Gå til innhold

Behandleren min så på meg hele timen…


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

På bakgrunn av hva? Det er ikke alle som åpner seg som en åpen bok. 

Anonymkode: 57492...8f1

Nettopp derfor. Det er ikke så hensiktsmessig for en behandler å sitte der taus i sin egen verden der vedkommende åpenbart rommer tausheten på en god måte. Behandleren må også hjelpe klienten litt på veien. 

edit: jeg mente altså dårlige antenner hos behandler, ikke hos TS.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
XbellaX skrev (Akkurat nå):

Nettopp derfor. Det er ikke så hensiktsmessig for en behandler å sitte der taus i sin egen verden der vedkommende åpenbart rommer tausheten på en god måte. Behandleren må også hjelpe klienten litt på veien. 

Med å stille spørsmål som han allerede visste svaret på?  Han har jo ikke fått en henvisning uten mål / mening. 

Anonymkode: 57492...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med å stille spørsmål som han allerede visste svaret på?  Han har jo ikke fått en henvisning uten mål / mening. 

Anonymkode: 57492...8f1

Neida, men personen forsøker å bli litt kjent med deg. Å kunne snakke litt om noe som allerede er nevnt tidligere klarer du helt fint, selv om det oppleves kjipt. Du er tjent med å vise litt romslighet og komme vedkommende litt i møte. Og - i stede for å sitte å tenke så mye - gjør heller en innsats i å formidle til vedkommende hva du tenker og mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (4 minutter siden):

Neida, men personen forsøker å bli litt kjent med deg. Å kunne snakke litt om noe som allerede er nevnt tidligere klarer du helt fint, selv om det oppleves kjipt. Du er tjent med å vise litt romslighet og komme vedkommende litt i møte. Og - i stede for å sitte å tenke så mye - gjør heller en innsats i å formidle til vedkommende hva du tenker og mener.

Vet ikke om jeg vil det. Jeg er noe i tvil på om jeg skal orke og slippe noen inn… jeg møtte jo opp, i god tro på at dette skulle funke. Hvorfor gikk han etter meg da troe du? 

Anonymkode: 57492...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vet ikke om jeg vil det. Jeg er noe i tvil på om jeg skal orke og slippe noen inn… jeg møtte jo opp, i god tro på at dette skulle funke. Hvorfor gikk han etter meg da troe du? 

Anonymkode: 57492...8f1

Fordi han ønsker å få til en ok relasjon med deg, han ønsker å hjelpe deg. Var taktikken hans strålende - nei. Burde han forsøkt å være tydeligere/ veiledet bedre - fremfor å kun sitte der, utvilsomt. Men du må også bli flinkere på å åpne munnen og si hva du synes er ok eller ikke ok av det som skjer i terapien. Du trenger ikke åpne opp hele sjelen den første måneden, men du må kommunisere. Du kan selvsagt velg å stenge av alt og fortsette livet slik, eller du kan gi det en sjanse. Terapi er vondt, hardt og et slit, - som oftest er det verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
XbellaX skrev (2 minutter siden):

Fordi han ønsker å få til en ok relasjon med deg, han ønsker å hjelpe deg. Var taktikken hans strålende - nei. Burde han forsøkt å være tydeligere/ veiledet bedre - fremfor å kun sitte der, utvilsomt. Men du må også bli flinkere på å åpne munnen og si hva du synes er ok eller ikke ok av det som skjer i terapien. Du trenger ikke åpne opp hele sjelen den første måneden, men du må kommunisere. Du kan selvsagt velg å stenge av alt og fortsette livet slik, eller du kan gi det en sjanse. Terapi er vondt, hardt og et slit, - som oftest er det verdt det. 

Ok. Bra du ser begge sider.. min frykt er at han skal få frem tårer hos meg, det blir for pinlig, flaut og skandale. Egentlig vet jeg ikke hva vil jeg vil med terapien. Jeg ble bare oppgitt over han og situasjonen. 

Anonymkode: 57492...8f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok. Bra du ser begge sider.. min frykt er at han skal få frem tårer hos meg, det blir for pinlig, flaut og skandale. Egentlig vet jeg ikke hva vil jeg vil med terapien. Jeg ble bare oppgitt over han og situasjonen. 

Anonymkode: 57492...8f1

Dette er jo et aldeles strålende utgangspunkt for neste time. Den markerte setningen synes jeg du skal åpne med neste gang. Og så kan du godt fortelle ham litt om hvorfor du opplever det slik.

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du syns det er ubehagelig. Å bli stirret på uten at noe blir sagt, kan føles veldig ubehagelig og også truende på mennesker. Det høres rart ut hvis dette skjedde over over minutter, og da forstår jeg at du gikk. Du bør si fra,  det er mulig du får en forklaring som virker fornuftig. Noen ganger kan det jo også føles ubehagelig med vanlig øyekontakt, men da handler det ikke om at psykologen "oppfører seg rart".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vet ikke om jeg vil det. Jeg er noe i tvil på om jeg skal orke og slippe noen inn… jeg møtte jo opp, i god tro på at dette skulle funke. Hvorfor gikk han etter meg da troe du? 

Anonymkode: 57492...8f1

 

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ok. Bra du ser begge sider.. min frykt er at han skal få frem tårer hos meg, det blir for pinlig, flaut og skandale. Egentlig vet jeg ikke hva vil jeg vil med terapien. Jeg ble bare oppgitt over han og situasjonen. 

Anonymkode: 57492...8f1

Hvordan tenker du at behandlingen skal kunne funke hvis du ikke vil slippe noen inn og ikke vil gråte?

Anonymkode: d7fdb...17f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Med å stille spørsmål som han allerede visste svaret på?  Han har jo ikke fått en henvisning uten mål / mening.

Da må du ta opp direkte med ham at du ikke opplever tilnærmingen som hensiktsmessig ift. problematikken du er henvist for. Så må dere drøfte hvorvidt den opplevelsen har rot i virkeligheten eller ikke - eller om det er andre årsaker til at dere ikke forstår hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 

Hvordan tenker du at behandlingen skal kunne funke hvis du ikke vil slippe noen inn og ikke vil gråte?

Anonymkode: d7fdb...17f

Enig. Vedkommende bare opptar plasser for andre som kan nyttiggjøre seg behandling. Hvis ikke hun vil jobbe med seg selv er det bare til å slutte. Ser ikke noen vits med å gå i behandling da.

Anonymkode: 573bf...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutes ago, AnonymBruker said:

Enig. Vedkommende bare opptar plasser for andre som kan nyttiggjøre seg behandling. Hvis ikke hun vil jobbe med seg selv er det bare til å slutte. Ser ikke noen vits med å gå i behandling da.

Anonymkode: 573bf...0f2

Slapp av. 

Anonymkode: 625ee...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er nok en mening med det. Spør han? Eller si at du blir ukomfortabel når han stirrer på deg. 
Jeg hadde selv en gang en psykolog. 
Fra hun hentet meg på venterommet gikk vi gjennom en lang gang før vi kom til kontoret. Da gikk hun foran meg og stirret på leg helt til vi kom inn. Jeg satt meg ned, hun sto på gulvet å stirret på meg i kanskje 5 sek før hun satte seg. 
da satt hun helt taust å såg på meg. 
Jeg kjente dette stresset meg. Og sa fra til henne at jeg ble ukomfortabel. 
det er nok en mening med det sikkert, men jeg startet bare samtalen med å fortelle hvordan jeg hadde det for å bryte denne stirringen, så var samtalen i gang 

Anonymkode: 44974...cee

I journalen skriver de jo alt. De skriver hvordan du går, om du har en normal gange, om du går normalt kledd, om du lukter, om du har gredd deg, om du lukter alkohol.. Kanskje derfor hun glodde sånn

Anonymkode: 3556b...ec0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

I journalen skriver de jo alt. De skriver hvordan du går, om du har en normal gange, om du går normalt kledd, om du lukter, om du har gredd deg, om du lukter alkohol.. Kanskje derfor hun glodde sånn

Anonymkode: 3556b...ec0

De fleste mennesker, både psykologer og oss vanlig dødelige, oppfatter sånt på bare et par sekunder. Med en times samtale skal man være rimelig fjern for å ikke få med seg det. Og man trenger ikke å stirre heller, man ser jo på personen man snakker med og får med seg nok da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Everybody said:

The Office gif. Steve Carell as Michael stares deadpan ahead, focus zooming in on his unthrilled face.

Jeg er faktisk ikke 100 år gammel, tro det eller ei. Men hvordan får man opp gifs her? Får bare opp smilefjes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I journalen skriver de jo alt.

Nei, det er veldig individuelt hva og hvor mye en behandler skriver i journalen. Men det er uansett lurt å hente ut egen journal kontinuerlig så eventuelle feil kan oppdages og korrigeres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor skal han ikke på påvirke, hva er da poenget med terapi hvis det skal gå èn vei? Vil han ikke få personlig utvikling han også? 

Anonymkode: 57492...8f1

Han skal jo ikke utvikle seg. Han skal respondere på det du gir han av informasjon om deg selv. Jo mer du forteller han, jo lettere blir det for han å hjelpe deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...