AnonymBruker Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august Jeg har strevd psykisk siden 10-årsalderen, med voldsom angst og perioder med depresjon. Har gått til forskjellige typer behandling siden begynnelsen av 20-årene, er nå 50. Det har fungert mest som plaster på såret, har lindret der og da men har ikke gitt varig bedring. Nå er jeg nok en gang i en ny behandling, har holdt på i 3 måneder. Og plutselig merker jeg at det begynner å skje noe. Jeg har kjent på et voldsomt sinne som jeg har fått utløp for både overfor en som har behandlet meg dårlig, og med "liksomsamtaler" med en som ikke er utviklet nok i hodet til å snakke med (mor). Det har vært så godt å kjenne på all den kraften som ligger i sinne, og at jeg faktisk ikke lenger trenger å finne meg i å bli behandlet dårlig. Det har fått noen ringvirkninger, mindre angst, mindre tvangstanker, og et sjeldent glimt av glede. Jeg bare lurer på om det er mulig å få til varige endringer i personligheten i terapi, har noen opplevd det? Vil så gjerne tro, men har jo strevd så lenge ... Anonymkode: 0eda1...9a5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har strevd psykisk siden 10-årsalderen, med voldsom angst og perioder med depresjon. Har gått til forskjellige typer behandling siden begynnelsen av 20-årene, er nå 50. Det har fungert mest som plaster på såret, har lindret der og da men har ikke gitt varig bedring. Nå er jeg nok en gang i en ny behandling, har holdt på i 3 måneder. Og plutselig merker jeg at det begynner å skje noe. Jeg har kjent på et voldsomt sinne som jeg har fått utløp for både overfor en som har behandlet meg dårlig, og med "liksomsamtaler" med en som ikke er utviklet nok i hodet til å snakke med (mor). Det har vært så godt å kjenne på all den kraften som ligger i sinne, og at jeg faktisk ikke lenger trenger å finne meg i å bli behandlet dårlig. Det har fått noen ringvirkninger, mindre angst, mindre tvangstanker, og et sjeldent glimt av glede. Jeg bare lurer på om det er mulig å få til varige endringer i personligheten i terapi, har noen opplevd det? Vil så gjerne tro, men har jo strevd så lenge ... Anonymkode: 0eda1...9a5 Jeg kan ikke direkte svare på spørsmålet ditt, men jeg er sikker på at terapi kan skape varig endring. Det må vel være drivkraften til de som utdanner seg til terapeuter hvert år? Anonymkode: 60d6c...d5d 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har strevd psykisk siden 10-årsalderen, med voldsom angst og perioder med depresjon. Har gått til forskjellige typer behandling siden begynnelsen av 20-årene, er nå 50. Det har fungert mest som plaster på såret, har lindret der og da men har ikke gitt varig bedring. Nå er jeg nok en gang i en ny behandling, har holdt på i 3 måneder. Og plutselig merker jeg at det begynner å skje noe. Jeg har kjent på et voldsomt sinne som jeg har fått utløp for både overfor en som har behandlet meg dårlig, og med "liksomsamtaler" med en som ikke er utviklet nok i hodet til å snakke med (mor). Det har vært så godt å kjenne på all den kraften som ligger i sinne, og at jeg faktisk ikke lenger trenger å finne meg i å bli behandlet dårlig. Det har fått noen ringvirkninger, mindre angst, mindre tvangstanker, og et sjeldent glimt av glede. Jeg bare lurer på om det er mulig å få til varige endringer i personligheten i terapi, har noen opplevd det? Vil så gjerne tro, men har jo strevd så lenge ... Anonymkode: 0eda1...9a5 Dette var gledelig å lese. Ja, endringer er mulig (men Tx3- ting tar tid osvosv). Kunsten å beherske sunn selvhevdelse kan ha en ganske enorm og nærmest magisk effekt i menneskers liv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309643 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august XbellaX skrev (22 minutter siden): Dette var gledelig å lese. Ja, endringer er mulig (men Tx3- ting tar tid osvosv). Kunsten å beherske sunn selvhevdelse kan ha en ganske enorm og nærmest magisk effekt i menneskers liv. Ja, dette med selvhevdelse føles faktisk ganske magisk! Jeg visste ikke at det var lov å være sint, være uenig, rope "dette er ikke greit for meg". Og det er flott å kjenne på hvor mye styrke som ligger i det. Jeg har svelget unna bebreidelser, overtramp og mobbing hele livet, og så oppdaget jeg at det er lov å si imot, være uenig, rope NEI. Det er fortsatt work in progres, men for en oppdagelse! Anonymkode: 0eda1...9a5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309645 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eva Sofie Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja, dette med selvhevdelse føles faktisk ganske magisk! Jeg visste ikke at det var lov å være sint, være uenig, rope "dette er ikke greit for meg". Og det er flott å kjenne på hvor mye styrke som ligger i det. Jeg har svelget unna bebreidelser, overtramp og mobbing hele livet, og så oppdaget jeg at det er lov å si imot, være uenig, rope NEI. Det er fortsatt work in progres, men for en oppdagelse! Anonymkode: 0eda1...9a5 Jeg synes det høres ut som at du er på en riktig vei. Det fortjener du virkelig. Lykke til videre med å ta de riktige følelsene tilbake og sette grenser for deg selv. Det er så utrolig forandrende å plutselig komme til en terapeut som gir deg de riktige verktøyene. Heier på deg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august Eva Sofie skrev (1 time siden): Jeg synes det høres ut som at du er på en riktig vei. Det fortjener du virkelig. Lykke til videre med å ta de riktige følelsene tilbake og sette grenser for deg selv. Det er så utrolig forandrende å plutselig komme til en terapeut som gir deg de riktige verktøyene. Heier på deg! Tusen takk, Eva Sofie! Du er en klok dame, så det er ekstra fint å høre det fra deg ❤ Anonymkode: 0eda1...9a5 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaNor Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg har strevd psykisk siden 10-årsalderen, med voldsom angst og perioder med depresjon. Har gått til forskjellige typer behandling siden begynnelsen av 20-årene, er nå 50. Det har fungert mest som plaster på såret, har lindret der og da men har ikke gitt varig bedring. Nå er jeg nok en gang i en ny behandling, har holdt på i 3 måneder. Og plutselig merker jeg at det begynner å skje noe. Jeg har kjent på et voldsomt sinne som jeg har fått utløp for både overfor en som har behandlet meg dårlig, og med "liksomsamtaler" med en som ikke er utviklet nok i hodet til å snakke med (mor). Det har vært så godt å kjenne på all den kraften som ligger i sinne, og at jeg faktisk ikke lenger trenger å finne meg i å bli behandlet dårlig. Det har fått noen ringvirkninger, mindre angst, mindre tvangstanker, og et sjeldent glimt av glede. Jeg bare lurer på om det er mulig å få til varige endringer i personligheten i terapi, har noen opplevd det? Vil så gjerne tro, men har jo strevd så lenge ... Anonymkode: 0eda1...9a5 Nå ble jeg nysgjerrig, da dette minner litt om hva jeg strever med. Kan du si noe mer om hva slags terapiform dette er? Hvilke symptomer du har hatt? Tvangstanker, hva dreier de seg om og har du bare tanker eller også handlinger? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august kaNor skrev (2 timer siden): Nå ble jeg nysgjerrig, da dette minner litt om hva jeg strever med. Kan du si noe mer om hva slags terapiform dette er? Hvilke symptomer du har hatt? Tvangstanker, hva dreier de seg om og har du bare tanker eller også handlinger? Terapiformen heter intensiv dynamisk korttidsterapi, og jeg opplever at målet er å integrere og akseptere alle følelser. For meg har det vært veldig viktig å kjenne på sinne, for det har jeg aldri hatt tilgang til. Jeg har hatt både tvangstanker og -handlinger. Det har dreid seg mye om hygiene, vasketvang både av meg selv og varer fra butikken. Telling og kontrollering, for eksempel brukte jeg sikkert 10 minutter på å gå ut døra for jeg måtte sjekke alt x antall ganger. Sliter fortsatt med vasketvang men teller og kontrollerer mye mindre, nå går jeg ut uten å sjekke noe som helst. Anonymkode: 0eda1...9a5 1 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309871 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaNor Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Terapiformen heter intensiv dynamisk korttidsterapi, og jeg opplever at målet er å integrere og akseptere alle følelser. For meg har det vært veldig viktig å kjenne på sinne, for det har jeg aldri hatt tilgang til. Jeg har hatt både tvangstanker og -handlinger. Det har dreid seg mye om hygiene, vasketvang både av meg selv og varer fra butikken. Telling og kontrollering, for eksempel brukte jeg sikkert 10 minutter på å gå ut døra for jeg måtte sjekke alt x antall ganger. Sliter fortsatt med vasketvang men teller og kontrollerer mye mindre, nå går jeg ut uten å sjekke noe som helst. Anonymkode: 0eda1...9a5 Så bra å høre at du har funnet noe som også virker for tvangen din 😃 👌 Sliter med tvangstanker selv, men ingen (synlige) ritualer. Har forsøkt eksponeringsterapi, men det ga bare kortvarig bedring, så kjenner meg igjen i beskrivelsen 'plaster på såret'. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309883 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Everybody Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august Medisiner er den beste behandlingen mot OCD. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309904 Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaNor Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august Everybody skrev (1 minutt siden): Medisiner er den beste behandlingen mot OCD. Har hatt god nytte av zoloft i mange år, men fikk en kjempesmell i vinter. Bytta til efexor og ble bare verre så byttet til cipralex. Heller ikke den ble noen stor suksess, så for å komme vekk fra avgrunnen har jeg nå fått 9 ECT-behandlinger. Skulle ønske jeg for 20år siden kunnet gått i terapi som fixet root cause i stedet for medisinering..😐 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4309910 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormwind Skrevet 17. august Del Skrevet 17. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 18.51): Jeg har strevd psykisk siden 10-årsalderen, med voldsom angst og perioder med depresjon. Har gått til forskjellige typer behandling siden begynnelsen av 20-årene, er nå 50. Det har fungert mest som plaster på såret, har lindret der og da men har ikke gitt varig bedring. Nå er jeg nok en gang i en ny behandling, har holdt på i 3 måneder. Og plutselig merker jeg at det begynner å skje noe. Jeg har kjent på et voldsomt sinne som jeg har fått utløp for både overfor en som har behandlet meg dårlig, og med "liksomsamtaler" med en som ikke er utviklet nok i hodet til å snakke med (mor). Det har vært så godt å kjenne på all den kraften som ligger i sinne, og at jeg faktisk ikke lenger trenger å finne meg i å bli behandlet dårlig. Det har fått noen ringvirkninger, mindre angst, mindre tvangstanker, og et sjeldent glimt av glede. Jeg bare lurer på om det er mulig å få til varige endringer i personligheten i terapi, har noen opplevd det? Vil så gjerne tro, men har jo strevd så lenge ... Anonymkode: 0eda1...9a5 Det er mulig å få til en endring i personligheten ved å gå i terapi. Hvis det er sider ved deg selv som du opplever som plagsomme, så kan disse endres ved at du blir oppmerksom på dine reaksjonsmønster i forskjellige situasjoner. Da vil personligheten din endres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4310008 Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august AnonymBruker skrev (På 15.8.2024 den 21.15): Ja, dette med selvhevdelse føles faktisk ganske magisk! Jeg visste ikke at det var lov å være sint, være uenig, rope "dette er ikke greit for meg". Og det er flott å kjenne på hvor mye styrke som ligger i det. Jeg har svelget unna bebreidelser, overtramp og mobbing hele livet, og så oppdaget jeg at det er lov å si imot, være uenig, rope NEI. Det er fortsatt work in progres, men for en oppdagelse! Anonymkode: 0eda1...9a5 Herlig :- ) Hvordan tar de rundt deg dette, denne nye versjonen av deg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/485496-er-det-mulig-%C3%A5-endelig-tro-p%C3%A5-bedring/#findComment-4311122 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.