Gå til innhold

Hvorfor blir man mindre empatisk med alderen?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke noe mot eldre mennesker, heller tvert om siden jeg har gode erfaringer med dem. Av en eller annen grunn ble jeg dulla med av besteforeldre, og deres søsken også, så jeg har fra jeg var liten hatt godt inntrykk av eldre. Jeg har heller aldri sett på det som avskrekkende å bli gammel. Fra jeg var barn har jeg bare ønsket å bli eldre, og jeg tenkte at den eldre søsteren til morfaren min levde et slags drømmeliv. Der hun satt i stolen og så ut av vinduet og hadde sånne blankpolerte bord, god lukt i huset der det var rent og ryddig, og hun hørte på Chopin og var så..rolig og lavmælt. Smilende men aldri overstrømmende, og så ble hun aldri oppbragt over noe. 

Men jeg opplever ofte at de mister empati. Sånn "det må de tåle" og "sånn er livet" og "unge i dag er så beskyttet og sånne snøfnugg"

De virker ikke bitre heller! Så hvorfor mister man empati med alderen? Eller oppfatter jeg det feil?

Fortsetter under...

AnonymBruker
Kashmir skrev (7 minutter siden):

Sant. Tar jeg feil her?

Ja. 

psykedeliker skrev (9 minutter siden):

Empati og sympati er to forskjellige ting, men mange forveksler de to.

Tolker det på helt samme måte. 

Anonymkode: 35ff8...21f

Gjest Vendi
Kashmir skrev (9 minutter siden):

Jeg har ikke noe mot eldre mennesker, heller tvert om siden jeg har gode erfaringer med dem. Av en eller annen grunn ble jeg dulla med av besteforeldre, og deres søsken også, så jeg har fra jeg var liten hatt godt inntrykk av eldre. Jeg har heller aldri sett på det som avskrekkende å bli gammel. Fra jeg var barn har jeg bare ønsket å bli eldre, og jeg tenkte at den eldre søsteren til morfaren min levde et slags drømmeliv. Der hun satt i stolen og så ut av vinduet og hadde sånne blankpolerte bord, god lukt i huset der det var rent og ryddig, og hun hørte på Chopin og var så..rolig og lavmælt. Smilende men aldri overstrømmende, og så ble hun aldri oppbragt over noe. 

Men jeg opplever ofte at de mister empati. Sånn "det må de tåle" og "sånn er livet" og "unge i dag er så beskyttet og sånne snøfnugg"

De virker ikke bitre heller! Så hvorfor mister man empati med alderen? Eller oppfatter jeg det feil?

Jeg synes ikke eksemplene dine nødvendigvis vitner om lite empati. Det har nok heller med livserfaring å gjøre, og at man kanskje har et behov for å stille like høye krav til dagens unge som de selv levde under. (Det de da glemmer er at det på mange måter også i dag kan være tungt og tøft å være ung. Det er bare på andre måter enn det de selv erfarte, og det klarer de ikke å identifisere seg med).

Men til det du spør om så kan jeg ta min mor som eksempel: Hun kunne være ganske så uempatisk, og mange ganger direkte slem, men da hun ble alvorlig syk og etterhvert kom på pleiehjem, ble hun myk, mild og snill. Har også hørt beretninger om andre som har erfart det samme. Så sånn sett stemmer det ikke at folk nødvendigvis blir mindre empatiske med alderen. 

Vendi skrev (4 minutter siden):

Jeg synes ikke eksemplene dine nødvendigvis vitner om lite empati. Det har nok heller med livserfaring å gjøre, og at man kanskje har et behov for å stille like høye krav til dagens unge som de selv levde under. (Det de da glemmer er at det på mange måter også i dag kan være tungt og tøft å være ung. Det er bare på andre måter enn det de selv erfarte, og det klarer de ikke å identifisere seg med).

Men til det du spør om så kan jeg ta min mor som eksempel: Hun kunne være ganske så uempatisk, og mange ganger direkte slem, men da hun ble alvorlig syk og etterhvert kom på pleiehjem, ble hun myk, mild og snill. Har også hørt beretninger om andre som har erfart det samme. Så sånn sett stemmer det ikke at folk nødvendigvis blir mindre empatiske med alderen. 

Nei muligens ikke. Jeg blir usikker, for en av de tingene jeg virkelig liker er når de forteller om sin barndom. Mye fint, men mye tragiske tilfeller og situasjoner også hvor de ble mobbet, straffet av foreldre og alt de måtte gjøre av arbeid hjemme og med søsken. Det er mange historier, og de syns jo ikke at alt var greit. Skulle de liksom ikke vært desto mer empatiske? 

Det siste du skriver er interessant, for det har jeg snakket med noen om. At de mer opposisjonelle og opprørere og sinte blir mildere noen ganger, og omvendt. 

Men sånn mer generelt?

Annonse

psykedeliker skrev (Akkurat nå):

Man må ikke være sympatisk bare fordi man har evne til empati, det kan faktisk være motsatt noen ganger.

Empati er å sette seg inn i , ikke sant? Hvis jeg skulle fortalt deg at jeg syns det var opprørende og at jeg ble preget av å være vitne til fks vold eller mobbing, så kan du jo ikke underkjenne min opplevelse ved å "ikke være enig" ?? 

psykedeliker
Kashmir skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg skulle fortalt deg at jeg syns det var opprørende og at jeg ble preget av å være vitne til fks vold eller mobbing, så kan du jo ikke underkjenne min opplevelse ved å "ikke være enig" ??

Det er noe helt annet enn de eksemplene du har nevnt tidligere, og har ingenting med mitt innspill å gjøre.

psykedeliker skrev (14 minutter siden):

Det er noe helt annet enn de eksemplene du har nevnt tidligere, og har ingenting med mitt innspill å gjøre.

Nå syns jeg du snakker rundt deg selv.

Jeg spør hvorfor eldre får mindre empati med årene, og så surrer du med å blande inn at det er forskjell på empati og sympati, og når jeg kommer med eksempler så blander du inn... enighet. 

Jaja. Jeg tror vi snakker noe.. forbi hverandre her. 

Annonse

AnonymBruker
Kashmir skrev (3 minutter siden):

Det forventer jeg langt fra, men ok.. 

Kanskje andre har tanker om hvorfor eldre blir mindre empatiske? 

Det er en påstand og ikke fakta. Dette handler om at du blander begreper. Jeg har lite sympati for snøflak som må bli kjørt til og fra skolen og er deprimert hvis de ikke får en julekalender til 500 kroner. Jeg har likevel empati med ungdom som kjemper mot depresjon. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er en påstand og ikke fakta. Dette handler om at du blander begreper. Jeg har lite sympati for snøflak som må bli kjørt til og fra skolen og er deprimert hvis de ikke får en julekalender til 500 kroner. Jeg har likevel empati med ungdom som kjemper mot depresjon. 

Ja, empati er selektivt. Sant nok. Og jeg utrykker meg sikkert uklart. Jeg ser den, men det jeg mener er at de ikke har empati med andre som opplever det samme som de har gjort, og mer lignende tilfeller. 

Og jeg skjønner ikke helt at egne erfaringer skal være så avgjørende heller.. Men at alle ikke har like stor fantasi er jo reelt da, og ikke noe en kan bebreide noen for akkurat.

AnonymBruker
Kashmir skrev (Akkurat nå):

Det forventer jeg langt fra, men ok.. 

Kanskje andre har tanker om hvorfor eldre blir mindre empatiske? 

Du har jo allerede slått fast at eldre mennesker er mindre empatiske. Hva bygger du din forskning på siden du kan komme med en slik generell uttalelse på vegne av alle eldre mennesker?? Livserfaring har betydning. Når man har opplevd mye på godt og vondt og sett det meste ser man litt annerledes på livet. Man har gått igjennom en del prossesser og bearbeidet en del følelser. Kanskje opplevde en del dødsfall og sykdom. Man kan ikke involvere seg like sterkt følelsesmessig i alt lenger fordi det er utmattende i lengeden. Men man har medfølelse . Min gamle mor ligger ofte våken om natten og tenker på barn, barnebarn og oldebarn. Hun utrykket det kanskje ikke alltid så mye i ord  men hun viser det i omsorg. For empati er ikke bare store flotte ord men det er hva man gjør for andre mennesker, gjerne i det stille. 

Anonymkode: 6793d...052

AnonymBruker
Kashmir skrev (1 minutt siden):

Ja, empati er selektivt. Sant nok. Og jeg utrykker meg sikkert uklart. Jeg ser den, men det jeg mener er at de ikke har empati med andre som opplever det samme som de har gjort, og mer lignende tilfeller. 

Og jeg skjønner ikke helt at egne erfaringer skal være så avgjørende heller.. Men at alle ikke har like stor fantasi er jo reelt da, og ikke noe en kan bebreide noen for akkurat.

Det var ikke det jeg mente. Du kommer med en påstand, og du blander begreper. Jeg gir deg et konkret tenkt eksempel som skiller mellom sympati og empati. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo allerede slått fast at eldre mennesker er mindre empatiske. Hva bygger du din forskning på siden du kan komme med en slik generell uttalelse på vegne av alle eldre mennesker?? Livserfaring har betydning. Når man har opplevd mye på godt og vondt og sett det meste ser man litt annerledes på livet. Man har gått igjennom en del prossesser og bearbeidet en del følelser. Kanskje opplevde en del dødsfall og sykdom. Man kan ikke involvere seg like sterkt følelsesmessig i alt lenger fordi det er utmattende i lengeden. Men man har medfølelse . Min gamle mor ligger ofte våken om natten og tenker på barn, barnebarn og oldebarn. Hun utrykket det kanskje ikke alltid så mye i ord  men hun viser det i omsorg. For empati er ikke bare store flotte ord men det er hva man gjør for andre mennesker, gjerne i det stille. 

Anonymkode: 6793d...052

Nei, jeg slo ikke fast det. Jeg spurte om jeg muligens oppfatter feil. 

Jeg snakker heller ikke om store ord. Hvordan viser din gamle mor i omsorg at hun ligger våken og tenker på barn, barnebarn og oldebarn? Hun må jo nødvendigvis si noe om det.

Og jeg ønsker heller ikke at eldre skal ligge søvnløse av bekymring!  Jeg lurer mer på hvorfor de ikke uttrykker empati, og heller det motsatte. Som jeg erfarer det altså.

Jeg vet heller ikke om det er noen hold i påstanden, men for de eldre som viser mindre empati så kan dette være noen grunner:

- Når man blir eldre blir man ofte litt mer "satt" og litt mer svart/hvitt og påståelig i tankegangen. Har nok å gjøre med kognitiv svikt pga aldring og at hjernen ikke fungerer så effektivt og bra som før. Det krever mer å tenke nyansert enn å tenke i enkle påstander.

- De som er eldre i dag vokste opp i en tid hvor man ikke snakker så mye om følelser som man gjør nå. Det kan derfor falle dem unaturlig å vise så mye empati/sympati.

- Gjennom et langt liv går man gjennom mye og kan få litt perspektiver. Det kan være vanskelig for noen som vokste opp med utedo og en appelsin på deling i helgene å føle så mye empati med folk som klager over at de ikke har råd til å pusse opp huset eller at det er så kjedelig utvalg i butikkene (som et eksempel).

- Smerter, plager, svekket kropp, svekket mentale evner og mulig angst/grubling over at døden nærmer seg kan gjøre at man blir mer utålmodig og irritabel. Spesielt i sammenheng med de andre punktene over.

Også er det vel slik at noen individer viser mindre empati enn andre uavhengig av alder. Så det trenger ikke være alderen som er årsaken, det kan rett og slett bare være den personen.

Endret av Vhanja

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...