dose, men det har sammenheng med at jeg også veide under 40 kg på den tiden. Heldigvis tar legene seg av å finne ut av hvilken dose du trenger.

 

Det som er viktig at du gir beskjed om, er at du har behov for denne formen for tilrettelegging under en gastroskopi. Og det er alltid lettere å få gjennomslag for det om en gir en saklig begrunnet årsak til det. Jo tidligere, jo bedre. Da kan de sette av riktige ressurser til undersøkelsen.

 

Det holder lite med å si at "jeg tror det er ubehagelig". Det er mye som er ubehagelig, men det varer ikke lenge. Det er ulemper med å bli sedert også. Førstevalget ved gastroskopi er vanligvis Sobril/Valium. Da vil en normalt sett kunne reise seg å gå relativt raskt etter undersøkelsen.

 

Om du er veldig bekymret, ta kontakt med helsevesenet og diskuter alternativene.

 

Vet du hva som er galt i halsen/har du gått med det lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (4 timer siden):

 

Jeg fikk en relativt lav dose, men det har sammenheng med at jeg også veide under 40 kg på den tiden. Heldigvis tar legene seg av å finne ut av hvilken dose du trenger.

 

Det som er viktig at du gir beskjed om, er at du har behov for denne formen for tilrettelegging under en gastroskopi. Og det er alltid lettere å få gjennomslag for det om en gir en saklig begrunnet årsak til det. Jo tidligere, jo bedre. Da kan de sette av riktige ressurser til undersøkelsen.

 

Det holder lite med å si at "jeg tror det er ubehagelig". Det er mye som er ubehagelig, men det varer ikke lenge. Det er ulemper med å bli sedert også. Førstevalget ved gastroskopi er vanligvis Sobril/Valium. Da vil en normalt sett kunne reise seg å gå relativt raskt etter undersøkelsen.

 

Om du er veldig bekymret, ta kontakt med helsevesenet og diskuter alternativene.

 

Vet du hva som er galt i halsen/har du gått med det lenge?

Jeg føler det er noe galt med halsen min når jeg svelger mat, noen ganger føles det som maten går langsomt ned, noen ganger stopper det opp etter jeg har svelget. Jeg har lest på Kreftforeningen at jeg har mange symptomer på kreft og egentlig gått ut fra at jeg har det. Har gått med det noen måneder nå men er redd for at det skal være slik jeg frykter. Det er så mange som har kreft nå. Uansett er det ikke gastro jeg skal ha men noe annet som er en slange i halsen, og da må jeg sove. Jeg klarer ikke å valgte medisiner. 

Anonymkode: c4ac1...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg føler det er noe galt med halsen min når jeg svelger mat, noen ganger føles det som maten går langsomt ned, noen ganger stopper det opp etter jeg har svelget.

Har du gått og bekymret deg og tenkt på dette lenge? Og hvordan får du i deg næring i dag? Du ser ut til å få i deg tilstrekkelig drikke... To måneders tid er relativt lenge...

Hva sier legen din? Er han like bekymret som deg...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg har lest på Kreftforeningen at jeg har mange symptomer på kreft og egentlig gått ut fra at jeg har det. Har gått med det noen måneder nå men er redd for at det skal være slik jeg frykter. Det er så mange som har kreft nå.

Det snakkes mye mer om kreft, ja, men er det mer kreft eller er det mer fokus på hvordan unngå å få kreft, tror du?

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Uansett er det ikke gastro jeg skal ha men noe annet som er en slange i halsen, og da må jeg sove.

Anonymkode: c4ac1...52d

 

ja, skjønner - tror jeg... Håper du får snakket med legen om den undersøkelsen du skal igjennom. Helsevesenet er flinke i dag.

 

Jeg håper at du blir like godt møtt på dine behov som det jeg har blitt under narkose (og andre undersøkelser). Det fortjener alle. Husk å fortelle om eget behov og ev. hva du føler er utrygt.. Om det føles ekkelt å få en oksygenmaske over munnen (om du får det...), kan du spørre om å få holde masken selv. Det kan gi følelse av litt mer kontroll. Når du sovner tar andre over - vær du trygg... Det er ansatt 5-6 personer kun for å sikre deg og din helse mens du sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (19 minutter siden):

Har du gått og bekymret deg og tenkt på dette lenge? Og hvordan får du i deg næring i dag? Du ser ut til å få i deg tilstrekkelig drikke... To måneders tid er relativt lenge...

Hva sier legen din? Er han like bekymret som deg...

Det snakkes mye mer om kreft, ja, men er det mer kreft eller er det mer fokus på hvordan unngå å få kreft, tror du?

 

ja, skjønner - tror jeg... Håper du får snakket med legen om den undersøkelsen du skal igjennom. Helsevesenet er flinke i dag.

 

Jeg håper at du blir like godt møtt på dine behov som det jeg har blitt under narkose (og andre undersøkelser). Det fortjener alle. Husk å fortelle om eget behov og ev. hva du føler er utrygt.. Om det føles ekkelt å få en oksygenmaske over munnen (om du får det...), kan du spørre om å få holde masken selv. Det kan gi følelse av litt mer kontroll. Når du sovner tar andre over - vær du trygg... Det er ansatt 5-6 personer kun for å sikre deg og din helse mens du sover.

Nei jeg har ikke sagt det til noen. Jeg ser volvat har ledig timer på kvelden denne uken derfor tenkte jeg å gå direkte til spesialisten . Bare få kreft diagnosen og begynne med sorg prosessen. Jeg har ikke symptomene hver dag men i perioder og jeg unngår mat som gjør at det kan oppstå. Drikker gjerne i stedet for å spise men jeg har mye og gå på, veier jo 50 kg. Jeg håper de gir meg det samme som du fikk. Eller tung narkose når jeg likevel skal dø, kanskje. 

Anonymkode: c4ac1...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Nei jeg har ikke sagt det til noen. Jeg ser volvat har ledig timer på kvelden denne uken derfor tenkte jeg å gå direkte til spesialisten . Bare få kreft diagnosen og begynne med sorg prosessen. Jeg har ikke symptomene hver dag men i perioder og jeg unngår mat som gjør at det kan oppstå. Drikker gjerne i stedet for å spise men jeg har mye og gå på, veier jo 50 kg. Jeg håper de gir meg det samme som du fikk. Eller tung narkose når jeg likevel skal dø, kanskje. 

Anonymkode: c4ac1...52d

Jeg kan ikke si meg enig i den konklusjonen der. Du gjør som du vil, og ev. følger legen på Volvat det hele videre med riktig tiltak.

 

Har du en behandler? Har du ev. tenkt å ta opp tankene dine med vedkommende? For å være ærlig: Tankene dine bærer like mye preg av depressivitet som noe somatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (43 minutter siden):

Jeg kan ikke si meg enig i den konklusjonen der. Du gjør som du vil, og ev. følger legen på Volvat det hele videre med riktig tiltak.

 

Har du en behandler? Har du ev. tenkt å ta opp tankene dine med vedkommende? For å være ærlig: Tankene dine bærer like mye preg av depressivitet som noe somatisk.

Nei det er ikke psykisks. Hvorfor tror du det? Det er bedre og kalle en spade for en spade enn å tro at det er noe jeg finner på. Jeg bare tenker at jeg vil være forbredt på sannheten. Man bli jo deprimert når man tror man er døds syk. 

Anonymkode: c4ac1...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei det er ikke psykisks. Hvorfor tror du det? Det er bedre og kalle en spade for en spade enn å tro at det er noe jeg finner på. Jeg bare tenker at jeg vil være forbredt på sannheten. Man bli jo deprimert når man tror man er døds syk. 

Anonymkode: c4ac1...52d

Ja, jeg valgte å være ærlig med deg å kalle spaden med sitt rette navn. Men, med det sagt, jeg har ikke sagt at det er psykisk hos deg, like lite som jeg kan vite at du har en kreftdiagnose. Det kan en kun vite sikkert etter grundige undersøkelser, som svelgrøntgen/andre bilder, ultralyd, gastroskopi og til sist biopsi.

 

Men tenk litt over dette, siden du ber om spader: Hvorfor så "hissig" straks jeg ev. antyder at reaksjonen din kan se ut til at det er noe psykisk lidelse inni bildet? En normal reaksjon ville være å omfavne det psykiske halmstrådet - en mulighet for å overleve uten en eneste skramme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (17 timer siden):

Ja, jeg valgte å være ærlig med deg å kalle spaden med sitt rette navn. Men, med det sagt, jeg har ikke sagt at det er psykisk hos deg, like lite som jeg kan vite at du har en kreftdiagnose. Det kan en kun vite sikkert etter grundige undersøkelser, som svelgrøntgen/andre bilder, ultralyd, gastroskopi og til sist biopsi.

 

Men tenk litt over dette, siden du ber om spader: Hvorfor så "hissig" straks jeg ev. antyder at reaksjonen din kan se ut til at det er noe psykisk lidelse inni bildet? En normal reaksjon ville være å omfavne det psykiske halmstrådet - en mulighet for å overleve uten en eneste skramme...

Fordi det er fysisk og bare det. Jeg innbiller meg ikke at det er trangt i svelget, det er sikkert fordi kreften har spredt seg langs halsveggen. Det er ikke psykisk, det er fysisk. Derfor er det best at jeg forbereder meg psykisk hvilken fase jeg er i og hvilke cellegift jeg kan få. Hva er svelgerøgten er det vondt? Hvis jeg må svelge slange må jeg være bevisstløs. 

Anonymkode: c4ac1...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Fordi det er fysisk og bare det. Jeg innbiller meg ikke at det er trangt i svelget, det er sikkert fordi kreften har spredt seg langs halsveggen. Det er ikke psykisk, det er fysisk. Derfor er det best at jeg forbereder meg psykisk hvilken fase jeg er i og hvilke cellegift jeg kan få. Hva er svelgerøgten er det vondt? Hvis jeg må svelge slange må jeg være bevisstløs. 

Anonymkode: c4ac1...52d

OK, jeg håper at ev. helsevesenet tar deg vel imot med en slik innstilling du viser her... Og håper du har godt med penger å avse. Håper du ev. fikk bestilt deg time på Volvat denne uken slik at du får tankene dine bekreftet ;)  Du trives lite med å bli motsagt, var det ikke slik...?

 

Søk på svelgrøntgen dersom det blir aktuelt for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (På 13.5.2024 den 22.20):

OK, jeg håper at ev. helsevesenet tar deg vel imot med en slik innstilling du viser her... Og håper du har godt med penger å avse. Håper du ev. fikk bestilt deg time på Volvat denne uken slik at du får tankene dine bekreftet ;)  Du trives lite med å bli motsagt, var det ikke slik...?

 

Søk på svelgrøntgen dersom det blir aktuelt for deg.

Hva mener du med det siste du skrev? 

Anonymkode: c4ac1...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...