Gå til innhold

Mistet stor bit av tanna - hva gjør tannlegen?


Vhanja

Anbefalte innlegg

Spiste frokost i dag da plutselig en stor bit, kanskje omtrent en tredjedel, av en av de bakre jekslene falt ut. Det er en av de jeg har rotfylt så det gjør heldigvis ikke vondt.

Fikk time 1215 i dag, men lurer på hva de gjør. Aldri vært borti dette før. Limer de på noe annet? Trenger jeg bedøvelse? Siden tanna er rotfylt så er det jo ikke vondt, men vet ikke om de skal bore masse på det som er igjen. 

Noen som har vært borti det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

stjernestøv
Vhanja skrev (11 minutter siden):

Spiste frokost i dag da plutselig en stor bit, kanskje omtrent en tredjedel, av en av de bakre jekslene falt ut. Det er en av de jeg har rotfylt så det gjør heldigvis ikke vondt.

Fikk time 1215 i dag, men lurer på hva de gjør. Aldri vært borti dette før. Limer de på noe annet? Trenger jeg bedøvelse? Siden tanna er rotfylt så er det jo ikke vondt, men vet ikke om de skal bore masse på det som er igjen. 

Noen som har vært borti det samme?

Jeg mistet masse av en tann og tannlegen lappet den sammen, trengte ikke bedøvelse for han boret ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Vhanja skrev (12 minutter siden):

Spiste frokost i dag da plutselig en stor bit, kanskje omtrent en tredjedel, av en av de bakre jekslene falt ut. Det er en av de jeg har rotfylt så det gjør heldigvis ikke vondt.

Fikk time 1215 i dag, men lurer på hva de gjør. Aldri vært borti dette før. Limer de på noe annet? Trenger jeg bedøvelse? Siden tanna er rotfylt så er det jo ikke vondt, men vet ikke om de skal bore masse på det som er igjen. 

Noen som har vært borti det samme?

Jeg endte med krone på en rotfylt jeksel som var i dårlig stand, så det er vel ikke utenkelig at du får tilbud om det. Det er grisedyrt, men trekking er kanskje ikke noe alternativ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannleger klarer ofte fint å "lappe" eller fylle på for manglende biter av en tann. Jeg hadde en slik tann en gang, hvor rota var rotfylt. Men etter at nok en bit av krona falt av (hvilket lett kan skje med rotfylte tenner), ble det satt på krone istedet. Trekk for guds skyld ikke tanna, med mindre rota er ødelagt på noe vis. Det er mye billigere å få satt krone på egen rot enn å måtte sette tann på stift!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
Lillemus skrev (2 minutter siden):

Jeg endte med krone på en rotfylt jeksel som var i dårlig stand, så det er vel ikke utenkelig at du får tilbud om det. Det er grisedyrt, men trekking er kanskje ikke noe alternativ?

Han snakket om trekking hos meg og hvis det datt av igjen det han la på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje

Jeg mistet ei krone for to år siden. Tannlegen limte den på igjen, og den har holdt fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tannlegen sa at hun ikke trengte den biten av tanna som falt ut, så jeg kastet den.

Hm, høres dyrt ut uansett hva det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Tannlegen sa at hun ikke trengte den biten av tanna som falt ut, så jeg kastet den.

Hm, høres dyrt ut uansett hva det blir.

Min tannlege sa at jeg måtte ta med den biten som falt av.

Uff, dette skjedde mens jeg var på buss (heldagstur) og jeg spiste sånne deilige seg lakriskarameller! Var litt flaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje skrev (1 minutt siden):

Min tannlege sa at jeg måtte ta med den biten som falt av.

Uff, dette skjedde mens jeg var på buss (heldagstur) og jeg spiste sånne deilige seg lakriskarameller! Var litt flaut!

Jeg spurte spesifikt om jeg skulle ta den med, hun sa hun ikke trengte den. Jeg spurte derfor igjen, for å være sikker, om jeg kunne kaste den og hun sa ja.

Hehe, her skjedde det mens jeg spiste frokost. Granola. Syntes plutselig ene biten var litt vel hard og skarp. 😛 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
påskelilje skrev (30 minutter siden):

Jeg mistet ei krone for to år siden. Tannlegen limte den på igjen, og den har holdt fint!

 

Vhanja skrev (30 minutter siden):

Tannlegen sa at hun ikke trengte den biten av tanna som falt ut, så jeg kastet den.

Hm, høres dyrt ut uansett hva det blir.

Nå snakker vel dere om to forskjellige ting. @påskelilje mistet en krone som jo er kostbar og kan settes på igjen om den ikke har gått i stykker, mens @Vhanja har mistet en bit av en fylling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (8 minutter siden):

 

Nå snakker vel dere om to forskjellige ting. @påskelilje mistet en krone som jo er kostbar og kan settes på igjen om den ikke har gått i stykker, mens @Vhanja har mistet en bit av en fylling?

De snakker vel begge om å ha mistet krona eller en bit av krona, og "krone" kan jo både være del av den ekte tanna og en kunstig krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så ut som en bit av tanna, men jeg vet faktisk ikke hvordan en kunstig krone egentlig ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hm, kanskje litt vanskelig å se.

20240529_094220.thumb.jpg.42e3c7eb6266e1a6a2abea585d0d3b79.jpg

Endret av Vhanja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

påskelilje

Jeg trodde jeg hadde mistet selve den opprinnelige tanna, den så helt ut som ei tann, omtrent som på bildet. Men da jeg kom til tannlegen, sa han at det var en kunstig krone som hadde løsnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (23 minutter siden):

Det så ut som en bit av tanna, men jeg vet faktisk ikke hvordan en kunstig krone egentlig ser ut.

Jeg klarer ikke se på bildet iallfall, men kunstige kroner lages jo for å se mest mulig ut som en ekte tann. Har du fått satt på en kunstig krone noen gang, da?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

morsan skrev (20 minutter siden):

Jeg klarer ikke se på bildet iallfall, men kunstige kroner lages jo for å se mest mulig ut som en ekte tann. Har du fått satt på en kunstig krone noen gang, da?

 

Nå som du spør, så er jeg ikke sikker. Tanna det er snakk om er rotfylt, men vet ikke om det betyr det er krone på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vhanja skrev (3 minutter siden):

Nå som du spør, så er jeg ikke sikker. Tanna det er snakk om er rotfylt, men vet ikke om det betyr det er krone på den.

Krona på en rot som er rotfylt kan være den ekte krona, eller det kan være en kunstig krone. Jeg har hatt begge deler på den samme rota. Den ekte krona ble "reparert" først, men etterhvert erstattet med en kunstig krone.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Vhanja skrev (25 minutter siden):

Nå som du spør, så er jeg ikke sikker. Tanna det er snakk om er rotfylt, men vet ikke om det betyr det er krone på den.

Jeg fikk først vanlig fylling på min rotfylte jeksel, men etter noen år begynte denne å bli så slitt at tannlegen anbefalte krone utenpå for å unngå å bli tannlaus (hadde ikke visdomstann heller på den siden). Jeg ville tatt den med til tannlegen for sikkerhets skyld, særlig siden du selv er usikker på det er en plombe eller en krone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (1 time siden):

Jeg spurte spesifikt om jeg skulle ta den med, hun sa hun ikke trengte den. Jeg spurte derfor igjen, for å være sikker, om jeg kunne kaste den og hun sa ja.

Hehe, her skjedde det mens jeg spiste frokost. Granola. Syntes plutselig ene biten var litt vel hard og skarp. 😛 

Du må jo pusse tennene dine hver dag for ellers skjer dette. Nå får du gebiss hvis du går et lommeboka. 

Anonymkode: 5e905...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vhanja skrev (2 timer siden):

Spiste frokost i dag da plutselig en stor bit, kanskje omtrent en tredjedel, av en av de bakre jekslene falt ut. Det er en av de jeg har rotfylt så det gjør heldigvis ikke vondt.

Fikk time 1215 i dag, men lurer på hva de gjør. Aldri vært borti dette før. Limer de på noe annet? Trenger jeg bedøvelse? Siden tanna er rotfylt så er det jo ikke vondt, men vet ikke om de skal bore masse på det som er igjen. 

Noen som har vært borti det samme?

Ja du må ha bedøvelse når de skal inn og sette inn en ny. Gebiss som jeg sa koster 2000 kr, da må du den ut når du legger deg. Hvis ikke kan du få implantat som gjøres av kirurg og koster tilsvarende 25.000 kr. Her ser du et eks, https://www.tannsmart.no/pris/tannimplantat dette gjør selvsagt vondt. 

Anonymkode: 5e905...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...