Gå til innhold

ISW: antifosfolipider forhøyet + mononukleose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tok noen blodprøver som viste aktiv kyssesyke. Samtidig tok jeg tester som viste forhøyede antifosfolipider. Er det mest sannsynlig kyssesyken som er årsaken?

Ble veldig redd for å få blodpropp nå. Skal snart ut og fly på ferie, og vet ikke om jeg tør likevel nå 😕

Kvinne 33.

Anonymkode: a8c1e...8a0

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (20 minutter siden):

Det er interessant å vite hvorfor en sjekket antifosfolipider. Er det noe i sykehistorien din?

Jeg ba om utredning hos legen pga kronisk sår hals, hovne lymfeknuter på halsen og under armene siden påske, utmattelse og muskel/leddsmerter. Tipper at antifosfolioider ble testet for å utelukke mulighet for autoimmun sykdom? Jeg vet ikke sikkert. Hadde i alle fall positiv test for kyssesyke, og fikk beskjed om at jeg er i aktiv fase av kyssesyke.

Leste at antifosfolipider kan øke midlertidig ved kyssesyke, så håper det er derfor. Det er mer spesifikt Beta2 Glykoprotein1 IgM som var førhøyet (skal være under 10, min var på 15).

Men jeg ble jo litt redd, i frykt for å få blodpropp. Særlig siden jeg skal ut og fly. Legen sa bare at jeg skulle komme tilbake for ny test etter sommeren.

Bør jeg be legen om acetylsalisylsyre? Det er snakk om en 2 timers flytur.

Anonymkode: a8c1e...8a0

girlinyellow

Dette er all info som sto i prøvesvaret på den bolken:

Anti-dsDNA EliA:6,9 Anti-C1q:1 Anti-Kardiolipin IgG:4,5 Anti-Kardiolipin IgM:4,7 Anti-Beta2 Glykoprotein1 IgG:2,1 Anti-Beta2 Glykoprotein1 IgM:15,0*H (< 10) Kommentar: Positiv.

Antifosfolipidsyndrom (APS) klassifiseres ifølge internasjonale konsensusretningslinjer etter funn av enten antikardiolipinantistoffer, lupus antikoagulant eller anti-Beta2 Glykoprotein-1 i tillegg til kliniske kriterier. 

Ved positivt funn anbefales fornyet testing etter 12 uker. Svak positiv antikardiolipin kan være forbigående og skyldes andre forhold (inflammasjon, infeksjon, malignitet). Funn av flere typer fosfolipidantistoffer (isotyper og spesifisiteter) er assosiert til høyere risko for APS

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bør jeg be legen om acetylsalisylsyre? Det er snakk om en 2 timers flytur.

Jeg synes du uansett sal snakke med legen om dette og flyturen. Da bør du også nevne acetylsalicylsyre. Dette er dessverre i ytterkanten av mitt kompetanseområde.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...