Gå til innhold

Antiintellektualisme oppmuntrer til enkle, svart-hvite svar og avviser nyanser og kompleksitet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor det skulle være spesielt konspiratorisk å tenke at viruset kunne stamme fra et laboratorium? Selv har jeg hele tiden tenkt at dette var et sannsynlig scenario - og at det  muligens skjedde ved et uhell (får vi håpe). Dette oppsto i Kina, et land som hverken er åpent eller transparent. Det ville nok sittet langt inne for kinesiske myndigheter å skulle innrømme en sånn glipp.

Anonymkode: ea8ad...ea9

Hvordan tenker du at det skulle skjedd ved et uhell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
25 minutes ago, Kashmir said:

Hvordan tenker du at det skulle skjedd ved et uhell?

Hvorfor er det så utenkelig at noen på laboratoriet kan ha blitt smittet eller på annen måte fått med seg viruset ut av laboratoriet. Det har skjedd før og det kommer til å skje igjen.

Anonymkode: 3a117...77d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (28 minutter siden):

Hvordan tenker du at det skulle skjedd ved et uhell?

Det har jo skjedd før. Eksperter mener jo at influensapanedmien i 1977 kom fra en lab i Russland og at det året etter lekket koppevirus fra en lab i England.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor det skulle være spesielt konspiratorisk å tenke at viruset kunne stamme fra et laboratorium? Selv har jeg hele tiden tenkt at dette var et sannsynlig scenario - og at det  muligens skjedde ved et uhell (får vi håpe). Dette oppsto i Kina, et land som hverken er åpent eller transparent. Det ville nok sittet langt inne for kinesiske myndigheter å skulle innrømme en sånn glipp.

Anonymkode: ea8ad...ea9

Ikke jeg heller. Jeg har hele tiden oppfattet at dette er noe man har vært usikker på, men at dette dyremarkedet var den mest sannsynlige årsaken (men altså ikke at det var en fastslått sannhet).

Endret av XbellaX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (9 minutter siden):

Det har jo skjedd før. Eksperter mener jo at influensapanedmien i 1977 kom fra en lab i Russland og at det året etter lekket koppevirus fra en lab i England.

Har Russland og England innrømmet dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (8 timer siden):

Det var forresten Donald Trump som først kom med uttalelsen om at viruset kom fra et laboratorium, så det gjør ikke akkurat saken bedre!

Hvor har du dette fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (4 minutter siden):

Har Russland og England innrømmet dette?

Det sto det ingenting om. Jeg ser ingen grunn til ikke å tro at dette han skjedd og at det også skjedde i Wuhan, flere av de som jobbet på laboratoriet der var jo på sykehuset med covid-lignende symptomer høsten 2019.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillemus skrev (5 minutter siden):

Det sto det ingenting om. Jeg ser ingen grunn til ikke å tro at dette han skjedd og at det også skjedde i Wuhan, flere av de som jobbet på laboratoriet der var jo på sykehuset med covid-lignende symptomer høsten 2019.

Grunnen til at jeg spurte er at det ikke lett kommer innrømmelser om slike feil. Det er jo veldig alvorlig når slikt skjer, og grunnen til at teorien om lekkasje fra laboratoriet i Kina kun ble spekulasjoner som ble lagt bort, var politisk. Hvis dette viser seg å stemme. Trump påsto at det kom fra Kina, mens de på sin side skyldte på amerikanere som hadde vært i Kina. 

Så sannheten ble fornektet hvis dette stemmer, på grunn av propagandakrig mellom Kina og USA.

Det var spekulasjoner, og da mest fra Fox News og de som ikke var de en betraktet som mest seriøse medier, selv om det også ble skrevet noe om i sist nevnte. Før forskerne altså offisielt la teorien død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (11 minutter siden):

Ja, send over en

Du kan sikkert goodle selv? Jeg leser ganske mange artikler, og selv om jeg noterer mye, så noterer jeg ikke alt. Nå er det heler på ingen måte ukjent at Trump kom med dette utspillet ... Og om du tviler på om han var først og syns det er viktig å finne ut av, så klarer du jo det ved å søke et par minutter...

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Du kan sikkert goodle selv? Jeg leser ganske mange artikler, og selv om jeg noterer mye, så noterer jeg ikke alt. Nå er det heler på ingen måte ukjent at Trump kom med dette utspillet ... Og om du tviler på om han var først og syns det er viktig å finne ut av, så klarer du jo det ved å søke et par minutter...

Du kom med en påstand om at:

"Det var forresten Donald Trump som først kom med uttalelsen om at viruset kom fra et laboratorium, så det gjør ikke akkurat saken bedre!"

Det er ikke noe jeg har hørt eller lest eller sett, og ville vært intr. om du kunne finne en kilde på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (18 minutter siden):

Du kom med en påstand om at:

"Det var forresten Donald Trump som først kom med uttalelsen om at viruset kom fra et laboratorium, så det gjør ikke akkurat saken bedre!"

Det er ikke noe jeg har hørt eller lest eller sett, og ville vært intr. om du kunne finne en kilde på det?

Du kan google NRK 1,mai  2020 "Trump kan ha hatt rett om lekkasje" ( elns ) 

Interessant artikkel utover det også. Om hvordan 10- ti ,forskere stiller seg til saken!

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Du kan google NRK 1,mai  2020 "Trump kan ha hatt rett om lekkasje" ( elns ) 

Interessant artikkel utover det også. Om hvordan 10- ti ,forskere stiller seg til saken!

Men lab leak teorien eksisterte jo allerede, det var ikke noe Trump "fant på". Han og blant annet Pompeo pushet teorien, men var ikke først ute med den?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (6 minutter siden):

Men lab leak teorien eksisterte jo allerede, det var ikke noe Trump "fant på". Han og blant annet Pompeo pushet teorien, men var ikke først ute med den?

 

 

 

Hvem framla den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (Akkurat nå):

Hvem framla den?

Jeg mener den kom som følge av at mange (sikkert primært innen forskningsmiljøet) var usikker og hadde ulike meninger om hvorfor viruset oppsto. Både laboratorie-smitte, dyremarkedet og dette med smitte gjennom våtmarker husker jeg ble nevnt veldig tidlig (sikkert flere som jeg ikke har fått med meg).  Dette med lab-smitte (og enda mer intr.: om dette var tilsiktet/utilsiktet) har versert siden viruset startet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (7 minutter siden):

Jeg mener den kom som følge av at mange (sikkert primært innen forskningsmiljøet) var usikker og hadde ulike meninger om hvorfor viruset oppsto. Både laboratorie-smitte, dyremarkedet og dette med smitte gjennom våtmarker husker jeg ble nevnt veldig tidlig (sikkert flere som jeg ikke har fått med meg).  Dette med lab-smitte (og enda mer intr.: om dette var tilsiktet/utilsiktet) har versert siden viruset startet.

Gud vet, men jeg regner med at det oppstår spekulasjoner uansett hva som skjer, men det ble nok mer oppsiktsvekkende når Trump kom med det, så mulig det var først av mer offentlige personer eller mer sannsynlig som jeg antok, først av han og hvem enn fra Kina som kom med påstanden mot USA/ amerikanere.

Endret av Kashmir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (1 minutt siden):

Gud vet, men jeg regner med at det oppstår spekulasjoner uansett hva som skjer, men det ble nok mer oppsiktsvekkende når Trump kom med det så mulig det var først av mer offentlige personer, eller mer sannsynlig som jeg antok, først av han og hvem enn fra Kina som kom med påstanden..

Ja, og så tror jeg store deler av verden lukker ørene når Trump snakker. Det kan også ha vært en medvirkende faktor til at teorien kan ha blitt avfeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

XbellaX skrev (Akkurat nå):

Ja, og så tror jeg store deler av verden lukker ørene når Trump snakker. Det kan også ha vært en medvirkende faktor til at teorien kan ha blitt avfeid.

Nettopp... Og så kan han ha rett. Hvem ga han info og bevis som han påsto? 

Og dette vinner han på, hvis det viser seg å være tilfellet at forskere la fram uriktige konklusjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kashmir skrev (2 minutter siden):

Nettopp... Og så kan han ha rett. Hvem ga han info og bevis som han påsto? 

Og dette vinner han på, hvis det viser seg å være tilfellet at forskere la fram uriktige konklusjoner.

Hadde han faktiske bevis, eller var det noe han påsto? 

“We’re going to see where it comes from,” Trump said at a White House event on Thursday. “We have people looking at it very, very strongly. Scientific people, intelligence people, and others. We’re going to put it all together. I think we will have a very good answer eventually. And China might even tell us.” Pressed to explain what evidence he had seen that the virus originated in a Chinese lab, Trump responded, “I can’t tell you that. I’m not allowed to tell you that.” https://www.theguardian.com/us-news/2020/apr/30/donald-trump-coronavirus-chinese-lab-claim

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...