Gå til innhold

Høye leververdier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Alat svinger på 98-120, skal ta ultralyd. Noen som har opplevd det samme og hva var din grunn?

Anonymkode: d5c89...7a5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alat svinger på 98-120, skal ta ultralyd. Noen som har opplevd det samme og hva var din grunn?

Ingen?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingen?

Har høyere leververdier enn ønskelig, men vet ikke hvorfor. Har tatt ultralyd og legen så ikke noe galt. På den siste blodprøven hadde verdiene gått litt ned, men langt fra nok. Tar blodprøver jevnlig.

Skrevet

Jeg har ALAT rundt 100 (er mann).

Årsaken er kolesterolsenkende medisin. Verdien er så lett forhøyet at legen ikke bekymrer seg.

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (46 minutter siden):

Har høyere leververdier enn ønskelig, men vet ikke hvorfor. Har tatt ultralyd og legen så ikke noe galt. På den siste blodprøven hadde verdiene gått litt ned, men langt fra nok. Tar blodprøver jevnlig.

Okei, hvor gammel er du da? Merker du noe?

Skrevet

Er du overvektig, trener du ekstremt hardt, hva med alkoholforbruk, har du diabetes, hvilke medisiner bruker du, og har du nylig hatt en infeksjon?

Mange har lett forhøyet ALAT uten at men finner årsaken, og det er helt ufarlig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Okei, hvor gammel er du da? Merker du noe?

Er godt voksen og jeg merker ikke noe. Når legen ikke er stressa med det, så stoler jeg på at det ikke er spesielt farlig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får høye leververdier når jeg tar Paracet. Men ikke mer enn ts. Lett forhøyede verdier forekommer ganske ofte og det er som regel helt ufarlig. Jeg passet på å ikke ha drukket alkohol, tatt Paracet og også ikke to dager etter jeg har satt en sprøyte med metex mot revmatisme.

Anonymkode: 6d9a7...fb9

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (41 minutter siden):

Er du overvektig, trener du ekstremt hardt, hva med alkoholforbruk, har du diabetes, hvilke medisiner bruker du, og har du nylig hatt en infeksjon?

Mange har lett forhøyet ALAT uten at men finner årsaken, og det er helt ufarlig.

Okei litt beroligende! Ja er 18kg større enn det jeg skal og vil være. Holder på og gå ned i vekt( har pcos

AnonymBruker
Skrevet

Dette spørsmålet har vært oppe mange ganger den siste tiden?

Kan være forhøyet helt uten at de finner årsak, og uten at det får noen betydning for deg. 

Jeg har hatt det flere ganger; de fleste gangene i forbindelse med dehydrering. 

Anonymkode: 2f610...972

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette spørsmålet har vært oppe mange ganger den siste tiden?

Kan være forhøyet helt uten at de finner årsak, og uten at det får noen betydning for deg. 

Jeg har hatt det flere ganger; de fleste gangene i forbindelse med dehydrering. 

Anonymkode: 2f610...972

Med dehydrering også? Haha er så mange ting jeg må passe på plutselig før blodprøve🤣

Skrevet

De fleste medisiner som metaboliseres (forbrennes) i leveren kan i varierende grad øke leverenzymer. Regelen er vel at har man mindre økning enn 3x øvre normalverdi (135 for kvinner og 210 for menn) så har det sjelden noen betydning.

Du kan jo ta prøven igjen en gang, og sørge for avholdenhet fra alkohol og Paracet en uke i forveien (hvis du drikker eller bruker Paracet), og unngå hard trening et par-tre dager før?

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

De fleste medisiner som metaboliseres (forbrennes) i leveren kan i varierende grad øke leverenzymer. Regelen er vel at har man mindre økning enn 3x øvre normalverdi (135 for kvinner og 210 for menn) så har det sjelden noen betydning.

Du kan jo ta prøven igjen en gang, og sørge for avholdenhet fra alkohol og Paracet en uke i forveien (hvis du drikker eller bruker Paracet), og unngå hard trening et par-tre dager før?

Ja har stoppet med smertestillende siden 2.juli, var en periode fra januar til juli at jeg måtte bruke paracet/ibux mye. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...