Gå til innhold

Hvem har innsyn i psykiatrisk journal når man dør?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nærmeste pårørende. Som er foreldre dersom de lever. 

Men uansett anses det som stygt gjort å bestille journal til noen som er død da dette anses som privatliv som skal respekteres. Og jeg tror det er veldig få heldigvis som faktisk bestiller journal. 

Anonymkode: 91032...eb1

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Men uansett anses det som stygt gjort å bestille journal til noen som er død da dette anses som privatliv som skal respekteres. Og jeg tror det er veldig få heldigvis som faktisk bestiller journal. 

Så barn har ikke innsyn i journal?

Anonymkode: d9f25...556

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Er dette noe du har hørt/lært?

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis barna dine er dine nærmeste pårørende så har de vel det etter døden. 

Jeg lurer juridisk på hvem som har innsyn etter ens død. Mann, barn og foreldre? Hva med søsken?

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg lurer juridisk på hvem som har innsyn etter ens død. Mann, barn og foreldre? Hva med søsken?

Du kan lese om det her https://www.legeforeningen.no/jus-og-arbeidsliv/jeg-har-sporsmal-om/rettigheter-og-plikter-for-lege-og-pasient/pasientjournal/rett-til-innsyn-for-pasientparorende/#Rett til innsyn etter pasientens død

Nærmeste pårørende har rett til innsyn i journal etter pasientens død, med mindre særlige grunner taler mot det. Nærmeste pårørende er den pasienten har utpekt, eller den som følger av pbrl. § 1-3 b.  "Særlige grunner" kan være hvor pasienten har gitt uttrykk for at pårørende ikke skal gis innsyn i konkrete opplysninger, eller det er grunn til å anta at pasienten hadde motsatt seg at nærmeste pårørende får kjennskap til opplysninger.

Anonymkode: 2eced...e2c

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 19.8.2024 den 0.02):

«Jeg lurer juridisk». Hvordan lurer man juridisk på noe? 

Anonymkode: bf265...953

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 23.24):

Hvor har du hentet denne regelen? Dette er hjemmesnekret tull og dårlig gjort at du presenterer det som fakta.

Anonymkode: bf265...953

AnonymBruker
nachnoo skrev (24 minutter siden):

Det er nærmeste pårørende som kan be om innsyn etter en persons død. Hvem som er nærmeste pårørende, finnes det regler for.

Vet du hvor man finner utav hvem som er nærmeste pårørende?

Annonse

AnonymBruker
nachnoo skrev (Akkurat nå):

Rekkefølgen er slik:

Ektefelle/registrert samboer >2år

Voksne barn/foreldre

Voksne barnebarn/besteforeldre

Tusen takk. Jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg gjør for å sperre for innsyn. Noen snakker om et skjema andre ikke.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tusen takk. Jeg er fortsatt usikker på hvordan jeg gjør for å sperre for innsyn. Noen snakker om et skjema andre ikke.

Du snakker med behandler og ber henne journalføre det.

bibben skrev (10 timer siden):

Altså ingen hvis man hverken har ektefelle/samboer, foreldre eller barn? Så det gjelder ikke søsken?

Jo søsken kommer etter barnebarn/besteforeldre.

Ser at noen har stusset på besteforeldre. Ja, de kan være nærmeste pårørende om det ikke finnes noen lengre opp i hierarkiet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...