Gå til innhold

Kognitiv terapi


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som har gått i kognitiv terapi? Hvordan fungerer det i praksis? Kan noen gi et eksempel?

Anonymkode: a772c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Noen som har gått i kognitiv terapi? Hvordan fungerer det i praksis? Kan noen gi et eksempel?

Anonymkode: a772c...993

Hvordan fungerer din? 

Anonymkode: fe9e7...746

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hvordan fungerer din? 

Anonymkode: fe9e7...746

Har ikke prøvd. Derfor jeg spør.

Hva går det ut på- skal man gå veldig inn i tankene og hvorfor osv?

Anonymkode: a772c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stjernestøv
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har ikke prøvd. Derfor jeg spør.

Hva går det ut på- skal man gå veldig inn i tankene og hvorfor osv?

Anonymkode: a772c...993

Jeg får kognitiv terapi står det men vet ikke hva det går ut på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bitteliten intro med tre eksempler. Noe av det første en tar tak i er automatiske tanker. Dvs den første tanke som slår inn i en gitt situasjon. Fortolkningen av situasjoner synes å være relativt stabil hos personer dersom de ikke aktivt gjør noe for å endre fortolkningene. Videre ser vi litt på konsekvensene av de automatiske tanker. Jeg lar kvinner være eksemplene for å slippe å skrive han/hun i alle setninger.

Eksempel 1. Du går på fortauet i din hjemlige by. På den andre siden av gata ser du hun som du vet nettopp har blir din nye nabo. Du hilser, men hun hilser ikke tilbake. Hva er din automatiske tanke? a) Hun så meg ikke. b) Det virket som hun så etter mannen sin. c) Hun liker meg ikke og vil nok ikke bli kjent med meg.  Har de ulike variantene noe å si for hvordan du føler deg? Har de noe å si for om du kommer til å be henne over på kaffe i den kommende uken?

Eksempel 2. Det er en sen høstkveld, og du er alene hjemme. Ute er det uvær med regn og kuling. Du hører noen lyder mot veggen. Skrape og bankelyder. Din automatiske tanke er: a) Det er bare epletreet som svaier i venden og av og til skraper bort i veggen. b) Huff det ar sannsynligvis en innbruddstyv - kanskje til og med en voldtektsmann.  Vil de ulike fortolkninger/automatiske tanker gi forskjellig respons hos deg?

Eksempel 3. Klokka er 16.45, og mannen din skulle vanligvis vært hjemme fra jobben for ca en time siden. Din automatiske tanke er a) Det dukket sikkert opp noe på slutten av dagen slik at han måtte arbeide overtid. b) Han har sikkert dratt innom dagligvaren for å gjøre noen innkjøp. Han vet jo at foreldrene mine kommer innom i kveld, og han vil servere noe ekstra godt. c) Han har sikkert blitt med hun pene fra jobben hjem og nå ligger de sikkert og kn......er. Vil de ulike fortolkningene påvirke humøret ditt? Vi de påvirke hvordan kvelden hjemme blir?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nachnoo skrev (7 timer siden):

En bitteliten intro med tre eksempler. Noe av det første en tar tak i er automatiske tanker. Dvs den første tanke som slår inn i en gitt situasjon. Fortolkningen av situasjoner synes å være relativt stabil hos personer dersom de ikke aktivt gjør noe for å endre fortolkningene. Videre ser vi litt på konsekvensene av de automatiske tanker. Jeg lar kvinner være eksemplene for å slippe å skrive han/hun i alle setninger.

Eksempel 1. Du går på fortauet i din hjemlige by. På den andre siden av gata ser du hun som du vet nettopp har blir din nye nabo. Du hilser, men hun hilser ikke tilbake. Hva er din automatiske tanke? a) Hun så meg ikke. b) Det virket som hun så etter mannen sin. c) Hun liker meg ikke og vil nok ikke bli kjent med meg.  Har de ulike variantene noe å si for hvordan du føler deg? Har de noe å si for om du kommer til å be henne over på kaffe i den kommende uken?

Eksempel 2. Det er en sen høstkveld, og du er alene hjemme. Ute er det uvær med regn og kuling. Du hører noen lyder mot veggen. Skrape og bankelyder. Din automatiske tanke er: a) Det er bare epletreet som svaier i venden og av og til skraper bort i veggen. b) Huff det ar sannsynligvis en innbruddstyv - kanskje til og med en voldtektsmann.  Vil de ulike fortolkninger/automatiske tanker gi forskjellig respons hos deg?

Eksempel 3. Klokka er 16.45, og mannen din skulle vanligvis vært hjemme fra jobben for ca en time siden. Din automatiske tanke er a) Det dukket sikkert opp noe på slutten av dagen slik at han måtte arbeide overtid. b) Han har sikkert dratt innom dagligvaren for å gjøre noen innkjøp. Han vet jo at foreldrene mine kommer innom i kveld, og han vil servere noe ekstra godt. c) Han har sikkert blitt med hun pene fra jobben hjem og nå ligger de sikkert og kn......er. Vil de ulike fortolkningene påvirke humøret ditt? Vi de påvirke hvordan kvelden hjemme blir?

 

Med dette innlegget ser jeg også nå for min egen del klart og tydelig at måten man velger å tolke ting og snakke til seg selv på påvirker psyken og hvordan man har det. Nyttig. Takk for at du tok deg tid til å skrive dette lange innlegget til oss. 

Kortversjonen: Man har det som man tar det. 

Ps. Et godt eks fra mitt eget liv: jeg har vært så husredd av meg og redd for at det skal være ånder rundt meg (jeg vet det høres rart ut). Og de siste 8 årene har vi flyttet 5 ganger. I 4 av de boligene har vi hørt en tydelig, høy og bestemt lyd. Jeg som er så redd av meg kunne valgt å tolke det som at det er ånder som lager den lyden, og spesielt fordi den forfølger oss. Det er flere rundt meg som sier vi blir forfulgt. Men jeg  har valgt å tolke det som at det er treverket som utvider seg - og med det så føler jeg meg trygg hjemme og er iiie redd. Før jeg bestemte meg for å tolke det sånn var jeg veldig redd og kunne ikke være hjemme alene. 

Endret av Emoji
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (10 timer siden):

En bitteliten intro med tre eksempler. Noe av det første en tar tak i er automatiske tanker. Dvs den første tanke som slår inn i en gitt situasjon. Fortolkningen av situasjoner synes å være relativt stabil hos personer dersom de ikke aktivt gjør noe for å endre fortolkningene. Videre ser vi litt på konsekvensene av de automatiske tanker. Jeg lar kvinner være eksemplene for å slippe å skrive han/hun i alle setninger.

Eksempel 1. Du går på fortauet i din hjemlige by. På den andre siden av gata ser du hun som du vet nettopp har blir din nye nabo. Du hilser, men hun hilser ikke tilbake. Hva er din automatiske tanke? a) Hun så meg ikke. b) Det virket som hun så etter mannen sin. c) Hun liker meg ikke og vil nok ikke bli kjent med meg.  Har de ulike variantene noe å si for hvordan du føler deg? Har de noe å si for om du kommer til å be henne over på kaffe i den kommende uken?

Eksempel 2. Det er en sen høstkveld, og du er alene hjemme. Ute er det uvær med regn og kuling. Du hører noen lyder mot veggen. Skrape og bankelyder. Din automatiske tanke er: a) Det er bare epletreet som svaier i venden og av og til skraper bort i veggen. b) Huff det ar sannsynligvis en innbruddstyv - kanskje til og med en voldtektsmann.  Vil de ulike fortolkninger/automatiske tanker gi forskjellig respons hos deg?

Eksempel 3. Klokka er 16.45, og mannen din skulle vanligvis vært hjemme fra jobben for ca en time siden. Din automatiske tanke er a) Det dukket sikkert opp noe på slutten av dagen slik at han måtte arbeide overtid. b) Han har sikkert dratt innom dagligvaren for å gjøre noen innkjøp. Han vet jo at foreldrene mine kommer innom i kveld, og han vil servere noe ekstra godt. c) Han har sikkert blitt med hun pene fra jobben hjem og nå ligger de sikkert og kn......er. Vil de ulike fortolkningene påvirke humøret ditt? Vi de påvirke hvordan kvelden hjemme blir?

 

Takk for svar😊😊

Så mest egnet for hverdagslige bekymringer…?

Ikke så egnet for oppriktig angst for noe, flashbacks, ubehagelige tanker, følelser, fysisk angst?

eller for å takle en vanskelig situasjon?

 

 

føler kogntiv terapi krever mye kognitiv kapasitet og overskudd. det har jeg ikke nå:/ Og at det åpner for enda mer grubling og tankekjør. 
Får veldig mange «ja,men» tanker med denne metoden. Fordi det er jo en grunn til at man tenker det man tenker

Anonymkode: a772c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg skrev at det var en liten intro. Du kan ikke trekke slike konklusjoner på grunnlag av det jeg skrev. 
CBT/MCT er tross alt den best dokumenterte behandling både for angst, depresjon og PTSD. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (1 time siden):

Beklager, men jeg skrev at det var en liten intro. Du kan ikke trekke slike konklusjoner på grunnlag av det jeg skrev. 
CBT/MCT er tross alt den best dokumenterte behandling både for angst, depresjon og PTSD. 

Trakk ikke konklusjon, jeg spurte 😊

Er det kogntiv teknikk å feks si til seg selv, dette kommer til å bli bra? Erstatte katastrofe tanker med det? Uten at man klare reflektere frem et sannsynlig logisk scenario?

Anonymkode: a772c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (35 minutter siden):

Nei, det er ikke en kognitiv teknikk. 

Ok

Hvordan kan man bruke kognitiv teknikk i en sånn situasjon da?

Anonymkode: a772c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager, og jeg har skrevet noen slike innlegg før også.

Når erfarne lege og psykologer går på ukelange kurs for å skolere seg i ulike psykoterapiformer, eller leger gjør tilsvarende for å lære seg avansert psykofarmakologi, er det ikke fordi de er spesielt intellektuelt tilbakestående/åndssvake, men fordi fagene er meget omfattende.

Det er derfor ikke bare å komme med noen kjappe svar på et forum for å innvie folk flest i noe som er meget komplekst.

Jeg har mange ganger ønsket å spørre ingeniørene i NASA hvordan de får en slank rakett uten vinger til å gå rett opp og ikke falle over på siden, men jeg forstår at jeg trenger et bedre faglig fundament for å forstå de forklaringene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
nachnoo skrev (45 minutter siden):

Jeg beklager, og jeg har skrevet noen slike innlegg før også.

Når erfarne lege og psykologer går på ukelange kurs for å skolere seg i ulike psykoterapiformer, eller leger gjør tilsvarende for å lære seg avansert psykofarmakologi, er det ikke fordi de er spesielt intellektuelt tilbakestående/åndssvake, men fordi fagene er meget omfattende.

Det er derfor ikke bare å komme med noen kjappe svar på et forum for å innvie folk flest i noe som er meget komplekst.

Jeg har mange ganger ønsket å spørre ingeniørene i NASA hvordan de får en slank rakett uten vinger til å gå rett opp og ikke falle over på siden, men jeg forstår at jeg trenger et bedre faglig fundament for å forstå de forklaringene.

Haha. Ser poenget. Jeg er bare veldig interessert i hvordan og hvorfor ting fungerer 😀 Det er for meg en viktig del av behandlingen - og for at jeg skal kunne tro  på den. Kall det gjerne en slags placebo om du vil

Anonymkode: a772c...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...