Gå til innhold

arr


Gjest misti

Anbefalte innlegg

Hei!

Kanskje ikke rett forum, men...

Jeg ble operert pga. crohns sykdom i mai, med et langt og stygt arr på magen som resultat.

Nå lurer jeg på om det finnes noen måte å fjerne eller gjøre arret mindre synlig på? Har hørt om laser, men dette er vel ganske dyrt? Hvordan fungerer dette? Blir resultatet bra?

Finnes det noen kremer som hjelper?

Takknemlig for råd og tips...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør vente litt lenger før du gjør noe, jeg ble hjerteoperert for et par år siden, og ønsket å gjøre noe med arret, men det har blitt mye penere etterhvert!

Regel nr. én er å ikke utsette arret for sol i det hele tatt det første ca.halvannet (eller to) året. Deretter bør du en lang periode beskytte det med sunblock / høy faktor. Hvis ikke vil du veldig ofte få pigmentforandringer som aldri forsvinner.

Det finnes kremer som løser opp "klumper" i arret, dette kan du snakke med en hudlege om. Slike klumper kan også fjernes kirurgisk, med fare for nye arr..

Beskytt arret en stund (et par år) og hvis det ikke er pent da, kontakt en hudlege / plastisk kirurg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål Sand, almenlege

Du bør vente litt lenger før du gjør noe, jeg ble hjerteoperert for et par år siden, og ønsket å gjøre noe med arret, men det har blitt mye penere etterhvert!

Regel nr. én er å ikke utsette arret for sol i det hele tatt det første ca.halvannet (eller to) året. Deretter bør du en lang periode beskytte det med sunblock / høy faktor. Hvis ikke vil du veldig ofte få pigmentforandringer som aldri forsvinner.

Det finnes kremer som løser opp "klumper" i arret, dette kan du snakke med en hudlege om. Slike klumper kan også fjernes kirurgisk, med fare for nye arr..

Beskytt arret en stund (et par år) og hvis det ikke er pent da, kontakt en hudlege / plastisk kirurg.

Kjære arr.

Hvis arret ditt er stygt,kan legen din henvise deg til en platikkkirurgisk avdeling med tanke på en arrkorreksjon.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Paal Sand,lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...