Gå til innhold

Kan en tenke seg frisk eller syk?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå spurte du sikkert fagfolkene her inne, men eg våger å svare allikevel.

Det er eg 100% sikker på medfører riktighet, om en fokuserer på negative sider i livet, bekymringer i forbindelse med samliv, økonomi, utseende så vil det påvirke helsa negativt både psykisk og fysisk over tid.

Om en fokuserer på det positive og ser mulighetene i livet, så vil det innvirke positivt på helsa.

Egentlig ett veldig godt spørsmål du stiller der ! :-)

Mvh

Gjest angst light

Geir har nok et poeng, men jeg tror man skal være forsiktig med å si til seg selv eller andre, at om man har et problem eller sliter med noe så er det bare å "tenke positivt". Det oppleves som ganske bagatelliserende og lite forståelsesfullt når jeg har angst og enkelte sier "Det er jo bare å fokusere på det positive, så forsvinner det!" "Du blir, hva du tenker" osv.

Det ligger et stort potensiale i å lære å tenke annerledes, hvis man har mange tunge eller redde tanker, men noe simsalabim er ikke positiv tenkning, og det kan være direkte farlig å "tvinge seg" hele tiden til å tenke på spesielle måter som man tror er bra, hvis man føler annerledes og kanskje har behov for å bearbeide det. (Har sett et menneske en gang som skulle helbrede seg selv og sine problemer ved hjelp av "tankens kraft" ene og alene. Havnet på psykiatrisk med psykose, men fikk hjelp der og ble frisk)

Med andre ord: tenk gjerne positivt, men ikke tro at man kan tvinge vekk problemer ved å overkjøre dem med positiv tenkning, og bare det!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...