Gå til innhold

Sliten og 95 i hvilepuls, hvordan få den ned?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er ganske sliten og har nettopp oppdaget at jeg har rundt 95 i hvilepuls nå. Jeg kom hjem fra jobb for 1 times tid siden og har lagt i sengen siden da, men likevel er pulsen på 90-98 hele tiden. Er det noe jeg kan gjøre for å få den ned? Har ikke angst eller noe altså, bare sliten og vært en litt hektisk dag på jobb...

Anonymkode: 9d385...cf6

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hei! Jeg er ganske sliten og har nettopp oppdaget at jeg har rundt 95 i hvilepuls nå. Jeg kom hjem fra jobb for 1 times tid siden og har lagt i sengen siden da, men likevel er pulsen på 90-98 hele tiden. Er det noe jeg kan gjøre for å få den ned? Har ikke angst eller noe altså, bare sliten og vært en litt hektisk dag på jobb...

Den stabiliserer seg selv, bare fortsett dagen din. 

Anonymkode: b807d...554

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Okei, ingenting man kan gjøre for å hjelpe til?

Pulsen stabiliserer seg selv, ikke lag det til et problem. På lengre sikt kan du sjekke opp i hva normal hvilepuls er, helst hos lege. Høy hvilepuls over tid gir indikasjoner på at kroppen må sjekkes nærmere, men ikke ved engangstilfeller som dette. 

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Pulsen stabiliserer seg selv, ikke lag det til et problem. På lengre sikt kan du sjekke opp i hva normal hvilepuls er, helst hos lege. Høy hvilepuls over tid gir indikasjoner på at kroppen må sjekkes nærmere, men ikke ved engangstilfeller som dette. 

Ok, jeg forstår. Takk for at du tok deg tid til å svare.

Annonse

Eva Sofie
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ok, jeg forstår. Takk for at du tok deg tid til å svare.

Jeg støtter tanken om å ikke gjøre det til et problem før det blir ubehag og det skaper praktiske vansker for deg i hverdagen. Men, et tips for å få roet ned pulsen, er å puste inn og ut dypt og langsomt noen ganger. Og deretter gå videre.

Jeg tenker i blant at det er fantastisk at hjertet vårt er et tilpasningsdyktig organ. Det jobber hele døgnet uten at vi trenger å koste på det en tanke, på lik linje med lungene, nyrene, fordøyelsessystemet, leveren, bukspyttkjertelen, huden, håret m.m. Alt jobber synkront.

Og - det er flott at menneskeheten har klart å overleve såpass godt før pulsklokker og alle målingsdingser kom, for å "forbedre" og kontrollere egen helse. Vi liker å tenke at vi har kontroll, men i møte med kroppen, ordner den seg selv.

AnonymBruker
Eva Sofie skrev (32 minutter siden):

Jeg støtter tanken om å ikke gjøre det til et problem før det blir ubehag og det skaper praktiske vansker for deg i hverdagen. Men, et tips for å få roet ned pulsen, er å puste inn og ut dypt og langsomt noen ganger. Og deretter gå videre.

Jeg tenker i blant at det er fantastisk at hjertet vårt er et tilpasningsdyktig organ. Det jobber hele døgnet uten at vi trenger å koste på det en tanke, på lik linje med lungene, nyrene, fordøyelsessystemet, leveren, bukspyttkjertelen, huden, håret m.m. Alt jobber synkront.

Og - det er flott at menneskeheten har klart å overleve såpass godt før pulsklokker og alle målingsdingser kom, for å "forbedre" og kontrollere egen helse. Vi liker å tenke at vi har kontroll, men i møte med kroppen, ordner den seg selv.

Takk for svar.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvis det er generelt problemer med at pulsen peaker veldig høyt og ikke justerer seg igjen etter belastning kan det være at kroppen og nervesystemet er alt for aktivert og slitent

Anonymkode: 67c01...42b

Hvordan fikser jeg det hvis det er tilfelle?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...