Gå til innhold

Høyres Henrik Asheim: Foreslår to leger i vurderingen av sykemelding


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den forsvunne diamanten
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mener du det er waste med ressurser også med de som både går til dps OG kommunepsykiatrien? 

Anonymkode: 21ddb...080

Du skjønner vel at det ikke er det samme eller? Jeg går til begge jeg og jeg vet veldig godt at det ikke er waste med ressuser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei. Legene er allerede nedsauset i papirarbeid og journalføring, oppdatere seg på ny forskning og sykdommer og behandlinger, de skal drifte legekontoret AS mtp å lønne helsesekretærene og styre med å rekruttere nye ansatte når gamle slutter (bare antar det er legene som gjør dette) OG så skal de ha x antall konsultasjoner hver dag på 15-20 min hvor det er en kamp mot klokken å unngå store forsinkelser. Ja for ikke å snakke om at noen dager har de vakt på legevakten hele helga og de bistår også med legevisitt på et sykehjemm. 

Legene er jo overarbeidet og ender jo selv opp med sykemelding. En sånn der byråkratisk greie vil ikke føre til færre sykemeldinger i betydelig grad. Det vil derimot koste tid og penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ser at den gjennomsnittlige Normann har 28 dager sykefravær i året. Det virker jo veldig høyt. Terskelen for å sykemelde seg, og bli sykemelt er nok for lav i Norge.

Anonymkode: 1e36a...b78

Hvor ser du det?

Gjennomsnittlig sykefravær var i 2023 på 5,6 %, hvilket skulle tilsi ca. 13 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Ekstra skrev (7 minutter siden):

Hvor ser du det?

Gjennomsnittlig sykefravær var i 2023 på 5,6 %, hvilket skulle tilsi ca. 13 dager.

Jeg gikk nå inn på Zalaris og sjekket min egen. Jeg er heldig med helsa mi. I 2023 hadde jeg 0 % sykefravær, men i år har jeg så langt 0,39 %. Jeg friskere enn gjennomsnittet. 

* bank i bordet* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra skrev (8 minutter siden):

Hvor ser du det?

Gjennomsnittlig sykefravær var i 2023 på 5,6 %, hvilket skulle tilsi ca. 13 dager.

I artikkelen står det faktisk 28 dager, men jeg får det heller ikke til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (27 minutter siden):

Jeg gikk nå inn på Zalaris og sjekket min egen. Jeg er heldig med helsa mi. I 2023 hadde jeg 0 % sykefravær, men i år har jeg så langt 0,39 %. Jeg friskere enn gjennomsnittet. 

* bank i bordet* 

Men når jeg skryter sånn av min gode helse, så må jeg legge til at jeg er veldig lite utsatt for smitte. :)

Jeg sitter jo på hjemmekontor ca halvparten av tiden og når helga kommer kjører vi ofte til hytta og er for oss selv der også. Ungene har flyttet hjemmefra for lengst, så er ikke utsatt for smitte i fra dem heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er feil, selv om jeg til dels forstår intensjonen. Det skaper bare enda mer byråkrati i et allerede overbelastet helsevesen. 

Kanskje det f.eks kunne vært aktuelt med en second opinion ved lange sykefravær? Også på om behandlingen er korrekt? Men uansett ikke i alle tilfeller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida skrev (34 minutter siden):

Men når jeg skryter sånn av min gode helse, så må jeg legge til at jeg er veldig lite utsatt for smitte. :)

Jeg sitter jo på hjemmekontor ca halvparten av tiden og når helga kommer kjører vi ofte til hytta og er for oss selv der også. Ungene har flyttet hjemmefra for lengst, så er ikke utsatt for smitte i fra dem heller. 

Jeg har omtrent aldri hatt sykefravær, men jeg har muligheten til å jobbe hjemme, og gjør/gjorde det ved forkjølelser, covid, etc - for å ikke smitte noen. Blir heldigvis (bank i bordet) ikke så ofte syk, og heller ikke så syk når jeg først blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
ISW skrev (2 minutter siden):

Jeg har omtrent aldri hatt sykefravær, men jeg har muligheten til å jobbe hjemme, og gjør/gjorde det ved forkjølelser, covid, etc - for å ikke smitte noen. Blir heldigvis (bank i bordet) ikke så ofte syk, og heller ikke så syk når jeg først blir det. 

Jeg ble oftere forkjølet når ungene var små naturlig nok. Jeg var også sykmeldt en liten periode i 2022. Ikke fordi jeg egentlig var syk, men pga en operasjon. Hadde det vært opp til meg hadde jeg ikke vært sykmeldt den gangen for jeg fjernet bare noen lipomer, men legen var veldig streng :)

Men alt i alt. Helsa har blitt bedre med årene og det har nok sammenheng med at jeg lever et liv hvor jeg er lite utsatt for smitte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
Nicklusheletida skrev (14 minutter siden):

Jeg ble oftere forkjølet når ungene var små naturlig nok. Jeg var også sykmeldt en liten periode i 2022. Ikke fordi jeg egentlig var syk, men pga en operasjon. Hadde det vært opp til meg hadde jeg ikke vært sykmeldt den gangen for jeg fjernet bare noen lipomer, men legen var veldig streng :)

Men alt i alt. Helsa har blitt bedre med årene og det har nok sammenheng med at jeg lever et liv hvor jeg er lite utsatt for smitte. 

Men nå må jeg ikke glemme at det var i 2022 at jeg også fikk Corona da, så det ble litt mer sykefravær det året der. Vi tok med oss alle de voksne barna til hytta i påsken og den ene kom dit syk. Han påsto han hadde tatt en negstiv test, men vi ble syke alle som ikke hadde hatt det i fra før. Berget akkurat gjennom påsken og ble syk på vei hjem. Jeg ble helt slått ut av Corona. Hadde ikke vært mulig å jobbe. 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (19 timer siden):

Ikke mange som har lyst til å være syke, men ganske mange flere som gjerne vil være sykemeldte 😀

Det har du helt rett i. En venn av meg sluttet faktisk i jobben som fastlege på grunn av akkurat det, interessant nok var andre helsepersonell verstingene. Tydeligvis en del helsefagarbeidere og sykepleiere som prøvde å bruke sin helsefaglige bakgrunn til å få unødvendige sykemeldinger. 

Men å måtte vurderes av to leger er nok ikke holdbart, for det første har man bare en fastlege. Selv fleste fastleger deler kontor med andre fastleger, gjelder det ikke alle. Spesielt ikke ute på bygda, der er det gjerne få leger å oppdrive. Noen steder må til og med tilby legene nordsjø-turnus for å få ansatt noen. I tillegg til dette har de fleste fastleger nok med sine egne pasienter og å måtte sykemelde kollegaenes pasienter gjør nok ikke situasjonen noe bedre. Heldigvis har fastlegeordningen bedret seg, og stadig flere ønsker å bli fastleger, men det tar nok mange år før fastlegemangelen er over. Så ytterligere arbeidsbelastning er nok ikke en god idé.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Så i Norge handler det hovedsaklig om å sosialisere på jobb?

Ut fra spørsmålene NAV stiller i arbeidsevnevurderingene er det nærliggende å tro, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...