Gå til innhold

Hvorfor spurte sykepleier om det var sant at jeg var suicidal? Trodde hun at hun som fulgte meg til legevakten løy om det eller?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I går kveld så fulgte ene sykepleieren i teamet meg til legevakten. Hun er en av flere ansatte i teamet som følger meg opp og siden jeg var såpass dårlig så tilbydde seg å ringe til legevakten for så å følge meg dit og vente der med meg. Ved legevakten jeg hører til er det jo slik at man skal melde seg til sykepleier i luken når man ankommer før man setter seg og venter. Vi gikk inn dit sammen og hun ansatte som fulgte meg er veldig vant med at det er vanskelig for meg å snakke når jeg er dårlig så da hun sykepleieren i luken spurte hvorfor vi var der så sa jeg at jeg ikke helt visste hva jeg skulle si og da spurte hun som var med om hun skulle forklare for meg og jeg sa da ja. Og da forklarte jo hun som var med meg helt kort at jeg slet med suicidalitet også svarte hun på litt spørsmål rundt det. Så skulle vi egentlig til å gå ut og sette oss og vente men så spør plutselig hun i luken: "Kan jeg få snakke med Karoline alene?" og da sier jo så klart hun som fulgte meg "Ja" og gikk ut. Så spør hun i luken meg da: "Er det sant at du er suicidal" og det var det jo så klart. Hvorfor spør hun om dette? Det er jo kjemperart? Hvorfor skulle sykepleieren som kjenner meg godt og som fulgte meg dit lyve om noe sånt? Eller kan det være en annen logisk grunn til at hun spurte om dette?

Anonymkode: 8aa80...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du ikke bare spørre henne. Vi aner ikke hva hun mener og tenker?

Anonymkode: e0be7...2f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

I går kveld så fulgte ene sykepleieren i teamet meg til legevakten. Hun er en av flere ansatte i teamet som følger meg opp og siden jeg var såpass dårlig så tilbydde seg å ringe til legevakten for så å følge meg dit og vente der med meg. Ved legevakten jeg hører til er det jo slik at man skal melde seg til sykepleier i luken når man ankommer før man setter seg og venter. Vi gikk inn dit sammen og hun ansatte som fulgte meg er veldig vant med at det er vanskelig for meg å snakke når jeg er dårlig så da hun sykepleieren i luken spurte hvorfor vi var der så sa jeg at jeg ikke helt visste hva jeg skulle si og da spurte hun som var med om hun skulle forklare for meg og jeg sa da ja. Og da forklarte jo hun som var med meg helt kort at jeg slet med suicidalitet også svarte hun på litt spørsmål rundt det. Så skulle vi egentlig til å gå ut og sette oss og vente men så spør plutselig hun i luken: "Kan jeg få snakke med Karoline alene?" og da sier jo så klart hun som fulgte meg "Ja" og gikk ut. Så spør hun i luken meg da: "Er det sant at du er suicidal" og det var det jo så klart. Hvorfor spør hun om dette? Det er jo kjemperart? Hvorfor skulle sykepleieren som kjenner meg godt og som fulgte meg dit lyve om noe sånt? Eller kan det være en annen logisk grunn til at hun spurte om dette?

Anonymkode: 8aa80...dae

Hun ville vel bare høre deg si det selv med fine egne ord. 

Anonymkode: cb9d5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tror det har noe med å gjøre at hun ville høre det fra deg. Alt av psykiske plager blir mer troverdig dersom man sier det selv.

Anonymkode: 17088...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan du ikke bare spørre henne. Vi aner ikke hva hun mener og tenker?

Anonymkode: e0be7...2f1

Det var jo sykepleieren som satt i luken på legevakten som spurte meg, så jeg får jo ikke akkurat spurt henne nå da?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun ville vel bare høre deg si det selv med fine egne ord. 

Anonymkode: cb9d5...97e

Fine ord?

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror det har noe med å gjøre at hun ville høre det fra deg. Alt av psykiske plager blir mer troverdig dersom man sier det selv.

Anonymkode: 17088...c1a

Tror du sykepleieren på legevakten ikke trodde det var sant fordi jeg ikke sa det selv da? 

Anonymkode: 8aa80...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror du sykepleieren på legevakten ikke trodde det var sant fordi jeg ikke sa det selv da? 

Det har ingenting med det å gjøre. Men som andre har sagt: Hun ville høre det direkte fra deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (5 minutter siden):

Det har ingenting med det å gjøre. Men som andre har sagt: Hun ville høre det direkte fra deg.

Men hvis det stemte det du sier, ville det ikke vært mer naturlig at hun sa: "Kan du si litt med dine egne ord?" i stedet for å si "Er det sant?" for da får jeg jo inntrykk av at hun ikke tror meg? Mulig jeg bare er veldig sårbar og tar ting veldig tungt akkurat nå da men.

Anonymkode: 8aa80...dae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

Fine ord?

Anonymkode: 8aa80...dae

Dine mente jeg, ikke fine. 

Anonymkode: cb9d5...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror du har viktigere ting du bør bruke tiden din på en dette.

Anonymkode: 051a8...9a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Eller kan det være en annen logisk grunn til at hun spurte om dette?

Ja, den logiske grunnen kan være at det er et internt sikkerhetstiltak for å unngå misforståelser og følgefeil - så det har ikke noe spesifikt med deg å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Men hvis det stemte det du sier, ville det ikke vært mer naturlig at hun sa: "Kan du si litt med dine egne ord?" i stedet for å si "Er det sant?" for da får jeg jo inntrykk av at hun ikke tror meg? Mulig jeg bare er veldig sårbar og tar ting veldig tungt akkurat nå da men.

Anonymkode: 8aa80...dae

I muntlig norsk i en arbeidssituasjon er ikke alle like perfekte i sine valg av ord. 
PS: Jeg undrer meg stadig over at det er pasienter i psykiatrien, som burde ha andre og større saker å bekymre seg over, som av en eller annen grunn henger seg opp i slike detaljer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En kan jo lure på hvor alvorlig denne suvidaliteten er, når man tar seg tid til å analysere slike detaljer opp og i mente på DOL. Sier ikke at TS ikke har det vondt, vet selv hvor irrasjonelt grublete man kan bli når det står på. Men suicidalitet, det er et annet dyr. 

Anonymkode: 17088...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at helsepersonell ikke har vært ærlig eller misforstått når de har formidlet andre om mine problemer så mulig det er for å være sikker på at det er noe du faktisk sliter med og ikke noe som bare antas av andre. Feil opplysninger er jo ikke til særlig hjelp. 

Endret av aa-k-j
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Men hvis det stemte det du sier, ville det ikke vært mer naturlig at hun sa: "Kan du si litt med dine egne ord?" i stedet for å si "Er det sant?" for da får jeg jo inntrykk av at hun ikke tror meg? Mulig jeg bare er veldig sårbar og tar ting veldig tungt akkurat nå da men.

Anonymkode: 8aa80...dae

Jeg synes ikke det ville vært mer naturlig å spørre om du kunne forklare med egne ord når du tydeligvis strevde med å snakke selv. Hun stilte deg et enkelt ja/nei spørsmål. 

Anonymkode: 4e129...989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva Sofie
nachnoo skrev (9 timer siden):

PS: Jeg undrer meg stadig over at det er pasienter i psykiatrien, som burde ha andre og større saker å bekymre seg over, som av en eller annen grunn henger seg opp i slike detaljer. 

Jeg er enig med deg, men jeg har selv erfart som pasient i det psykiatriske helsevesenet at en kan miste evnen til å fokusere på hva som er viktig/hjelpsomt. At uvesentlige detaljer i perioder kan bli viktige og at det som burde være viktig mister mening. Når mye er kaos i livet, kan ubetydelige konkrete detaljer være lettere å fokusere på (les: holde fast i).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har inntrykk av at det er viktig å avklare om man er suicidal eller ikke. Er man suicidal utløser det et annet hjelpeapparat enn om man ikke er det. Det var vel dette hun skulle ha bekreftet, hun var vel ikke så opptatt av måten hun avklarte det på. 

En bekjent som var i systemet påstod man måtte være suicidal for i det hele tatt å få hjelp utover én natts opphold, vet ikke om dette stemmer over alt.

Anonymkode: bb4ae...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Men hvis det stemte det du sier, ville det ikke vært mer naturlig at hun sa: "Kan du si litt med dine egne ord?" i stedet for å si "Er det sant?" for da får jeg jo inntrykk av at hun ikke tror meg? Mulig jeg bare er veldig sårbar og tar ting veldig tungt akkurat nå da men.

Anonymkode: 8aa80...dae

Dette er de pliktet til å gjøre så sant du er voksen. 

Anonymkode: 8d839...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg har inntrykk av at det er viktig å avklare om man er suicidal eller ikke. Er man suicidal utløser det et annet hjelpeapparat enn om man ikke er det. Det var vel dette hun skulle ha bekreftet, hun var vel ikke så opptatt av måten hun avklarte det på. 

En bekjent som var i systemet påstod man måtte være suicidal for i det hele tatt å få hjelp utover én natts opphold, vet ikke om dette stemmer over alt.

Anonymkode: bb4ae...f67

Det stemmer mange steder. 

Anonymkode: 8d839...e5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Worriesome Plenty 2
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har inntrykk av at det er viktig å avklare om man er suicidal eller ikke. Er man suicidal utløser det et annet hjelpeapparat enn om man ikke er det. Det var vel dette hun skulle ha bekreftet, hun var vel ikke så opptatt av måten hun avklarte det på. 

En bekjent som var i systemet påstod man måtte være suicidal for i det hele tatt å få hjelp utover én natts opphold, vet ikke om dette stemmer over alt.

Anonymkode: bb4ae...f67

Det er nok flest suicidale, men folk med mani og alvorlig psykose blir også lagt inn selv om de ikke er suicidale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psykedeliker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er de pliktet til å gjøre så sant du er voksen. 

Det er bra, for det viser at helsevesenet har lært av tidligere hendelser der feilinformasjon har fått passere helt fritt gjennom mange ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...