Gå til innhold

Mirakelet i Gullspång - noen som har sett den?


Lillemus

Anbefalte innlegg

slabbedask
Lillemus skrev (4 timer siden):

Hun var snodig ja, skrøt av sin høye iq og var hun faktisk utdannet major i forsvaret tro?

Det ville jo ikke vært usannsynlig om Olaug fikk trikset med den siste dna-testen for å komme seg ut av "familien" igjen, de var jo rimelig forskjellige.

Vanskelig å trikse med en blodprøve tatt på et sykehus. Var nok heller den første testen det var noe muffens med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillemus
slabbedask skrev (7 minutter siden):

Vanskelig å trikse med en blodprøve tatt på et sykehus. Var nok heller den første testen det var noe muffens med.

Høres veldig rart ut da den første jo viste at de var søsken? Men jeg aner ikke altså, hele greia er jo steinsnål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (1 time siden):

Broren virket jo som en skikkelig skrue da han, med flekk på t-skjorta, tok imot sin nye halvsøster med blomster, champagne (?) og campingvogn med dobbeltseng i tilfelle hun skulle finne seg en kar, så flott som hun var... Men han virket jo etter hvert som den mest normale av dem faktisk. Jeg er dog stadig usikker på om dette skulle vært vist for offentligheten, for deres egen skyld...

hehe, ja han var en skrue, men virket jo snill.. Han virket også ganske laidback og moret seg vel mer enn å være så aggresiv og fantatisk,som visse andre. Jeg tror de står for hvem de er alle sammen, så de bryr seg nok ikke så mye om hva andre måtte mene? Og jeg tror jo ikke at det var så mye vondt i noen av dem. Den eneste som gjorde meg mer alvorlig betenkt var jo den "nye søsteren", men hun virket også mest såret og vonbroten. I overkant vel og merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (1 minutt siden):

hehe, ja han var en skrue, men virket jo snill.. Han virket også ganske laidback og moret seg vel mer enn å være så aggresiv og fantatisk,som visse andre. Jeg tror de står for hvem de er alle sammen, så de bryr seg nok ikke så mye om hva andre måtte mene? Og jeg tror jo ikke at det var så mye vondt i noen av dem. Den eneste som gjorde meg mer alvorlig betenkt var jo den "nye søsteren", men hun virket også mest såret og vonbroten. I overkant vel og merke.

Jeg ble veldig sånn "Whaaat?" da den taklampa falt ned og den religiøse søstra umiddelbart slo hendene sammen og kom med en takkebønn til gud for at den ikke falt i hodet på datra (?). Litt av en gjeng ja. :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

slabbedask skrev (1 time siden):

Vanskelig å trikse med en blodprøve tatt på et sykehus. Var nok heller den første testen det var noe muffens med.

Ja, enig i det, men gudene vet hvordan hun kunne ha gått fram 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (12 minutter siden):

Jeg ble veldig sånn "Whaaat?" da den taklampa falt ned og den religiøse søstra umiddelbart slo hendene sammen og kom med en takkebønn til gud for at den ikke falt i hodet på datra (?). Litt av en gjeng ja. :D 

Ja 😂 Og ærlig talt syns jeg det var litt..uhyggelig selv. Jeg sier som Solveig Kloppen da hun hadde sett filmen : Hva er det egentlig jeg har sett nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

morsan skrev (1 time siden):

Fengslende og rar serie. Enig at man blir sittende med mange spørsmål. Jeg tenker vel at hun skrytende, selvtilfredse obersten trolig har jugd seg ut av familien, som også er noe for seg selv. 

Jeg tror hun jugde seg inn i familien også jeg da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Ja 😂 Og ærlig talt syns jeg det var litt..uhyggelig selv. Jeg sier som Solveig Kloppen da hun hadde sett filmen : Hva er det egentlig jeg har sett nå?

Akkurat det er vel den mest riktige kommentaren til denne filmen og jeg er 110% enig med Solveig Kloppen her - Hva i all verden var det jeg så?!

Lurer jo litt på om de nå sitter og gnir seg i hendene og fryder seg litt hemningsløst over å ha lurt oss alle eller om det faktisk er sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Jeg tror hun jugde seg inn i familien også jeg da...

Men det var jo de andre to som fikk henne til å tro at hun var i familien i så fall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (Akkurat nå):

Men det var jo de andre to som fikk henne til å tro at hun var i familien i så fall! 

Ja, og så tror jeg hun bare utnyttet muligheten til mye oppmerksomhet og bli "spennende". Sånn beregnende type, og med god fantasi. Bli i fokus?  Og så tok det av, og hun ble jo privatdetektiv også 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (3 minutter siden):

Akkurat det er vel den mest riktige kommentaren til denne filmen og jeg er 110% enig med Solveig Kloppen her - Hva i all verden var det jeg så?!

Lurer jo litt på om de nå sitter og gnir seg i hendene og fryder seg litt hemningsløst over å ha lurt oss alle eller om det faktisk er sant?

Godt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lillemus skrev (6 timer siden):

Det ville jo ikke vært usannsynlig om Olaug fikk trikset med den siste dna-testen for å komme seg ut av "familien" igjen, de var jo rimelig forskjellige. Hun var jo først sånn "å se hvor like vi er, vi har akkurat samme øyne og munnparti" og at hun ikke falt til ro før bildet av "tvillingsøsteren" kom opp på veggen hjemme. For så mot slutten av filmen å si at "vi er jo ikke like i det hele tatt!"

Jeg hadde ikke blitt forbauset om det viste seg at det hele var bare oppspinn, så rart var dette. Lurer på om de har sett filmen selv og hva de tenker om sin egen oppførsel? Og hva tenkte egentlig produsenten underveis?! Det må jo ha vært mange ekstremt absurde opplevelser mens filmen ble laget!?

Men jeg lurer veldig på hvordan hun så fall hadde klart å trikse med den siste DNA-testen? For de filmet jo når de tok blodprøven og det ble gjort av en sykepleier på ett sykehus. Jeg leste gjennom tråden på Kvinneguiden også og så noen si at Olaug var tidligere utdannet sykepleier så det kunne jo hende hun hadde tatt med seg ett prøveglass inn og byttet om, men sikkert ikke lett å få tak i ett slikt glass og vil jo tro sykepleieren sannsynligvis hadde lagt merke til det hadde hun gjort det? Også noen som nevnte at hun kunne ha betalt noen for å forfalske brevet som de fikk med prøveresultatene. Mens andre kommenterte at kanskje det var de to søstrene som bare hadde løyet til Olaug om at prøveresultatene på den første DNA testen siden de virkelig ønsket ett mirakel og at hun skulle være Astrids tvillingsøster. Det stemmer jo så fall overens med den beskjeden Olaug la igjen på regissørens(?) mobilsvarer om at hun hadde blitt utsatt for svindel (det var vel det ordet hun brukte om jeg ikke husker feil). Også utrolig mange andre rare ting som jeg gjerne skulle hatt svar på. Jeg følte at jeg satt igjen med mer spørsmål enn svar egentlig.

Jeg lurer også veldig på hva de som var med i dokumentaren selv mener, for den fremstiller jo de fleste av dem på en ganske negativ måte. I tråden på Kvinneguiden var det noen som la ut avis annonsen som Olaug hadde fått satt inn i avisen der hun takket for positiv oppmerksomhet i forbindelse med sin hovedrolle i Mirakelet i Gullspång. Det er jo litt spesielt, uansett om hun mente det humoristisk. Men det er jo ikke så lett å tolke henne helt for hun sa jo en del spesielt, som at hun hadde så høy IQ at søstrene kom til å slite med å sove hadde de visst hvor høy den var. Og det med at hun var "trent til å drepe" og kunne drept søstrene (og resten av familien?). Flere på Kvinneguiden mente jo også at hun kunne ha løyet om utdannelsen i Forsvaret siden de tydeligvis ikke tok inn kvinner til den utdanningen på den tiden, men jeg har ikke faktasjekket dette da så vet ikke hva som stemmer. Men det var visst en del dokumentasjon på at hun var utdannet sykepleier, helsesøster og så lærer.

Anonymkode: aaab3...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men jeg lurer veldig på hvordan hun så fall hadde klart å trikse med den siste DNA-testen? For de filmet jo når de tok blodprøven og det ble gjort av en sykepleier på ett sykehus.

Man kan jo gjøre mye med penger tenker jeg... Synes det var veldig påtatt det lettelsens sukket hun kom med da "niesen" leste opp brevet som sa at de ikke kunne være i slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Lillemus skrev (Akkurat nå):

Man kan jo gjøre mye med penger tenker jeg... Synes det var veldig påtatt det lettelsens sukket hun kom med da "niesen" leste opp brevet som sa at de ikke kunne være i slekt.

Ja, det er ett godt poeng. Hadde jeg vært Olaug så hadde jeg heller blitt veldig overrasket over at de hadde fått to helt forskjellige resultater på DNA og lurt på hvem av dem som virkelig stemme fremfor å stole blindt på denne siste testen som sier at de ikke er i slekt? Jeg kan så og si ingenting om DNA prøver, men den første ble vel tatt med spytt og den siste blodprøve? Men likevel er det vel vanskelig å få treff på at de er i slekt på første prøven hvis de ikke var det? Så jeg synes det var litt rart at hennes første reaksjon på å få vite det var at hun var lettet og ikke at hun var forvirret over at de har fått to motstridende resultater? Men igjen, det kan jo være at de har snakket om det når kameraene var av at denne blodprøve DNA testen var 100% korrekt og at de kunne se helt vekk fra første resultatet dersom denne siste sa at de ikke var søsken? Jeg vet ikke, men skulle gjerne visst litt mer om det... Og samme med niesen og søstrene, det virket som at de bare tenkte "Åja, jaja nei da var vi visst ikke i slekt likevel" i stedet for å stille spørsmål om de to ulike resultatene... 

Anonymkode: aaab3...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Jeg kan så og si ingenting om DNA prøver, men den første ble vel tatt med spytt og den siste blodprøve? Men likevel er det vel vanskelig å få treff på at de er i slekt på første prøven hvis de ikke var det?

Det spiller ingen rolle om man tar spyttprøve (vanligvis en "q-tip-prøve" i munnen, på innsiden av kinnet) eller blodprøve, hvis det er tilstrekkelig med DNA i prøven til å analysere den. Laben avviser prøver med for lite innhold, de gir seg ikke til å gjette. 

Jeg husker ikke detaljene lenger, men var det ikke noe med at Olaug bare fikk meddelt resultatet fra den første prøven fra de andre, hun fikk ikke svaret tilsendt selv? 

Hvis prøvene tas, merkes og behandles riktig, går det ikke an å få motstridende resultater. Slike prøver brukes bl.a. til å fastsette farskap og om et tvillingpar er en- eller toegget, det er ikke noe lotteri. 

Hvis det er tilstrekkelig med DNA i prøvene som sammenliknes, kan det "avleses" hvor nært slektskapet er, enten det er helsøsken, halvsøsken, (litt) mer perifert eller intet slektskap. Det er helt umulig at ett sett prøver kan påvise søskenforhold og et annet sett ikke kan finne slektskap. Da er det enten en lab som ikke aner hva de driver med (svært lite sannsynlig) eller prøvene kommer ikke fra de samme personene (eller er feilmerket mht. hvem de kommer fra). Sistnevnte er omtrent umulig å få til hvis de tas hos en ekstern part, men langt lettere hvis man bruker "q-tip-kit" hjemme og merker prøvene selv før de sendes inn. 

Her er en god serie om temaet (hvis jeg husker riktig - tror jeg har sett den på svensk TV, og at de forklarer ganske nøye hvordan de jobber med DNA-materialet) som snart slippes:

https://tv.nrk.no/serie/dna-jegerane

Endret av laban
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
laban skrev (34 minutter siden):

Det spiller ingen rolle om man tar spyttprøve (vanligvis en "q-tip-prøve" i munnen, på innsiden av kinnet) eller blodprøve, hvis det er tilstrekkelig med DNA i prøven til å analysere den. Laben avviser prøver med for lite innhold, de gir seg ikke til å gjette. 

Jeg husker ikke detaljene lenger, men var det ikke noe med at Olaug bare fikk meddelt resultatet fra den første prøven fra de andre, hun fikk ikke svaret tilsendt selv? 

Hvis prøvene tas, merkes og behandles riktig, går det ikke an å få motstridende resultater. Slike prøver brukes bl.a. til å fastsette farskap og om et tvillingpar er en- eller toegget, det er ikke noe lotteri. 

Hvis det er tilstrekkelig med DNA i prøvene som sammenliknes, kan det "avleses" hvor nært slektskapet er, enten det er helsøsken, halvsøsken, (litt) mer perifert eller intet slektskap. Det er helt umulig at ett sett prøver kan påvise søskenforhold og et annet sett ikke kan finne slektskap. Da er det enten en lab som ikke aner hva de driver med (svært lite sannsynlig) eller prøvene kommer ikke fra de samme personene (eller er feilmerket mht. hvem de kommer fra). Sistnevnte er omtrent umulig å få til hvis de tas hos en ekstern part, men langt lettere hvis man bruker "q-tip-kit" hjemme og merker prøvene selv før de sendes inn. 

Her er en god serie om temaet (hvis jeg husker riktig - tror jeg har sett den på svensk TV, og at de forklarer ganske nøye hvordan de jobber med DNA-materialet) som snart slippes:

https://tv.nrk.no/serie/dna-jegerane

Takk for forklaring. I forhold til spørsmålet du stiller så var det visst slik i følge en artikkel noen linket til på Kvinneguiden så mente Olaug at hun aldri hadde fått se resultatet ja, men søstrene mente at de hadde vist det til henne. Jeg fikk ikke lest selv siden artikkelen var bak betalingsmur, men det var i alle fall det en bruker skrev at det sto. 

Anonymkode: aaab3...a7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (23 timer siden):

Ser den nå og dette er den merkeligste dokumentaren jeg har sett... For en underlig familie!

Utvilsomt noe av det rareste jeg har sett, ble helt fengslet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
XbellaX skrev (1 minutt siden):

Utvilsomt noe av det rareste jeg har sett, ble helt fengslet jeg.

Ja, jeg også og ett døgn etter er jeg fremdeles like forvirret. Minst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (14 timer siden):

Jeg reagerte egentlig mest på hun som var mest religiøs av søstrene (husker ikke om det var May eller Kari hun het), da to av de andre sto og snakket om Olaug etter et besøk på bursdagen hennes, begynte hun plutselig å hoppe og sprette og synge bursdagssangen høyt til seg selv - en underlig seanse.

Fikk inntrykk av at Kari, som hopp og spratt, gjorde det for at man ikke ville at man skulle snakke ille om Olaug. Det var noe naivt over henne som jeg for så vidt syns var sympatisk nok. 

Forøvrig en ganske merkelig dokumentar. Jeg skjønner ikke hvordan det kunne ha seg at gentest nr 2 viste at de ikke var i slekt, når gentest nr 1 viste det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus
cathlin skrev (3 minutter siden):

Fikk inntrykk av at Kari, som hopp og spratt, gjorde det for at man ikke ville at man skulle snakke ille om Olaug. Det var noe naivt over henne som jeg for så vidt syns var sympatisk nok. 

Forøvrig en ganske merkelig dokumentar. Jeg skjønner ikke hvordan det kunne ha seg at gentest nr 2 viste at de ikke var i slekt, når gentest nr 1 viste det. 

Ja, det var jo helt tydelig at Kari ikke ville at de skulle snakke mer om Olaug, men en merkelig oppførsel av en godt voksen dame.

Jeg tror Olaug på en eller annen måte bestakk noen til å bytte ut hennes blodprøve på den siste testen der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...