Gå til innhold

CT og koloskopi.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

stjernestøv
frosken skrev (9 timer siden):

De fleste som gjennomfører undersøkelser de vet pasientene ikke synes er så enkelt, er vennlige og flinke til å få det hele til å bli så greit som mulig. Du trenger ikke bekymre deg så mye, dette kommer til å gå bra:-)

Håper du har rett, får bare de nervene 😮 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

emilie321
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Ja det er ekkelt å være dopet, det var vondt andre gangen ja. 

Ja, men det hjalp med smertestillende. Men husk at første gangen var det overhode ikke vondt. Så det er ikke sikkert at du merker noe i det hele tatt. Det er viktig å ta den undersøkelsen for å utelukke. Begge gangene var de som gjorde undersøkelsen flinke og respektfulle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (23 minutter siden):

Ja, men det hjalp med smertestillende. Men husk at første gangen var det overhode ikke vondt. Så det er ikke sikkert at du merker noe i det hele tatt. Det er viktig å ta den undersøkelsen for å utelukke. Begge gangene var de som gjorde undersøkelsen flinke og respektfulle. 

Ok. lurer på hvordan det blir for meg, håper jeg får flinke folk da ellers blir jeg i hvert fall stresset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

emilie321
stjernestøv skrev (36 minutter siden):

Ok. lurer på hvordan det blir for meg, håper jeg får flinke folk da ellers blir jeg i hvert fall stresset. 

Flinke folk får du helt sikkert. Det går helt sikkert greit, det pleier jo det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
stjernestøv skrev (1 time siden):

Ok. lurer på hvordan det blir for meg, håper jeg får flinke folk da ellers blir jeg i hvert fall stresset. 

Det går sikkert fint! Jeg kan ikke huske at de som gjorde undersøkelsen på meg var hardhendte eller ikke-hyggelige. Husker egentlig ganske lite 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Ok. lurer på hvordan det blir for meg, håper jeg får flinke folk da ellers blir jeg i hvert fall stresset. 

Jeg støtter de som har nevnt at du kan si tydelig fra om at du gruer deg, så tar de sikkert hensyn til det. De vet jo om pasienten er en omtrent "førstegangs" eller en som har vært nødt til å ta gjentatte ubehagelige undersøkelser.

Husk at for dem er du et nummer i rekka, én av mange undersøkelser de skal gjennomføre den dagen. De har gjort det mange ganger, de er erfarne/flinke - og ikke det minste nervøse. 

Jeg husker jeg så en norsk TV-dokumentar for mange år siden - husker ikke hva som egentlig var tema, men det var et innslag med en kirurg som foretok et keisersnitt. Han vasket seg og slang liksom bare innom, tok ut babyen, mumlet en setning til jordmor om at "ja, den var stor" og forsvant ut av rommet igjen. Jeg synes det illustrerte så godt forskjellen mellom hva en sånn hendelse er for fagpersonalet, sammenliknet med de det gjelder.

Hvis de ikke finner noe, vet du til senere at smertene ikke er symptom på noe alvorlig. Det kan være verdt litt ubehag å få den bekreftelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

stjernestøv
emilie321 skrev (1 time siden):

Flinke folk får du helt sikkert. Det går helt sikkert greit, det pleier jo det.

Ja håper det, er bare redd alt sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
påskelilje skrev (51 minutter siden):

Det går sikkert fint! Jeg kan ikke huske at de som gjorde undersøkelsen på meg var hardhendte eller ikke-hyggelige. Husker egentlig ganske lite 😁

Håper det. Fikk du noe intravenøst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
laban skrev (8 minutter siden):

Jeg støtter de som har nevnt at du kan si tydelig fra om at du gruer deg, så tar de sikkert hensyn til det. De vet jo om pasienten er en omtrent "førstegangs" eller en som har vært nødt til å ta gjentatte ubehagelige undersøkelser.

Husk at for dem er du et nummer i rekka, én av mange undersøkelser de skal gjennomføre den dagen. De har gjort det mange ganger, de er erfarne/flinke - og ikke det minste nervøse. 

Jeg husker jeg så en norsk TV-dokumentar for mange år siden - husker ikke hva som egentlig var tema, men det var et innslag med en kirurg som foretok et keisersnitt. Han vasket seg og slang liksom bare innom, tok ut babyen, mumlet en setning til jordmor om at "ja, den var stor" og forsvant ut av rommet igjen. Jeg synes det illustrerte så godt forskjellen mellom hva en sånn hendelse er for fagpersonalet, sammenliknet med de det gjelder.

Hvis de ikke finner noe, vet du til senere at smertene ikke er symptom på noe alvorlig. Det kan være verdt litt ubehag å få den bekreftelsen. 

Kommer til å si at jeg gruer meg ja, håper jeg får noe intravenøst. mannen mente han fikk det. 

Ja det er vel vanlig for de som skal gjøre det. 

Ja håper det ikke er noe alvorlig da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har tatt coloskopi to ganger. Man må tømme tarmene før undersøkelsen og man får nøye informasjon om hvordan. Jeg ble tatt imot av en hyggelig sykepleier som sørget for at jeg følte meg trygg. Fikk ligge tildekket på en benk og man føler seg ikke avkledd. Ligger på siden. Første gangen syntes jeg at det gjorde vondt og jeg fikk angst. Andre gangen ringte jeg på forhånd og forklarte dette. Da fikk jeg smertestillende og beroligende intravenøst. Slappet helt av og kjente ingen ting. Måtte hvile noen minutter etterpå.

Anonymkode: bf97b...dd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

påskelilje
stjernestøv skrev (31 minutter siden):

Håper det. Fikk du noe intravenøst? 

Nei, det tror jeg ikke. Sikkert en valium eller noe. Husker at jeg skulle ta toget til Oslo (4-5 timer) om ettermiddagen fordi jeg skulle på et kurs med jobben dagen etterpå, og det var litt tungt 😁 Men tror ikke jeg hadde noe smerter altså, var nok bare litt sløv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg har tatt coloskopi to ganger. Man må tømme tarmene før undersøkelsen og man får nøye informasjon om hvordan. Jeg ble tatt imot av en hyggelig sykepleier som sørget for at jeg følte meg trygg. Fikk ligge tildekket på en benk og man føler seg ikke avkledd. Ligger på siden. Første gangen syntes jeg at det gjorde vondt og jeg fikk angst. Andre gangen ringte jeg på forhånd og forklarte dette. Da fikk jeg smertestillende og beroligende intravenøst. Slappet helt av og kjente ingen ting. Måtte hvile noen minutter etterpå.

Anonymkode: bf97b...dd1

Ok. Du fikk ikke intravenøst første gangen? Kommer nok til å ha angst jeg også. Husker du hvor lang tid det tok? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
påskelilje skrev (1 minutt siden):

Nei, det tror jeg ikke. Sikkert en valium eller noe. Husker at jeg skulle ta toget til Oslo (4-5 timer) om ettermiddagen fordi jeg skulle på et kurs med jobben dagen etterpå, og det var litt tungt 😁 Men tror ikke jeg hadde noe smerter altså, var nok bare litt sløv.

Ok tror ikke valium hjelper så godt mot mine nerver akkurat ang dette. Bra du ikke hadde smerter da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

emilie321
stjernestøv skrev (48 minutter siden):

Ja håper det, er bare redd alt sånt. 

Du er ikke alene om å ha det sånn. Si ifra at du er redd, så tar de nok ekstra hensyn 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
emilie321 skrev (4 minutter siden):

Du er ikke alene om å ha det sånn. Si ifra at du er redd, så tar de nok ekstra hensyn 

Ok. Håper de tar hensyn til det. Håper jeg får noe smertestillende og beroligende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (1 time siden):

Ok tror ikke valium hjelper så godt mot mine nerver akkurat ang dette. Bra du ikke hadde smerter da. 

Altså - du klarte å gjennomgå galleblæreoperasjon, noe som er mye, mye mer omfattende enn de undersøkelsene du nå skal gjennom. Du bruker forresten opp innmari mye energi på forhånd på å engste deg  - men til syvende og sist kommer du til å klare å gjennomføre helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
frosken skrev (1 minutt siden):

Altså - du klarte å gjennomgå galleblæreoperasjon, noe som er mye, mye mer omfattende enn de undersøkelsene du nå skal gjennom. Du bruker forresten opp innmari mye energi på forhånd på å engste deg  - men til syvende og sist kommer du til å klare å gjennomføre helt greit!

Ja jeg klarte jo det og det var jo ille nok for meg, ja det er vel mer omfattende. Du tror det ja? håper jeg klarer å gjennomføre, burde ikke gå å engste meg mange uker i forveien nei. Uff. Burde ta en dag av gangen, skal prøve på det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv skrev (28 minutter siden):

Ja jeg klarte jo det og det var jo ille nok for meg, ja det er vel mer omfattende. Du tror det ja? håper jeg klarer å gjennomføre, burde ikke gå å engste meg mange uker i forveien nei. Uff. Burde ta en dag av gangen, skal prøve på det. 

Det var MYE mer omfattende enn undersøkelsen du nå skal gjennomføre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
frosken skrev (17 minutter siden):

Det var MYE mer omfattende enn undersøkelsen du nå skal gjennomføre. 

Ok. Håper jeg klarer det da, meg og sykehus og leger. Uff. Men jeg klarte jo operasjonen ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv

Min far fikk narkose når han tok det, er det fordi han er eldre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...