Gå til innhold

Er det mattefolk på forum i kveld? u/t


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest student

Kanskje litt lettere å få respons om du stiller et spørsmål også? :) Så kan de som føler seg kvalifisert svare.

Her kommer et spørsmål:

Hvis komma skal ha lik rolle som i femtallsystemet som det i dag har i vårt titallsystem,hvilken betydning skal vi da legge i skrivemåten 2.34fem. Fem skal egentlig stå nedfelt.

Noen som vet?

Hilsen

Her kommer et spørsmål:

Hvis komma skal ha lik rolle som i femtallsystemet som det i dag har i vårt titallsystem,hvilken betydning skal vi da legge i skrivemåten 2.34fem. Fem skal egentlig stå nedfelt.

Noen som vet?

Hilsen

Det kan godt hende jeg er på ville veier nå, jeg har aldri vært borti desimaltall på andre baser enn titallsystemet. Men dersom det skal ha samme funksjon, så er min teori:

2 er 2 - selvsagt ingen endring der. Første plass etter komma er verdt en femtedel, og andre plass er verdt en femogtyvendedel. Med det som basis er det bare å sette i gang med å regne sammen verdien til plassene. Andre plass etter komma er verdt en hundredel i titallsystemet, fire ganger mer enn i femtallsystemet, altså 0,04*4 = 0,16. Første plass etter komma er verdt en tiendedel i titallsystemet, altså dobbelt så mye som i femtallsystemet: 0,3*2 = 0,6. Ta med totallet fra begynnelsen, og legg sammen resultatet fra hver plass: 2,34 i base fem tilsvarer 2,76 i base ti.

Det kan godt hende jeg er på ville veier nå, jeg har aldri vært borti desimaltall på andre baser enn titallsystemet. Men dersom det skal ha samme funksjon, så er min teori:

2 er 2 - selvsagt ingen endring der. Første plass etter komma er verdt en femtedel, og andre plass er verdt en femogtyvendedel. Med det som basis er det bare å sette i gang med å regne sammen verdien til plassene. Andre plass etter komma er verdt en hundredel i titallsystemet, fire ganger mer enn i femtallsystemet, altså 0,04*4 = 0,16. Første plass etter komma er verdt en tiendedel i titallsystemet, altså dobbelt så mye som i femtallsystemet: 0,3*2 = 0,6. Ta med totallet fra begynnelsen, og legg sammen resultatet fra hver plass: 2,34 i base fem tilsvarer 2,76 i base ti.

Forresten - hvor får du disse oppgavene fra? Og hva skal du bruke dem til? *nysgjerrig*

Det kan godt hende jeg er på ville veier nå, jeg har aldri vært borti desimaltall på andre baser enn titallsystemet. Men dersom det skal ha samme funksjon, så er min teori:

2 er 2 - selvsagt ingen endring der. Første plass etter komma er verdt en femtedel, og andre plass er verdt en femogtyvendedel. Med det som basis er det bare å sette i gang med å regne sammen verdien til plassene. Andre plass etter komma er verdt en hundredel i titallsystemet, fire ganger mer enn i femtallsystemet, altså 0,04*4 = 0,16. Første plass etter komma er verdt en tiendedel i titallsystemet, altså dobbelt så mye som i femtallsystemet: 0,3*2 = 0,6. Ta med totallet fra begynnelsen, og legg sammen resultatet fra hver plass: 2,34 i base fem tilsvarer 2,76 i base ti.

Har aldri vært borte i desimaltall i annet enn titallssystemet, men dette så svært fornuftig ut, citoyen.

Kanskje jeg dermed har lært noe nytt idag også:)

Annonse

Gjest student

Forresten - hvor får du disse oppgavene fra? Og hva skal du bruke dem til? *nysgjerrig*

Hei Citoyen.

Jeg skal ha eksamen i matematikk om to måneder. Søker derfor etter matteoppgaver på forskjellige høyskoler for å øve meg.

Må lese svaret ditt en gang til, vet ikke helt om jeg forstod det du skrev.

Her får du en ny oppgave å bryne deg på:

41032seks : 4seks bokstavene skal være nedfelt.

Hilsen

Hei Citoyen.

Jeg skal ha eksamen i matematikk om to måneder. Søker derfor etter matteoppgaver på forskjellige høyskoler for å øve meg.

Må lese svaret ditt en gang til, vet ikke helt om jeg forstod det du skrev.

Her får du en ny oppgave å bryne deg på:

41032seks : 4seks bokstavene skal være nedfelt.

Hilsen

En liten ekstraforklaring:

Logikken jeg brukte i svaret på forrige oppgave er følgende: I titallsystemet er første plass etter komma verdt en tiendedel. Derfor har jeg gått ut fra at det er en femtedel i femtallsystemet. Andre plass etter komma er verdt ti ganger mindre igjen, altså en hundredel i titallsystemet - her har jeg gått ut fra at denne plassen i femtallsystemet er verdt fem ganger mindre enn plassen før, altså en femogtyvendedel.

Men dersom du finner fasiter til disse oppgavene vil jeg gjerne se dem, jeg har ikke noen formell matematikkutdannelse utover det obligatoriske i førstegym, så ikke ta mine teorier for god fisk uten å sjekke med en som faktisk kan dette :)

Skal gruble litt på den neste oppgaven i kveld :)

Hei Citoyen.

Jeg skal ha eksamen i matematikk om to måneder. Søker derfor etter matteoppgaver på forskjellige høyskoler for å øve meg.

Må lese svaret ditt en gang til, vet ikke helt om jeg forstod det du skrev.

Her får du en ny oppgave å bryne deg på:

41032seks : 4seks bokstavene skal være nedfelt.

Hilsen

41032:4 i base 6:

Legger sammen teller, begynner bakfra:

(2 + 3*6 + 0*6*6 + 1*6*6*6 + 4*6*6*6*6):4

=> (2+18+0+216+4*1296):4

=> 236:4 + 1296 = 59 + 1296 = 1355

Forøvrig er jeg enig med citoyen angående den andre løsningen.

Gjest student

41032:4 i base 6:

Legger sammen teller, begynner bakfra:

(2 + 3*6 + 0*6*6 + 1*6*6*6 + 4*6*6*6*6):4

=> (2+18+0+216+4*1296):4

=> 236:4 + 1296 = 59 + 1296 = 1355

Forøvrig er jeg enig med citoyen angående den andre løsningen.

Jøss, så flink du er sprellik. Nå husker jeg også hvordan det skal gjøres.

Hva med disse:

234seks * 32seks nedfelte bokst.

3021seks - 254seks

Hilsen

Jøss, så flink du er sprellik. Nå husker jeg også hvordan det skal gjøres.

Hva med disse:

234seks * 32seks nedfelte bokst.

3021seks - 254seks

Hilsen

234seks * 32seks

i sekstallssystem:

2*4 = 12 , vi beholder tallet 2

en i mente

(2*3)+1 = 11 , vi beholder tallet 1

en i mente

(2*2)+1 = 5

Altså på den første rekka i utregningen har vi tallene 512

3*4 = 20 , vi beholdet tallet 0

to i mente

(3*3)+2 = 15 , vi beholder tallet 5

en i mente

(3*2)+1 = 11

Tallene på den andre rekka er 1150

Dersom vil legger disse sammen...:

512+1150 (fortsatt i sekstallssystemet), får vi 12412

For å sjekke om dette stemmer i titallssystemet, gjør vi om alle talla...

234seks = (2*36)+(3*6)+(4*1) = 94ti

32seks = (3*6)+(2*1) = 20ti

12412seks = (1*1296)+(2*216)+(4*36)+(1*6)+(2*1) = 1880ti

94ti * 20ti = 1880ti

som er riktig:)

Den andre oppgava er tilsvarende.

3021seks - 254seks

alle tall i sekstallssystem:

1 - 4 går ikke, vi låner en 6'er av tallet foran

6 - 4 + 1 = 3

1 - 5 går ikke, vi låner en 6'er av tallet foran

tallet foran har ingen 6'er, går derfor videre til tallet foran

6 - 5 + 1 =2

5 - 2 = 3

2 - 0 = 2

dermed sitter vi igjen med et svar som er 2323seks

vi sjekker opp i titallssystemet:

3021seks = (2*216)+(0*36)+(2*6)+(1*6)=661ti

254seks=(2*36)+(5*6)+(4*1)=106ti

2323seks=(2*216)+(3*36)+(2*6)+(3*6)=555ti

Altså: 661ti - 106ti = 555ti som stemmer det også....

Håper at dette er noe som kan forstås... Matematikk er moro:)

Gjest student

234seks * 32seks

i sekstallssystem:

2*4 = 12 , vi beholder tallet 2

en i mente

(2*3)+1 = 11 , vi beholder tallet 1

en i mente

(2*2)+1 = 5

Altså på den første rekka i utregningen har vi tallene 512

3*4 = 20 , vi beholdet tallet 0

to i mente

(3*3)+2 = 15 , vi beholder tallet 5

en i mente

(3*2)+1 = 11

Tallene på den andre rekka er 1150

Dersom vil legger disse sammen...:

512+1150 (fortsatt i sekstallssystemet), får vi 12412

For å sjekke om dette stemmer i titallssystemet, gjør vi om alle talla...

234seks = (2*36)+(3*6)+(4*1) = 94ti

32seks = (3*6)+(2*1) = 20ti

12412seks = (1*1296)+(2*216)+(4*36)+(1*6)+(2*1) = 1880ti

94ti * 20ti = 1880ti

som er riktig:)

Den andre oppgava er tilsvarende.

3021seks - 254seks

alle tall i sekstallssystem:

1 - 4 går ikke, vi låner en 6'er av tallet foran

6 - 4 + 1 = 3

1 - 5 går ikke, vi låner en 6'er av tallet foran

tallet foran har ingen 6'er, går derfor videre til tallet foran

6 - 5 + 1 =2

5 - 2 = 3

2 - 0 = 2

dermed sitter vi igjen med et svar som er 2323seks

vi sjekker opp i titallssystemet:

3021seks = (2*216)+(0*36)+(2*6)+(1*6)=661ti

254seks=(2*36)+(5*6)+(4*1)=106ti

2323seks=(2*216)+(3*36)+(2*6)+(3*6)=555ti

Altså: 661ti - 106ti = 555ti som stemmer det også....

Håper at dette er noe som kan forstås... Matematikk er moro:)

Jeg har også fått samme svar, men har ikke regnet om til titallsystemet.

Hva med denne?

Hvem ville fått størstedelen av en pizza hvis Jeg fikk 0,34fem, og du 0,45åtte av en annen pizza?

Hilsen

Jeg har også fått samme svar, men har ikke regnet om til titallsystemet.

Hva med denne?

Hvem ville fått størstedelen av en pizza hvis Jeg fikk 0,34fem, og du 0,45åtte av en annen pizza?

Hilsen

"Hvem ville fått størstedelen av en pizza hvis Jeg fikk 0,34fem, og du 0,45åtte av en annen pizza?"

0,34 i base fem har vi allerede fastslått er 0,76. Bruker vi samme teknikk for å regne ut 0,45 i base åtte får vi 0,352 (hvis jeg har holdt tungen beint i munnen mens jeg regnet). Du får altså den største pizzabiten.

Annonse

"Hvem ville fått størstedelen av en pizza hvis Jeg fikk 0,34fem, og du 0,45åtte av en annen pizza?"

0,34 i base fem har vi allerede fastslått er 0,76. Bruker vi samme teknikk for å regne ut 0,45 i base åtte får vi 0,352 (hvis jeg har holdt tungen beint i munnen mens jeg regnet). Du får altså den største pizzabiten.

0,45 i base 8 blir da:

4/8 + 5/64 = 37/64 = 0,578125

Men hvem som får mest pizza blir fortsatt den samme!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...