Gå til innhold

Må man passe på forhøyet stemningsleie når man har schizofreni?


Den forsvunne diamanten

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten

Altså jeg har schizofreni og ikke Schizoaffektiv. Så da trenger man vel ikke å passe på at man går for høyt opp? Jeg opplever nå en periode at jeg er veldig glad og får ofte gledestårer. Har noen netter der jeg bare sover 2 timer om natten men så sover jeg helt normalt igjen også noen dager senere får jeg ikke sove og jeg ender opp med å døgne fordi jeg ikke orker å prøve å sove lenger. Jeg vet jo lite søvn ikke er bra for noen og særlig ikke med diagnosen min. Så jeg prøver å ha stabil døgnrytme. Men i det siste så er jeg så gira på livet at jeg ikke klarer å gire ned når jeg skal legge meg. Så blir det vanskelig å sove fordi jeg har så veldig mye positive tanker og positive følelser som bobler opp inni meg. Så ender jeg opp med å lese meg opp på ting og tang jeg synes er spennede. Det er jo ikke negativt det, men jeg blir jo noen ganger en smule bekymret fordi jeg har vært mye syk med psykose og sånn. Så er det egt noe jeg må passe på dette med å gire meg opp liksom? Eller er det bare å ta det chill siden jeg ikke har den bipolare delen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den forsvunne diamanten

Altså søvnen må jo være i boks det vet jeg, men må jeg som «bare» har schizofreni passe på å ikke gå oppover? Jeg synes det er vanskelig å leve med en sykdom der jeg ikke vet hva som er normalt og hva som er sykdom. Jeg har jo flere ganger oppriktig trodd at jeg var helt 100% frisk og at alle rundt meg bare var duster liksom. Så ja er dette noe jeg skal tenkte på??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være et resultat av at du er forelsket. Da blir man ganske så svevende. Med antipsykotisk så skal du jo være godt beskyttet mot mulig hypomani/mani. 

Men klart, en sykdom kan jo utvikle seg, og det med søvnen er nok luer å ta tak i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Glitter skrev (1 minutt siden):

Det kan jo være et resultat av at du er forelsket. Da blir man ganske så svevende. Med antipsykotisk så skal du jo være godt beskyttet mot mulig hypomani/mani. 

Men klart, en sykdom kan jo utvikle seg, og det med søvnen er nok luer å ta tak i. 

Oja ja hihi, det kan godt være! Ja jeg tar jo «psykose dosen» med antipsykotika. Så det burde jo gå bra! Ja jeg skal begynne å røre på meg litt igjen. Har ligget inne hjemme med visdomstann trekking. Så kan hende jeg trenger litt mosjon også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Marye skrev (2 timer siden):

Tar ikke du abilify hver 4. uke?

det stoppet aldri meg i å få mani

 

Heldigvis så pleier jeg ikke å få mani :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den forsvunne diamanten skrev (26 minutter siden):

Heldigvis så pleier jeg ikke å få mani :) 

Men du har jo fått hypomani, kan det virke som

Endret av Marye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forsvunne diamanten
Marye skrev (7 minutter siden):

Men du har jo fått hypomani, kan det virke som

Neida, har ikke det heller. Tror noe kan minne om det men tror jeg bare er veldig glad. Men det er noe jeg kommer til å holde litt øye med tenker jeg☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marye skrev (36 minutter siden):

Men du har jo fått hypomani, kan det virke som

Det går ann å være glad uten at det er sykdom eller hypomani..

Anonymkode: 1cb60...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det går ann å være glad uten at det er sykdom eller hypomani..

Anonymkode: 1cb60...5e4

Ja selvsagt 

men da pleier en ikke lage innlegg der man lurer på om man er på vei til å bli for høy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...