Gå til innhold

Mirakelet i Gullspång - noen som har sett den?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Lillemus

Ser den nå og dette er den merkeligste dokumentaren jeg har sett... For en underlig familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er den skummel? Jeg har hørt flere tilfeldige som jeg følger på some skrive at den var bra og veldig interessant og at de satt igjen med mange spørsmål men jeg har ikke turt å se den for jeg er så redd for å bli skremt, tåler veldig dårlig typ strekkfilmer og andre såkalte 'ekle' ting.

Anonymkode: aaab3...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Er den skummel? Jeg har hørt flere tilfeldige som jeg følger på some skrive at den var bra og veldig interessant og at de satt igjen med mange spørsmål men jeg har ikke turt å se den for jeg er så redd for å bli skremt, tåler veldig dårlig typ strekkfilmer og andre såkalte 'ekle' ting.

Anonymkode: aaab3...a7d

Finnes ikke skummel, bare veldig, veldig rar. Litt sånn at man lurer på om den i det hele tatt skulle vært laget ferdig og sendt slik det hele utvikler seg utover i filmen. Her er det definitivt noen som burde vært beskyttet mot seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig! 
veldig rar…

Men ganske underholdende 😇

Anonymkode: b16da...bd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Finnes ikke skummel, bare veldig, veldig rar. Litt sånn at man lurer på om den i det hele tatt skulle vært laget ferdig og sendt slik det hele utvikler seg utover i filmen. Her er det definitivt noen som burde vært beskyttet mot seg selv.

Oki, da begynner jeg å se den nå. Ser den ligger på NRK så da er det jo kjekt at den er lett tilgjengelig :) 

Anonymkode: aaab3...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig! 
veldig rar…

Men ganske underholdende 😇

Anonymkode: b16da...bd7

Og veldig forvirrende. Snakker om å "snu kappa etter vinden"! I det ene øyeblikket sier hun mest religiøse der de mest nedsettende ting om Olaug og når hun så treffer Olaug smisker hun med at "Du vil nå alltid være halvsøsteren min!" Og var de søsken eller ikke!? Jeg må innrømme at jeg ikke hadde syntes det var noe rart om hun hadde fått trikset med blodprøvene der... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Oki, da begynner jeg å se den nå. Ser den ligger på NRK så da er det jo kjekt at den er lett tilgjengelig :) 

Anonymkode: aaab3...a7d

Ikke skyld på meg om du er like forvirret som meg etterpå. 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Ikke skyld på meg om du er like forvirret som meg etterpå. 🤪

Jeg har bare sett 4 minutter og er allerede forvirret og de har ikke begynt å fortelle historien ordentlig en gang 😅 Altså, er dette virkelig en dokumentar eller er de to skuespillere? Jeg klarte liksom ikke helt forstå (eller bestemme meg for?) om de faktisk bare er to vanlige, ekte mennesker som skal fortelle denne historien eller om de er skuespillere? 

Anonymkode: aaab3...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er den skummel? Jeg har hørt flere tilfeldige som jeg følger på some skrive at den var bra og veldig interessant og at de satt igjen med mange spørsmål men jeg har ikke turt å se den for jeg er så redd for å bli skremt, tåler veldig dårlig typ skrekkfilmer og andre såkalte 'ekle' ting.

Den er ikke skummel eller ekkel. Men det stemmer at man sitter igjen med mange spørsmål. Det er på ingen måte en dokumentar med seriøst bakgrunnsarbeid og litt kritisk vinkling. 

Det ligger en tråd på Kvinneguiden om filmen, der er det også lenket til diverse artikler og omtaler i sosiale medier om samme historien, hvis jeg ikke husker feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har bare sett 4 minutter og er allerede forvirret og de har ikke begynt å fortelle historien ordentlig en gang 😅 Altså, er dette virkelig en dokumentar eller er de to skuespillere? Jeg klarte liksom ikke helt forstå (eller bestemme meg for?) om de faktisk bare er to vanlige, ekte mennesker som skal fortelle denne historien eller om de er skuespillere? 

Anonymkode: aaab3...a7d

Neida - det er en dokumentar! Men vi også stusset veldig først, men det er bare den første scenen der som er sånn altså - resten slipper du å se hver scene 4 ganger! 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (3 minutter siden):

Den er ikke skummel eller ekkel. Men det stemmer at man sitter igjen med mange spørsmål. Det er på ingen måte en dokumentar med seriøst bakgrunnsarbeid og litt kritisk vinkling. 

Det ligger en tråd på Kvinneguiden om filmen, der er det også lenket til diverse artikler og omtaler i sosiale medier om samme historien, hvis jeg ikke husker feil. 

Oki, takk for forklaring og tips om tråd på Kvinneguiden. Jeg tenker jeg ender helt sikkert  opp med å lese gjennom tråden der når jeg har fått sett ferdig dokumentaren i håp om å finne svar på alle spørsmålene 🙂

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Neida - det er en dokumentar! Men vi også stusset veldig først, men det er bare den første scenen der som er sånn altså - resten slipper du å se hver scene 4 ganger! 😂

Oki, da skal jeg slå meg til ro med at dette er ekte og faktisk er en dokumentar, hehe. Og godt å høre at ikke hele dokumentaren er som starten 😅

Anonymkode: aaab3...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den og den søsteren som brått kom inn i familien var både skremmende og fascinerende. Det var mye rart der...

Ikke at de andre ikke var rare, men jeg fant de ihvertfall ikke skremmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da har jeg sett ferdig og wow, så merkelig. Og ja jeg sitter igjen med så mange spørsmål... Tror dere der er noen sjanse for at det kommer en dokumentar til som faktisk oppklarer noe/de fleste spørsmålene?

Anonymkode: aaab3...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillemus
Kashmir skrev (7 timer siden):

Har sett den og den søsteren som brått kom inn i familien var både skremmende og fascinerende. Det var mye rart der...

Ikke at de andre ikke var rare, men jeg fant de ihvertfall ikke skremmende. 

Hun var snodig ja, skrøt av sin høye iq og var hun faktisk utdannet major i forsvaret tro?

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Da har jeg sett ferdig og wow, så merkelig. Og ja jeg sitter igjen med så mange spørsmål... Tror dere der er noen sjanse for at det kommer en dokumentar til som faktisk oppklarer noe/de fleste spørsmålene?

Anonymkode: aaab3...a7d

Det ville jo ikke vært usannsynlig om Olaug fikk trikset med den siste dna-testen for å komme seg ut av "familien" igjen, de var jo rimelig forskjellige. Hun var jo først sånn "å se hvor like vi er, vi har akkurat samme øyne og munnparti" og at hun ikke falt til ro før bildet av "tvillingsøsteren" kom opp på veggen hjemme. For så mot slutten av filmen å si at "vi er jo ikke like i det hele tatt!"

Jeg hadde ikke blitt forbauset om det viste seg at det hele var bare oppspinn, så rart var dette. Lurer på om de har sett filmen selv og hva de tenker om sin egen oppførsel? Og hva tenkte egentlig produsenten underveis?! Det må jo ha vært mange ekstremt absurde opplevelser mens filmen ble laget!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (13 minutter siden):

Hun var snodig ja, skrøt av sin høye iq og var hun faktisk utdannet major i forsvaret tro?

Det ville jo ikke vært usannsynlig om Olaug fikk trikset med den siste dna-testen for å komme seg ut av "familien" igjen, de var jo rimelig forskjellige. Hun var jo først sånn "å se hvor like vi er, vi har akkurat samme øyne og munnparti" og at hun ikke falt til ro før bildet av "tvillingsøsteren" kom opp på veggen hjemme. For så mot slutten av filmen å si at "vi er jo ikke like i det hele tatt!"

Jeg hadde ikke blitt forbauset om det viste seg at det hele var bare oppspinn, så rart var dette. Lurer på om de har sett filmen selv og hva de tenker om sin egen oppførsel? Og hva tenkte egentlig produsenten underveis?! Det må jo ha vært mange ekstremt absurde opplevelser mens filmen ble laget!?

Ja. Hun tok helt av, men hun følte nok at hun ble sett ned på, uten av vi som seere fikk med oss alt som skjedde i kulissene.Men det verste var at hun sa at hun hadde drept om ting hadde vært..annerledes. Den var drøy. Og vi fikk jo ikke vite noe om fortiden hennes i form av andre mennsker osv. Kun papirer som ikke ga noen mening. Litt av ei dame. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Ja. Hun tok helt av, men hun følte nok at hun ble sett ned på, uten av vi som seere fikk med oss alt som skjedde i kulissene.Men det verste var at hun sa at hun hadde drept om ting hadde vært..annerledes. Den var drøy. Og vi fikk jo ikke vite noe om fortiden hennes i form av andre mennsker osv. Kun papirer som ikke ga noen mening. Litt av ei dame. 

Jeg reagerte egentlig mest på hun som var mest religiøs av søstrene (husker ikke om det var May eller Kari hun het), da to av de andre sto og snakket om Olaug etter et besøk på bursdagen hennes, begynte hun plutselig å hoppe og sprette og synge bursdagssangen høyt til seg selv - en underlig seanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Jeg reagerte egentlig mest på hun som var mest religiøs av søstrene (husker ikke om det var May eller Kari hun het), da to av de andre sto og snakket om Olaug etter et besøk på bursdagen hennes, begynte hun plutselig å hoppe og sprette og synge bursdagssangen høyt til seg selv - en underlig seanse.

Ja, du sier noe. Men jeg har vært borte i religiøse mennesker som er fanatiske tidligere, og det var vel hennes måte å avlede mer snakk om ting på. Uten at det var særlig..forståelig oppførsel. De var rimelig spesielle alle sammen. Det må jo ha vært litt av en opplevelse for hun som lagde denne filmen. Men han broren (?) virket jo bortimot "normal" da...  Det var et interessant persongalleri, for å si det sånn.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt av den, men syntes ikke den fenget helt. Har lest litt om den og noen mener dokumentaren koket suppe på en spiker, så da mistet jeg interessen til å ta den opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (2 timer siden):

Ja, du sier noe. Men jeg har vært borte i religiøse mennesker som er fanatiske tidligere, og det var vel hennes måte å avlede mer snakk om ting på. Uten at det var særlig..forståelig oppførsel. De var rimelig spesielle alle sammen. Det må jo ha vært litt av en opplevelse for hun som lagde denne filmen. Men han broren (?) virket jo bortimot "normal" da...  Det var et interessant persongalleri, for å si det sånn.. 

Broren virket jo som en skikkelig skrue da han, med flekk på t-skjorta, tok imot sin nye halvsøster med blomster, champagne (?) og campingvogn med dobbeltseng i tilfelle hun skulle finne seg en kar, så flott som hun var... Men han virket jo etter hvert som den mest normale av dem faktisk. Jeg er dog stadig usikker på om dette skulle vært vist for offentligheten, for deres egen skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fengslende og rar serie. Enig at man blir sittende med mange spørsmål. Jeg tenker vel at hun skrytende, selvtilfredse obersten trolig har jugd seg ut av familien, som også er noe for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...