Gå til innhold

Har du oppsøkt legevakt pga psykisk lidelse?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva var problemstillingen og hva ble utfallet?

Jeg var alvorlig deprimert (bipolar depresjon; men det visste jeg ikke da). Ble bedt om å vente på time hos privat behandler dagen etterpå (ble innlagt på DPS dagen etterpå).

Anonymkode: 1e9d3...ed2

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Noen ganger. Blandet mottakelse. Den ene gangen fikk jeg en slags kriseseng et sted i kommunen. Grunnen var at jeg ikke holdt ut å være i samme hus som mann og barn. De opplevdes som om de var fremmede. Tålte ikke se dem, at de snakket til meg eller var fysisk nære. Det siste var det verste. Følte jeg ble kvalt innenfor husets fire vegger. Vil si at forvirringen der var så høy som jeg noen gang kan huske. Vil tro at jeg var sykere der enn den gangen jeg gjorde noe rart og havnet på lukket. Men det vare nære i tid, så var kanskje samme tilstanden. 

En annen gang var jeg livredd fordi jeg hadde endret tankegang midt på dagen... Gjorde de utroligste ting som ikke bør nevnes. Våknet opp fra den greia etter litt over et døgn eller noe slikt. Da var jeg så livredd og våken at jeg kjørte på legevakta. Fikk ikke uttrykket hva som var. Fikk én sobril eller noe sånt og sendt hjem.  De tenkte nok at jeg var der pga angst der og da. Jeg sa kanske ikke hva som var skjedd i forkant. Huske rikke. 

Anonymkode: 441e6...83c

Ja, en gang da jeg mistet en god venn og skulle i begravelsen hans dagen etter. Han var et ideal for meg, og det var mange følelser og jeg var litt i sjokk hele uken. Akkurat som at jeg hadde mistet mentoren min i livet  (det var ingenting romantisk fra noens side, så det er sagt ) Så kvelden før var som "normalt" til jeg skulle legge meg, men da gikk det skeis. Fikk tidenes angstanfall og jeg hadde ikke hatt det før. Fingre og alt stivnet, og jeg kan ikke forklare hvordan hodet opererte. Det var så mye skrekk at jeg klarte ikke tenke. Vi snakker full panikk, og heldigvis var vi flere venner sammen, hvor to kjørte meg til legevakt. Og jeg ble værende ett døgn. Jeg kom til meg selv mer på legevakten da, men legen på vakt sa at jeg ikke burde dra hjem. Jeg hadde ikke energi til å motsi, men ok. Jeg har innbilt meg at det ikke var meningen jeg skulle i den begravelsen, for å gi meg selv fri for vonde tanker om det. Det har ikke plaget meg etterpå heller. Men ganske heavy opplevelse. Det var det jo. 

AnonymBruker
Glitter skrev (2 timer siden):

Ja flere ganger. Har resultert i alt fra kun en samtale til tvangsinnleggelse. Sistnevnte har jeg jo ikke dratt selv til legevakten.

Følte du at du fikk tilstrekkelig hjelp da du fikk samtale?

Anonymkode: 1e9d3...ed2

Worriesome Plenty 2

Jeg har vært der 4 ganger på psykiatrisk legevakt. 1 gang førte det til en kort frivillig innleggelse. De andre gangene fikk jeg plass hos DPS sin poliklinikk en kort stund.

Også har jeg hatt de hjem en gang, det førte til økt medisindoser og poliklinikk igjen.

Jeg tror ikke jeg kommer til å dra dit igjen. Det føles litt nedverdigende. Snakke om psyken med behandlere du overhodet ikke kjenner.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...