Gå til innhold

Fått så angst pga en mulig bivirkning av en medisin.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Bruker ozempic og nå har det kommet fram en ny og mulig bivirkning av ozempic.  En sjelden øyesykdom som ofte gir blindhet. Hittil 30 tilfeller i Norge og hvor 22 tilfeller er alvorlig. 

Holder på å stable livet på beina etter flere år med sykdom og har bla bil, noe som gjør livet mitt så mye bedre. Både iforhold til hvor mye jeg greier å gjøre sånn fysisk og i forhold til angsten. Uten bil vil jeg komme til å bli mye mer isolert enn det jeg allerede er. Så bilen betyr mye meg.  Vanligvis har jeg ikke angst iforhold til medisiner jeg bruker, men nå har angsten kommet for fullt. For å få bivirkningen som går på synet.  Vet jo at det er få som får den bivirkningen, men det hjelper jo ikke de som faktisk får den.  Jeg har jo nytteverdi av å bruke ozempic. Blodsukkeret er stabilt bra og den hjelper meg med og ikke ha ulvehunger, er nå det jeg tror, normal sulten. Men nå vet jeg ikke om jeg tørr å bruke den lenger. Har legetime uti august, men synes det er lenge til før jeg bestemmer meg hva jeg gjør.  Nå fyker tankene bare rundt og rundt.  Noen som har noen tanker rundt dette?  Uansett så var det godt å få skrevet det ned.

Anonymkode: 84a3d...fea

Fortsetter under...

Hei.

Vi mennesker har ofte en litt "selektiv" risikovurdering rundt medisiners bivirkninger. Da jeg var redd for hjertet og hjerterytmen, var det fullstendig uaktuelt å bruke medisiner som kunne gi bivirkninger som forlenget QT-tid, "torsades de pointes" og hjertestans. Da jeg gikk over til å bli redd for psykiske sykdommer, var jeg livredd for alt som kunne gi depresjon, psykose eller selvmordstanker. Nå som jeg er mindre redd for begge deler, bruker flere medisiner med alle disse bivirkningene og ikke har fått noen av delene, så gir jeg litt mer blaffen. Det interessante er jo at sjansen for å få disse bivirkningene er like stor uavhengig av hvor mye angst jeg har for å få dem. Det er bare livskvaliteten som blir dårligere.

Et annet aspekt er at det knapt finnes en eneste medisin som ikke potensielt kan gi alvorlige bivirkninger. Selv en så uskyldig og mainstream medisin som Paracet (paracetamol) kan teoretisk sett gi en bivirkning som heter TEN (toksisk epidermal nekrolyse) som gjør at du dør en smertefull død gjennom at huden (underhuden) mer eller mindre råtner og faller av i store flak (kilde: Felleskatalogen). Spørsmålet er: Hvor mange har du møtt som har fått denne bivirkningen av Paracet?

Ozempic (og Wegovy, som er samme medisin) er blant verdens mest brukte medisiner (hvilket er forklaringen på at Novo Nordisk går så ekstremt bra) - og gjennom det også ekstremt gjennomprøvd. Ja, den har noen bivirkninger, hvorav de vanligste er lette mage-tarmsymptomer (halsbrann, kvalme eller diare) og i noen tilfeller hodepine. Jeg bruker Wegovy selv. Avveiningen man må gjøre, er både livskvalitet og risiko ved å gå med ubehandlet diabetes (eller fedme). Ubehandlet diabetes er i seg selv en enorm risiko for blindhet, samt en rekke svært alvorlige tilstander. Hvis sannsynligheten for at du får tilstanden du nevner er 1:100.000, så er i alle fall risikoen ved å IKKE bruke medisinen langt høyere, både for sykdom og livskvalitet. Jeg synes du skal prøve å glemme bivirkninger, og nyte at du har fått et langt bedre liv nå. Bivirkninger er som regel heller ikke "av eller på" - ofte er bivirkningene fullt reversible hvis man slutter med medisinen. Det kan man gjøre OM man får uakseptable bivirkninger, men ikke FØR.

God sommer :)

Jeg synes det er best å ikke lese meg for mye opp på bivirkninger selv om det er interessant. Det er for å unngå unødvendig bekymring eller selv-monitorering. Oppdager jeg noe ved medisinoppstart, slik som tremor i hendene eller da jeg våknet av at jeg tisset på meg to ganger, så tar jeg turen innom Felleskatalogen for å se om det kan være en bivirkning. 

Eventuelle farlige bivirkninger slik som utslett på Lamictal så er det noe legen informerer om at oppstår dette så må en si ifra med en gang og seponere medisinen. Å ellers lese seg opp på alle mulige bivirkninger tror jeg ikke har så mye for seg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...