Gå til innhold

Hukommelse og gener.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv

Min datter sa hun trodde hun hadde fått min dårlige hukommelse i arv, ligger sånt i genene? Eller er det fordi vi går på medisiner? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

sikker på det handle rom hukommelse og ikke konsentrasjon, slik som adhd kan jo være en årsak

Anonymkode: 2a291...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

sikker på det handle rom hukommelse og ikke konsentrasjon, slik som adhd kan jo være en årsak

Anonymkode: 2a291...f45

Det handler om hukommelse ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
nachnoo skrev (17 minutter siden):

Det finnes knapt slike egenskaper som ikke i stor grad skyldes gener. 

Ok. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
nachnoo skrev (7 timer siden):

Det finnes knapt slike egenskaper som ikke i stor grad skyldes gener. 

Veldig interessant, men også logisk. At vi også arver evne til hukommelse/kognitive evner på lik linje som utseende, immunforsvar, arvelige sykdommer m.m.

 

Noen gener er jo mer arvelige enn andre - domenante - og jeg forstår det slik at vanligvis arver vi mer av mors gener enn av fars gener. Har det noen praktisk betydning tro...

 

For min del kan det virke som at jeg har arvet mer av min far, men jeg vil tro at miljøpåvirkning har dyttet en del på vektskålen der. Jeg har hatt betydelig bedre kontakt med far enn med mor opp igjennom hele oppveksten. Med min søster forholder det seg av samme grunn helt motsatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eva Sofie skrev (8 timer siden):

Noen gener er jo mer arvelige enn andre - domenante - og jeg forstår det slik at vanligvis arver vi mer av mors gener enn av fars gener. Har det noen praktisk betydning tro...

Det har jeg aldri hørt før, men interessant hvis det stemmer. Trodde det var ganske jevnt fordelt, jeg. I vår familie har jeg arvet mest fra pappa, både utseende og personlighet. Mens broren min har arvet mest fra mamma. Både utseende og personlighet der også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...