Gå til innhold

Komme seg igjen etter alvorlig sepsis...


emilie321

Anbefalte innlegg

emilie321

For en del år siden hadde jeg alvorlig sepsis, dvs trengte intensivbehandling og lå en god stund på sykehus. Synes egentlig at jeg aldri har kommet meg helt etter den gangen.  Nå leste jeg på forskning.no at pasienter med alvorlig sepsis  sjeldent kommer tilbake i full jobb. Det betyr jo at kroppen på en eller annen måte er svekket, men hvordan svekket blir den. Bare at en føler seg veldig sliten eller blir organene svekket?  Eller er det noe annet som skjer?  Noen som vet?

Har mang en gang tenkt at jeg bare er lat, men greier jo vesentlig mer de dagene jeg ikke er så bånn sliten.  Også av kjedelig gjøremål. Noe av slitenheten kommer av at jeg har vært endel syk de 1 1/2 siste årene , men langt fra alt. Blir bare så frustrert over å orke så lite som jeg faktiskt gjør, både fysisk og psykisk.  Tar imot råd med stor takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321 skrev (11 timer siden):

For en del år siden hadde jeg alvorlig sepsis, dvs trengte intensivbehandling og lå en god stund på sykehus. Synes egentlig at jeg aldri har kommet meg helt etter den gangen.  Nå leste jeg på forskning.no at pasienter med alvorlig sepsis  sjeldent kommer tilbake i full jobb. Det betyr jo at kroppen på en eller annen måte er svekket, men hvordan svekket blir den. Bare at en føler seg veldig sliten eller blir organene svekket?  Eller er det noe annet som skjer?  Noen som vet?

Har mang en gang tenkt at jeg bare er lat, men greier jo vesentlig mer de dagene jeg ikke er så bånn sliten.  Også av kjedelig gjøremål. Noe av slitenheten kommer av at jeg har vært endel syk de 1 1/2 siste årene , men langt fra alt. Blir bare så frustrert over å orke så lite som jeg faktiskt gjør, både fysisk og psykisk.  Tar imot råd med stor takk.

Jeg har ingen svar på det du spør om, men skulle ønske at noen kunne svare på det.  Jeg har aldri tenkt på at det kunne være ettervirkninger av sepsis, men har opplevd det samme og trodde det var alderen 😉.  Det skal jeg prøve å sjekke ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
Dorthe skrev (4 timer siden):

Jeg har ingen svar på det du spør om, men skulle ønske at noen kunne svare på det.  Jeg har aldri tenkt på at det kunne være ettervirkninger av sepsis, men har opplevd det samme og trodde det var alderen 😉.  Det skal jeg prøve å sjekke ut.

Jeg har heller ikke tenk på at det har vært ettervirkninger av sepsis og ble litt overrasket da jeg leste det. Samtidig så falt det noen puslebiter på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321 skrev (16 timer siden):

For en del år siden hadde jeg alvorlig sepsis, dvs trengte intensivbehandling og lå en god stund på sykehus. Synes egentlig at jeg aldri har kommet meg helt etter den gangen.  Nå leste jeg på forskning.no at pasienter med alvorlig sepsis  sjeldent kommer tilbake i full jobb. Det betyr jo at kroppen på en eller annen måte er svekket, men hvordan svekket blir den. Bare at en føler seg veldig sliten eller blir organene svekket?  Eller er det noe annet som skjer?  Noen som vet?

Har mang en gang tenkt at jeg bare er lat, men greier jo vesentlig mer de dagene jeg ikke er så bånn sliten.  Også av kjedelig gjøremål. Noe av slitenheten kommer av at jeg har vært endel syk de 1 1/2 siste årene , men langt fra alt. Blir bare så frustrert over å orke så lite som jeg faktiskt gjør, både fysisk og psykisk.  Tar imot råd med stor takk.

Sepsis er en voldsom påkjenning for kroppen, - og du kan oppleve ettervirkninger i lang tid. Når du da i tillegg også har hatt andre helsemessige utfordringer de senere årene, så synes jeg ikke det er rart at det er vanskelig for deg å komme i bedre form. 

Tror jeg tidligere har nevnt at du kanskje kunne hatt utbytte av et rehabiliteringsopphold. Slik opphold er vanligvis på 2-4 uker og består av tilpasset trening, bra kosthold, fokus på døgnrytme og avspenning mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
frosken skrev (1 time siden):

Sepsis er en voldsom påkjenning for kroppen, - og du kan oppleve ettervirkninger i lang tid. Når du da i tillegg også har hatt andre helsemessige utfordringer de senere årene, så synes jeg ikke det er rart at det er vanskelig for deg å komme i bedre form. 

Tror jeg tidligere har nevnt at du kanskje kunne hatt utbytte av et rehabiliteringsopphold. Slik opphold er vanligvis på 2-4 uker og består av tilpasset trening, bra kosthold, fokus på døgnrytme og avspenning mm.

Takk for svar!  

Ja, jeg bør kanskje tenke på å få et rehabiliteringsopphold, men sliter med bare tanken på å reise vekk i 2-4 uker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trinity80

Jeg fikk sepsis for noen år siden, men heldigvis mens jeg var innlagt på sykehus. Ble hasteoperert (infeksjon i organ) og denne ble fjernet.

Var på rehabilitering i 8 uker etter endt sykehusopphold, og det hjalp veldig. Men det var timeplan for hver dag med trening, kosthold, psykologtime og fysio. Jeg dro dit og var så svak at jeg ikke klarte å bære min egen koffert (muskelsvinn). Men etter 8 uker med intensiv arbeid så var jeg ganske så tilbake mtp energi. Anbefaler deg sterkt å dra på rehabilitering. De vet hva du skal settes i gang med der, slik at du har muligheten til å bli mye bedre enn det du opplever nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...