Gå til innhold

Lar du være å fly til feriestedet i år for å skåne miljøet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Savannah skrev (2 timer siden):

Jeg skal til Namibia i sommer, og har ikke tenkt å gå landeveien😄

 

Kayia skrev (2 timer siden):

Jeg flyr til Frankrike senere i høst og velger å se på reisen som et miljøtiltak i og med at jeg flyr ned til fransk ost, skinke og lokal cremant framfor at dette må flys opp til meg i Norge 😇

Neida. Joda 😝😇

Spøk til side, jeg syns du presenterer dette noe unyansert når du setter likhetstegn mellom fly og miljøfiendtlig. Det går fint an å sitte i egen stue og være miljøfiendtlig også. 
 

Transport med fly er noe av det mest miljøskadelige som er. Det er litt ironisk at dere som later som dere er så opptatt av miljøet og klimaendringer må ha den årlige ferieturen (eller flere) med fly. Hykleri kaller man slikt. For all del, fly så mye dere vil, men ikke lat som dere er så opptatt av miljø og klimaendringer. 

Anonymkode: 3b693...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei. Flyene går uansett om jeg sitter i dem eller ikke.

Anonymkode: faeef...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du velger å ikke fly, så går flyet likevel. 
 

Anonymkode: e2839...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

 

Transport med fly er noe av det mest miljøskadelige som er. Det er litt ironisk at dere som later som dere er så opptatt av miljøet og klimaendringer må ha den årlige ferieturen (eller flere) med fly. Hykleri kaller man slikt. For all del, fly så mye dere vil, men ikke lat som dere er så opptatt av miljø og klimaendringer. 

Anonymkode: 3b693...50f

Takk for at du demonstrerer hva «unyansert» betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

 

Transport med fly er noe av det mest miljøskadelige som er. Det er litt ironisk at dere som later som dere er så opptatt av miljøet og klimaendringer må ha den årlige ferieturen (eller flere) med fly. Hykleri kaller man slikt. For all del, fly så mye dere vil, men ikke lat som dere er så opptatt av miljø og klimaendringer. 

Anonymkode: 3b693...50f

Hvor har jeg diskutert miljø og klimaendringer?  Jeg lurer litt på om det er sjalusi på gang her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (3 timer siden):

Takk for at du demonstrerer hva «unyansert» betyr. 

Hva betyr unyansert da? 

Anonymkode: 97202...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

 

Transport med fly er noe av det mest miljøskadelige som er. Det er litt ironisk at dere som later som dere er så opptatt av miljøet og klimaendringer må ha den årlige ferieturen (eller flere) med fly. Hykleri kaller man slikt. For all del, fly så mye dere vil, men ikke lat som dere er så opptatt av miljø og klimaendringer. 

Anonymkode: 3b693...50f

Hvorfor er det skadelig da? Jeg er veldig opptatt av miljøet. 

Anonymkode: 97202...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Savannah skrev (5 timer siden):

Hvor har jeg diskutert miljø og klimaendringer?  Jeg lurer litt på om det er sjalusi på gang her.

Fint å høre du ikke tror på menneskeskapte klimaendringer.

Anonymkode: 3b693...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (5 timer siden):

Takk for at du demonstrerer hva «unyansert» betyr. 

Forstår at den svir.

Anonymkode: 3b693...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor er det skadelig da? Jeg er veldig opptatt av miljøet. 

Anonymkode: 97202...b9c

To år etter førte covid-19 til strenge reiserestriksjoner over hele verden. For Norge betød det at folk ikke lenger kunne sette seg på fly til Syden. I stedet måtte de nøye seg med reiser til fjells, til Dyreparken og til Lofoten.

Denne endringen i reisemønster betød en nedgang i CO2-utslipp ved turisme på hele 60 prosent.

– Vi må tenke nytt om både måten vi reiser på og hvor ofte vi reiser, sier Susana Lopez-Aparicio

https://www.forskning.no/co2-fritid-klima/forskere-har-funnet-ut-hvor-mye-co2-vi-faktisk-slipper-ut-nar-vi-drar-pa-ferie/1935880

https://www.framtiden.no/filer/dokumenter/Rapporter/2023/fivh-utslipp-til-himmels-mars-2023.pdf

Så ja, er du virkelig opptatt av miljø og klimautslipp, og ikke bare bedriver virture signalling, bør du slutte å fly, og feriere i Norge.

Anonymkode: 3b693...50f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstår at den svir.

Anonymkode: 3b693...50f

Overhodet ikke. Jeg kan nemlig lese og jeg kan LCA, så jeg vet at jeg ikke er en værsting selv om jeg flyr til Frankrike i sommer. Du skjønner, det er totalatferden som betyr noe.

Et tips til deg som sitter på nett og kritisere andre med forenklede argumentet, har du lest om energibehov/forbruk knyttet til digitale løsninger og nettbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kayia skrev (6 timer siden):

Overhodet ikke. Jeg kan nemlig lese og jeg kan LCA, så jeg vet at jeg ikke er en værsting selv om jeg flyr til Frankrike i sommer. Du skjønner, det er totalatferden som betyr noe.

Et tips til deg som sitter på nett og kritisere andre med forenklede argumentet, har du lest om energibehov/forbruk knyttet til digitale løsninger og nettbruk?

Hvis du kan lese hvorfor svarer du ikke på hva nyansert betyr? 

Anonymkode: 97202...b9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Savannah
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du kan lese hvorfor svarer du ikke på hva nyansert betyr? 

Anonymkode: 97202...b9c

Hvis du kan lese hvorfor svarer du meg ikke når jeg spør hvor jeg har skrevet om miljø og klimaendringer? Jeg er enig med Kayia at dette er unyansert og lite fruktbar diskusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvis du kan lese hvorfor svarer du ikke på hva nyansert betyr? 

Anonymkode: 97202...b9c

Om du ikke vet eller greier å finne ut det selv tror jeg vi bare stopper «diskusjonen» - eller rettere sagt praten - her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drømmeautomat

Fly står får ca. 2,5% av CO2-utslipp. Med andre ord, hadde vi forbydd alle flyreiser fra i morgen av ville det i seg selv ikke utgjort noen praktisk forskjell. Det er ikke et argument for å fly, men fokuset på fly er uforholdsmessig og gjør at man ikke fokuserer på ting som faktisk ville monne, som å få færre barn og å redusere lønn (og dermed forbruk) i bytte mot fritid.

Jeg flyr ganske mye i løpet av et år og har ikke dårlig samvittighet pga. det. Mitt samla CO2-avtrykk er høyst sannsynlig lavere enn gjennomsnittet i Norge.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...