Gå til innhold

Kosttilskudd vs medisiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
ISW skrev (På 18.8.2024 den 17.37):

Serotonin er iblant feilaktig eller litt upresist definert som et "lykkestoff". Jeg merket at da angsten min var på det verste og jeg nettopp hadde startet med SSRI, at tiltak som økte serotonin, som f.eks. treningsøkter eller raske karbohydrater, ga mer angst. Jeg tror ikke jeg skal gå inn på detaljene her, men det er en grunn til at noen reagerer atypisk på SSRI, særlig i starten. Konklusjonen er vel egentlig at "lykkestoffet" kanskje mer er dopamin enn serotonin, selv om det ikke nødvendigvis gjelder alle. Noen føler en tilfredshet (f.eks. som etter man har hatt sex), mens andre kan føle mer angst.

Når det gjelder tyrosin, så påvirker denne aminosyren mer adrenerge substanser. Her kan man igjen få andre problemer ved for store mengder i kroppen, som økt blodtrykk eller endringer i hjerterytme.

så dermed er det ikke gitt at medisiner som øker serotonin vil virke antidepressivt heller?

Anonymkode: a93e1...a70

Fortsetter under...

AnonymBruker
nachnoo skrev (43 minutter siden):

@ISW har prøvd å fortelle mye om dette.

Men om eleven har kommet til 7-gangen, er det vanskelig for læreren å forklare integralregning eller matriser..

Haha. Eleven er klar for matriser 😀 

Annonse

Kan veldig grovt sagt si at en nevrotransmitter (som serotonin) ikke bare virker på EN måte. Som at hvis du har 25% serotoninnivå, så er du mest trist, 50% litt mer glad og 75% enda mer glad. 

Serotonin er kanskje blant de mest komplekse nevrotransmitterne i kropp/nervesystem, og påvirker et utall både reseptorer og derav også funksjoner i kroppen. Et eksempel er at serotonin er med på å bestemme følelsen av om du er mett, og at kroppen skal starte å fordøye maten. Dette skjer ved påvirkning av et par typer serotoninreseptorer. 

Veldig mange psykiske (såvel som fysiske) tilstander bestemmes av hvor mange, og hvilken funksjon, ulike mennesker har av ulike serotoninreseptorer. Derav kan to ulike mennesker reagere helt ulikt både på bruk av SSRI, effekten av å spise sukker eller tilbøyelighet til å legge på seg vekt. På 60-tallet trodde man enkelt og greit at mengden serotonin i nerveceller og synapser styrte humøret. Nå vet man nok litt mer, men fortsatt ikke alt.

Det jeg tror @nachnoo er litt opptatt av, er at disse tingene ikke hjelper deg til å bli bedre. Du kan ikke lese og analysere deg fram til den riktige behandlingen for deg.

AnonymBruker
ISW skrev (6 minutter siden):

Kan veldig grovt sagt si at en nevrotransmitter (som serotonin) ikke bare virker på EN måte. Som at hvis du har 25% serotoninnivå, så er du mest trist, 50% litt mer glad og 75% enda mer glad. 

Serotonin er kanskje blant de mest komplekse nevrotransmitterne i kropp/nervesystem, og påvirker et utall både reseptorer og derav også funksjoner i kroppen. Et eksempel er at serotonin er med på å bestemme følelsen av om du er mett, og at kroppen skal starte å fordøye maten. Dette skjer ved påvirkning av et par typer serotoninreseptorer. 

Veldig mange psykiske (såvel som fysiske) tilstander bestemmes av hvor mange, og hvilken funksjon, ulike mennesker har av ulike serotoninreseptorer. Derav kan to ulike mennesker reagere helt ulikt både på bruk av SSRI, effekten av å spise sukker eller tilbøyelighet til å legge på seg vekt. På 60-tallet trodde man enkelt og greit at mengden serotonin i nerveceller og synapser styrte humøret. Nå vet man nok litt mer, men fortsatt ikke alt.

Det jeg tror @nachnoo er litt opptatt av, er at disse tingene ikke hjelper deg til å bli bedre. Du kan ikke lese og analysere deg fram til den riktige behandlingen for deg.

Takk!

nei det prøver jeg heller ikke altså. Syns bare det er spennende. Noe jeg regner med du også syns siden du kan så mye om det. 

Og syns også litt skummelt og skulle ta ting som tuller til kjemien på en måte. Når man allerede er i en slags ubalanse. Som er vanskelig å vite hva skyldes😀

jeg er feks en som reagerer veldig på effekt både av sukker og alkohol. Måtte slutte med det for noen år siden da jeg ble så ustabil og deprimert av selv små mengder. Lite til for å kicke kroppen ut av balanse 

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk!

nei det prøver jeg heller ikke altså. Syns bare det er spennende. Noe jeg regner med du også syns siden du kan så mye om det. 

Og syns også litt skummelt og skulle ta ting som tuller til kjemien på en måte. Når man allerede er i en slags ubalanse. Som er vanskelig å vite hva skyldes😀

jeg er feks en som reagerer veldig på effekt både av sukker og alkohol. Måtte slutte med det for noen år siden da jeg ble så ustabil og deprimert av selv små mengder. Lite til for å kicke kroppen ut av balanse 

Hvis du synes det er spennende så finnes det mange lærebøker der ute som du kan fordype deg i. Hvis du synes det er virkelig spennende har du lyst til å oppsøke kunnskap selv og ikke bare be andre om å servere den til deg.

AnonymBruker
Sokk skrev (1 time siden):

Hvis du synes det er spennende så finnes det mange lærebøker der ute som du kan fordype deg i. Hvis du synes det er virkelig spennende har du lyst til å oppsøke kunnskap selv og ikke bare be andre om å servere den til deg.

Helt sant. Men tenkte forum var en fin plass å spørre fordi folk har kunnskap og kan formidle essens lettfattelig. Tok feil jeg da

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...