Gå til innhold

Kogntivt og depresjon


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Leser at man kan få kognitive vansker av depresjon. Hvor ille er det mulig at Det kan bli?

Anonymkode: d591d...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nachnoo

Svært ille. Det avhenger av alvorlighet og varighet på depresjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (22 minutter siden):

Svært ille. Det avhenger av alvorlighet og varighet på depresjonen. 

Hva innebærer «svært ille»?

Jeg sliter veldig kognitivt, men det blir verre ved aktivitet så vet ikke om det er pga depresjon 

Anonymkode: d591d...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva innebærer «svært ille»?

Jeg sliter veldig kognitivt, men det blir verre ved aktivitet så vet ikke om det er pga depresjon 

Anonymkode: d591d...2d0

...eller kanskje fordi du blir sliten av å være i aktivitet pga. depresjonen? Det kan bli mye for hjernen å ta inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

...eller kanskje fordi du blir sliten av å være i aktivitet pga. depresjonen? Det kan bli mye for hjernen å ta inn.

Kanskje. Men har jo hørt at aktivitet er det eneste som gjelder ved depresjon, men jeg blir bare verre, så da tenker jeg det kanskje ikke er pga en evt depresjon. Umulig å si

Anonymkode: d591d...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (1 time siden):

...eller kanskje fordi du blir sliten av å være i aktivitet pga. depresjonen? Det kan bli mye for hjernen å ta inn.

Men er definitivt for mye for hjernen å ta inn ja.så da burde man jo egentlig skjerme seg

Anonymkode: d591d...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje. Men har jo hørt at aktivitet er det eneste som gjelder ved depresjon, men jeg blir bare verre, så da tenker jeg det kanskje ikke er pga en evt depresjon. Umulig å si

Anonymkode: d591d...2d0

Når man trener styrke så blir jo musklene brutt ned, slik at man er verre rett etter økta. Men så bygger kroppen seg opp igjen, sterkere enn den var.

Jeg tenker man kan se aktivitet på litt samme måte. Ja, man blir gjerne litt sliten (på alle måter) etter anstrengelse og aktivitet, men det gjør likevel godt på sikt. Etterhvert så tåler man mer og mer. Det gjelder bare å trappe opp aktiviteten gradvis og ikke løpe maraton allerede første dagen 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (På 31.5.2024 den 8.53):

Svært ille. Det avhenger av alvorlighet og varighet på depresjonen. 

Kan du si noe om hva ille betyr? Hva slags kogntive vansker er det snakk om at depresjon kan gi?

Anonymkode: d591d...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen som kan si noe om hva slags kogntive vansker man kan få hvis det er depresjon?

Anonymkode: d591d...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 12.49):

Kanskje. Men har jo hørt at aktivitet er det eneste som gjelder ved depresjon, men jeg blir bare verre, så da tenker jeg det kanskje ikke er pga en evt depresjon. Umulig å si

Anonymkode: d591d...2d0

Jøss, hvor har du hørt det? Aktivitet er en viktig del, men må gjerne fylles på med hvile, medisiner, fellesskap, osv. Kan du linke til dette du har lest?

Anonymkode: 7053b...261

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ingen som kan si noe om hva slags kogntive vansker man kan få hvis det er depresjon?

Anonymkode: d591d...2d0

Hva med å begynne selv? Hvilke kognitive vansker har du? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker

Noen som har hatt kognitiv svikt pga depresjon og kan forklare hvordan de opplevde det?

Anonymkode: d591d...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

FjellOgDalar

Dårligere hukommelse (korttid), forverrede vansker med å holde konsentrasjon/oppmerksomhet over tid. Jeg må jobbe mer for å få kunnskap til å sitte. 

I mitt tilfelle tror jeg alle årene med en eller annen grad av depresjon/blandet stemningsleie (bp2) bare er en del av miksen. Både høyere alder, tidligere alkoholmisbruk  og ECT-behandling har nok også vært gode bidragsytere. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Det er noe som heter kognitiv utmattelse pga diverse ting. Sjekk det ut og se om det stemmer for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært 1 år utenfor jobb pga gjentatte depressive episoder (og bipolare svingninger). Nå har jeg akkurat begynt i ny jobb og av kognitive vansker så merker jeg problemer med korttidshukommelse, arbeidsminne og konsentrasjonsevne.

Det vil si at jeg kan glemme ting som akkurat har skjedd, beskjeder som er gitt, ansikter, navn o.l. Det er som om informasjon ikke fester seg. I tillegg er det sånn at hvis jeg blir distrahert og begynner på en ny oppgave, så glemmer jeg den oppgaven jeg holdt på med. Jeg klarer ikke å ha en slags kø av oppgaver i hodet, eller «spare» på ting i hodet. Det blir veldig her og nå og det er alt jeg vet om. Dette skjer også når jeg utfører dagligdagse oppgaver hjemme. Jeg kan også stoppe opp midt i en setning og slite litt med å komme videre. Jeg sliter også med å følge med, hvis jeg f.eks ser en informasjonsfilm så faller jeg litt ut underveis og da er det vanskelig å skjønne sammenhengen. Da jeg hadde en mer selvstendig jobb i fjor klarte jeg ikke å prioritere oppgaver og organisere arbeidet mitt. 

Jeg vet ikke om disse vanskene kun skyldes depresjon, men det er i hvert fall en mulig bidragsyter.

Selv om jeg sliter med å huske beskjeder har jeg ingen problemer med å lære fagstoff når jeg kan gjøre ting på min egen måte, eller å pugge ting. Jeg fikk gode karakterer på eksamen nettopp. Så det går an å slite med noen ting, mens andre ting fungerer som normalt. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trinity80 skrev (2 timer siden):

Det er noe som heter kognitiv utmattelse pga diverse ting. Sjekk det ut og se om det stemmer for deg. 

Jeg får ikke noen treff spesifikt på kognitiv utmattelse. Men man kan vel antagelig få kogntive vansker av andre årsaker enn depresjon ja, om det var det du mente?

Anonymkode: d591d...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...